De voorzitter: De heer Roosenboom wijst op de uniformiteit binnen de regio, daarom is destijds ook door de regionale brandweer uit drukkelijk uitgesproken, door het bestuur, dat geadviseerd werd om de modelvergoedingsregeling van het V.N.G. te volgen en dat heb ben wij ook gedaan. Elke keer als er sprake was van verhoging, nu is het dan een verlaging, dan kwam een en ander automatisch meteen in de raad en dan werd ook niet eerst het advies gevraagd van de regionale brandweer. Dat is niet noodzakelijk want die uitspraak ligt er al. Alle gemeenten voldoen daar echter niet aan. Er zijn één of twee gemeenten die hier niet aan voldoen, de rest wel. Daarom hoeven wij nu ook niet een afzonderlijk advies te vragen bij de regionale brandweer, want wij voldoen aan die uniformi teit op basis van de modelregeling. Het V.N.G schrijft in haar circulaire: "Aangezien de bedragen van de vergoedingen zoals be doeld in de model Vergoedingsregeling, welke als bijlage is op genomen in onze model regeling Rechtspositie vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer, zijn afgeleid van de schaalbedragen van bedoeld bezoldigingsbesluit, behoeven ook deze vergoedings bedragen aanpassing. Wij bevelen U om artikel 2 lid 2 en artikel 3 lid 3 van de model Vergoedingsregeling als volgt te wijzigen". Dit is dus eigenlijk een min. of meer automatische zaak. Dan kun je daar eerst wel weer op regionaal niveau overleg over plegen maar met iets wat een voldongen feit; is heeft dat weinig zin. Ik denk dat je verwachtingen wekt. Verwachtingen voor de brand weerlieden. Net alsof er nog iets te regelen valt. Dat vindt ik ten onrechte daarom lijkt mij dat niet verstandig. Als de regio dit niet volgt dan zou men een heel ander standpunt in nemen dan in het verleden. Dan zou de modelverordening worden losge laten. Vindt men dat dat moet in de regio dan zijn we natuurlijk altijd bereid om weerterug te gaan naar de raad. Maar daar is op zich geen enkele reden om die diskussie weer te openen. Ik denk ook niet, en ik denk ook niet dat de heer Roosenboom dat verwacht, gezien de diskussi.es die in het regionale brandweerbestuur. zijn gevoerd in de afgelopen jaren, dat men nu zal zeggen aat moet niet doorgaan. Dat verwacht ik niet en dat verwacht U -denk ik zelf ook niet. Dan het punt van vergoeding of salaris. Kijk het is zo, dat U er vijf gulden in de maand bij kreeg, gefeli citeerd overigens daarmee, dat hield verband met de premies. Omdat de premieinhouding minder is geworden kwam daardoor .on danks de 3% verlaging zoveel kompensatie dat tot een bepaald niveau van salaris. men er netto iets bij kreeg. Inderdaad bij deze vergoedingen van de brandweer spelen die premies niet. Dus die 3% is echt een stukje inlevering. Maar daar staat wel tegen over dat toen in het verleden er altijd sprake was van verhogingen men óok geen hogere premies op die vergoedingen in hield. Helemaal geen premies. Dus in feite kreeg men netto ver houdingsgewijs veel meer dan anderen. Nu is het een keer min der. Zo gaat het in het leven. Je kunt niet van twee walletjes eten. Het is of het een of het ander. In het verleden verhoging zonder premieinhouding. Andere werknemers hielden er dan minder van over dan de brandweerlieden. Nu is het een keer andersom. Dat- moet dan ook genomen worden. De heer van Eekelen zegt we zijn principieel tegen een loonsverlaging van 3%Ik aachu dat hij dit al eens een keer eerder uitgesproken had in de kommis sie of in de raad met name dat hij ook achter de stakingen stond die werden gevoerd tegen de verlaging. Dat is een principieel standpunt. Alleen aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat het parlement gesproken heeft.Onze modelverordening is op gehangen aan salarisbedragen die uiteindelijk