Maar dan moet er wel geluisterd worden naar de argumenten over en weer. Dus niet van te voren een vooringenomen standpunt ter zake innemen. Een evaluatie in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken lijkt mij een goede zaak. Ik zeg hierbij toe dat ik dat zal doen. Ik neem aan dat dit punt thans voldoende is behandeld. Dan zijn we nu toe aan agendapunt 1. 1.VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE BEGROTING 1984. De voorzitter: Eerst even een kleine toelichting op de wijze van be handeling. Ik stel v'oor eerst de aanbiedingsbrief in één keer in zijn totaliteit aan de orde te stellen. Een behandeling in twee rondes. Dan de rapporten afdeling van onderzoek met het antwoord van burge meester en wethouders. Dus deze rapporten worden ook in één keer aan de orde gesteld. Vorig jaar hebben we elk begrotingsnummer apart aan de orde ge steld met aparte rondes. Hier hebben we echter geen goede ervaring mee. Het is beter om deze rapporten in één keer te behandelen. U kunt dan gelijktijdig alle onderwerpen ter zake in één keer aan de orde stellen. U krijgt dan ook één totaal antwoord van het kollege en dit uiter aard ook in twee rondes. Kunt U daar akkoord mee gaan? Dan onderdeel c.. Het antwoord op de Algemene BeschouwingenIk stel voor dit onderdeel per hoofdstuk aan de orde te stellen. Dit stuk gaat namelijk op de Algemene Beschouwingen in die U gehouden heeft. Door ons antwoord hoofdstuksgewijs aan de orde te stellen kunnen er geen onderwerpen tussen de wal en het schip vallen. -De vaststelling van de begrotingen behoeft geen nadere toelichting en dan na de vaststelling de eerste wijziging van de begroting 1984 en daarna eventueel de 2e wijziging begroting 1984. Dit is afhankelijk van het feit of er door U. wijzigingen worden aangebracht tijdens de behandeling van deze begroting.Deze wijzigingen moeten -dan., via. de.:tweede .wijziging worden vastgesteld. En dan als laatste het vaststellen van het prioriteitenschema 1984-1988Qndat het beleidsprogramma van de Rijkspolitie ook een beetje bij de begroting hoort ben ik van plan om ook dit punt nog voor de pauze te behandelen en dan dus een korte pauze. Net als vorig jaar om v/eer wat krachten op te doen. De koffie plus iets erbij staat dan klaar in de leeszaal. Ik geloof een worstebroodje en nog iets. In elk geval net als vorig jaar. Hoe laat dat zal zijn, zullen we zien. Ik dacht tot en rnet agendapunt twee wel ongeveer op de helft van de vergadering te zijn aangeland. Maar wie ben ik om dat te voorspellen. Het is maar een taxatie. Tijdens de pauze, is de vergadering geschorst en wordt daarna weer heropend. Dan beginnen we weer met agendapunt 3: de ingekomen stukken en mededelingen. Dit is in feite dan verder de normale agenda. Dit als toelichting op de behandeling van deze begroting. Wenst iemand daar het woord over? Hetlid Roosenboom: Ik zou toch graag een punt van orde willen stellen. U heeft een andere volgorde aangehouden dan voorgaande jaren. Andere jaren kwam eerst het vaststellen van de begroting Algemene Dienst en dan volgde de begrotingen Gemeentewerken,GrondbedrijfWoningbedrijf enzovoorts. Al die vijf afzonderlijke begrotingen lopen als een rode draad door de begroting Algemene Dienst. Het zal U niet verwonderen dat wij bij onderdelen van de begroting Algemene Dienst nogal wat vragen hebben en ook voorstellen doen om daar iets in te veranderen. Ik kan daarom moeilijk verwerken om eerst die vorige begrotingen vast te stellen. Dan moet ik natuurlijk daar formeel iedere keer stemming over vragen, want ik v/eet natuurlijk niet van tevoren of wij gehonoreerd worden bij onze wensen bij de begroting Algemene Dienst. Als de begroting Algemene Dienst eerst aan de orde wordt gesteld en we hebben daar onze zaken be handeld, dan kunnen wij bij die andere begrotingen volstaan eventueel,- en dan bij hoge uitzondering-, met de aantekeningen dat wij het met die begrotingen niet eens zijn. Er zitten natuurlijk posten in de begroting Algemene Dienst dis ook die begrotingen afzonderlijk