-24- prettig of wat minder prettig functioneren is verschillend. Heel terecht noemt U ook de wijkjes waar men sen ook wat afstand moeten lopen. Maar er zijn ook hoek huizen die behoorlijk hinder hebben, waar de stapel ligt. Dat weten wij ook. Geen enkele regeling is volmaakt. Ik denk dat het grote kritieke punt is, de kring waar wij onze taak als gemeente moeten uitvoeren, daar is een bepaalde regeling voor. Wij hebben een dertigtal huizen waarvoor ontheffing is. Dat is een bewuste ontheffing. Een ontheffing trouwens die afloopt, maar die zeker behoorlijk kosten met zich mee zal brengen als die met een kleinere wagen op de een of andere wijze in de regeling wordt opgenomen. Het ontheft de gebrui kers niet,om aan die regeling dezelfde kosten te betalen. Ik dacht ook dat de hinder niet.zo groot is als U die noemt. Wethouder van der 'WeegenMeneer Roosenboom noemt net ook de motivering voor het invoeren van een afvalstoffenheffing. Die was met name om een grotere dekking te krijgen van de kosten die hét apparaat met zich meebracht. Dat is duidelijk geweest in het voorstel voor het invoeren van een afvalstoffenheffing. Hij moet dat niet verwarren met de afvalstoffenwet. Wij heb ben in Nederland een afvalstoffenwet, die met name die milieu- aspekten behartigt. In dat kader heeft de gemeente een paar handvaten gekregen om een stuk dekking van die kosten te re gelen Dat kan via een afvalstoffenheffing en via een reini gingsrechtheffing. Dat hebben wij binnen deze gemeente nu net omgedraaid. Maar hij moet niet zeggen dar wij er nu een ande re motivering op na houden. Ik denk dat de brief van Leefbaar heid nu met name gaat om het ophalen van afvalstoffen en niet over de heffing daarvan. Hij heeft daarnaast ook nog gezegd, minder service of de service is niet aan elke burger gelijk, terwijl ze wel hetzelfde moeten. beta.len. Het is natuurlijk zo, dat dat op velerlei gebied voorkomt. Ook dat is hem voldoen de bekend. Wij kennen in Halsteren geen differentiatie bij voorbeeld in het onroerend-goedbelastingtariefterwijl de ene burger best meer gebruik maakt van de service die de gemeente bied dan de andere burger. Ik denk ook dat ik één puntje even recht moet zetten. Dat in onze brief aangehaald zou worden dat wij partikuliere mestvaalten zouden signale ren en dat wij in de brief net zetten dat door afvalde doelstelling van de afvalstoffenwet zoveel mogelijk na te streven "het zoveel mogelijk voorkomen wordt dat'er parti kuliere mestvaalten ontstaan"Het is niet zo dat er in ons antwoord staat dat wij een aantal mestvaalten gekonsta- teerd hadden na de invoering van de nieuwe heffing. Dat is het zeker niet. Het lid RoosenboomIk wil toch een keer herhalen dat U hier in Uw schrijven U duidelijk,zegt dat de milieuaspekten voor op staan, terwijl in het raadsvoorstel de kostendekking voor op stond. Dat zijn tegenstrijdige zaken. Daar ging het om het geld en nu is het eerst de milieuaspekten. Ik begrijp wel dat er vele malen meer zijwegen zijn dan in de bekende procedure genoemd. Ik geloof dat de mensen van de Vetterik, die achter in" het baantjé wonen, zo'n vijfhonderd metêr, of misschien is het wel meer, moeten lopen om hun vuilniszak aan de Kannewiel- seweg te zetten. Ze weten bij de gemeente heel goed wie in het verleden wél err wie ni.e*t hun vuilniszak rneegaven en nu .wordt er vanuit gegaan dat ze het nu wel zullen doen. Die zullen het nu ook niet doen. Dat die dan worden aangeslagen om die kohier belasting te betalen, daar zit de onredelijkheid in. Dat men deze aanslag eenieder