-38- Dan moeten we naar Tilburg. Ik geloof dat het dan toch de moeite waard is om te gaan om inzicht te krijgen in deze materie. Dan moeten we wel een afspraak maken om gezamenlijk te gaan. Maar ik hoop dat de poging van de sekretaris tot resultaten zal lei den. zodat het hier in de omgeving kan plaatsvinden in samen werking met de omliggende gemeenten. Dit voorts onder voorwaar de dat er voldoende deelname is, dat is ook een punt. Dit houdt direkt verband met de kosten zegt de wethouder Financiën. Voor een paar deelnemers komen ze natuurlijk niet hier naar toe. Er moet wel een voldoende aantal deelnemers zijn. Wat betreft Uw deelname hieraan, het volgende, U heeft bericht thuisgekre gen.-waar en hoe U zich kunt opgeven. Ik wil dit best nu al op nemen. Wie wenst zich hiervoor op te geven. Wilt U even Uw vin ger opsteken dan kan de sekretaris U noteren. Ik zie dat alle raadsleden zich hiervoor aanmelden en dat geldt ook voor de beide wethouders en voor mijIs het in Tilburg dan zullen we U opnieuw even moeten benaderen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 28. Het lid PrincenGemeentebelangen is van mening dat voldoende redenen aanwezig zijn om in dit geval het bestuurslidmaatschap met een jaar te verlengen. Zoals U weet is het ministerie druk doende met wijzigingen in de Wet bejaardenoorden. Hierbij zal ook de bestuurssamenstelling wettelijk worden geregeld. Deze wijziging zal ook voor Elisabeth konsekwenties hebben. Als gevolg hiervan zal ook de bestuurssamenstelling van Elisabeth in 1985 moeten wijzigen. Het lijkt ons dan ook niet in het be lang van de kontinuïteit van besturen van het bejaardentehuis om voor dit ene jaar een wijziging aan te brengen. Wij vinden het een wijs besluit van het betreffende bestuur om de hui dige samenstelling voor dit ene jaar te kontinueren. Gemeente belangen is van mening dat U het bestuur moet attenderen op het feit dat een en ander weliswaar in strijd is met de statuten, maar om praktische redenen wel aanvaardbaar is. De voorzitter: Wij hebben een brief ter inzage gelegd waarin staat dat wij kennis genomen hebben van hun voornemen en dat we hen er alleen op wijzen dat dit in strijd is met de statu ten. Men kan van een overheid niet verwachten dat men akkoord gaat, dat men iets doet wat niet in overeenstemming is met de statuten van de Stichting. Daar kunnen wij geen uitspraak over doen, dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Hier zou ik het bij willen laten. Wenst iemand hier in tweede instantie het woord over? Niemand dan neem ik aan dat deze brief zo weg kan, dat U daar verder geen stemming over verlangt. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 29. Het lid Roosenboom: De kern van onze brief is dat de mensen een aanslag hebben gehad van het onroerend goed en dat de mensen daarover een bezwaarschrfit in kunnen dienen en dat zo'n bezwaar schrift zo objectief mogelijk weer wordt bekeken. U heeft in Uw antwoord nogal wat punten vernoemd. Voor mij had dat allemaal nie gehoeven. U zegt, de taxateurs zijn allemaal mensen, ze zijn eer lijk en beëdigd. Daar ga ik allemaal vanuit, en of dat nu wel of niet waar is, dat is niet zo belangrijk. U gaat er in Uw verhaal vanuit dat maar 1% procent van de mensen bezwaar heeft gemaakt. 1000 woningen worden al beheerd door de WoningstichtingIk taxee zo maar ruw, misschien 400/500 door andere instellingen. Als deze mensen ook toevallig bij de bezwaarmakers waren geweest, dan v/aren er bijna 50% bezwaarmakers geweest. Dus dat 1%%, dat zegt mij ook niets, die 61. Ik vind, al was er maar één bezwaar maker, dan moet je dat nog heel serieus bekijken. U suggereert hier net mee. omdat het er maar 61 waren hebben we het niet zo nauw genomen. U wijst ook op het feit dat het een zaak is van het kollege. Ik hoop niet dat U daarmee bedoeld te zeggen, U als raad heeft daar niets mee te maken. U erkent toch hetgeen we in de brief hebben gesuggereerd, dat Bouwtoezicht West-Bra bant indertijd in een offerte ook aangeboden heeft om als er bezwaren komen bereid te zijn die te bekijken, maar daar zat die rare koppeling aan van"als wij dat bezwaar niet gegrond verklaren, dan willen wij daar gewoon voor betaald worden en als het bezwaar gegrond is dan willen wij het wel voor niets doen". Het blijven natuurlijk toch altijd-maar mensen en het lijkt mij verschrikkelijk moeilijk om, als je een objekt hebt getaxeerd, om dan op je schreden terug te komen. Dan moeten toch wel heel zwaarwegende argumenten worden genoemd, waarop deze mensen zeggen, daar hebben we echt geen rekening mee ge houden. Er is ook gezegd, dat in beroep gaan dat kost maar 34,maar U gaat er wel aan voorbij dat als de mensen in beroep gaandat ze daar ook nog eens een dag voor moeten ver letten. Vaak is het indienen van een bezwaarschrift een prin cipiële zaak. Dat gaat niet om honderden guldens. Maar als men 20.000,lager getaxeerd wil worden, deel het dan met 3 en -vermenigvuldig het met 7, met een tientje, dan praat je van 70,Als daar al 34,voor betaald moet worden en je moet daar al voor verletten en allerlei kosten maken, dan zijn toch vooral de mensen die wat minder in de slappe was zitten al gauw genegen om te zeggen, laat maar zitten. Vandaar dat wij er voor hebben gepleit dat dat in eerste instantie lokaal gere geld meet worden. Dan was het een heel goede zaak in 1978, dat het kollege toen besloot om de bezwaarschriften door een ander taxatiebureau te laten bekijken. Al was het alleen maar ten opzichte van de mensen die bezwaren hebben gemaakt. Vanwe ge de objectiviteit, want je krijgt weer alle kans dat je be zwaarschrift weer door die eerlijke beëdigde taxateurs ,maar dan van een ander bureau,wordt bekeken. Wij vinden dan het bezwaarlijk dat het kollege van die goede lijn is afgeweken. Dat is een kwestie van zorgvuldigheid. Hoe weeg je dat af. Heel dat epistel, als antwoord op de brief van Leefbaarheid, daar zit .naar ons gevoel wel voor 4/5 ballast bij die niet ter zake doende is. Het lid MouwsZo de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Wij gaan dus duidelijk wel uit van de Integriteit van bepaalde en zeker van beëdigde mensen. Ik zou de heer Roosenboom toch nog een overeenkomst voor willen houden met de belastingdienst. Dat moet U als voorzitter zeker aanspreken. Als je daar bezwaar maakt, dan moet het ook weer exact bij dezelfde mensen en dan is het ook weer niet zo duidelijk met twee maten gemeten zou worden. Ik denk dat dat duidelijk in alle ernst opnieuw beke-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 20