-22-
Vorig jaar hebben wij hier ook vrij uitvoerig over gesproken.
Ik weet dat zijn groepering het hier niet mee eens is. Ik denk
dat het niet nodig is om alle argumenten, want we hebben ze
nu ook weer vermeld in ons antwoord op de algemene beschouwingen,
weer te herhalen. Hij doet ter zake een voorstel om een bedrag van
2.500,bij te boeken op begrotingsnummer 52.00 om zodoende
naast de Publi-Pers ook te kunnen adverteren in de beide dagbladen.
De heer Mouws wijst op de werkwijze van kommissies en hij zegt daar
zouden wijhet misschien in de kommissie Financiën weieens over
kunnen hebben. Ik Vind het uitstekend dat elke kommissie over zijn
eigen funktioneren spreekt. Als het echter om de totaliteit
gaat en de afstemming dan heb ik daar bezwaar tegen.Dat hoort
dan'in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken thuis. Ik denk dat
hij dat met mij van mening is. Dan het vroegtijdig informeren, het
vroegtijdig behandelen van stukken in kommissies. Het.verbaasde ons
enigszins dat de kommissie Algemeen Bestuurlijke zaken daarbij
genoemd werd. Want met name toen deze kommissie ingesteld werd was
juist met name het bezwaar vanuit de raad- eerst heette deze
kommissie seniorenconvent en later Algemeen Bestuurlijke Zaken-
dat het gevaar er in zat dat de burgemeester allerlei zaken in een
vroegtijdig stadium wilde doorspreken en daar had men toen
bezwaar tegen. Men vond dat niet juist. Het wantrouwen was toen
vrij groot. Dit wantrouwen is inmiddels weggenomen merk ik, want
nu vind men dat dat wel kan, althans Uw fraktie vindt dat hier toch
wel wat meer gebruik van zou kunnen worden 'gemaakt. Wij hebben
hier uiteraard in het kollege over gesproken. Wij gaan niet op Uw
suggestie in omdat we dat geen goede zaak vinden. Elke portefeuille
houder is verantwoordelijk voor zijn eigen "pakkie-an" en dient
dat in zijn eigen kommissie te bespreken. Daar is geen kommissie
Algemeen Bestuurlijke Zaken voor. In de kommissie Algemeen Bestuur
lijke-Zaken komen allerlei zaken aan de orde, soms ook erg be
langrijke zaken inklusief zaken die niet specifiek bij een
bepaalde portefeuille horen. Het is natuurlijk een ander punt als men
signaleert dat het vroegtijdig behandelen van voorstellen belangrijk
is. Als hij het in dat licht brengt, en dat doet hij nu, dan
akkoord; dat geldt dan voor alle drie de portefeuillehouders die
opmerking. Ik denk dat dat op zich een goede zaak is. Wie zou daar
tegen zijn. Ik denk dat ook wordt gestimuleerd door een goed samen
spel tussen kommissieleden en de voorzitter. Indien het niet voldoende
gebeurt dan moet dat ook gesignaleerd worden in de kommissie.
Aldoende leer je. Dan kan dat voor de volgende'.keer van belang zijn.
Dan wordt hier de volgende keer misschien tijdiger op ingesprongen.
Overigens is het natuurlijk ook zo dat U vrij goed op de hoogte
bent, met welke zaken er spelen, dus een telefoontje naar de voor
zitter met de vraag zou die zaak toch alvast niet in de kommissie
kunnen komen kan ook tot hetgewenste resultaat leiden. Ik vind echter
dat in principe het initiatief van de voorzitter dient uit te gaan,
iaat daar geen misverstand over bestaan.
Maar vindt U dat een onderwerp ten onrechte niet ter bespreking wordt
aangeboden, nu neem dan even kontakt op met de voorzitter van de
kommissie. Dan kan bekeken worden of dat kan ja dan neen. U bent
natuurlijk wel vrij goed geïnformeerd over wat er gaande is. Heel
goed zelfs, via de besluitenlijst. Zoiets kan niet altijd aangesne
den worden in de kommissievergadering-maar benader de voorzitter dan
even, dan hoort U de argumenten waarom het wel of niet kan. Als het
wel kan, waarom dan niet. Maar nogmaals het initiatief dient in eerste
instantie van de portefeuillehouder uit te gaan.
Daar ligt de eerste verantwoordelijkheid voor de agenda.Maar toch, een
goed samenspel is nooit weg. verder heeft hij een ex-partijgenoot
van mij geciteerd. Dat is al vaker gebeurd, dat valt op. Er schijnt
in die partij kwaliteit te zitten. Dat is dan meegenomen, zowel in
als buiten de regio.
