-16- Het is ook in heel veel gemeenten in diskussie geweest. Maar de heer Mouws zou kunnen weten dat de detaillist, het gasbedrijf waar wij aandeel in hebben, Bergen op Zoom en Halsteren, samen niet het recht of de mogelijkheid hebben om de gasprijs te bepalen. Dat is een zaak die door ekonomische zaken samen met de VEGIN v/ordt gedaan. Dit jaar is het zelfs zo dat daar over geen overeenkomst is bereikt. Er is een proces geweest en ekonomische zaken heeft uiteindelijk de doorslag gegeven en het VEGIN is zelfs in beroep gegaan tegen de verhoging. Er is toch iets tot stand gekomen. Die verhoging de gasprijs levert dus meer opbrengsten. Bergen op Zoom heeft een niet al te uitgebreid net en wij kunnen vrij goedkoop, of naar rato goedkoop distribu eren en daar resulteert een winst uit. De vorige jaren werd het door Bergen op Zoom geraamde bedrag meestal ongeveer in dezelfde grootte in onze begroting overgenomen. Maar het is dit jaar wel zo dat onder invloed van de recessie Bergen op Zoom nogal wat tracht te bezuinigen op die dienst en daardoor tot het uiterste gegaan is. Die gasgebruiken zijn onderhevig aan klimatologische invloeden. Een zachte of een strenge winter, dat kan verschrikkelijk veel schelen. Dat maakt dat wij toch v/at behouden staan tegenover het uiterste van het bedrag. Vandaar die opvoering op deze wijze. Wethouder van der Weegen: Meneer Mouws heeft in het kort even de differentiatie aangekaart, de toezegging, die doen v/e ook gestand. Na een jaar ervaring zullen we besïist met elkaar doorspreken wat de ervaringen zijn. De grondprijzen zijn even aangekaart. Ik denk dat het toch goed is omdat straks bij de volgende punten te beantwoorden, of daarin mee te nemen. Maar hij heeft daar wel uit kunnen lezen dat het kollege in principe vindt dat grondprijzen in nieuwe bestemmingsplannen in principe als basis een kostprijs dekking moeten hebben. Hij heeft de 2% even gememoreerd, maar ik dacht geen vragen gesteld. De 2% onroerend-goedbelasting en belasting kwijtschelding maar ook daarover dacht ik dat hij geen antwoorden verder van ons verwacht, maar dat het meer een adhesie-betuiging was aan het antwoord wat wij al gegeven hadden Meneer Priems heeft de hondenbelasting aangehaald. Hij heeft ook kunnen lezen dat het kollege die vooralsnog toch wil handhaven. Hij heeft duidelijk gezegd dat bij de totale belastingcapaciteit hij daar verder niet op zou willen bezuinigen. Dan zou het er dus toe moeten leiden dat dat in de onroerend-goedbelasting komt. Dan komt het toch in de direkte woonlastensfeer terecht. Althans dat is al een paar keer betoogd hier in de raad. Het kollege vindt vooralsnog dat deze belasting op deze ma niet geind zou moeten blijven worden. De heer van Eekelen heeft het ook over de afvalstoffenheffing gehad, met name over de differentiatie daarvan. Ook daar zeg ik van, na een jaar ervaring zullen we dat beslist met elkaar evalueren. De voorzitter: Dan rest nog één vraag van mevrouw'Heimig over een extra kostenvergoeding die eventueel gegeven wordt aan een raadslid. Zoals uit de stukken blijkt zijn ook wij van mening dat dit normaal niet dient te gebeuren. Alleen indien extra onkosten gemaakt worden kunnen die bij wijze van uitzondering extra worden vergoed. Dus kosten die-moer als normaal zijn te beschouwen. Als U mij vraagt welke kosten zijn dat, hebt U daar kriteria voor dan antwoord ik dat we die kriteria nog niet hebben. