-26-
De voorzitter: Dan zijn we aan'het eind van diskussie over dit punt.
Tk~wëët"ni e t ~of hier een gericht voorstel uit voortvloeit van,de
fraktie Leefbaarheid of dat dit verder voor kennisgeving kan wor
den aangenomen
Het lid Roosenboom: 'Ik kan er heel kort op zijn. Ik denk dat dit
antwoord" van het kollege aanleiding geeft om weer een volgende
brief te schrijven.
De voorzitter: Dan nemen we dit verder thans voor kennisgeving
aan
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders
Punt 30
Het lid Roosenboom: Eigenlijk is dit schrijven ook in dezelfde
teneur als het voorgaande. Niet bevredigend, toch iets positiefs.
Alle respekt voor het feit dat er toch een verbetering heeft
plaatsgevonden aan de Kladseweg met 60 centimeter verbreding, maar
daar zit nu denk ik ook het probleem. Dat door die verbetering
die weg weer jneer uitnodigt om daar harder te rijden, met alle
gevolgen van dien. U zegt ook in Uw schrijven, dat de Kladseweg
een weg is zoals er vele in Halsteren zijn. Ik ken, weinig wegen
in Halsteren die men daartoe zou kunnen vergelijken. De Kladse
weg, en daar gaat U helemaal aan voorbij, is een belangrijke
verbindingsweg tussen laat ik maar zeggen Bergen op Zoom en
Nieuw Vossemeer en andere kleine gehuchten via Halsteren en
Lepelstraat. Alszodanig komt er veel oneigenlijk verkeer over
die weg. Daardoor wordt die weg, zoals wij dat ook in ons
schrijven noemen, zo levensgevaarlijk. Wij hebben ook in de
Algemene Beschouwingen een hint gegeven om daar aandacht aan
te besteden. Er gebeuren regelmatig ongevallen. Er zijn in
het verleden zeer ernstige ongevallen gebeurd. Wij vragen dan
ook heel duidelijk in ons schrijven, wat moet er allemaal nog
gaan gebeuren alvorens daar maatregelen worden getroffen waar-
dit soort ongevallen kan worden voorkomen. Dat is ook iets wat
je niet kunt stellen, maar in ieder geval tot het minimum be
perken. Het is in ieder geval zo, dat de fietser en ook de voet
ganger, op de Kladseweg minimaal beschermd wordt. De recente-
iijke aanrijding geeft duidelijk aanleiding om toch opnieuw zo1n
Kladseweg onder de loupe te nemen en te kijken of we daar toch
niet iets aan kunnen doen, om dit soort, ongevallen te voorkomen.
Het lid Princen: Ik vind de brief, welke U heeft geschreven
naar aanleiding van het schrijven van de Groepering Leefbaar
heid Halsteren-Lepelstraat van goede inhoud. Deze groepering
is bezig politiek gewin uit deze zaak te halen. Daarom kan ik
meegaan met Uw standpunt.
Het lid MensOok wij betreuren liet ongeval op de Kladseweg.
Bij de rekonstruktie en de riolering van de Kladseweg hebben
wij uitvoerig gepleit voor een fietspad. Door omstandigheden
kon dat geen doorgang vinden, wat wij tot op heden nog steeds
jammer vinden. De realiteit, om te komen tot een fietspad blijft,
denken wij, een wensdroom. Wel willen wij dat dat daadwerkelijk
onderzocht wordt of een trottoir tot de mogelijkheden behoort
en of er iets aan de verlichting van de Kladseweg gedaan kan
v/orden.
De voorzitter: De brief van Leefbaarheid handelt over hetgeen
men ook naar voren heeft gebracht tijdens de Algemene Beschou
wingen in december, november/december 1983. Hier wordt de zaak
nu aan opgehangen, namelijk dat men tot op heden nog niets heeft
gehoord. Er is nog niets gebeurd. Wij hebben toen echter een zeer
voorzichtig antwoord gegeven. Dat is de heer Roosenboom bekend.
