-22- innemen. Dat doen we nu juist ook niet door dit standpunt in te nemen. Het lid RoosenboomIk zou een aantekening willen dat ik in ieder geval geacht wordt tegen te zijn. De voorzitter: Dan is dit agendapunt aanvaard met de vast stelling dat de heer Roosenboom geacht wil worden te hebben tegengestemd Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten conform het voor stel van burgemeester en wethouders, BEHANDELING VAN DE INGEKOMEN STUKKEN MEDEDELINGEN. Punt 28 De voorzitter: Dat ik punt 28 aan de orde stel heeft inhoude lijk geen enkele betekenis. Ik sta uiteraard achter het voor stel van het kollege, maar omdat er een apart besluit bij is gevoegd leek het mij toch verstandig om dit punt afzonder lijk aan de orde te stellen en niet zonder meer met de inge komen stukken en mededelingen mee te nemen. Dat is de enige reden, U moet er inhoudelijk niets achter zoeken, dat ik dit nu aan de orde stel. Daar zouden namelijk misverstanden over kunnen ontstaan. Er wordt voorgesteld een brief te sturen naar Gedeputeerde StatenAchteraf echter is gebleken dat dat niet nodig is. De formulering die Gedeputeerde Staten heeft ge hanteerd is zodanig dat er ons slechts op gewezen wordt en verzocht wordt om wat te doen. Doen we niets dan blijft de zaak zoals die is. Wij brengen Gedeputeerde Staten alleen maar in verlegenheid door daar weer een keer een brief over te schrijven. Dus wilden wij U voorstellen, goed dat U mij daar even aan helpt herinneren wethouder, dat die brief niet verzonden wordt. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voor stel van burgemeester en wethouders. Punt 29. Het lid Roosenboom: Wij hebben die vragen gesteld als gx^oepe- ring. U heeft U best gedaan om daar een antwoord op te geven. Ik zet wat kanttekeningen op Uw antwoorden en zaken waarbij U vergeten bent om daar iets over te zeggen. U zegt in Uw schrijven dat de afvalstoffenwet zoveel mogelijk streeft naar het voorkomen van partikuliere mestvaalten. Die zijn mij niet bekend, maar het kollege waarschijnlijk wel. Dat bij het uitvoeren van een overheidstaak de service voor- elke inwoner niet altijd hetzelfde kan zijn, maar wel het betalen bij iedere inwoner hetzelfde, dat vind ik een vreemde zaak. Zo kun je nog wel meer opmerkingen maken. Maar wat mij op valt in Uw schrijven is dat U eerst de milieu-aspekten zo duidelijk voorop stelt, terwijl in het voorstel in de raad van 7-11-1983, de kostendekking het belangrijkste aspekt was. Dat zijn toch twee verschillende grootheden. Wij heb ben in onze algemene beschouwingen heel uitdrukkelijk om die differentiatie gevraagd. Dat is in de verordening heel summier opgenomen en naar ons gevoel onvoldoende en ook niet voldoende gespreid. U gaat er ook gemakkelijk overheen dat percelen, die korter of langere afstand van de huisvuil- route liggen, dat die talrijker zijn dan de huisvuilbrochu- re doet vermoeden. Want ik heb zo, uiteraard, even de zaak nagekeken, welke zijstraten er allemaal zijn op de route. Dan zijn zelfs in de wijken bepaalde zijstraatjes waar de vuilniswagen helemaal niet komt en waar het huisvuil nu op de hoek van dat bewuste zijstraatje wordt gestort. Vroeger was dat dan in de bekende plastic zak. Tegenwoordig zie je er van alles weggezet worden. Ook dozen die uitdrukkelijk in de brochure zijn verboden. Maar de mensen doen het wel. Probleem is, als de reinigingsdienst zich dan ook letter lijk aan de voorschriften houdt en de dozen laat staan, dat wel het gezin wat op die hoek'woont tegen die rotzooi aan zit te kijken. Als er dan een trap tegen gegeven wordt dan kan hij elke week zijn tuin schoonmaken. Dat is eigenlijk ook de teneur van ons schrijven. Ik bespaar het U om in eerste instantie al die zijstraatjes te noemen, maar als ik me zo beperk tot de Nieuwe Molenweg en de Jankenberg, dan heb je op de Nieuwe Molenweg al een drie, viertal zijwegge tjes. Op de Jankenberg heb je er ook verschillende. Alle maal mensen die, als ze überhaupt huisvuil mee willen ge ven, dat naar de weg moeten brengen. Een oplossing zou zijn, -dat reik ik nu al aan-, als men. dan zo duidelijk over die service'wil spreken, dat men met een kleinere wagen in die wat kleinere steegjes en baantjes het huisvuil voor de deur ophaalt. Dan spreekt men van service. Het feit dat U er ook over die differentiatie er naar toe wil en in wil passen en alleen over afstanden spreekt en pleegt men de mening ten onrechte. Nu ben ik eigenlijk koeterwaals aan het pra ten. Het komt eigenlijk hier op neer. Blijkens Uw antwoord geldt/als enig kriterium dat het kunnen meegeven belangrijk is. Dat wil zeggen, dat eenieder die door Halsteren rijdt, of hij nu in Halsteren woont of niet, zijn vuilniszak hier in Halsteren kan zetten. Dan maakt hij gebruik van het kun nen meegeven. Dan kan de gemeente Halsteren dan ook opladen. Dat is natuurlijk een verkeerd kriterium wat U handhaaft. Daar wou ik het in eerste instantie bij laten. Dan lees ik op mijn gemak mijn aantekeningetjes wel door en dan kan ik daar in tweede instantie op terug komen. Ik realiseer me dat ik daarmee de vergadering onnodig ophoudt. Wethouder Sinke: U heeft inderdaad tal van zaken genoemd Persoonlijk vind ik dat het wat haaks staat op zaken die U in de woningbouw nogal eens, -overigens zeker niet ten onrechte-, verkondigt. Dat U de mens graag ruimte gunt en dat hij die nodig heeft en dat het een weldaad is- als je die hebt. Dat is nu weer de andere kant van de medaille. De huisvuilroute is bepalend en is weer terug: te voeren tot' de afvalstoffenwet. U zegt dan in het totaalgebeuren van de wet worden er mestvaalten genoemd. Het lid RoosenboomNee, dat zegt U. Dat staat in de brief aan de groepering VJethouder SinkeIn de brief worden mestvaalten genoemd, maar in de afvalstoffenwet spelen die natuurlijk in een totaal ander gebeuren een grote rol. Ik denk dat ze ei genlijk in ons,dagelijks gebeuren nauwelijk opduiken. Ik' heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord. Het lid Roosenboom: Ik ook niet, maar U geeft dit als antwoor Wethouder SinkeIn het totaalgebeuren van de afvalstoffenwet Het is terug te voeren tot die route waarvoor wij geen onthef fing hebben gekregen. Ik denk ook dat U wat vergeet, dat het dragen aan deze regeling inhoudt dat-deze regeling in zijn to taliteit in Halsteren .funktioneertDaar heeft iedere burger die binnen die kring woont aan.bij te dragen. De mate van het

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 34