S^SS^S» Sf-^l S" t^LTSVofcgen da" be^nfrn extraïïfeajprZin3 bUrgerS °°k ™9 plaatselijk -4- Ondanks de stress waaronder de ambtenaren in onze dienst moeten werken gezien de herhaaldelijke kortingen in het kader van de beruchte inhou dingswet- en de op handen zijnde salariskorting van 3J8 - te^wiü bliLns ÏSstp het Certraal Bureau voor de Statistiek,' gedurende 3e laatsu. o jaar de ambtenaar m de retto-stiiainn win 7-;-in ooi veer® is eehtergebleven bij de stijging vet, de netto-lonen fntat'tol j .leven- hebben zij desondanks enkele bundels c i ifers qen^odicperd r) De LSmZ?en ni°e te n zijn voor het te "voeren bete id'Sn 1m.' aan speelruimte. 1!' C°nC6pt.ls sluiterd inbegrip van ruim 170.000,- °CwolCSrotefreeaniserkr^erdH prestatie nu in krisistijd veel gemeenten zowel groteie als kleine, de weg van een artikel 12 gemeente onn4 Tot dusverre was het steeds /n rHf h,n yüllEfcnLe opgaan, en diens hPharHoiin dat blJ de aanbieding van een begroting elkoafÏÏf ^«WÏngen ««en tot dusverre gelegenteden bij uitstek om elkaar als politieke groeperingen aan- en of af te vallen. uitóSitoSeonmvkJ,ebedUt °m "refn ."'lengenB door te drukken niet j- de gemeenschap wiens belangen wij onverkort dieren te dienen, vaar zeer zeker ook „el om belangen van groepen eTi organen 3 geïnteresseerd tlJn d8nwl waarin "jzonder sluitend ten behoeve en ten genoegen van onze burgers zulle," sSekÏÏn! bepalend^iTaatgev^id d^Tf^^dTn %Z"*° .Iijk en ïecntvaardig bestuursbeleid is geboden. ™ritL3enZ^ bïa' £E." verentuoordelljkheld hier^ÉÏ'1°"hlg°„T,e".;lj, vervolgens afet zijn allen zo „e als raad tenslotte 3de 3 3m3rs j, l i»'de" r^nlno"9^6 ,e90re Wijden kennis van ,4t fe| ko$lteJ?v|ndelnR fk»u t3jna drla t0n gaa" ^^bragertUiteraard lorden de zij betrekWng hebben ln9en doorgesehoven naar de onderdelen „aarop yepaKL. I/arm ai huldigt de landsregering het shandmmf Haf nnb a i overhBdenten dat zijn „ij) een bijdrage dieren te'lever n'aan het beleid tot terugdringing van het financieringstekort van de overheid; uan de Invoering reinigingsrechten middels een kohier be las ting staat te komen. Het kan als voldoende bekend worden verondersteld dat wij als Leefbaarheid heftig gekant zijn tegen deze dwangheffingHoewel, wij er ook van overtuigd zijn dat de opbrengst van de huidige regeling in de verste verte niet toereikend is om de werkelijke kosten te dekken, zijn wij van mening dat. met name de afvalstoffenheffing onbillijk als mede onrechtvaardig is. Op'de eerste plaats gaan wij niet voorbij aan het feit dat een aantal jaren terug al een reinigingsrecht middels kohier werd geheven waarbij aan elke deelnemer een uniform vuilnisemmer ter beschikking werd gesteld. Uit het oogpunt van hygiëne is dit systeem losgelaten en werd de plastic- zak met bekende opdruk ingevoerd. Dat dit systeem zichzelf niet zou verdienen was te verwachten. Wat ons met name irriteert in deze nieuwe belastingheffing is onder andere dat in de voorstellen niet over gedragsregels wordt gesproken met betrekking tot de losgelaten hygiëne. Dat vervolgens ook als belastingplichtige worden aangeslagen hen die van de reinigingsdienst geen gebruik maken; vervolgens zijn wij ernstig van mening dat'met betrekking tot differen tiatie van personen uit een perceel dat van de dienst gebruik zal maken onvoldoende is gespreid, derhalve onvoldoende tot zeer slecht is uitgezocht. Tenslotte gaan wij er van. uit dat het vernoemde getal van 80 in de voorstelle met betrekking tot ongebouwde aanhorigheden veel te laag is. Ons inziens zal deze nieuwe vorm van belasting bij onze burgers veel verzet oproepen. Bezuiniqen Wat onze groepering Leefbaarheid bijzoner opvalt zijn de ramingen in de zo genaamde personele sfeer. Minder personeel, korting op de wedden, aldus de nota van aanbieding. Reeds in de aanhef van deze beschouwing waren wij op de omstandigheid dat. naar onze mening de ambtenaar onterecht wordt behandeld en gepakt. Wij zijn van mening als de ambtenaar het konflikt rret het kabinet verliest- en die kans is reëel- dat daarmee ook de weg naar de slachtbank voor de trendvolgers en uitkeringstrekkers waar onder werklozen- arbeids ongeschikten- bi js tand strek kers -gehandicapten- be jaar den- we duwen en wezen is geëffend. Voor wat betreft de bezuinigingen bij Gemeentewerken, minder personeel en minder geld voor onderhoud van wegen,plantsoenen, riolen en dergelijke vragen wij ons toch wel af wat de konsetwenties zullen zijn op langere termijn. De oppervlakte aah plantsoenen groeit, zo ook de lengte van straten, wegen en rioleringen. Verwaarlozing van onderhoud is naar onze mening de naaste buur van be zuinigen en wij vrezen dat later met betaling van rente zal moeten worden ingehaald wat nu noodgedwongen wordt nagelaten. Bovendien is de vrees gewettigd dat het aanzien van de gemeente en de leefbaarheid ernstig wordt geschaad.. Andere bezuinigingsposten die wij reeds nu al vooruitlopend op de behandeling van de begroting willen aan dragen en ter diskussie stellen zouden ons inziens kunnen zijn; post abonnementen 5.000,"aankoop kunstwerken 3.000, kosten stedebouwkundige 50.000,--;. andere posten waarop naar onze mening kan worde bezuinigd zijn onder andere archief-excursies-verqaderkosten en vergoe dingen aan raadsleden. Daar staat tegenover dat aan mêêr winst qasbedriif zou ziin te ramen 50.000,— Verder menen wij dat alle uitgaven die, en hiermee bedoelen we onder andere de zogenaamde "leutsubsidies" die slechts ten. goede komen aan een klein bepaald gedeelte van de bevolking onder de loupe genomen dienen te worden. Overigens menen wij ook nog te moeten verzoeken aan het kollege, om voor mededelingen naar de bevolking toe en voor het plaatsen van adver tenties, niet uitsluitend de Publipers te benutten, rnaar ook om de plaat selijk verschijnende dagbladen daarbij in te schakelen, een en ander omdat ons is gebleken dat niet in alle gevallen de Publipers terecht komt en in JLj KI ICUC i ie

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 76