-28- percentage. Dat is een zijspoortje. Laat ik mij voorlopig maar bij die vier twee tiende miljoen houden. Wij hebben daar inderdaad voor gespaard. Maar de tijd is van dien aard dat hetgene dat wat wij in het verleden hebben gebouwd is gebaseerd op de uitbreiding van ons inwonerstal en op een trendmatige verhoging van de uitkering uit de algemene middelen. Wat doet zich nu voor. Die uitkeringen vermin deren en het inwonertal vermeerderd ook niet met het aantal zoals wij dat hadden gewenst. Dat wil zeggen dat we met de huidige voor zieningen zoals wij die nu hebben, en dat is hier net nog vanavond genoemd, meneer Zijlstra heeft dat kennelijk gezegd-, de toekomst er echt donker uitziet. Je kunt het beleid van deze regering hele maal niet volgen, want die veranderen van de ene dag op de andere. De zaken die ze hebben genoemd van, dat gaan we korten, dan kun je makkelijk hebben dat dat over enkele maanden weer een ander per centage is. We hebben vanavond daar ook mee te maken gehad met de subsidie-toekenning op de bibliotheek. De gemeenschap moet het toch proberen glad te strijken, wil je het intact houden, wil je het aan tal dagen open houden. Dan kost het de gemeenschap geld. Mijn vrees is dat al die voorzieningen, die wij hebben en die in het verleden op uitbouw van de bevolking en op meerdere tegemoetkoming van de overheid gebaseerd waren, niet meer werkt. Dan kan het wel eens zijn dat je je spaarcentjes hard nodig hebt om dat voorzieningenpeil in tact te houden. Als je al je geld stopt in dat ene prestige-object, dan kun je wel eens hebben dat Halsteren dadelijk met de groots mo gelijke problemen komt. Dat is ons bezwaar. Vandaar ook dat wij te gen dit voorstel zullen stemmen omdat het veel te duur is. Als we leefden in de tijd van vijf a tien jaar geleden dan zou ik daar minder problemen mee hebben. Toen zag het er allemaal nog rooskleu rig uit. Toen groeiden inderdaad de bomen tot in de hemel. Maar nu is de situatie heel anders. Als meneer van Eekelen vraagt om een objectieve voorlichting, dan hoop ik dat die objectieve voorlich ting ook in die trend naar de inwoners van Halsteren gaat. Dat er in de toekomst wel eens momenten zullen komen dat altijd maar moet worden bezuinigd en al die kortingen moeten worden doorgevoerd. Het is alleen niet op de bibliotheek. Denk ook aan het bejaarden- werk, denk aan het maatschappelijk werk. Je probeert dat allemaal op te vangen door met eigen middelen dat intact te houden, maar er komt een moment dat ook die middelen niet meer aanwezig zijn. Dan is het goed dat men een paar spaarcenten achter de hand heeft. Naar mijn gevoel hoeft zo'n groot, duur administratiegebouw niet gebouwd te worden. Ook al niet om dat het aantal gedachte inwoners in de toekomst helemaal niet haalbaar is. Vandaar dat men van een veel lager aantal moet uitgaan en eerder nog kan denken dat de be volkingsgroei afneemt. Dat is ons probleem. Dat is de reden dat wij ons altijd hebben verzet tegen dit groots duur gebouw. Het lid PriemsIn eerste instantie b'ent U wellicht vergeten in te gaan op mijn opmerking ever die extra lichtdrukkosten. Ik wens dat het kollege de toezegging doet dat het inderdaad bij dit krediet blijft als het gaat om het bestekklaar maken. Dat er dus niet, als in het verleden bij de bouw van een ander groot gebouw gebeurd is, dat er steeds aanvullende kredieten nodig zijn. De voorzitter: Meneer Uytdewilligen. Wij hebben elkaar wat betreft het plafond 4oe(3 begrepen. U heeft dat ook gekonstateerdIk denk dat ik daar verder niet op in hoef te gaan. Wat betreft de publici teit wijst U nog op onze info-pagina in de Publi-Pers. Ook dat is een mogelijkheid die kan worden aangewend. Daarnaast blijft natuur lijk de voorlichting via de andere persorganen ook van bijzonder groot belang. Dat stellen wij op zeer hoge prijs. -29- Dan de heer Prierns zijn opmerking over de lichtdrukkosten houdt ook verband met het financiële