beetje vlot beleid voeren en een beleid zoals je dat zelf voorstelt. Is het niet zo dat men eigenlijk buitenaf de zaak dermate vertraagt dat je moet zeggen van, zitten we hier mee nu eigenlijk wel op de goede weg. De voorzitter: We moeten bij de tijd blijven wat dat betreft. Dat betekent dat het personeel, als dit soort wijzigingen/veranderingen plaatsvinden, op een behoorlijke wijze erbij moet.worden betrokken. Het Georganiseerd Overleg speelt daar dan een rol in. We hebben een Georganiseerd Overleg ingesteld en dan moet er nu ook mee gewerkt v/orden. Nu kan ik U overigens wel enigszins gerust stellen. Want U citeert uit punt 1. Als er een verandering wordt gebracht in de in richting van een dienstonderdeel, als daarvan sprake is dan hoeft het G.O. alleen maar op de hoogte te worden gesteld. In punt twee staat als er sprake is van een ingrijpende verandering dan moet er een procedure worden vastgesteld waarbij het personeel dan wordt betrokken via het G.O.Als het om een kleine wijziging gaat dan is het alleen een kwestie van op de hoogte stellen. Bij een ingrij pende wijziging stellen wij inspraak vanuit het G.O. zelfs op prijs. Ik denk namelijk dat je ingrijpende wijzigingen alleen maar tot een succes kunt brengen als je er. gezamenlijk, inklusief per soneel, min of meer achter staat. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 11voorstel TOT AANKOOP VAN EEN PERCEEL grond' GELEGEN IN HET BE STEMMINGSPLAN JANKENBERG VAN J~." COVERS. Het lid UytdewiiligenOmdat er nogal wat randvoorwaarden bijge komen zijn bij deze verkoop van grond, hadden wij graag of liever gezien dat er gelijktijdig ook een begroting bij was aangaande de kosten '/an deze randvoorwaarden. Nu krijgen we natuurlijk de verkoop van die grond op zich, maar straks krijgen we weer een kredietaanvraag om aan die randvoorwaarden te voldoen, denk ik, en dat zou natuurlijk in één keer kunnen. Terwijl je dan ook een beter inzicht hebt in het geheel van de kosten, wat je nu toch weer gaat scheiden. Wethouder van der Weegen: Het is zo meneer Uytdewiiligen dat er inderdaad een. aantal randvoorwaarden geformuleerd zijn in dit geval. Het is niet ongebruikelijk dat er wat randvoorwaarden ge steld worden bij aankoop van grond. Dat v/eet U uit het verleden. Het is daarnaast zo dat dergelijke zaken als regel vallen in de kosten van het bouwrijpmaken van het totale plan. Er zit zo als U weet ook een stuk risikodekking in. We hebben daar in de vorige raadsvergadering, met de vaststelling van de grondprijzen, over .gesproken. Zulke bedragen zijn als regel te behalen vanuit dat gene wat er in hét bestemmingsplan in 'zijn totaliteit aan het bouwrijpmaken opgenomen wordt. U zult denk ik geen afzonderlijk voorsuel krijgen, wel dat het in de toekomst goed is om toch een indikatie te geven van datgene wat er inderdaad gebeurt. Het lid Uytdewiiligen: Ik denk toch dat de kosten die bij zulk soort grondverkopen met randvoorwaarden gemaakt worden, dat die toch eigenlijk op de grondprijs drukken en niet op de bijkomen de kosten. Op de tweede plaats kan ik nu aannemen dat er ver der geen krediet meer wordt gevraagd voor dit onderwerp. Dat zit dan in die kosten van het bestemmingsplan. Daar komt verder geen krediet voor. Het lid RoosenboomAls wethouder van der Weegen dat toezegt, dan moet hij wel goed weten wat hij toezegt. Het komt natuurlijk vele malen voor dat men gronden van partikulieren aankoopt. Er is bijna geen grondverkoopof er zitten allerlei voorwaarden aan. Terecht dat de mensen dat allemaal nog moeten gaan verant woorden wat daar de kosten van zijn. Het wordt in een grote pot gegooid, de aankoop en men krijgt een stuk infrastruktuur en aan koop. Daar rolt een vierkantemeterprijs uit. Maar als hij dat zo positief toezegt, dan zal hij daar vaak aan herinnerd v/orden. Ik weet niet of hij wel goed realiseert wat hij toezegt. Wethouder van der Weegen: De kosten drukken op de grondprijs, dat is inderdaad waar. Als men voor de geest haalt, de opzet van het bestemmingsplan. Grondaankopen, de rentes die daar op rusten, administratiekosten, bouwrijpmaakkostenmaar ook dus duidelijk die aankopen van die grond. De aankopen van die „grond v/orden in de opzet van het bestemmingsplan in principe meegenomen tegen de getaxeerde waarde. Alleen onderaan het plan wordt altijd een risikoreserve meegenomen en daar zou dus dat meerdere onder moeten kunnen vallenAnders zou men, als je dat zou overschrijden, tekort komen op het plan. Als alle kom- ponenten volledig benut zouden worden, en je zou die risiko reserve opheffen, dan heb je. op een bepaald moment te maken met een tekort. Het is dus een normaal gebruik dat er voor dit soort zaken geen afzonderlijk krediet komt. Als die zaken echt uit de hand lopen en het risikobedrag is op, dan zal het kollege bij de raad terugkomen, om meer krediet te vragen voor het totaal bouw rijpmaken van het plan. Maar dat is op dit moment zeker niet aan de orde. Dat zou dus kunnen, maar dan krijgt U wel een verant woording van alle kosten die gemaakt zijn. Op basis daarvan wordt dan eventueel een aanvullend krediet gevoteerd. Nogmaals, dat is geen dagelijkse gang van zaken. De begrotingen zijn tot op heden zo geweest, dat die voldoende zijn om daarmee uit te komen. Meneer Roosenboom heeft opgemerkt dat ik toegezegd zou hebben, dat ik de kosten zou verantwoorden en dat het best mogelijk is om in de toekomst een indikatie te geven van die bijkomende kosten. Dat is iets anders dan het tot op de cent uitzoeken en daar een stuk verantwoording voor neerleggen. Een indikatie heb ik gezegd, dat zal best mogelijk zijn. Hij heeft ook gezegd dat het vrij veel voorkomt, grondaankopen met randvoorwaarden. Ik vindt dat dat nogal meevalt. Die grondaankopen staan niet elke vergadering op de agenda. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders 12VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE TB WIJZIGING VAN DE GEMEENTE BEGROTING 1984. (WIJZIGING VERGOEDING RAADS- ER KOMMISSIELEDEN PER 1 JANUARI 1984) Het lid van den Kieboom: Wij hebben in het verleden, ook vorig jaar, bij vaststelling van deze vergoeding gepleit voor een la gere vergoeding en deze niet op het maximum te stellen. De amb tenaren leveren ook steeds in. Wij willen dat ook doen. Daarom zijn wij tegen dit voorstel. Ik vraag dan ook stemming over dit voorstel Het lid PriemsPer 1 januari gaat zowat iedereen er op achter uit. De mensen in het bedrijfsleven, de ambtenaren en ook de uitkeringen met zo'n drie procent. Bijde behandeling van de Algemene Beschouv/ingen in tweede termijn en de begrotingen, zijn er een tweetal voorstellen aan de or.de geweest en ook in stemming gebracht, over de vergoeding aan raadsleden en kornmis-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1984 | | pagina 10