-14- Zo zou je kunnen blijven op het peil van tot heden. U had het op het laatst nog over het profijtbeginsel dat deze regering aanhangt. Ik neem niet aan dat U het met deze gang van zaken heel duidelijk eens bent. Daarom vind ik het eigenlijk een beetje vreemd dat U dat min of meer als een verdediging aanvoert. De voorzitter: Het probleem is dat deze regering niet eerst aan de burge meester van Halsteren vraagt of hij het daar rnee eens is. (let .lid Roosenboom;Maar dat neemt niet weg dat we dat niet over hoeven te nemen en dat er toch wel mogelijkheden zijn orn dat op te vangen, er is ook genoemd de relatie tussen de kohierbelasting voor huisvuil en de onroe rend goedbelasting. Kijk, het zijn voor mij alle twee ondingen, maar als je dan moet kiezen tussen twee hele slechte dan zou ik zeggen, hoe raar dat ook uit mijn mond mag klinken, dan zou ik kiezen voor onroerend-goed- belasting, omdat dan toch de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Onderschat dat niet. Er zijn natuurlijk ook hele jonge gezinnen die met hangende pootjes een huisjes hebben gekocht en voor hele zware lasten zitten. Die zouden daardoor worden gedupeerd, maar in het algemeen denk ik dat je die sterke schouders toch wel vindt, bij de mensen met het or>- roerend-goed; tenminste naar mijn bescheiden mening. Er is niet ge sproken door mij over de gasprijs, maar wel over de winst die daarop gemaakt wordt. Het is eigenlijk nooit opgekomen om bij de gemeente Bergen op Zoom te protesteren tegen de gasprijs. Als men voor de kostprijs verkoopt dan zou men die winst niet hebben. Men weet dat elk jaar daar een behoorlijke winstuitkering wordt gedaan en in ze kere zin is dat rear mijn gevoel een verkapte belasting. Die worden toch direkt of indirekt door de mensen betaald. U zegt ook, zouden wij die kohier belasting niet toepassen dan moeten we het toch zoeken in die onroerend-goed- belasting. Maar iedere welwillende en weldenkende lezer heeft in de begroting kunnen lezen dat het percentage voor de eigenaar in onze begroting bijna het maximum heeft bereikt. Dus daar zit niet zo grote ruimte. Die ruimte die zit dan bij de gebruiker. U kunt wel zeggen als we geen kohierbelasting hebben dan gaan we het zoeken in het onroerend-goed, maar dan is er slechts een klein sprongetje te maken en dan zit je op het maximum van de eigenaars. Dan moet je het ook weer gaan zoeken bij de gebruikers. Dat zijn nu ret die mensen die i'1 nu net niet extra wil treffen. Daarom "ook verschil in tarief, het is ook nog twijfelachtig of je daar zoveel ruimte vindt.Het aantal flats wordt in twijfel getrokken. Ik denk dat je al minstens tachtig flats in plan Vogelenzang hebt. De eerste gebouwde flat, de tweede en dan nog de flatjes boven Hermans. De laatste keer zijn er meen ik tweënveertig gebouwd. Ik denk dat er daar x minstens wel een tachtig zitten. Ik zal ze nogmaals herhalen. Je hebt een flatje in Zuid-West, je hebt er twee in de Beek, twee op Lepelstraat, liet zijn er veel meer. Als al die flatbewoners die korting krijgen, dan worden die kosten weer verhaald op de overigen. Ik heb ook niets vernomen van de service die in die tijd ook bij de kohierbelasting door de gemeente werd gegeven. Toen werd er een emmer beschikbaar gesteld. Twee keer per week werd die emmer op gehaald, Dat is dan toch nog iets anders dan nu. We gaan nu over naar kohierbelasting en bekijk het maar hoe je je huisvuil aan de weg zet. Dat is ook een vraag van mij geweest. IJ zal zeggen, dat moeten we nog reder regelen, maar je krijgt toch dat de mensen ieder op zijn manier zijn huis vuil aandient. De een misschien in een grote kartonnen doos, de ander in een plastic zak en de ander in noem maar op. Ik blijf toch volhouden dat de toevoer van huisvuil meer dan vijftien procent zal stijgen. Dat houdt in dat er in wijken, bepaalde wijken, waar verzamelpunten zijn gekreëerd waar dat huisvuil wordt neergezet, weieens kan gaan lijken op kleine vuilnisbeltjesALs je nu ziet hoeveel zakken op bepaalde centrale punten staan. Als daarop veel verschillende manieren huisvuil weg gezet kan worden, ingepakt los, gebonden, dan denk ik dat de vervuiling aan de straatzijde