-26- De voorzitter: Dan zijn we aan'het eind van diskussie over dit punt. Tk~wëët"ni e t ~of hier een gericht voorstel uit voortvloeit van,de fraktie Leefbaarheid of dat dit verder voor kennisgeving kan wor den aangenomen Het lid Roosenboom: 'Ik kan er heel kort op zijn. Ik denk dat dit antwoord" van het kollege aanleiding geeft om weer een volgende brief te schrijven. De voorzitter: Dan nemen we dit verder thans voor kennisgeving aan Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders Punt 30 Het lid Roosenboom: Eigenlijk is dit schrijven ook in dezelfde teneur als het voorgaande. Niet bevredigend, toch iets positiefs. Alle respekt voor het feit dat er toch een verbetering heeft plaatsgevonden aan de Kladseweg met 60 centimeter verbreding, maar daar zit nu denk ik ook het probleem. Dat door die verbetering die weg weer jneer uitnodigt om daar harder te rijden, met alle gevolgen van dien. U zegt ook in Uw schrijven, dat de Kladseweg een weg is zoals er vele in Halsteren zijn. Ik ken, weinig wegen in Halsteren die men daartoe zou kunnen vergelijken. De Kladse weg, en daar gaat U helemaal aan voorbij, is een belangrijke verbindingsweg tussen laat ik maar zeggen Bergen op Zoom en Nieuw Vossemeer en andere kleine gehuchten via Halsteren en Lepelstraat. Alszodanig komt er veel oneigenlijk verkeer over die weg. Daardoor wordt die weg, zoals wij dat ook in ons schrijven noemen, zo levensgevaarlijk. Wij hebben ook in de Algemene Beschouwingen een hint gegeven om daar aandacht aan te besteden. Er gebeuren regelmatig ongevallen. Er zijn in het verleden zeer ernstige ongevallen gebeurd. Wij vragen dan ook heel duidelijk in ons schrijven, wat moet er allemaal nog gaan gebeuren alvorens daar maatregelen worden getroffen waar- dit soort ongevallen kan worden voorkomen. Dat is ook iets wat je niet kunt stellen, maar in ieder geval tot het minimum be perken. Het is in ieder geval zo, dat de fietser en ook de voet ganger, op de Kladseweg minimaal beschermd wordt. De recente- iijke aanrijding geeft duidelijk aanleiding om toch opnieuw zo1n Kladseweg onder de loupe te nemen en te kijken of we daar toch niet iets aan kunnen doen, om dit soort, ongevallen te voorkomen. Het lid Princen: Ik vind de brief, welke U heeft geschreven naar aanleiding van het schrijven van de Groepering Leefbaar heid Halsteren-Lepelstraat van goede inhoud. Deze groepering is bezig politiek gewin uit deze zaak te halen. Daarom kan ik meegaan met Uw standpunt. Het lid MensOok wij betreuren liet ongeval op de Kladseweg. Bij de rekonstruktie en de riolering van de Kladseweg hebben wij uitvoerig gepleit voor een fietspad. Door omstandigheden kon dat geen doorgang vinden, wat wij tot op heden nog steeds jammer vinden. De realiteit, om te komen tot een fietspad blijft, denken wij, een wensdroom. Wel willen wij dat dat daadwerkelijk onderzocht wordt of een trottoir tot de mogelijkheden behoort en of er iets aan de verlichting van de Kladseweg gedaan kan v/orden. De voorzitter: De brief van Leefbaarheid handelt over hetgeen men ook naar voren heeft gebracht tijdens de Algemene Beschou wingen in december, november/december 1983. Hier wordt de zaak nu aan opgehangen, namelijk dat men tot op heden nog niets heeft gehoord. Er is nog niets gebeurd. Wij hebben toen echter een zeer voorzichtig antwoord gegeven. Dat is de heer Roosenboom bekend. Dit voorzichtige antwoord hield met name verband met dezelfde feiten welke nu ook in onze brief zijn vermeld. Het is