-22- Vorig jaar hebben wij hier ook vrij uitvoerig over gesproken. Ik weet dat zijn groepering het hier niet mee eens is. Ik denk dat het niet nodig is om alle argumenten, want we hebben ze nu ook weer vermeld in ons antwoord op de algemene beschouwingen, weer te herhalen. Hij doet ter zake een voorstel om een bedrag van 2.500,bij te boeken op begrotingsnummer 52.00 om zodoende naast de Publi-Pers ook te kunnen adverteren in de beide dagbladen. De heer Mouws wijst op de werkwijze van kommissies en hij zegt daar zouden wijhet misschien in de kommissie Financiën weieens over kunnen hebben. Ik Vind het uitstekend dat elke kommissie over zijn eigen funktioneren spreekt. Als het echter om de totaliteit gaat en de afstemming dan heb ik daar bezwaar tegen.Dat hoort dan'in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken thuis. Ik denk dat hij dat met mij van mening is. Dan het vroegtijdig informeren, het vroegtijdig behandelen van stukken in kommissies. Het.verbaasde ons enigszins dat de kommissie Algemeen Bestuurlijke zaken daarbij genoemd werd. Want met name toen deze kommissie ingesteld werd was juist met name het bezwaar vanuit de raad- eerst heette deze kommissie seniorenconvent en later Algemeen Bestuurlijke Zaken- dat het gevaar er in zat dat de burgemeester allerlei zaken in een vroegtijdig stadium wilde doorspreken en daar had men toen bezwaar tegen. Men vond dat niet juist. Het wantrouwen was toen vrij groot. Dit wantrouwen is inmiddels weggenomen merk ik, want nu vind men dat dat wel kan, althans Uw fraktie vindt dat hier toch wel wat meer gebruik van zou kunnen worden 'gemaakt. Wij hebben hier uiteraard in het kollege over gesproken. Wij gaan niet op Uw suggestie in omdat we dat geen goede zaak vinden. Elke portefeuille houder is verantwoordelijk voor zijn eigen "pakkie-an" en dient dat in zijn eigen kommissie te bespreken. Daar is geen kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken voor. In de kommissie Algemeen Bestuur lijke-Zaken komen allerlei zaken aan de orde, soms ook erg be langrijke zaken inklusief zaken die niet specifiek bij een bepaalde portefeuille horen. Het is natuurlijk een ander punt als men signaleert dat het vroegtijdig behandelen van voorstellen belangrijk is. Als hij het in dat licht brengt, en dat doet hij nu, dan akkoord; dat geldt dan voor alle drie de portefeuillehouders die opmerking. Ik denk dat dat op zich een goede zaak is. Wie zou daar tegen zijn. Ik denk dat ook wordt gestimuleerd door een goed samen spel tussen kommissieleden en de voorzitter. Indien het niet voldoende gebeurt dan moet dat ook gesignaleerd worden in de kommissie. Aldoende leer je. Dan kan dat voor de volgende'.keer van belang zijn. Dan wordt hier de volgende keer misschien tijdiger op ingesprongen. Overigens is het natuurlijk ook zo dat U vrij goed op de hoogte bent, met welke zaken er spelen, dus een telefoontje naar de voor zitter met de vraag zou die zaak toch alvast niet in de kommissie kunnen komen kan ook tot hetgewenste resultaat leiden. Ik vind echter dat in principe het initiatief van de voorzitter dient uit te gaan, iaat daar geen misverstand over bestaan. Maar vindt U dat een onderwerp ten onrechte niet ter bespreking wordt aangeboden, nu neem dan even kontakt op met de voorzitter van de kommissie. Dan kan bekeken worden of dat kan ja dan neen. U bent natuurlijk wel vrij goed geïnformeerd over wat er gaande is. Heel goed zelfs, via de besluitenlijst. Zoiets kan niet altijd aangesne den worden in de kommissievergadering-maar benader de voorzitter dan even, dan hoort U de argumenten waarom het wel of niet kan. Als het wel kan, waarom dan niet. Maar nogmaals het initiatief dient in eerste instantie van de portefeuillehouder uit te gaan. Daar ligt de eerste verantwoordelijkheid voor de agenda.Maar toch, een goed samenspel is nooit weg. verder heeft hij een ex-partijgenoot van mij geciteerd. Dat is al vaker gebeurd, dat