-8- De voorzitter: Ik begrijp wat U bedoelt. Als uit de eerste instantie blijkt dat wij het niet begrepen hebben dan komt U er maar op terug. Het lid van Eekelen: Dan nog iets. U zegt dat de salarisschalen in 1971 al tot en met de rang 5 bekeken zijn. Dan vraag ik mij af, toen hadden wij nog geen beheerders van sporthallen, toen hadden wij nog geen beheerders van de Wittenhorst en hoe U toen aan die inschaling gekomen bent. Is dat met inspraak gebeurd of is dat gewoonweg recht streeks maar door het kollege gebeurd. Ik vraag me ook af, met ar tikel 12, of de taakomschrijvingen die daar staan, of die wel juist zijn. Bij Uw toelichting bij artikel 12 zegt U dat de mensen die een gymzaal onder hun beheer hebben, dat die eigenlijk geen vastgesteld rooster hebben. U schakelt wat dat betreft de mensen uit de Witten horst en de sporthal gelijk. U denkt dat daar wel een vast dienst rooster is. Dat is beslist niet zo. Die worden opgeroepen wanneer dat noodzakelijk is. Of ze dan weekenddienst gehad hebben, daar wordt niet naar gekeken. Daarom vraag ik mij af of die 10% ook wel de juiste normen zijn. Hoe komt U daaraan en nogmaals hoe krijgt U die inschaling Eén ding weet ik in ieder geval wel, dat er meer als twee jaar een taak omschrijving van beheerders bij U in het kollege ligt, waar tot op he den toe nog geen besluit over genomen is. Ik hoop dan ook dat wij die binnenkort terug zullen krijgen met de op- en aanmerkingen die daar bij horen of daar niet bij horen. Dan heb ik nog een vraag over bijla ge C. Daar zijn een aantal funkties genoemd van nevenfunktiesIk vraag me af of in die nieuwe verordening de gemeente-geneesheer nog wel thuis hoort. Ik kan mij indenken dat dat is omdat het met terug werkende kracht is vanaf 1981 en dat U misschien nog een extra duit in het zakje moet doen bij de heer van Dijk. Dat weet ik niet maar ik dacht dat we nu aangesloten waren bij het Streekgewest en dan vind ik het overbodig om straks weer een gemeente-geneesheer op te roepen. Ik dacht dat dat iets was wat niet noodzakelijk was. Dan de tweede ambtenaar van de burgerlijke stand. Ik kan het misschien niet zo best weten, dat zal ook wel niet, maar ik dacht dat de sekretaris de eerste ambtenaar was en ik ken de tweede ambtenaar niet. Was dat Cor Geers? Blijf je dan automatisch tweede? U ziet wel,zo simpel ligt dat als je het weet natuurlijk. Ik wijs bijvoorbeeld ook op de kassier van het grondbedrijf en kassier van het woningbedrijf. V/at is dan het geval als de ontvanger verdwijnt? De voorzitter: Deze salarisverordening moet worden vastgesteld in ver band met de Ubink-normen die per 1 januari 1981 al in zijn gegaan en al betaald zijn door het Rijk, maar nog steeds niet zijn uitbetaald aan de ambtenaren. Het is een bijzonder ingewikkelde procedure om tot een goede funktiewaardering te komen. U hebt destijds een krediet ge voteerd om ter zake de O.D.R.P. in te schakelen. De funktiewaardering is nu behoorlijk op schot, maar hier hoort ook een nieuwe salarisver- ordening bij. Dat is nu aan de orde. deze stukken moeten na behande ling in de raad worden toegezonden aan Gedeputeerde Staten en het Mi nisterie van Binnenlandse Zaken, inclusief de conversietabel. Deze tabel regelt de overgang van de rangen van de gemeente naar de ran gen van het rijk. Wij hebben straks dezelfde rangen als het rijk. De salarisverordening moet hierop worden aangepast.Met deze veror dening hebben we nogal haast gemaakt, omdat we van mening zijn dat het eindelijk hoog tijd wordt dat die Ubinknormen een keer worden afgerond. Want de mensen hebben recht op hun geld, althans voor zo ver er promoties in zitten. Dat is natuurlijk ook nog een punt. Voor een aantal ambtenaren zal dat zeker het geval zijn. Wij hebben het dus vrij snel behandeld. Wij zijn hiermee ook al in het Georganiseerd Overleg geweest. In het Georganiseerd Overleg is elke fraktie via een raadslid vertegenwoordigd. Die raadsleden hebben ook de beschikking gehad over de vorige salarisverordening van 1972. Ik zag namelijk deze -9- week dat in de toelichting een aantal keren verwezen wordt naar de oude salarisverordening. Die