bekend dat destijds in. de jaren 1974/1975 voordat de riolering is aange legd en die weg is verbreed, uitvoerig is gestudeerd of daar een vrij liggend fietspad kon worden aangelegd. Er ontstonden echter grote problemen waardoor een fietspad niet haalbaar was. De aan koop van gronden gaf grote problemen en er zouden zeer ongeluk kige situaties ontstaan omdat het fietspad achter huizen gelegd moest worden en dan op een gegeven moment weer bij de weg zou aansluiten waardoor gevaarlijke situaties zouden ontstaan. Ik denk overigens dat de heer Roosenboom ter zake het beste gein- formeerd is van ons allemaal. Want dit heeft in de vorige perio de gespeeld, een jaar of vier geleden. Men is toen uiteindelijk, nadat er zeer uitvoerig is gestudeerd, tot. de konklusie gekomen dat gelijktijdig met de aanleg van de riolering er niet meer in zat dan een verbreding van de Kladseweg en dat afzonderlijk ge legen fietspaden niet haalbaar waren. Ik denk dat hij daar zelf het beste over geïnformeerd is want vier jaar geleden had hij deze zaken in zijn portfeuille en toen heeft men zich daarbij neergelegd. Nu'hebben wij hier niet op korte termijn een oplos sing voor, nadat dit in november, december in de Algemene Be schouwingen is gebracht. Meneer Princen heeft een konstatering gedaan-, daar hoef ik ver der niet op te antwoorden. Ik neem aan dat hij dat ook niet van mij verwacht. Dan de heer Mens. Wij betreuren met hem het ongeval dat daar heeft plaatsgevonden. Dat is een duidelijke zaak. Hij zegt een fietspad zal een wensdroom blijven. Dat zou best eens zo kunnen zijn, te meer omdat dit destijds al zo uitvoerig, is bestudeerd. Ik denk dat dat een juiste kwalificatie is. Hij doet een paar suggesties, die nogeens onderzocht kunnen worden. Met name of een trottoir eventueel tot de mogelijkheden behoort, verder wijst hij op de verlichting bij de 'Kladseweg. Ik neem aan dat de mogelijkheden voor een trottoir, maar dat weet ik niet zeker, want dat is voor mijn tijd geweest, destijds ook wel bekeken zijn. Ik wil dat best eens nagaan zonder nu tot toezeggingen te komen. De verlichting is iets dat natuurlijk altijd bekeken kan worden. Ik zeg hem toe, dat dit zeker onder de loupe zal worden genomen. Overigens ook zonder ..daar thans toezeggingen voor te doen. Het lid RoosenboomHet is niet mijn gewoonte om te reageren op de mening van een ander raadslid. Maar om een ongeval uit te buiten, teneinde daar politiek gewin bij te halen, dat gaat.mij net iets te ver. In zoverre heeft hij daar gelijk in. Dat als zoiets gebeurt, dan wordt je er nog eens, extra aan herinnerd hoe gevaarlijk die weg is. Maar dat is natuurlijk een vreemde opmerking. Daar wil ik mij dan ook volledig van distantiëren-Er zijn indertijd ook zelfs nog plannen geweest om niet de Kladse weg te verbreden, maar zelfs de Slotweg om die als belangrijke verkeersader aan te merken tussen enerzijds Bergen op Zoom, Halsteren en het achterliggende gebied. U suggereert een beetje, -en dat zeg ik toch wel heel voorzichtig-, als zou dat een stuk beleid zijn geweest in de periode dat j.k wethouder ben geweest. Daar komt het eigenlijk op neer. U heeft wel gelijk dat de rekon- struktie is uitgevoerd eind 1979, 1980, maar de voorgeschiedenis is vóór 1978 al gebeurd. Er zijn enquetes gehouden en er zijn de finitieve plannen gemaakt. Daar is na begin 1979 geen enkele in vloed meer op geweest, om dat beleid om te buigen. Dat zijn zaken

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 36