-23-
Dan de politie-aangelegenhedenDe heer Mouws zegt waarom wel met
Wouw en Nieuw-Vossemeer samenwerking.Deze gemeenten behoren samen
met onze gemeente tot één groep van de Rijkspolitie, dat is
hem ook wel bekend. Daarom kan die samenwerking intensiever zijn.
Bergen op Zoom erbij betrekken zou ook een goede zaak zijn, dat vin
den wij ook. Maar de - scheiding, gemeentepolitie en Rijkspolitie
geeft vooral in het bestuurlijke vlak problemen. In de praktische
uitvoering niet.
De politiemensen moeten wel allerlei zaken op elkaar afstemmen en
afchecken, dat Hoopt wel. Op bestuurlijk vlak geeft dit echter
problemen, en is dat kontakt nog niet zo gemakkelijk. De bedoeling
is om het grote driehoeksoverleg waar alle gemeenten van het gewest
toe'behorenverder te intensiveren. In dat overleg komt de hoofd
officier van Justitie. Wij burgemeesters van Rijkspolitie-gemeenten
hebben verzocht te bewerkstelligen dat ook de burgemeesters van
gemeenten met gemeentepolitie aanwezig zijn. Dat zo via dit
driehoeksoverleg het bestuurlijk overleg goed tot zijn recht komt.
Ik moet zeggen dat dit tot op heden nog niet is gerealiseerd.
Ik heb tijdens het laatste grote driehoeksoverleg hier ook
uitdrukkelijk de aandacht voor gevraagd, met name om opnieuw met
de burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom overleg te plegen
zodat ook zij bij het grote driehoeksoverleg aanwezig zijn. Men
heeft toegezegd dit overleg te zullen aangaan. Maar het is schijn
baar toch nog v/at moeilijk.
Het lid RoosenboomWe waren een paar weken 'geleden eigenlijk al een
beetje blij" toen wij ook in het Brabants Nieuwsblad een adverten
tie lazen. Je kunt dat op twee manieren verwerken. Is het zo dat er
bij het kollege echt een agressie bestaat tegen de uitbreidingen in
de Theodorushavendan zou ik het een kwalijke zaak vinden als
het zo ad hoe wordt gedaan. Want dan doorbreekt U Uw eigen stel
ling om het alleen in de Publi-Pers te plaatsen. Maar ik denk dat
het nu toch de goede kant opgaat. Ik hoop niet dat dat een ad hoe
zaak is. We hebben het echt over hele belangrijke zaken. Dan bedoelen
wij daarmee o.a. een ter visie-legging van een bestemmingsplan.
Maar als het gaat om een gemeentewerkman, die wij aan willen trekken,
dan heb ik er wel begrip voor dat dat alleen maar in de Publi-Pers
komt, want daar zijn natuurlijk kandidaten ten over voor. Ik zou
graag van U willen horen dat het geen ad hoe zaak is geweest.
Het lid PrincenIk kan begrijpen dat Roosenboom graag die
2.500,uit wil trekken voor die beide kranten, want dan komt
hij goed aan zijn trekken. Maar ik dacht dat wij hem toch stof
blijven geven dat ook voor niets en gratis in de Stem of het
Brabants Nieuwsblad kan komen. En die 2.500,daar ben ik
het dan toch niet mee eens.
De voorzitterDe heer Roosenboom wijst erop dat hij onlangs een
advertentie heeft gezien in h&" Brabants Nieuwsblad, dat komt
vaker voor. de gemeente adverteert hier vaker in. Het is echter
wel zo dat hij hier een uitleg aan geeft die niet juist is, niet
in overeenstemming is met de visie van het kollege. Wij vinden als
er bijvoorbeeld een schuur wordt gebouwd in het buitengebied van
Halsteren, dat zoiets niet direkt een regionaal belang is.
De plaatselijke bevolking dient hiervan op de hoogte te zijn en
daar kennis van te nemen of zij daar bezwaar tegen hebben. Hetzelfde
geldt.voor het bouwen van een woning in de Rode Schouw of in
Lepelstraat. Maar als het om General -Electric gaat, uitbreiding vaft
General electric, datis een regionaalbelang en we vinden dat
zo'n bouwaanvraag via een advertentie in de regionale pers onder
de aandacht moet worden gebracht. Die verantwoordelijkheid ligt
bij het kollege. Dat eenieder die daar direkt als belanghebbende
voor kan worden aangemerkt, kennis van kan nemen.