door het parle ment worden vastgesteld. Daar zit je 'dan. Dan zou je de hele verordening los moeten laten en zeggen we gaan een eigen rege ling maken. Daar zijn we nu niet aan toe. Het zou onverstandig zijn om het nu uit te stellen, want wij gaan verwachtingen wek ken naar de mensen toe, die niet waar te maken zijn. Daarom moet ik dat ontraden. Het lid RoosenboomIk begrijp die verwachtingen niet. Er is nu uitvoerig in de openbaarheid over gediskussieerd en de men sen die het aan zou gaan, dat zijn dan de vrijwillige brand weerlieden van de gemeente Halsteren. Het feit dat U zegt, als we het vooruit zouden schuiven, daarmee zouden we verwachtin gen wekken, dat is dan ontzenuwd. Ik dacht dat het gewoon een stukje elegantie was naar het regionaal bestuur, omdat daar deze zaak altijd is gekoördineerd voor alle gemeenten. Ik weet niet wat daaruit zou voortvloeien. Overigens, als je iets voor uit schuift, dan heeft dat niet direkt konsekwenties voor de uitbetalingen. De brandweerlieden krijgen de eerste uitbetaling in de maand juli en daarna in het volgende jaar van het tweede kwartaal. We kunnen dit dus bij wijze van spreken nog uitstel len tot half dit jaar en mocht het dan toch zijn dat wij dit voorstel handhaven, dan zal de redaktie zo moeten zijn dat het inderdaad ingaande 1 januari is. Dat staat er nu ook boven. Op zichzelf is dat niet iets wat ongebruikelijk is. Halsteren bijt wel de spits af en daar zouden natuurlijk al de gemeenten zich aan kunnen optrekken. Ik denk toch dat het een zaak is die in het regionaal bestuur besproken zou kunnen worden, hoe wel ik weet niet wat daaruit voortkomt. Dat kan ik niet voor spellen. Ik zal, als hier de meerderheid van de raad zou be slissen om die 3% te korten, dan zal ik zeer zeker als verte genwoordiger van Halsteren dat duidelijk verwoorden en er geen privé-meningen op na houden. Dat is iets wat zeker is. Dat is eigenlijk een moeilijkheid. Ik heb het al verteld, -niet dat ik zo wakker lig van dat penningmeesterschap-,rnaar het is natuurlijk iets wat toch met centen te maken heeft en ieder heeft daar ook zijn taak. Niet dat die zo heel duide lijk is afgebakend, maar ik probeer er toch iets van te ma ken Het lid van Eekelen: Wij hadden ook niet gezegd dat we tegen zouden stemmen. We hebben gezegd dat v/e niet stonden te trap pellen, maar als we naar U luisteren, geen sociale verzeke ringen, dan moeten we wel ja zeggen. We vonden het een goed betoog.De voorzitterDan heb ik dat iets te zwaar getaxeerd. Verder de heer Roosenboom. Hij zegt eleganter naar het regio naal bestuur. Dat vind ik niet jüist gesteld, want het regio naal bestuur heeft ons altijd voorgehouden de modelverorde ning toe te passen. Hier heeft Halsteren zich altijd uitstekend aahgèhouden. Daarom vind ik het niet noodzakelijk om nu af'te wachten, het is zelfs onverstandig om dit te doen. Het is ook een beetje vreemd oni in april-meieen beslissing te nemen dat het salaris of de vergoeding met ingang van 1.januari verlaagd wordt. Met verhogingen kan dat nog wel. Verlagingen, ook al zijn ze nog niet .uitbetaalddat is toch een vrat vreemde zaak. Verlagingen .moet je zo snel mogelijk in procedure brengen, dit om de mensen in elk geval te laten weten waar ze aan toe zijn. Nogmaals één toezegging doe ik welIk.verwacht niet dat er iets uitkomt, maar komt het in diskussie in het. re gionaal bestuur van dé brandweer en er zou iets nieuws uit komen, wat ik niet verwacht, dan kom ik daarmee terug in de kommissieAlgemeen Bestuurlijke Zaken en eventueel in de raad. Vlij probe.ren als kollege namelijk zoveel mogelijk met de regio in de pas te lopen. Dat vinden we erg belangrijk dat we daar niet een afzonderlijke positie gaan

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 33