Ruim een jaar geleden werden er in Halsteren tussen vijf van de zes partijen
een aantal afspraken gemaakt op basis waarvan rren twee wethouders koos.
Het gaat te ver om te spreken van een programkollege want er bleven en blij
ven heel wat zaken over die door de verschillende partijen heel anders
beoordeeld worden. Maar dat blijkt geen ramp: de verschillen tussen de
frakties moeten ook niet verdoezeld worden,Het is in ieder geval zo dat
de gemaakte afspraken door iedereen worden nagekomen. Dat is het uitgangspunt
voor de redelijk plezierige sfeer waarin de Halsterse raad zijn werk kan doen,
ook in de kommissies.
Wij vinden het overigens van het grootste belang dat ook de inzet en het werk va
de groepering Leefbaarheid door de andere leden van de raad wordt gewaardeerd,
Diskussie en besluitvorming behoren nu eenmaal gebaseerd te zijn op argu
menten, door welke partij ze ook naar voren worden gebracht. Bijkomend voor
deel van deze kcrrekte opstelling is dat rren voorkomt dat er een "zielige
martelaarsrolwordt gekreeerd. Een rol die ook door de meerderheid van de
fraktie Leefbaarheid niet wordt nagestreefd.
In vergelijking met veel andere genreenten in deze regio staat Halsteren er
financieel gezien niet slecht voor. Zoals gezegd hebben we een zeer acceptabel
voorzie nin® npakket (fj| kreatiegeb iedb ibl iotheek, Witte nhorst, Sa mar be te
sportterreinen, sporthal, een welzijnsplan zomer opvallende hiaten) en
daarnaast voldoende reserves opgebouwd om op korte termijn ds nieuwbouw van
het gemeente kantoor te verwezenli jke n.
Dat wil niet zeggen dat we niet op de kleintjes hoeven te letten. Om aan de
bevolking duidelijk te maten dat het om ernst is met de zorgvuldige bewaking
van de gemeentefinarciën stellen wij opnieuw voor de vergoeding voor
raadsleden en kommissie leden op het huidige niveau te bevriezen.
Juist omdat Halsteren er op dit moment tamelijk goed voorstaat kan de P.v.d.A.-*
fraktie ook het voorstel doen om in 1984 pas op de plaats te maken met alle
gemeentelijke tarieven en heffingen. De koopkracht van de inwoners is immers het
laatste jaar meer onder druk komen te staan dan we enige tijd geleden kon
den vermoeden. Dat gaat zeker ook gelden voor 1984» Wij blijven overigens
van mening dat de hondenbelasting moet «orden afgeschaft: de argumenten hoe
ven we niet neer volledig te herhalen neem ik aan. Wanneer de gemeentebegro
ting dit nettobedrag van zo'n halve ton niet kan missen moeten we de onrce
re nd-goedbelasting maar aanpassen, Het is immers niet rechtvaardig om een
volstrekt willekeurige groep Halster nare n(de hondenbezitters) een extra last
op te leggen. Het is al lang niet meer zo dat de opbrengst op een of andere
manier gebruilizou worden om de overlast die deze dieren opleveren te beperk?n»
De preventieve werking die van deze extra-heffing zou uitgaan is niet te bel', .yel
en overigens totaal niet relevant gezien het buiten schot blijven van de
kattenliefhebber, de ruiter, de duivenmelker, de parkietenkweker etc..
Wij stellen het op prijs dat het kollege via meerjarenramingen de raad meer
inzicht probeert te verschaffen over de financiële mogelijkheden en onmoge
lijkheden in de toekomst. Ons inziens mag daar nog wat aan worden toegevoegd:
namelijk de reserves in het grondbedrijf, vooral van nog rapt helemaal afge
ronde bestemmingsplannen. Juist omdat die bestemmingsplannen nog niet volledig
administratief zijn verwerkt kun je in de boeken de eventuele overschotten
natuurlijk nog niet oprenen. Maar iedereen weet wel dat er een overschot
op bepaalde plannen te verwachten is. Op het moment bijvoorbeeld dat bestem
mingsplan De Rode Schouw he Ie-maal klaar is komt er een aanzienlijk bedrag vrij-
Wij pleiten er niet voor dat dat geld meteen maar wordt uitgegeven, maar wij
vinden wel dat je die reserves moet laten "meewegen" als je een financieel
beleid voor de langere termijn aan het uitstippelen bent.
Wij willen graag weten of het kollege met deze gegevens rekening houdt, Zonder
uitgebreid in te gaan op alle terreinen van de begroting zullen we in het kort
nog enkele hoofdstukken aan de orde stellen.
Het lid van den Bos-Bec kma nn; Mij ie u
Het verbaast ons dat Uw kollege in "de nota van aanbieding niet spreekt over de
uitvoering en kontrole op de Hinderwet, In de desbetreffende kommissie is al-
eens besproken dat de gemeente-ambtenaar die de Hinderwetzaken in Halsteren
behartigt, onvoldoende tijd kan vrijmaten voor dezè taak.