valt op. Er schijnt in die partij kwaliteit te zitten. Dat is dan meegenomen, zowel in als buiten de regio. -23- Dan de politie-aangelegenhedenDe heer Mouws zegt waarom wel met Wouw en Nieuw-Vossemeer samenwerking.Deze gemeenten behoren samen met onze gemeente tot één groep van de Rijkspolitie, dat is hem ook wel bekend. Daarom kan die samenwerking intensiever zijn. Bergen op Zoom erbij betrekken zou ook een goede zaak zijn, dat vin den wij ook. Maar de - scheiding, gemeentepolitie en Rijkspolitie geeft vooral in het bestuurlijke vlak problemen. In de praktische uitvoering niet. De politiemensen moeten wel allerlei zaken op elkaar afstemmen en afchecken, dat Hoopt wel. Op bestuurlijk vlak geeft dit echter problemen, en is dat kontakt nog niet zo gemakkelijk. De bedoeling is om het grote driehoeksoverleg waar alle gemeenten van het gewest toe'behorenverder te intensiveren. In dat overleg komt de hoofd officier van Justitie. Wij burgemeesters van Rijkspolitie-gemeenten hebben verzocht te bewerkstelligen dat ook de burgemeesters van gemeenten met gemeentepolitie aanwezig zijn. Dat zo via dit driehoeksoverleg het bestuurlijk overleg goed tot zijn recht komt. Ik moet zeggen dat dit tot op heden nog niet is gerealiseerd. Ik heb tijdens het laatste grote driehoeksoverleg hier ook uitdrukkelijk de aandacht voor gevraagd, met name om opnieuw met de burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom overleg te plegen zodat ook zij bij het grote driehoeksoverleg aanwezig zijn. Men heeft toegezegd dit overleg te zullen aangaan. Maar het is schijn baar toch nog v/at moeilijk. Het lid RoosenboomWe waren een paar weken 'geleden eigenlijk al een beetje blij" toen wij ook in het Brabants Nieuwsblad een adverten tie lazen. Je kunt dat op twee manieren verwerken. Is het zo dat er bij het kollege echt een agressie bestaat tegen de uitbreidingen in de Theodorushavendan zou ik het een kwalijke zaak vinden als het zo ad hoe wordt gedaan. Want dan doorbreekt U Uw eigen stel ling om het alleen in de Publi-Pers te plaatsen. Maar ik denk dat het nu toch de goede kant opgaat. Ik hoop niet dat dat een ad hoe zaak is. We hebben het echt over hele belangrijke zaken. Dan bedoelen wij daarmee o.a. een ter visie-legging van een bestemmingsplan. Maar als het gaat om een gemeentewerkman, die wij aan willen trekken, dan heb ik er wel begrip voor dat dat alleen maar in de Publi-Pers komt, want daar zijn natuurlijk kandidaten ten over voor. Ik zou graag van U willen horen dat het geen ad hoe zaak is geweest. Het lid PrincenIk kan begrijpen dat Roosenboom graag die 2.500,uit wil trekken voor die beide kranten, want dan komt hij goed aan zijn trekken. Maar ik dacht dat wij hem toch stof blijven geven dat ook voor niets en gratis in de Stem of het Brabants Nieuwsblad kan komen. En die 2.500,daar ben ik het dan toch niet mee eens. De voorzitterDe heer Roosenboom wijst erop dat hij onlangs een advertentie heeft gezien in h&" Brabants Nieuwsblad, dat komt vaker voor. de gemeente adverteert hier vaker in. Het is echter wel zo dat hij hier een uitleg aan geeft die niet juist is, niet in overeenstemming is met de visie van het kollege. Wij vinden als er bijvoorbeeld een schuur wordt gebouwd in het buitengebied van Halsteren, dat zoiets niet direkt een regionaal belang is. De plaatselijke bevolking dient hiervan op de hoogte te zijn en daar kennis van te nemen of zij daar bezwaar tegen hebben. Hetzelfde geldt.voor het bouwen van een woning in de Rode Schouw of in Lepelstraat. Maar als het om General -Electric gaat, uitbreiding vaft General electric, datis een regionaalbelang en we vinden dat zo'n bouwaanvraag via een advertentie in de regionale pers onder de aandacht moet worden gebracht. Die verantwoordelijkheid ligt bij het kollege. Dat eenieder die daar direkt als belanghebbende voor kan worden aangemerkt, kennis van kan nemen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 98