Ruim een jaar geleden werden er in Halsteren tussen vijf van de zes partijen een aantal afspraken gemaakt op basis waarvan rren twee wethouders koos. Het gaat te ver om te spreken van een programkollege want er bleven en blij ven heel wat zaken over die door de verschillende partijen heel anders beoordeeld worden. Maar dat blijkt geen ramp: de verschillen tussen de frakties moeten ook niet verdoezeld worden,Het is in ieder geval zo dat de gemaakte afspraken door iedereen worden nagekomen. Dat is het uitgangspunt voor de redelijk plezierige sfeer waarin de Halsterse raad zijn werk kan doen, ook in de kommissies. Wij vinden het overigens van het grootste belang dat ook de inzet en het werk va de groepering Leefbaarheid door de andere leden van de raad wordt gewaardeerd, Diskussie en besluitvorming behoren nu eenmaal gebaseerd te zijn op argu menten, door welke partij ze ook naar voren worden gebracht. Bijkomend voor deel van deze kcrrekte opstelling is dat rren voorkomt dat er een "zielige martelaarsrolwordt gekreeerd. Een rol die ook door de meerderheid van de fraktie Leefbaarheid niet wordt nagestreefd. In vergelijking met veel andere genreenten in deze regio staat Halsteren er financieel gezien niet slecht voor. Zoals gezegd hebben we een zeer acceptabel voorzie nin® npakket (fj| kreatiegeb iedb ibl iotheek, Witte nhorst, Sa mar be te sportterreinen, sporthal, een welzijnsplan zomer opvallende hiaten) en daarnaast voldoende reserves opgebouwd om op korte termijn ds nieuwbouw van het gemeente kantoor te verwezenli jke n. Dat wil niet zeggen dat we niet op de kleintjes hoeven te letten. Om aan de bevolking duidelijk te maten dat het om ernst is met de zorgvuldige bewaking van de gemeentefinarciën stellen wij opnieuw voor de vergoeding voor raadsleden en kommissie leden op het huidige niveau te bevriezen. Juist omdat Halsteren er op dit moment tamelijk goed voorstaat kan de P.v.d.A.-* fraktie ook het voorstel doen om in 1984 pas op de plaats te maken met alle gemeentelijke tarieven en heffingen. De koopkracht van de inwoners is immers het laatste jaar meer onder druk komen te staan dan we enige tijd geleden kon den vermoeden. Dat gaat zeker ook gelden voor 1984» Wij blijven overigens van mening dat de hondenbelasting moet «orden afgeschaft: de argumenten hoe ven we niet neer volledig te herhalen neem ik aan. Wanneer de gemeentebegro ting dit nettobedrag van zo'n halve ton niet kan missen moeten we de onrce re nd-goedbelasting maar aanpassen, Het is immers niet rechtvaardig om een volstrekt willekeurige groep Halster nare n(de hondenbezitters) een extra last op te leggen. Het is al lang niet meer zo dat de opbrengst op een of andere manier gebruilizou worden om de overlast die deze dieren opleveren te beperk?n» De preventieve werking die van deze extra-heffing zou uitgaan is niet te bel', .yel en overigens totaal niet relevant gezien het buiten schot blijven van de kattenliefhebber, de ruiter, de duivenmelker, de parkietenkweker etc.. Wij stellen het op prijs dat het kollege via meerjarenramingen de raad meer inzicht probeert te verschaffen over de financiële mogelijkheden en onmoge lijkheden in de toekomst. Ons inziens mag daar nog wat aan worden toegevoegd: namelijk de reserves in het grondbedrijf, vooral van nog rapt helemaal afge ronde bestemmingsplannen. Juist omdat die bestemmingsplannen nog niet volledig administratief zijn verwerkt kun je in de boeken de eventuele overschotten natuurlijk nog niet oprenen. Maar iedereen weet wel dat er een overschot op bepaalde plannen te verwachten is. Op het moment bijvoorbeeld dat bestem mingsplan De Rode Schouw he Ie-maal klaar is komt er een aanzienlijk bedrag vrij- Wij pleiten er niet voor dat dat geld meteen maar wordt uitgegeven, maar wij vinden wel dat je die reserves moet laten "meewegen" als je een financieel beleid voor de langere termijn aan het uitstippelen bent. Wij willen graag weten of het kollege met deze gegevens rekening houdt, Zonder uitgebreid in te gaan op alle terreinen van de begroting zullen we in het kort nog enkele hoofdstukken aan de orde stellen. Het lid van den Bos-Bec kma nn; Mij ie u Het verbaast ons dat Uw kollege in "de nota van aanbieding niet spreekt over de uitvoering en kontrole op de Hinderwet, In de desbetreffende kommissie is al- eens besproken dat de gemeente-ambtenaar die de Hinderwetzaken in Halsteren behartigt, onvoldoende tijd kan vrijmaten voor dezè