U zegt nu dat dit anders is. Ik zal het er nog eens een keer op .-nasiaar,. Ik heb toen aan de. .hand van die in formatie de zaak door laten gaan, omdat men in tweede instantie ze dat het akkoord was. Het is overigens niet zo'n zwaarwegend punt. Dat zult U met mij eens zijn. Met de achtergevelrooi.iljn is het in prin cipe zo dat er vrijstelling verleend kan worden door het college van burgemeester en wethouders. U noemt een lid 2 waar in staat -volgens U- dat dit niet mógelijk zou zijn tenzij via publikatie en zo. Dat zou ik na moeten kijken. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd. Wij heb ben in elk geval de intentie om konform de voorschriften te handelen Dat geldt uiteraard ook voor de artikelen die nu aanvaard worden. Artikel 42, 48, die zijn voor onze gemeente nog gedeeltelijk van be lang, omdat wij nog een aantal gebieden hebben, het zijn maar kleine gebieden, waarop geen bestemmingsplan rust. Daar is het voor bestemd Het zijn maar kleine gebieden en ook hier komen we we1 een keer van af door het vaststellen van bestemmingsplannen voor die gebieden. Maar nu is het nog van toepassing. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5VOORSTEL TOT VERKOOP VAM GROND AAM DE WONINGSTICHTING HALSTEREN TEN BEHOEVE VAM DE BOUW VAN 8 PREMIE - CORPORATIE A~- WONINGEN IN HET "BESTEMMINGSPLAN BLOEMEND AAI. Zona® hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6VOORSTEL TOT VERKOOP VAN GROM) AAN DE WONINGSTICHTING HALSTEREN TEN BEHOEVE VAN DE BOUW' VAN 15 VmiKGWETWONINGEN U HET "BESTEM-""' mingsplan" jankbnbergT" r Het lid van Eekelen: Het kan misschien zijn dat er iets vergeten wordt in de stukken, maar in het vorige voorstel, bij punt 5, daar staat in, genoemde koopsom is door de Woningstichting bij aanvang van de bouw van de woningen reeds betaald. Hier gaat het eigenlijk om exact dezelfde methode en hier staat er niets van bij. Was er toen niet vooraf betaald of wel vooraf betaald. Wethouder van der Weegen: Meneer van Eekelen, het is betaald op de datum die als briefje nog gestopt is bij de stukken. Wij hadden ook ontdekt dat het inderdaad niet in dit stuk stond. Het lid van Eekelen: Dat lag er maandag toch niet bij. Je kunt het er natuurlijk een uur voor de raadsvergadering nog wel bij stoppen. Wethouder van der Weegen: Ik heb maandag morgen om half tien de sekretaris gebeld, omdat i?: zelf de stukken zondag doorgekeken had. Ik neem aan dat naar aanleiding daarvan het er bij gestopt is. De voorzitter: Maar het is in elk geval betaald. Die informatie is er in de loop van maandag bij gevoegd. Ik stond om negen uur bij de sekretaris om tegen hem te zeggen dat dit niet uit de stukken bleek. Toem kwam meteen dat telefoontje daarna van de wethouder die er ook op weesToen is direkt die informatie erbij gevoegd. Maar we zijn toch net te laat geweest omdat een aantal raadsleden ons voor waren Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE "VERORDENING TOT REGELING VAN DE BEZOLDIGING VAN DE AMBTENAREN IN DIENST VAN DE GEMEENTE HAL STEREN. Het lid RoosenboomIk zou eerst een algemene vraag aan U willen stel len. Wat is nu de bevoegdheid van de raad. Voorheen in de oude salaris verordening was dat een taak voor de raad. Bepaalde zaken waren gede legeerd aan het kollege. Ik denk aan de benoemingen van het sekretarie personeel. Benoemingen van het technische personeel boven een bepaalde rang was ter kompetentie van de raad. Ik heb alleen bij de toelichting iets kunnen lezen dat het nu allemaal aan Burgemeester en Wethouders is gedelegeerd. Dat is een algemene