U zegt nu dat dit anders is. Ik zal het er nog eens
een keer op .-nasiaar,. Ik heb toen aan de. .hand van die in
formatie de zaak door laten gaan, omdat men in tweede instantie ze
dat het akkoord was. Het is overigens niet zo'n zwaarwegend punt. Dat
zult U met mij eens zijn. Met de achtergevelrooi.iljn is het in prin
cipe zo dat er vrijstelling verleend kan worden door het college van
burgemeester en wethouders. U noemt een lid 2 waar in staat -volgens
U- dat dit niet mógelijk zou zijn tenzij via publikatie en zo. Dat
zou ik na moeten kijken. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd. Wij heb
ben in elk geval de intentie om konform de voorschriften te handelen
Dat geldt uiteraard ook voor de artikelen die nu aanvaard worden.
Artikel 42, 48, die zijn voor onze gemeente nog gedeeltelijk van be
lang, omdat wij nog een aantal gebieden hebben, het zijn maar kleine
gebieden, waarop geen bestemmingsplan rust. Daar is het voor bestemd
Het zijn maar kleine gebieden en ook hier komen we we1 een keer van
af door het vaststellen van bestemmingsplannen voor die gebieden.
Maar nu is het nog van toepassing.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
5VOORSTEL TOT VERKOOP VAM GROND AAM DE WONINGSTICHTING HALSTEREN
TEN BEHOEVE VAM DE BOUW VAN 8 PREMIE - CORPORATIE A~- WONINGEN
IN HET "BESTEMMINGSPLAN BLOEMEND AAI.
Zona® hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
6VOORSTEL TOT VERKOOP VAN GROM) AAN DE WONINGSTICHTING HALSTEREN
TEN BEHOEVE VAN DE BOUW' VAN 15 VmiKGWETWONINGEN U HET "BESTEM-""'
mingsplan" jankbnbergT" r
Het lid van Eekelen: Het kan misschien zijn dat er iets vergeten
wordt in de stukken, maar in het vorige voorstel, bij punt 5, daar
staat in, genoemde koopsom is door de Woningstichting bij aanvang
van de bouw van de woningen reeds betaald. Hier gaat het eigenlijk
om exact dezelfde methode en hier staat er niets van bij. Was er
toen niet vooraf betaald of wel vooraf betaald.
Wethouder van der Weegen: Meneer van Eekelen, het is betaald op de
datum die als briefje nog gestopt is bij de stukken. Wij hadden ook
ontdekt dat het inderdaad niet in dit stuk stond.
Het lid van Eekelen: Dat lag er maandag toch niet bij. Je kunt het
er natuurlijk een uur voor de raadsvergadering nog wel bij stoppen.
Wethouder van der Weegen: Ik heb maandag morgen om half tien de
sekretaris gebeld, omdat i?: zelf de stukken zondag doorgekeken had.
Ik neem aan dat naar aanleiding daarvan het er bij gestopt is.
De voorzitter: Maar het is in elk geval betaald. Die informatie is
er in de loop van maandag bij gevoegd. Ik stond om negen uur bij
de sekretaris om tegen hem te zeggen dat dit niet uit de stukken
bleek. Toem kwam meteen dat telefoontje daarna van de wethouder die
er ook op weesToen is direkt die informatie erbij gevoegd. Maar we
zijn toch net te laat geweest omdat een aantal raadsleden ons voor
waren
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
7. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE "VERORDENING TOT REGELING VAN
DE BEZOLDIGING VAN DE AMBTENAREN IN DIENST VAN DE GEMEENTE HAL
STEREN.