-23-
We willen graag weten wat voor maatregelen er getroffen worden tegen be
drijven die al vele malen de voorschriften hebben overtreden. Bijvoorbeeld
de stankoverlast vanaf het industrieterrein Theodorushaven.
Het kollege heeft, blijkens de nota van aanbieding, het idee om te streven
raar een regionale milieudienst helemaal losgelaten. Alle hoop is. nu
blijkbaar gevestigd op de bijstandsregeling voor technische milieuzorg waarin
de gemsenten Roosendaal en Bergen op Zoom diensten verrichten voor de
kleinere gemsenten. Kunt U de raad precies vertellen hoe vaak Halsteren
in de laatste twee jaar een beroep heeft gedaan op deze bijstandsregeling
en met welke resultaten? In de nota van aanbieding wordt gesproken over een
inventarisrapport dat in iedere gemeente is opgesteld. Wanneer wordt dit
rapport in de raad behandeld?
Vorige raadsvergadering is de beslissing gevallen over de kohierbelasting
voor het ophalen van het huisvuil. Onze fraktie heeft voor het kollege-
voorstel ges tend hoewel we het jammer v inden dat onze wens tot een grotere
differentiatie niet is ingewilligd.
Het is terecht dat het kollege gaat onderzoeken of een privatisering van de
huisvuilophaaldienst voordeliger voor de gemeente zal zijn» Daarbij zal vooral
zorgvuldig gelet worden op het wer-kgelegenheidsaspekt. Wij willen wel waar
schuwen dat we ons niet blind moe tal staren op de aanbiedingen die gelden
voor de eerste vijf jaar. Wanneer na zo'n periode een eventueel kontrakt
moet worden verlengd ben je als gemeentebestuur volledig overgeleverd aan
de willekeur van enkele partikuliere ppdernemers. Je kunt dan niet meer zeg
gen "we gaan het zelf weer doen" want alle personeel, auto's en voorzie
ningen zijn dan inmiddels verdwenen, En dan wordt het pas echt duur.
Vo1kshuisvestinq en r uimtelijke ordeninq
De betekenis van een aktieve portefeuillehouder op het gebied van volks
huisvesting en ruimtelijke ordening begint in Halsteren steed duid@li.jkgt
te worden(Jankenberg,Nieuumarkt,Vlijt,GeuzenhofSchans)De impasse
van de laatste jaren is duidelijk doorbroken en wij zijn er van over
tuigd dat alle Halsterse politieke partijen dat toejuichen.
Dat de kosten van.de stedebouwkundige voor de raad inzichtelijker worden 'ge
ne a kt is ook een voordeel. Het zal ook aan de opdrachten en instrukties van
kollege en raad liggen of er geen overbodig werk gedaan wordt door het
stedebouw kundig bureau. Overigens blijven wij van mening dat de invloed
van het gemeentebestuur op het huisvestingsbeleid, te gering is. Niet voor
niets hebben wij tot tweemaal toe in de kommissie het voorstel gedaan
om te ftp men tot beter overleg tussen het bestuur van de Woningstichting
en de leden van de kommissie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
Zonder persoonlijke kritiek uit te oefenen op de bestuursleden van de
stichting vinden wij toch dat het gemeentebestuur op korte termijn stap
pen zou moeten ondernemen om het demokratisch gehalte van het bestuur van de
Woningstichting te verbeteren. Dit geldt ook voor het Opbouwwerk.
De Woningstichting gaat om met miljoenen aan gemeenschapsgeld; de
kontrole en de medezeggenschap van de Halserse bevolking daarop moet toe
nemen. aanwijzbare fouten en onduidelijkheden hebben de laatste jaren bij
veel mensen tot wrevel geleid. Ons inziens is het niet terecht de huidige
bestuursleden dat volledig aan te rekenen omdat zij, waarschijnlijk vanuit
een sociale bewogenheid, hun hoofdwerkzaanheden kotrbineren met aktiviteiten
voor de Woningstichting, Wij willen nog eens herinneren aan een belang
rijk punt in ons verkiezingsprogramma: de voetgangers- en fietserstunnsl on
der de Steenbergseweg bij de Zuneha. Een kruising die de komende jaren
nog.steeds drukker zal worden(Schans) en daarom extra aandacht verdiend
om veiliger gemaakt te worden. Wij vragen liet kollege in het korrende jaar
een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van deze tunnel» Mocht de rea
lisering om wat voor reden dan ook(provincie?) niet lukken dan zouden
we in ieder geval opnieuw moeten praten over een zodanige afstelling
van de verkeerslichten dat afslaande auto's niet gelijktijdig het groene
licht krijgen fret overstekende fietsers.
Verder onderschrijven wij het standpunt van het kollege dat kleine stroken
openbaar groen, via verkoop of verhuur*', in beheer kunnen worden gegeven bij
mensen die daarbij in de buurt wonen»