had U er echter niet bij, maar ik troostte mij maar met de gedachte dat in elke fraktie in elk geval een lid is die wel de beschikking over de oude salarisverordening heeft en dat het zodoende wel zou worden opgelost. Verder hebben wij deze week de nieuwe salarisverordening nog aan U toegezonden. Alleen ter inzage leggen leek mij, de heer van Eekelen heeft dat ook duidelijk uiteengezet waarom, niet voldoende. Ik ben het volledig met hem eens dat het een vrij ingewikkelde zaak is. De heer Roosenboom vraagt hoe zit het met de bevoegdheden. Wat be treft de benoeming van personeel is er niets veranderd met het ver leden. Het sekretariepersoneel wordt benoemd via het kollege, dat is geen delegatie, maar staat in de gemeentewet. 'Wat betreft het tech nisch personeel vanaf een bepaalde rang is dat een bevoegdheid van de raad. Dus in de bevoegdheden wat betreft de benoeming van personeel is er niets veranderd. Wat betreft de delegaties, in de oude salaris verordening stonden een aantal delegaties en in de nieuwe ook. Een belangrijke die er bij is gekomen is, dat maatregelen van het rijk die tot nu toe altijd eerst via de ingekomen stukken en mededelingen ter kennis werden gebracht van de raad met verzoek een en ander con form toe te passen thans zijn gedelegeerd aan burgemeester en wet houders. Echter wel onder de voorwaarde dat een en ander achteraf wordt medegedeeld aan de raad. Dit was in het verleden dus niet zo, dan moest voor de uitvoering de raad worden ingeschakeld pit kan echter soms problemen geven. Als bijvoorbeeld die maatregelen laat worden toegezonden -bijvoorbeeld eind december en er met de salaris uitbetaling van januari er rekening mee moet worden gehouden. Het is wat moeilijk om daar dan later pas rekening mee te houden, vooral als het salarisverlagingen zijn. Als dat in fe bruari of in maart pas gebeurt, dan moet het ook nog met terugwerken de kracht worden toegepast en dan komt het des te harder aan. Daar moeten we rekening mee houden. Het het fenomeen salarisverlaging hebben we pas te maken gehad. Vele van ons zijn dat niet gewend ge weest in de afgelopen 2.0 a 25 jaar. Daarom is het uit praktische overwegingen beter deze zaken te delegeren aan het kollege. Het is in feite toch een automatisme want de rijksregelingen moeten gevolgd worden. Overigens dienen in deze delegaties burgemeester en wethouders ter zake wel mededeling te doen aan de raad. Dat is eigenlijk de be langrijkste verandering ten opzichte van de bezoldigingsverordening van 1972. Hier en daar staan ook bepalingen in de verordening dat uitwerkingen overgelaten worden aan het kollege van burgemeester en wethouders.-Daar staan waarschijnlijk ook nieuwe onderwerpen bij in vergelijking met de oude bezoldigingsverordening. Overigens is het wel zo dat als zo'n uitwerking betrekking heeft op rechtspositie en op salaris en inkomen van personeel dan in elk geval het Georgani seerd Overleg moet worden ingeschakeld. Dus zo wordt toch de raad er op indirekte wijze bij betrokken omdat .zij met een raadslid uit elke fraktie vertegenwoordigd is in het Georganiseerd Overleg. Dat wat betreft de bevoegdheden. Dan wijst de heer Roosenboom op artikel 14 van de verordening de bromfietsvergoedingen. Hij vergelijkt dit met de bromfietsvergoe dingen die aan de bodes worden gegeven. Kijk als in artikel 14 1.000,zou staan dan zou dat betekenen dat iedereen recht zou hebben indien men van een bromfiets gebruik maakt, op 1.000, per jaar. We vinden dat dat niet kan. Dat is ook in vergelijking met andere gemeenten veel te hoog. V/ij kunnen wel apart voor een bepaal de ambtenaar in de begroting een bedrag vermelden. Dat kan altijd buiten deze verordening om. Als U dat als raad besluit dan gebeurt dat. Zo eenvoudig is dat. Maar dan geldt dit niet voor de overige ambtenaren. Die 1.000,voor de beide bodes wordt dus niet aange tast, mits U het in de begroting laat staan. Dan de kilometervergoe dingen.. De waarnemend sec^e^a^is wordt wel genoemd. Dat ging tot op heden ook via de begroting maar we vonden het nu toch

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 27