beetje vlot beleid voeren en een beleid zoals je dat zelf voorstelt.
Is het niet zo dat men eigenlijk buitenaf de zaak dermate vertraagt
dat je moet zeggen van, zitten we hier mee nu eigenlijk wel op de
goede weg.
De voorzitter: We moeten bij de tijd blijven wat dat betreft. Dat
betekent dat het personeel, als dit soort wijzigingen/veranderingen
plaatsvinden, op een behoorlijke wijze erbij moet.worden betrokken.
Het Georganiseerd Overleg speelt daar dan een rol in. We hebben een
Georganiseerd Overleg ingesteld en dan moet er nu ook mee gewerkt
v/orden. Nu kan ik U overigens wel enigszins gerust stellen. Want U
citeert uit punt 1. Als er een verandering wordt gebracht in de in
richting van een dienstonderdeel, als daarvan sprake is dan hoeft
het G.O. alleen maar op de hoogte te worden gesteld. In punt twee
staat als er sprake is van een ingrijpende verandering dan moet er
een procedure worden vastgesteld waarbij het personeel dan wordt
betrokken via het G.O.Als het om een kleine wijziging gaat dan
is het alleen een kwestie van op de hoogte stellen. Bij een ingrij
pende wijziging stellen wij inspraak vanuit het G.O. zelfs op
prijs. Ik denk namelijk dat je ingrijpende wijzigingen alleen maar
tot een succes kunt brengen als je er. gezamenlijk, inklusief per
soneel, min of meer achter staat.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
11voorstel TOT AANKOOP VAN EEN PERCEEL grond' GELEGEN IN HET BE
STEMMINGSPLAN JANKENBERG VAN J~." COVERS.
Het lid UytdewiiligenOmdat er nogal wat randvoorwaarden bijge
komen zijn bij deze verkoop van grond, hadden wij graag of liever
gezien dat er gelijktijdig ook een begroting bij was aangaande
de kosten '/an deze randvoorwaarden. Nu krijgen we natuurlijk de
verkoop van die grond op zich, maar straks krijgen we weer een
kredietaanvraag om aan die randvoorwaarden te voldoen, denk ik,
en dat zou natuurlijk in één keer kunnen. Terwijl je dan ook een
beter inzicht hebt in het geheel van de kosten, wat je nu toch
weer gaat scheiden.
Wethouder van der Weegen: Het is zo meneer Uytdewiiligen dat er
inderdaad een. aantal randvoorwaarden geformuleerd zijn in dit
geval. Het is niet ongebruikelijk dat er wat randvoorwaarden ge
steld worden bij aankoop van grond. Dat v/eet U uit het verleden.
Het is daarnaast zo dat dergelijke zaken als regel vallen in
de kosten van het bouwrijpmaken van het totale plan. Er zit zo
als U weet ook een stuk risikodekking in. We hebben daar in de vorige
raadsvergadering, met de vaststelling van de grondprijzen, over
.gesproken. Zulke bedragen zijn als regel te behalen vanuit dat
gene wat er in hét bestemmingsplan in 'zijn totaliteit aan het
bouwrijpmaken opgenomen wordt. U zult denk ik geen afzonderlijk
voorsuel krijgen, wel dat het in de toekomst goed is om toch een
indikatie te geven van datgene wat er inderdaad gebeurt.
Het lid Uytdewiiligen: Ik denk toch dat de kosten die bij zulk
soort grondverkopen met randvoorwaarden gemaakt worden, dat die
toch eigenlijk op de grondprijs drukken en niet op de bijkomen
de kosten. Op de tweede plaats kan ik nu aannemen dat er ver
der geen krediet meer wordt gevraagd voor dit onderwerp. Dat zit
dan in die kosten van het bestemmingsplan. Daar komt verder
geen krediet voor.