vraag. Dan heb ik omtrent artikel 14 nog wat bezwaren. Daar wordt gezegd dat ambtenaren die naar oordeel van het kollege bij het uitoefenen van een funktie gebruik maken van een rijwiel met hulpmotor jaarlijks 300,en bij zeer intensief gebruik, 600,per jaar krijgen. Op dit moment is het zo dat onze beide bodes 1.000,krijgen. Mijn vraag is, dat zou dan voor de bei de bodes, als dit zo wordt aangenomen, een verlaging zijn van 400, Ik denk dat dat niet de bedoeling is van deze verordening. Misschien is dat een beetje algemeen opgezet, maar hier liggen de normen mis schien wat aan de hoge kant. Opvallend is ook dat een en ander voor de waarnemend gemeente-sekretaris in deze verordening is geregeld. Dan zou je toch moeten veronderstellen dat in deze verordening ook de sekretaris wordt genoemd, maar die heb ik er niet in gevonden, of ik moet er overheen gelezen hebben. Misschien hoeft dat niet. Dat was denk ik wel in de oude verordening, maar ik heb begrepen dat deze er voor in de plaats komt. Als ik nij goed herinner, dan heeft in decem ber 1979 het kollege besloten om ook aan andere ambtenaren, chef van de afdelingen, een autotoelage toe te kennen. Ook daarvan vind ik niets in deze verordening terug. Dat zou natuurlijk een stuk onbehoor lijk bestuur zijn als daar geen uitvoering aan gegeven wordt. Dat waren een paar opmerkingen over de salarisverordening. Het lid van Eekelen: Het is een verrekt moeilijk stuk. Je begrijpt eigenlijk niet dat ze dit soort reglementen en alle toestanden er om heen moeten maken. Ik denk dat dat alleen maar is om het zo moei lijk mogelijk te maken, zo dat het eigenlijk voor niemand meer lees baar is, dan alleen voor deskundigen. Als je deze salarisverordening aan het personeel geeft, dan denk ik dat er een hele hoop zijn die er geen weg mee kunnen. Ik vind dan ook dat er best wat aan vereen voudigd zou kunnen worden. Ook de procedures, de taakomschrijvingen, enfin noem maar op. Men probeert het goed te doen, maar door de lawine van papier en inspraak komt er naar mijn gevoel zo verrekt weinig van terecht. Dan de verordening in zijn algemeenheid. Nu gaan er verschil lende schalen vervallen, nu gaat men met niveaus werken. Zover ik in gelicht ben was het altijd zo dat juist die meerdere schalen voor een kleinere gemeente aanleiding waren om zijn personeel wat hoger in te kunnen schalen, omdat de mankracht, of .eigenlijk de kennis, bij die kleinere gemeenten dan iets makkelijker kon blijven en dat men dan de mensen een beetje makkelijker in dienst kon houden, zodat ze niet zo makkelijk zouden solliciteren naar een andere betrekking. Nu blijkt uit de stukken dat dat teruggebracht wordt. Als die schalen er uit vallen, en die ene schaal van referendaris die valt er uit, dat be tekent dat ze allemaal een schaal naar beneden komen te zitten. Dat zou voor onze ambtenaren een zeer bedenkelijke zaak zijn of een zeer bedenkelijke beloning zijn. Ze worden vanuit de regering al gepakt met loonsverlagingen, maar als wij proberen daar als gemeente zelf nog aan mee te werken door de niveaus naar beneden te brengen, dan denk ik dat dat geen goede zaak is. Ik hoop dan ook dat U in het over legorgaan er alles aan probeert te doen, als straks die beoordelingen komen, dat men de mensen in ieder geval probeert in een iets hogere funktie te krijgen dan waar ze nu in staan. Eigenlijk komt die funktie te vervallen. Ik leghet een beetje moeilijk uit maar het is ook een moeilijk onderwerp. Ik neem aan dat U begrijpt wat ik bedoel.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 26