taak. -23- We willen graag weten wat voor maatregelen er getroffen worden tegen be drijven die al vele malen de voorschriften hebben overtreden. Bijvoorbeeld de stankoverlast vanaf het industrieterrein Theodorushaven. Het kollege heeft, blijkens de nota van aanbieding, het idee om te streven raar een regionale milieudienst helemaal losgelaten. Alle hoop is. nu blijkbaar gevestigd op de bijstandsregeling voor technische milieuzorg waarin de gemsenten Roosendaal en Bergen op Zoom diensten verrichten voor de kleinere gemsenten. Kunt U de raad precies vertellen hoe vaak Halsteren in de laatste twee jaar een beroep heeft gedaan op deze bijstandsregeling en met welke resultaten? In de nota van aanbieding wordt gesproken over een inventarisrapport dat in iedere gemeente is opgesteld. Wanneer wordt dit rapport in de raad behandeld? Vorige raadsvergadering is de beslissing gevallen over de kohierbelasting voor het ophalen van het huisvuil. Onze fraktie heeft voor het kollege- voorstel ges tend hoewel we het jammer v inden dat onze wens tot een grotere differentiatie niet is ingewilligd. Het is terecht dat het kollege gaat onderzoeken of een privatisering van de huisvuilophaaldienst voordeliger voor de gemeente zal zijn» Daarbij zal vooral zorgvuldig gelet worden op het wer-kgelegenheidsaspekt. Wij willen wel waar schuwen dat we ons niet blind moe tal staren op de aanbiedingen die gelden voor de eerste vijf jaar. Wanneer na zo'n periode een eventueel kontrakt moet worden verlengd ben je als gemeentebestuur volledig overgeleverd aan de willekeur van enkele partikuliere ppdernemers. Je kunt dan niet meer zeg gen "we gaan het zelf weer doen" want alle personeel, auto's en voorzie ningen zijn dan inmiddels verdwenen, En dan wordt het pas echt duur. Vo1kshuisvestinq en r uimtelijke ordeninq De betekenis van een aktieve portefeuillehouder op het gebied van volks huisvesting en ruimtelijke ordening begint in Halsteren steed duid@li.jkgt te worden(Jankenberg,Nieuumarkt,Vlijt,GeuzenhofSchans)De impasse van de laatste jaren is duidelijk doorbroken en wij zijn er van over tuigd dat alle Halsterse politieke partijen dat toejuichen. Dat de kosten van.de stedebouwkundige voor de raad inzichtelijker worden 'ge ne a kt is ook een voordeel. Het zal ook aan de opdrachten en instrukties van kollege en raad liggen of er geen overbodig werk gedaan wordt door het stedebouw kundig bureau. Overigens blijven wij van mening dat de invloed van het gemeentebestuur op het huisvestingsbeleid, te gering is. Niet voor niets hebben wij tot tweemaal toe in de kommissie het voorstel gedaan om te ftp men tot beter overleg tussen het bestuur van de Woningstichting en de leden van de kommissie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Zonder persoonlijke kritiek uit te oefenen op de bestuursleden van de stichting vinden wij toch dat het gemeentebestuur op korte termijn stap pen zou moeten ondernemen om het demokratisch gehalte van het bestuur van de Woningstichting te verbeteren. Dit geldt ook voor het Opbouwwerk. De Woningstichting gaat om met miljoenen aan gemeenschapsgeld; de kontrole en de medezeggenschap van de Halserse bevolking daarop moet toe nemen. aanwijzbare fouten en onduidelijkheden hebben de laatste jaren bij veel mensen tot wrevel geleid. Ons inziens is het niet terecht de huidige bestuursleden dat volledig aan te rekenen omdat zij, waarschijnlijk vanuit een sociale bewogenheid, hun hoofdwerkzaanheden kotrbineren met aktiviteiten voor de Woningstichting, Wij willen nog eens herinneren aan een belang rijk punt in ons verkiezingsprogramma: de voetgangers- en fietserstunnsl on der de Steenbergseweg bij de Zuneha. Een kruising die de komende jaren nog.steeds drukker zal worden(Schans) en daarom extra aandacht verdiend om veiliger gemaakt te worden. Wij vragen liet kollege in het korrende jaar een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van deze tunnel» Mocht de rea lisering om wat voor reden dan ook(provincie?) niet lukken dan zouden we in ieder geval opnieuw moeten praten over een zodanige afstelling van de verkeerslichten dat afslaande auto's niet gelijktijdig het groene licht krijgen fret overstekende fietsers. Verder onderschrijven wij het standpunt van het kollege dat kleine stroken openbaar groen, via verkoop of verhuur*', in beheer kunnen worden gegeven bij mensen die daarbij in de buurt wonen»

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 85