-8-
De voorzitter: Ik begrijp wat U bedoelt. Als uit de eerste instantie
blijkt dat wij het niet begrepen hebben dan komt U er maar op terug.
Het lid van Eekelen: Dan nog iets. U zegt dat de salarisschalen in
1971 al tot en met de rang 5 bekeken zijn. Dan vraag ik mij af, toen
hadden wij nog geen beheerders van sporthallen, toen hadden wij nog
geen beheerders van de Wittenhorst en hoe U toen aan die inschaling
gekomen bent. Is dat met inspraak gebeurd of is dat gewoonweg recht
streeks maar door het kollege gebeurd. Ik vraag me ook af, met ar
tikel 12, of de taakomschrijvingen die daar staan, of die wel juist
zijn. Bij Uw toelichting bij artikel 12 zegt U dat de mensen die een
gymzaal onder hun beheer hebben, dat die eigenlijk geen vastgesteld
rooster hebben. U schakelt wat dat betreft de mensen uit de Witten
horst en de sporthal gelijk. U denkt dat daar wel een vast dienst
rooster is. Dat is beslist niet zo. Die worden opgeroepen wanneer
dat noodzakelijk is. Of ze dan weekenddienst gehad hebben, daar wordt
niet naar gekeken. Daarom vraag ik mij af of die 10% ook wel de juiste
normen zijn. Hoe komt U daaraan en nogmaals hoe krijgt U die inschaling
Eén ding weet ik in ieder geval wel, dat er meer als twee jaar een taak
omschrijving van beheerders bij U in het kollege ligt, waar tot op he
den toe nog geen besluit over genomen is. Ik hoop dan ook dat wij die
binnenkort terug zullen krijgen met de op- en aanmerkingen die daar
bij horen of daar niet bij horen. Dan heb ik nog een vraag over bijla
ge C. Daar zijn een aantal funkties genoemd van nevenfunktiesIk
vraag me af of in die nieuwe verordening de gemeente-geneesheer nog
wel thuis hoort. Ik kan mij indenken dat dat is omdat het met terug
werkende kracht is vanaf 1981 en dat U misschien nog een extra duit
in het zakje moet doen bij de heer van Dijk. Dat weet ik niet maar
ik dacht dat we nu aangesloten waren bij het Streekgewest en dan
vind ik het overbodig om straks weer een gemeente-geneesheer op te
roepen. Ik dacht dat dat iets was wat niet noodzakelijk was. Dan de
tweede ambtenaar van de burgerlijke stand. Ik kan het misschien niet
zo best weten, dat zal ook wel niet, maar ik dacht dat de sekretaris
de eerste ambtenaar was en ik ken de tweede ambtenaar niet. Was dat
Cor Geers? Blijf je dan automatisch tweede? U ziet wel,zo simpel ligt
dat als je het weet natuurlijk. Ik wijs bijvoorbeeld ook op de kassier
van het grondbedrijf en kassier van het woningbedrijf. V/at is dan het
geval als de ontvanger verdwijnt?
De voorzitter: Deze salarisverordening moet worden vastgesteld in ver
band met de Ubink-normen die per 1 januari 1981 al in zijn gegaan en
al betaald zijn door het Rijk, maar nog steeds niet zijn uitbetaald
aan de ambtenaren. Het is een bijzonder ingewikkelde procedure om tot
een goede funktiewaardering te komen. U hebt destijds een krediet ge
voteerd om ter zake de O.D.R.P. in te schakelen. De funktiewaardering
is nu behoorlijk op schot, maar hier hoort ook een nieuwe salarisver-
ordening bij. Dat is nu aan de orde. deze stukken moeten na behande
ling in de raad worden toegezonden aan Gedeputeerde Staten en het Mi
nisterie van Binnenlandse Zaken, inclusief de conversietabel. Deze
tabel regelt de overgang van de rangen van de gemeente naar de ran
gen van het rijk. Wij hebben straks dezelfde rangen als het rijk.
De salarisverordening moet hierop worden aangepast.Met deze veror
dening hebben we nogal haast gemaakt, omdat we van mening zijn dat
het eindelijk hoog tijd wordt dat die Ubinknormen een keer worden
afgerond. Want de mensen hebben recht op hun geld, althans voor zo
ver er promoties in zitten. Dat is natuurlijk ook nog een punt. Voor
een aantal ambtenaren zal dat zeker het geval zijn. Wij hebben het
dus vrij snel behandeld. Wij zijn hiermee ook al in het Georganiseerd
Overleg geweest. In het Georganiseerd Overleg is elke fraktie via een
raadslid vertegenwoordigd. Die raadsleden hebben ook de beschikking
gehad over de vorige salarisverordening van 1972. Ik zag namelijk deze
-9-
week dat in de toelichting een aantal keren verwezen wordt naar de
oude salarisverordening. Die had U er echter niet bij, maar ik
troostte mij maar met de gedachte dat in elke fraktie in elk geval
een lid is die wel de beschikking over de oude salarisverordening
heeft en dat het zodoende wel zou worden opgelost. Verder hebben
wij deze week de nieuwe salarisverordening nog aan U toegezonden.
