-22-
innemen. Dat doen we nu juist ook niet door dit standpunt in
te nemen.
Het lid RoosenboomIk zou een aantekening willen dat ik in
ieder geval geacht wordt tegen te zijn.
De voorzitter: Dan is dit agendapunt aanvaard met de vast
stelling dat de heer Roosenboom geacht wil worden te hebben
tegengestemd
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voor
stel van burgemeester en wethouders,
BEHANDELING VAN DE INGEKOMEN STUKKEN MEDEDELINGEN.
Punt 28
De voorzitter: Dat ik punt 28 aan de orde stel heeft inhoude
lijk geen enkele betekenis. Ik sta uiteraard achter het voor
stel van het kollege, maar omdat er een apart besluit bij is
gevoegd leek het mij toch verstandig om dit punt afzonder
lijk aan de orde te stellen en niet zonder meer met de inge
komen stukken en mededelingen mee te nemen. Dat is de enige
reden, U moet er inhoudelijk niets achter zoeken, dat ik dit
nu aan de orde stel. Daar zouden namelijk misverstanden over
kunnen ontstaan. Er wordt voorgesteld een brief te sturen naar
Gedeputeerde StatenAchteraf echter is gebleken dat dat niet
nodig is. De formulering die Gedeputeerde Staten heeft ge
hanteerd is zodanig dat er ons slechts op gewezen wordt en
verzocht wordt om wat te doen. Doen we niets dan blijft de
zaak zoals die is. Wij brengen Gedeputeerde Staten alleen
maar in verlegenheid door daar weer een keer een brief over
te schrijven. Dus wilden wij U voorstellen, goed dat U mij
daar even aan helpt herinneren wethouder, dat die brief
niet verzonden wordt.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voor
stel van burgemeester en wethouders.
Punt 29.
Het lid Roosenboom: Wij hebben die vragen gesteld als gx^oepe-
ring. U heeft U best gedaan om daar een antwoord op te geven.
Ik zet wat kanttekeningen op Uw antwoorden en zaken waarbij
U vergeten bent om daar iets over te zeggen. U zegt in Uw
schrijven dat de afvalstoffenwet zoveel mogelijk streeft
naar het voorkomen van partikuliere mestvaalten. Die zijn
mij niet bekend, maar het kollege waarschijnlijk wel. Dat
bij het uitvoeren van een overheidstaak de service voor- elke
inwoner niet altijd hetzelfde kan zijn, maar wel het betalen
bij iedere inwoner hetzelfde, dat vind ik een vreemde zaak.
Zo kun je nog wel meer opmerkingen maken. Maar wat mij op
valt in Uw schrijven is dat U eerst de milieu-aspekten zo
duidelijk voorop stelt, terwijl in het voorstel in de raad
van 7-11-1983, de kostendekking het belangrijkste aspekt
was. Dat zijn toch twee verschillende grootheden. Wij heb
ben in onze algemene beschouwingen heel uitdrukkelijk om
die differentiatie gevraagd. Dat is in de verordening heel
summier opgenomen en naar ons gevoel onvoldoende en ook
niet voldoende gespreid. U gaat er ook gemakkelijk overheen
dat percelen, die korter of langere afstand van de huisvuil-
route liggen, dat die talrijker zijn dan de huisvuilbrochu-
re doet vermoeden. Want ik heb zo, uiteraard, even de zaak
nagekeken, welke zijstraten er allemaal zijn op de route.
Dan zijn zelfs in de wijken bepaalde zijstraatjes waar de
vuilniswagen helemaal niet komt en waar het huisvuil nu op
de hoek van dat bewuste zijstraatje wordt gestort. Vroeger
was dat dan in de bekende plastic zak. Tegenwoordig zie je
er van alles weggezet worden. Ook dozen die uitdrukkelijk
in de brochure zijn verboden. Maar de mensen doen het wel.
Probleem is, als de reinigingsdienst zich dan ook letter
lijk aan de voorschriften houdt en de dozen laat staan, dat
wel het gezin wat op die hoek'woont tegen die rotzooi aan
zit te kijken. Als er dan een trap tegen gegeven wordt dan
kan hij elke week zijn tuin schoonmaken. Dat is eigenlijk
ook de teneur van ons schrijven. Ik bespaar het U om in
eerste instantie al die zijstraatjes te noemen, maar als ik
me zo beperk tot de Nieuwe Molenweg en de Jankenberg, dan
heb je op de Nieuwe Molenweg al een drie, viertal zijwegge
tjes. Op de Jankenberg heb je er ook verschillende. Alle
maal mensen die, als ze überhaupt huisvuil mee willen ge
ven, dat naar de weg moeten brengen. Een oplossing zou zijn,
-dat reik ik nu al aan-, als men. dan zo duidelijk over die
service'wil spreken, dat men met een kleinere wagen in die
wat kleinere steegjes en baantjes het huisvuil voor de deur
ophaalt. Dan spreekt men van service. Het feit dat U er ook
over die differentiatie er naar toe wil en in wil passen
en alleen over afstanden spreekt en pleegt men de mening
ten onrechte. Nu ben ik eigenlijk koeterwaals aan het pra
ten. Het komt eigenlijk hier op neer. Blijkens Uw antwoord
geldt/als enig kriterium dat het kunnen meegeven belangrijk
is. Dat wil zeggen, dat eenieder die door Halsteren rijdt,
of hij nu in Halsteren woont of niet, zijn vuilniszak hier
in Halsteren kan zetten. Dan maakt hij gebruik van het kun
nen meegeven. Dan kan de gemeente Halsteren dan ook opladen.
Dat is natuurlijk een verkeerd kriterium wat U handhaaft.
Daar wou ik het in eerste instantie bij laten. Dan lees ik
op mijn gemak mijn aantekeningetjes wel door en dan kan ik
daar in tweede instantie op terug komen. Ik realiseer me
dat ik daarmee de vergadering onnodig ophoudt.
Wethouder Sinke: U heeft inderdaad tal van zaken genoemd
Persoonlijk vind ik dat het wat haaks staat op zaken die
U in de woningbouw nogal eens, -overigens zeker niet ten
onrechte-, verkondigt. Dat U de mens graag ruimte gunt en
dat hij die nodig heeft en dat het een weldaad is- als je
die hebt. Dat is nu weer de andere kant van de medaille.
De huisvuilroute is bepalend en is weer terug: te voeren tot'
de afvalstoffenwet. U zegt dan in het totaalgebeuren van
de wet worden er mestvaalten genoemd.
Het lid RoosenboomNee, dat zegt U. Dat staat in de brief
aan de groepering
VJethouder SinkeIn de brief worden mestvaalten genoemd,
maar in de afvalstoffenwet spelen die natuurlijk in een
totaal ander gebeuren een grote rol. Ik denk dat ze ei
genlijk in ons,dagelijks gebeuren nauwelijk opduiken. Ik'
heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord.
Het lid Roosenboom: Ik ook niet, maar U geeft dit als antwoor
Wethouder SinkeIn het totaalgebeuren van de afvalstoffenwet
Het is terug te voeren tot die route waarvoor wij geen onthef
fing hebben gekregen. Ik denk ook dat U wat vergeet, dat het
dragen aan deze regeling inhoudt dat-deze regeling in zijn to
taliteit in Halsteren .funktioneertDaar heeft iedere burger
die binnen die kring woont aan.bij te dragen. De mate van het