betreffen. -5- Het lid Princen: Namens de Groepering Gemeentebelangen wil ik U ver zoeken om in het vervolg meerdere raadsstukken, zoals het antwoord van burgemeester en wethouders, het prioriteitenschema en het politie-onderzoekter beschikking te stellen van de frakties. Ons is gebleken dat te weinig informatie is verstrekt aan de frakties Het lid MouwsIk ben het uitdrukkelijk wel. eens met het voorstel dat hier ligt. Als de heer Roosenboom moeite heeft met het aanhouden van deze volgorde, dan heeft hij zijn stukken niet goed voorbereid. Het punt was namelijk, hij heeft de agenda gekregen en het zou natuurlijk al te dol zijn als we eerst met de begroting Algemene Dienst, gaan werken en dan nog op onderdelen daarvan terugkomen. Ik denk dat dit de enige juiste volgorde is en wij vinden duidelijk dat zoals het hier staat, wij het ook moeten doen. Dat lijkt mij een logische zaak als je een agenda wilt volgen. De voorzitter: V/at betreft de volgorde van de agenda onderdeel a tot en met 1 het volgende. Mijns inziens is dit zo de meest logische volgorde. Het kan zijn dat we het vorig jaar anders hebben gedaan. Dat sluit ik niet uit. Dat kan zijn. Maar dit is het meest logische. De begrotingen van Gemeentewerken, Grondbedrijf.Woningbedrijf werken juist door in de A Igeraene Dienst. Dus als de begroting van het Woningbedrijf wordt gewijzigd of bijvoorbeeld het Grondbedrijf dan kan bij het vaststellen van de Algemene Dienst worden volstaan met de aantekening dat die wijziging voor zover nodig bij de Algemene Dienst wordt meegenomen. Daarom is het logisch dat de Algemene Dienst daarna wordt behandeld. Uw probleem is hiermede denk ik juist opgelost. V/ij komen hier in de praktijk wel uit. Dat zal geen punt zijn. Als U bij de behandeling van de diensten ergens tegen bent geweest en U zou dit bij de behandeling van de Algemene Dienst niet herhalen dan betekent dat niet dat Uw tegenstemmen geen effect meer heeft. Het is logisch dat dit dan eventueel doorwerkt op de Algemene Dienst. Deze volgorde van behandeling is daarom de meest logische. Dan de heer Princen. Inderdaad ik heb dinsdagmiddag ook gekonstateerd tijdens de B&W, dat voor de achterban alle stukken niet waren geprodu ceerd. Dat spijt me zeer. Dat was zeker niet de bedoeling van het kollege. Alles wat naar de raadsleden gaat is ook bestemd voor de achter ban. Dit was een fout van iemand die daar de eerste verantwoordelijkheid voor draagt. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt echter uiteraard bij het kollege. Dit was bij ons echter niet bekend. Wij hebben het dinsdagmiddag nog enigszins trachten te korrigeren. Toen mij dit ter ore kwam zijn er nog snel een aantal stukken gekopieerd en naar de diverse groeperingen verzonden. Alleen toen was het leed al geschied want een aantal groeperingen hadden maandag al vergaderd. Dit spijt me echt. Ik hoop dat het niet een te groot handicap is geweest om tot een goede besluitvorming binnen Uw politieke groepering te komen. Dan wat betreft het roken nog een punt van orde. Ik zou willen voorstellen om de eerste drie en een half uur niet te roken. Dan houden we hetzelfde tijdstip aan vanaf wanneer er ook bij een normale vergadering weer kan worden gerookt, namelijk half tien. Meneer van Eekelen kijkt me wat ver stoord aan, maar het is voor mij ook moeilijk dat weet U. Laten we toch maar proberen dit samen op te brengen. Ik denk dat hetverstandig is om die eerste drie en half uur maar aan te houden. Het kan zijn dat er in die eerste drie en half uur al wel gerookt kan worden als we namelijk de begroting'voor het verstrijken van die drie en half uur hebben behandeld. Dan is er namelijk pauze. Dan kan er ge rookt worden aan de overkant in de leeszaal. Het lid van Eekelen: V/at dat betreft ben ik iets demokratischer als sommigen in deze raad en leg ik mij bij de meerderheid van deze raad neer. De voorzitter: Dat waren dan een aantal zaken betreffende de orde. Dan zijn we bij onderdeel a. van de agenda aangeland.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 89