plafond. Ik heb dat zelf destijds niet meegemaakt. Ik heb daar overigens wel eens iets over gehoord. Maar wij hebben met de architect het honorarium afgesproken met alle bijkomende kosten die daar bij horen. Voor zover ik kan nagaan horen bij het bestek gereed maken ook de lichtdrukkosten. Meer kan ik er op dit moment niet van zeggen. Ik reken er op dat daar alles in zit. Konform de normen voor de honorering voor archi tecten. Een en ander wordt aangegeven via diverse percentages van de bouwsom. Ik hoop dat we nu niet in dezelfde fout terecht komen, die destijds is gemaakt. We hebben het thans zo zorgvuldig mogelijk be handeld. Laat daar geen enkel misverstand over bestaan. Wij zitten er boven op. Ook richting architect met name om de extra kosten in de hand te houden. Dit kan via de tariefstelling die exact voor architecten is vastgesteld. Verder is het over het algemeen wel zo, dan heb ik het niet alleen over de lichtdrukkosten, dat we een be groting hebben gemaakt met diverse posten en daar kan natuurlijk on derling in die kosten soms geschoven moeten worden. Dat kan zijn. Maar het plafond is het belangrijkste dat we dat goed in de gaten houden. De heer Roosenboom had het ook over het architectenhonorarium. Ik heb deze percentages thans exact in mijn hoofd zitten. In dit ar chitectenhonorarium is echter destijds volledig inzicht gegeven. In februari/maart j.l. is de totale opstelling betreffende de kost prijs van het gebouw gepresenteerd. Daar zat het architectenhono rarium ook in inclusief de wijze waarop het berekend was. De totale bouwsom bedroeg toen plusminus 3,9 miljoen. Uiteraard exclusief in ventaris. Dat was het wat betreft die opmerking van de heer Roosen boom. Verder gaat zijn betoog over de financiële mogelijkheden van de gemeente. Daar is zijn betoog op afgestemd. Wij hebben getracht, en ik dacht dat we daar in geslaagd zijn, zowel in de aanbiedings nota als in de meerjaren investeringsnota die U morgen zal bereiken, aan te geven dat inclusief de kortingen die te verwachten zijn een en ander kan worden gefinancierd. De rijksoverheid heeft expres op aandrang van het V.N.G. een lange termijn visie gegeven, wat er te verwachten is in de komende jaren. In het begin van de bezuinigings periode was het zo dat hap snap kortingen werden toegepast zonder dat daar in de begroting rekening mee gehouden was. Toen is op aan drang van het V.N.G.en niet alleen van het V.N.G. maar ook het parlement, gevraagd: geef nu eens een lange termijn visie met name of er kortingen in de komende jaren zullen worden toegepast. En zo ja tot welk bedrag. Dat is toen gebeurd. Daar hebben wij nu reke ning mee gehouden. Inclusief de nieuwe wijze van berekening betref fende de uitkering uit het gemeentefonds dat ons ook geld kost. Er worden namelijk andere normen gehanteerd. Dit is voor Halsteren wat nadelig. Ook daar hebben wij echter rekening mee gehouden. Overi gens was het wel minder nadelig dan wij een half jaar geleden verwacht hadden. Door een wijziging die in de tweede kamer is aangebracht, valt het uiteindelijk voor Halsteren mee. Rond de twintig mille in zijn to taliteit leveren wij nu in. Terwijl we eerst op een bedrag rond de drie honderd duizend zaten, dat is nu inderdaad een stuk minder. Dat is een meevaller. Dat komt gelukkig ook nog voor. Met deze gegevens wordt thans gewerkt. Wij nemen stap voor stap. Stap voor stap wordt de raad er ook bij betrokken. Als er nieuwe financiële aspekten aan de orde zijn dan worden die meegenomen. Aan de andere kant, ja de bomen groeien niet meer tot in de hemel. Dat is overigens een begrip dat te pas en te onpas wordt gebruikt. Ik heb het zelf echter ook wel eens gehanteerd. Maar we moeten er toch ook voor zor gen dat we de moed er in houden. Dat we op een bepaald moment toch ook nog beslissingen durven te nemen. Wij vinden dat dit verantwoord

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 70