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit eens in de kommissie Financiën aan de orde wordt gesteld en dat daar bijvoorbeeld die kriteria, worden ontwikkeld. -17- In elk geval voor funkties die een aantal avonden per week in beslag nemen en waarvoor elke avond de nodige extra on kosten gemaakt worden. Dan zou zo'n aktiviteit misschien als een uitzondering kunnen worden aangemerkt. In principe zijn we het met mevrouw Heimig eens. Maar als het een funktie be treft waarvan duidelijk aanwijsbaar is dat die funktie totaal niet vergelijkbaar is met normaal kommissie- of bestuurs- werk en dat er duidelijk extra kosten worden gemaakt dan vin den we dat een extra kostenvergoeding tot de mogelijkheden moet behoren. U weet allemaal waarover ik het heb. Juist vanuit de raad is dit een keer naar voren gebracht namelijk toen de begroting van de Wittenhorst aan de orde was werd ons ver zocht om hier als kollege eens aandacht aan te schenken. Wij dachten dat op deze wijze te doen en dan tevens van U te horen wat U hier van vindt. Nogmaals wij zullen zo'n vergoeding niet zelfstandig vaststellen. Doet zich zo'n geval voor en dat doet het dan zal eerst de kommissie Financiën worden inge schakeld en daarna wordt ook de raad er uitdrukkelijk bij betrokken. Het moet echt'om een uitzondering gaan en ook blij ven Wethouder van der Weegen: Het is misschien wel goed om het gevoelen van de raad daarover toch te kennen. Of het zinvol is of het kollege inderdaad met een voorstel komt in de kommissie Financiën. Daar ben ik best toe bereid. De voorzitter: Dan is er nu in tweede instantie een goede ge legenheid om hier op te reageren. Het lid Roosenboom: Wij hebben nu weer zaken die wij willen bespreken bij de begroting Algemene Dienst en die ook hier vallen onder deze post Financiën. De heer Priems heeft dat al aangekaart omtrent de hondenbelasting. Ook daarover had den v/ij een stemming willen vragen. Niet afschaffen, maar om het bedrag te halveren. Dus als er eventueel na deze diskussie over dat onderdeel Financiën een stemming zou komen, dan zul len wij ook zeer zeker daarvoor pleiten. Niet om de hondenbe lasting in zijn totaliteit af te schaffen, maar wel, zoals we dat ook vorig jaar hebben bepleit, te halveren. Verder de zaken die misschien toch onder dit hoofdstuk behandeld zouden kunnen worden, wil ik bewaren tot de begroting Algemene Dienst. Anders wordt het een beetje rommelig. Het lid MouwsDe heer Sinke heeft uitgelegd hoe die gasprijs was vastgesteld, maar dat wist ik ook. Mijn doelstelling was uitdrukkelijk hoe deze winst te gebruiken, om met name de woonlasten voor onze burgers te verlagen. Dat is juist iets moeilijker dan winst maken. Ik kan me ook voorstellen datdaar niet een onmiddellijk antwoord op komt. Dat is niet zo simpel, maar toch zou ik graag willen horen of U daar ook de zelfde mening over heeft, om daar over te gaan denken. Wethou der van der Weegen vroeg over die kommissie-samenstelling. Ik had dat bij punt c.,algemeen bestuurlijke zaken,aan de orde willen stellen. In welke kommissie dat uiteindelijk aan de orde komt, dat doet er eigenlijk niet zo toe. Wij hadden in onze algemene beschouwingen dat onder algemeen bestuurlijke zaken gerangschikt. V/ij vinden het een erg goede zaak dat je met name kleine vergoedingen maar inherent daaraan, de kommissies nog eens een keer goed onder de loupe neemt. Daaruit vloeit voort die evenredige werkwijze van de raadsleden, waar ik daarstraks al eigenlijk min of meer op inspeelde in zake dat rapport van de kommissie Merx. De zaak is wat dat betreft nu langzamerhand weer aan het scheef lopen. Met name duidelijk bij de kommissie Wittenhorst.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 95