Het lid RoosenboomIk zou eerst een algemene vraag aan U willen stel
len. Wat is nu de bevoegdheid van de raad. Voorheen in de oude salaris
verordening was dat een taak voor de raad. Bepaalde zaken waren gede
legeerd aan het kollege. Ik denk aan de benoemingen van het sekretarie
personeel. Benoemingen van het technische personeel boven een bepaalde
rang was ter kompetentie van de raad. Ik heb alleen bij de toelichting
iets kunnen lezen dat het nu allemaal aan Burgemeester en Wethouders
is gedelegeerd. Dat is een algemene vraag. Dan heb ik omtrent artikel
14 nog wat bezwaren. Daar wordt gezegd dat ambtenaren die naar oordeel
van het kollege bij het uitoefenen van een funktie gebruik maken van
een rijwiel met hulpmotor jaarlijks 300,en bij zeer intensief
gebruik, 600,per jaar krijgen. Op dit moment is het zo dat onze
beide bodes 1.000,krijgen. Mijn vraag is, dat zou dan voor de bei
de bodes, als dit zo wordt aangenomen, een verlaging zijn van 400,
Ik denk dat dat niet de bedoeling is van deze verordening. Misschien
is dat een beetje algemeen opgezet, maar hier liggen de normen mis
schien wat aan de hoge kant. Opvallend is ook dat een en ander voor
de waarnemend gemeente-sekretaris in deze verordening is geregeld.
Dan zou je toch moeten veronderstellen dat in deze verordening ook
de sekretaris wordt genoemd, maar die heb ik er niet in gevonden, of
ik moet er overheen gelezen hebben. Misschien hoeft dat niet. Dat was
denk ik wel in de oude verordening, maar ik heb begrepen dat deze er
voor in de plaats komt. Als ik nij goed herinner, dan heeft in decem
ber 1979 het kollege besloten om ook aan andere ambtenaren, chef van
de afdelingen, een autotoelage toe te kennen. Ook daarvan vind ik
niets in deze verordening terug. Dat zou natuurlijk een stuk onbehoor
lijk bestuur zijn als daar geen uitvoering aan gegeven wordt.
Dat waren een paar opmerkingen over de salarisverordening.
Het lid van Eekelen: Het is een verrekt moeilijk stuk. Je begrijpt
eigenlijk niet dat ze dit soort reglementen en alle toestanden er
om heen moeten maken. Ik denk dat dat alleen maar is om het zo moei
lijk mogelijk te maken, zo dat het eigenlijk voor niemand meer lees
baar is, dan alleen voor deskundigen. Als je deze salarisverordening
aan het personeel geeft, dan denk ik dat er een hele hoop zijn die
er geen weg mee kunnen. Ik vind dan ook dat er best wat aan vereen
voudigd zou kunnen worden. Ook de procedures, de taakomschrijvingen,
enfin noem maar op. Men probeert het goed te doen, maar door de lawine
van papier en inspraak komt er naar mijn gevoel zo verrekt weinig van
terecht. Dan de verordening in zijn algemeenheid. Nu gaan er verschil
lende schalen vervallen, nu gaat men met niveaus werken. Zover ik in
gelicht ben was het altijd zo dat juist die meerdere schalen voor een
kleinere gemeente aanleiding waren om zijn personeel wat hoger in te
kunnen schalen, omdat de mankracht, of .eigenlijk de kennis, bij die
kleinere gemeenten dan iets makkelijker kon blijven en dat men dan de
mensen een beetje makkelijker in dienst kon houden, zodat ze niet zo
makkelijk zouden solliciteren naar een andere betrekking. Nu blijkt
uit de stukken dat dat teruggebracht wordt. Als die schalen er uit
vallen, en die ene schaal van referendaris die valt er uit, dat be
tekent dat ze allemaal een schaal naar beneden komen te zitten. Dat
zou voor onze ambtenaren een zeer bedenkelijke zaak zijn of een zeer
bedenkelijke beloning zijn. Ze worden vanuit de regering al gepakt
met loonsverlagingen, maar als wij proberen daar als gemeente zelf
nog aan mee te werken door de niveaus naar beneden te brengen, dan
denk ik dat dat geen goede zaak is. Ik hoop dan ook dat U in het over
legorgaan er alles aan probeert te doen, als straks die beoordelingen
komen, dat men de mensen in ieder geval probeert in een iets hogere
funktie te krijgen dan waar ze nu in staan. Eigenlijk komt die funktie
te vervallen. Ik leghet een beetje moeilijk uit maar het is ook een
moeilijk onderwerp. Ik neem aan dat U begrijpt wat ik bedoel.