Alleen ter inzage leggen leek mij, de heer van Eekelen heeft dat
ook duidelijk uiteengezet waarom, niet voldoende. Ik ben het volledig
met hem eens dat het een vrij ingewikkelde zaak is.
De heer Roosenboom vraagt hoe zit het met de bevoegdheden. Wat be
treft de benoeming van personeel is er niets veranderd met het ver
leden. Het sekretariepersoneel wordt benoemd via het kollege, dat
is geen delegatie, maar staat in de gemeentewet. 'Wat betreft het tech
nisch personeel vanaf een bepaalde rang is dat een bevoegdheid van de
raad. Dus in de bevoegdheden wat betreft de benoeming van personeel
is er niets veranderd. Wat betreft de delegaties, in de oude salaris
verordening stonden een aantal delegaties en in de nieuwe ook. Een
belangrijke die er bij is gekomen is, dat maatregelen van het rijk
die tot nu toe altijd eerst via de ingekomen stukken en mededelingen
ter kennis werden gebracht van de raad met verzoek een en ander con
form toe te passen thans zijn gedelegeerd aan burgemeester en wet
houders. Echter wel onder de voorwaarde dat een en ander achteraf
wordt medegedeeld aan de raad. Dit was in het verleden dus niet zo,
dan moest voor de uitvoering de raad worden
ingeschakeld pit kan echter soms problemen geven. Als bijvoorbeeld
die maatregelen laat worden toegezonden -bijvoorbeeld eind december
en er met de salaris uitbetaling van januari er rekening mee moet
worden gehouden. Het is wat moeilijk om daar dan later pas rekening
mee te houden, vooral als het salarisverlagingen zijn. Als dat in fe
bruari of in maart pas gebeurt, dan moet het ook nog met terugwerken
de kracht worden toegepast en dan komt het des te harder aan. Daar
moeten we rekening mee houden. Het het fenomeen salarisverlaging
hebben we pas te maken gehad. Vele van ons zijn dat niet gewend ge
weest in de afgelopen 2.0 a 25 jaar. Daarom is het uit praktische
overwegingen beter deze zaken te delegeren aan het kollege. Het is
in feite toch een automatisme want de rijksregelingen moeten gevolgd
worden. Overigens dienen in deze delegaties burgemeester en wethouders
ter zake wel mededeling te doen aan de raad. Dat is eigenlijk de be
langrijkste verandering ten opzichte van de bezoldigingsverordening
van 1972. Hier en daar staan ook bepalingen in de verordening dat
uitwerkingen overgelaten worden aan het kollege van burgemeester en
wethouders.-Daar staan waarschijnlijk ook nieuwe onderwerpen bij in
vergelijking met de oude bezoldigingsverordening. Overigens is het
wel zo dat als zo'n uitwerking betrekking heeft op rechtspositie en
op salaris en inkomen van personeel dan in elk geval het Georgani
seerd Overleg moet worden ingeschakeld. Dus zo wordt toch de raad er
op indirekte wijze bij betrokken omdat .zij met een raadslid uit elke
fraktie vertegenwoordigd is in het Georganiseerd Overleg. Dat wat
betreft de bevoegdheden.
Dan wijst de heer Roosenboom op artikel 14 van de verordening de
bromfietsvergoedingen. Hij vergelijkt dit met de bromfietsvergoe
dingen die aan de bodes worden gegeven. Kijk als in artikel 14
1.000,zou staan dan zou dat betekenen dat iedereen recht zou
hebben indien men van een bromfiets gebruik maakt, op 1.000,
per jaar. We vinden dat dat niet kan. Dat is ook in vergelijking met
andere gemeenten veel te hoog. V/ij kunnen wel apart voor een bepaal
de ambtenaar in de begroting een bedrag vermelden. Dat kan altijd
buiten deze verordening om. Als U dat als raad besluit dan gebeurt
dat. Zo eenvoudig is dat. Maar dan geldt dit niet voor de overige
ambtenaren. Die 1.000,voor de beide bodes wordt dus niet aange
tast, mits U het in de begroting laat staan. Dan de kilometervergoe
dingen.. De waarnemend sec^e^a^is wordt wel genoemd. Dat ging tot op
heden ook via de begroting maar we vonden het nu toch