Het lid RoosenboomAls wethouder van der Weegen dat toezegt,
dan moet hij wel goed weten wat hij toezegt. Het komt natuurlijk
vele malen voor dat men gronden van partikulieren aankoopt.
Er is bijna geen grondverkoopof er zitten allerlei voorwaarden
aan. Terecht dat de mensen dat allemaal nog moeten gaan verant
woorden wat daar de kosten van zijn. Het wordt in een grote pot
gegooid, de aankoop en men krijgt een stuk infrastruktuur en aan
koop. Daar rolt een vierkantemeterprijs uit. Maar als hij dat zo
positief toezegt, dan zal hij daar vaak aan herinnerd v/orden.
Ik weet niet of hij wel goed realiseert wat hij toezegt.
Wethouder van der Weegen: De kosten drukken op de grondprijs,
dat is inderdaad waar. Als men voor de geest haalt, de opzet
van het bestemmingsplan. Grondaankopen, de rentes die daar op
rusten, administratiekosten, bouwrijpmaakkostenmaar ook dus
duidelijk die aankopen van die grond. De aankopen van die
„grond v/orden in de opzet van het bestemmingsplan in principe
meegenomen tegen de getaxeerde waarde. Alleen onderaan het
plan wordt altijd een risikoreserve meegenomen en daar zou dus
dat meerdere onder moeten kunnen vallenAnders zou men, als je
dat zou overschrijden, tekort komen op het plan. Als alle kom-
ponenten volledig benut zouden worden, en je zou die risiko
reserve opheffen, dan heb je. op een bepaald moment te maken met
een tekort. Het is dus een normaal gebruik dat er voor dit soort
zaken geen afzonderlijk krediet komt. Als die zaken echt uit de
hand lopen en het risikobedrag is op, dan zal het kollege bij
de raad terugkomen, om meer krediet te vragen voor het totaal bouw
rijpmaken van het plan. Maar dat is op dit moment zeker niet aan
de orde. Dat zou dus kunnen, maar dan krijgt U wel een verant
woording van alle kosten die gemaakt zijn. Op basis daarvan wordt
dan eventueel een aanvullend krediet gevoteerd. Nogmaals, dat
is geen dagelijkse gang van zaken. De begrotingen zijn tot op
heden zo geweest, dat die voldoende zijn om daarmee uit te komen.
Meneer Roosenboom heeft opgemerkt dat ik toegezegd zou hebben,
dat ik de kosten zou verantwoorden en dat het best mogelijk is
om in de toekomst een indikatie te geven van die bijkomende
kosten. Dat is iets anders dan het tot op de cent uitzoeken en
daar een stuk verantwoording voor neerleggen. Een indikatie heb
ik gezegd, dat zal best mogelijk zijn. Hij heeft ook gezegd dat
het vrij veel voorkomt, grondaankopen met randvoorwaarden. Ik
vindt dat dat nogal meevalt. Die grondaankopen staan niet elke
vergadering op de agenda.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders
12VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE TB WIJZIGING VAN DE GEMEENTE
BEGROTING 1984.
(WIJZIGING VERGOEDING RAADS- ER KOMMISSIELEDEN PER 1 JANUARI
1984)
Het lid van den Kieboom: Wij hebben in het verleden, ook vorig
jaar, bij vaststelling van deze vergoeding gepleit voor een la
gere vergoeding en deze niet op het maximum te stellen. De amb
tenaren leveren ook steeds in. Wij willen dat ook doen. Daarom
zijn wij tegen dit voorstel. Ik vraag dan ook stemming over dit
voorstel
Het lid PriemsPer 1 januari gaat zowat iedereen er op achter
uit. De mensen in het bedrijfsleven, de ambtenaren en ook de
uitkeringen met zo'n drie procent. Bijde behandeling van de
Algemene Beschouv/ingen in tweede termijn en de begrotingen,
zijn er een tweetal voorstellen aan de or.de geweest en ook in
stemming gebracht, over de vergoeding aan raadsleden en kornmis-