Dit voorzichtige antwoord hield met name verband met dezelfde
feiten welke nu ook in onze brief zijn vermeld. Het is bekend
dat destijds in. de jaren 1974/1975 voordat de riolering is aange
legd en die weg is verbreed, uitvoerig is gestudeerd of daar een
vrij liggend fietspad kon worden aangelegd. Er ontstonden echter
grote problemen waardoor een fietspad niet haalbaar was. De aan
koop van gronden gaf grote problemen en er zouden zeer ongeluk
kige situaties ontstaan omdat het fietspad achter huizen gelegd
moest worden en dan op een gegeven moment weer bij de weg zou
aansluiten waardoor gevaarlijke situaties zouden ontstaan. Ik
denk overigens dat de heer Roosenboom ter zake het beste gein-
formeerd is van ons allemaal. Want dit heeft in de vorige perio
de gespeeld, een jaar of vier geleden. Men is toen uiteindelijk,
nadat er zeer uitvoerig is gestudeerd, tot. de konklusie gekomen
dat gelijktijdig met de aanleg van de riolering er niet meer in
zat dan een verbreding van de Kladseweg en dat afzonderlijk ge
legen fietspaden niet haalbaar waren. Ik denk dat hij daar zelf
het beste over geïnformeerd is want vier jaar geleden had hij
deze zaken in zijn portfeuille en toen heeft men zich daarbij
neergelegd. Nu'hebben wij hier niet op korte termijn een oplos
sing voor, nadat dit in november, december in de Algemene Be
schouwingen is gebracht.
Meneer Princen heeft een konstatering gedaan-, daar hoef ik ver
der niet op te antwoorden. Ik neem aan dat hij dat ook niet van
mij verwacht.
Dan de heer Mens. Wij betreuren met hem het ongeval dat daar heeft
plaatsgevonden. Dat is een duidelijke zaak. Hij zegt een fietspad
zal een wensdroom blijven. Dat zou best eens zo kunnen zijn, te
meer omdat dit destijds al zo uitvoerig, is bestudeerd. Ik denk
dat dat een juiste kwalificatie is. Hij doet een paar suggesties,
die nogeens onderzocht kunnen worden. Met name of een trottoir
eventueel tot de mogelijkheden behoort, verder wijst hij op de
verlichting bij de 'Kladseweg. Ik neem aan dat de mogelijkheden
voor een trottoir, maar dat weet ik niet zeker, want dat is voor
mijn tijd geweest, destijds ook wel bekeken zijn. Ik wil dat
best eens nagaan zonder nu tot toezeggingen te komen. De verlichting
is iets dat natuurlijk altijd bekeken kan worden. Ik zeg hem toe,
dat dit zeker onder de loupe zal worden genomen. Overigens ook
zonder ..daar thans toezeggingen voor te doen.
Het lid RoosenboomHet is niet mijn gewoonte om te reageren op
de mening van een ander raadslid. Maar om een ongeval uit te
buiten, teneinde daar politiek gewin bij te halen, dat gaat.mij
net iets te ver. In zoverre heeft hij daar gelijk in. Dat als
zoiets gebeurt, dan wordt je er nog eens, extra aan herinnerd
hoe gevaarlijk die weg is. Maar dat is natuurlijk een vreemde
opmerking. Daar wil ik mij dan ook volledig van distantiëren-Er
zijn indertijd ook zelfs nog plannen geweest om niet de Kladse
weg te verbreden, maar zelfs de Slotweg om die als belangrijke
verkeersader aan te merken tussen enerzijds Bergen op Zoom,
Halsteren en het achterliggende gebied. U suggereert een beetje,
-en dat zeg ik toch wel heel voorzichtig-, als zou dat een stuk
beleid zijn geweest in de periode dat j.k wethouder ben geweest.
Daar komt het eigenlijk op neer. U heeft wel gelijk dat de rekon-
struktie is uitgevoerd eind 1979, 1980, maar de voorgeschiedenis
is vóór 1978 al gebeurd. Er zijn enquetes gehouden en er zijn de
finitieve plannen gemaakt. Daar is na begin 1979 geen enkele in
vloed meer op geweest, om dat beleid om te buigen. Dat zijn zaken