laat betalen. U zegt dat ook eenieder zijn huis vuil dan mee kan geven. U gaat daar zonder meer aan voorbij dat dat voor vele mensen eigenlijk niet mogelijk is. Mede ook als U in de politieverordening of v/aar het ook staat, een tijdslimiet stelt betreffende het huisvuil aan de openbare weg zetten. Ook het be langrijkste aspekt uit ons schrijven. Als het dan zou gebeuren, ik noem bijvoorbeeld mensen die aan de Jankenberg achteraan in baan tjes wonen en na veel moeite hun zakken aan de Nieuwe Molenweg zetten, die daar dan een halve dag staan. Het gebeurt vaak genoeg dat dit soort zakken stuk gereten worden door dieren of baldadige jongens, meisjes misschien ook wel. Het vuil ligt dan we], bij een ander voor de deur. De persoon in kwestie die daar zijn huisvuil heeft gezet, soms nog in een verkeerde verpakking, die bekommert zich niet om dat probleem bij anderen. De toename is ook heel duidelijk zichtbaar, dat de mensen heel makkelijk allerlei toe standen op die bekende verzamelpunten deponeren. Het lid van Eekelen: Wat de heer Roosenboom zei, dat willen wij als Werknemerspartij toch wel even recht zetten. Hij praatte dan over differentiatie, dat zij daar zo geweldig voor op de bres gestaan hebben,ik heb een motie ingediend over die differentia tie. De heer Roosenboom stemde toen met zijn fraktie tegen. Wethouder Sinke: Uiteindelijk is alles toch terug te leiden tot die afvalstoffenwet van 1 oktober 1979. Ik zou in Nederland wel eens een wet willen zien funktionerenmet daarin alle dingen die U nu noemt, en die wat moeilijk kunnen zijn voor de een en inder daad gemakkelijker uitvoerbaar voor de ander al die ontheffingen en tussentijdse regelingen. Wat ik zo even zei, dat denk ik dat toch het belangrijkste van al is, dat die kring die je tot het normale gebied zou kunnen rekenen, het bereikbare gebied, dat die ook die bijdrage moet leveren in de kosten die het totaal gebeuren met zich brengt en dat het al of niet gebruik maken daarvan en zeker het vroeger niet gebruik maken daarvan, niet van belang is. Er zullen inderdaad vrij grote aantallen men sen zijn die nu nog in staat zijn door o.a. compost te maken en al dat soort zaken in staat zijn het aanbod tot een minimum te beperken. Maar het vormt wel de draagkracht van een totaal gebeurden om de wet tot uitvoering te kunnen brengen. Dat ge beurt met zoveel dingen dat je dient bij te dragen aan regelin gen waarvan jezelf door omstandigheden minder gebruik maakt. U zegt dat we aan een belangrijk aspekt voorbijgegaan zijn en dat is dat staan van de zakken. U weet dat dat nooit ee-n nacht over kan zijn. Maar het kan inderdaad een paar uur zijn of wat langer als iemand een klein gezin heeft. Dat is een klein stuk je hinder dat een plastic zak met zich meebrengt, wat bijvoor beeld bij de oude emmer veel minder speelt. Geen enkele rege ling is volmaakt. Praktisch is het mogelijk dat tussentijds een dier iets kapot maakt, dat kan gebeuren. Dan denk ik dat het vooral voor helbewoner waar het gedeponeerd wordt, waar dat hoopje bij elkaar komt, nog vervelender is dan voor de man dat eindje lopen. Het lijkt mij inderdaad dat dat een stukje is in de dagelijkse uitvoering wat niet volmaakt is, maar niets is vol maakt De heer van Eekelen zegt heel terecht dat hij voor differentia tie gevochten heeft en het kollege heeft ook gezegd dat wij in onze opzet gestreefd hebben naai" grotere differentiatie dan er op heden inzit. Ik kan me voorstellen dat dat niet mogelijk is gebleken

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 35