met deze kohierbelasting gaat toenemen. -15- Daar is op geen enkele manier over gerept in dit voorstel. Nu brengen veel mensen hun huisvuil zelf raar de Kragge. Dan kun je zeggen, dat vinden wij een slechte zaak. Er is hier gesuggereerd als zouden er zakken bij andere gemeentengeplaatst worden. Ik weet, dat kan natuurlijk wel gebeuren, maar dat is dan een handvol mensen. Ik rijd ook weieens over de Halsterseweg en misschien kan het wel opvallend zijn dat op de grens tussen Halsteren en Bergen op Zoom wat meer zakken staan.Maar het is niet zo dat heel Halsteren zijn vuilniszakken plaatst in de gemeente Bergen op Zoom.Het zal incidenteel heus wel voorkomen. Zo wordt ook wel eens gesuggereerd dat de mensen hun huisvuil deponeren in ons buitengebied. Het tegendeel is waar. Je vindt weieens een hoopje huisvuil maar het is niet zo dat door de dure plastic zak het buitengebied veel wordt vervuild.Ik geloof dat het een heel zwak argument is om te zeggen, er worden zakken in de naburige gemeen ten weggezet. Je kunt natuurlijk zeggen, wij vinden het niet leuk dat de mensen het vuil naar de Kragge brengen. Dat zal mij om het even zijn. Stel dat elke Halsternaar persoonlijk zijn vuil naar de Kragge zou brengen, dan zou je een dienst op kunnen heffen. Dat kost. je niets, maar dat brengt je ook niets op. Ik denk dat de mensen die hun huisvuil aaar de Kragge brengen het voor de gemeenschap alleen naar goedkoper maken. U knikt wel van neen, raar U beweert zelf dat het een zaak is die geld kost. Ik heb daar niet zoveel problemen rise. Overigens vraag ik mij af of dat wel zoveel goedkoper is, want ze moeten natuurlijk wel rijden, maar dat kunnen ze misschien kombineren met een ritje De mensen die ik heb genoemd, die met de minste inkomsten, gegarandeerd meneer de voorzitter, die betalen het gelag. Iemand die goed, laat ik het zo naar even zeggen, in zijn slappe u/as zit, die kijkt niet op een vuilniszakje, rij de route maar na, maar het zijn wel de mensen die op de kleintjes moeten letten en dan is zo'n vuilniszak nu ret iets wat de mensen zien als een besparing op hun huishoudportemonnee. Deze mensen moeten nu die kohier be lasting gaan betalen, extra zakken gaan kopen en dat zijn toch de mensen die gedupeerd worden. Dat zijn de mensen met de smalste beurzen. Dat is een slechte zaak. Wij zullen natuurlijk op het eind van de diskussie stemming vragen over dit voorstel. Het lid van Eekelen; Ik vind dat de wethouder zich er toch wel een beetje al te gemakkelijk van af gemaakt heeft. Om de volgende reden. Als hij zegt, die dure zakken voor de gemeente. Diezelfde zakken moeten de bur gers kopen. De gemeente die ze aan kan schaffen met honderduizend tege lijk, zonder opschrift. Het staat zelfs in de begroting dat men die voor een dubbeltje koopt. De mensen moeten twintig cent betalen bij de Prijsslag of weet ik waar ze die gaan halen. Dan is het ook nog een keer zo, hij of het kollege gaat er automatisch vanuit dat als men een kohierbelasting invoert de zaak gelijk stijgt met zestien procent. Te weten vijfenvijftig duizend gulden. In de opzet die wij voorstellen betaalt iedereen mee en zal de selectiviteit, van het huisvuil blijven. Als dat niet zo is dan korren er automatisch meer zakken, dus ook meer opbrengst volgens om voorstel. Komen er meer dan die honderddrieenzeventig duizend zakken, dam komt er automatisch neer aan geld binnen. Het gaat dus niet op. Wat U dus stelt van, ze zetten de zakken in Bergen op Zoom. Dat gaat ook niet op, want men betaalt kohierbelasting, alleen je verschilt dan van mening over de hoogte van het bedrag. Eén ding daar heeft hij natuurlijk gelijk in, als hij zegt, de kosten gaan dubbel op. Als je de zaak op een rijtje zet dan gaat die kohierbelasting, zoals hij nu begroot is vijftienduizend gulden kosten. Als je dertig gulden per woning neemt zal hij waarschijnlijk ook die vijf tienduizend gulden kosten of iets lager zelfs. De zakken die men in voor raad moet hebben, als men die zakten met honderdduizend tegelijk aan schaft, dan praat men misschien over een renteverlies op jaarbasis van tweeduizend gulden.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 63