-10- 0ns is daaromtrent gebleken. Wij hadden gedacht dat we dat via de ingekomen stukken te weten hadden moeten komen, o.a. welke voorwaarden Gedeputeerde Staten daaraan verborden hadden en of dat meegedeeld was aan de inwoners. Want daar moet toch duidelijk in afgesproken worden dat ze dat elders van hun afval afkunnen. Dat ze eventueel hun vuil af kunnen geven of wat voor toestand ze daarvoor bedacht hebben. Dat is ons inziens niet meegedeeld. Tot slot denk ik dat we hier met een probeersel zitten. Iedereen heeft uit drukkelijk gezegd van de afgelopen jaren, dat datgene wat het ons kost, in verhouding tot de opbrengst, niet de juiste verhouding is. We moeten een wat eerlijkere verdeling maken van die lasten. Alle voorstellen vanavond op een rijtje gezet, dan denk ik dat dit nog niet zo'n slecht probeersel is, maar laten we in godsnaam in alle eerlijkheid zeggen, laten we het pro beren. Mochten er mogelijkheden zijn orn meer in de. richting van de heer van Eekelen te gaan, om daar differentiatie toe te passen, raar woningen, dan willen wij daar graag in meegaan als dat mogelijk is. Uitdrukkelijk lijkt het mij dat het geen goede zaak is een raming naar personen te doen. Met name dat je daar misschien wel de nodige extra ambtenaren bij nodig zult hebben want wie zal uitmaken rret hoeveel mensen we regelmatig in de woningen verkeren. Dat is lijkt mij zo een kostenpakket dat dat probleem ons inziens alleen maar de zaak duurder maakt. U krijgt van ons het voordeel van de twijfel. Ik denk dat iedereen er mee, zit. Iedereen heeft heel serieus zijn t best gedaan om mee te denken en naar een oplossing te zoeken,maar uit de veelheid die vanavond aangedragen is, denk ik dat U daar niet zo erg veel aan heeft. Ik hoop dat U er duidelijk rekening mee houdt dat U die 90%, wat ons betreft, maar moet vergeten en dat U echt verder moet zoeken. Maar laten we dan in godsnaam maar proberen voor één jaar en dan in de loop van volgend jaar dat proberen aan te passen. Wethouder vari der Weeqen:Ik zal proberen alle vragen te beantwoorden, maar als dat niet lukt dan komt U daar in tweede instantie maar op terug. Ik zal met meneer Roosenboom beginnen. Hij heeft aangehaald dat de rege ling niet werkt. Dat zou ik gezegd hebben. Het is duidelijk dat,als ik dat gezegd zou hebben, men dat zeker in relatie moet zien tot de kommissie waarin het behandeld is,de kommissie Financiën. Inderdaad is het niet werken van de regeling duidelijk aangetoond. Het verhogen van de prijs van de zakken heeft in het verleden duidelijk geen verhoging van opbrengst geleverd. In dat kader werkt de regeling niet zo goed. Hij heeft dus. duidelijk een andere kant belicht dan ik, als ik dat gezegd zou hebben, bedoeld heb. Als de andere kant belicht moet worden, dan rnoet dat in de kommissie Bedrijven gebeuren. Hij heeft gevraagd 90% dekking, waarom dat moet. Het is zo dat de rijksoverheid, de gemeente een aantal mogelijk heden geeft om bijdragen te heffen van inwoners. Eén in dat kader is het heffen van een bijdrage in het ophalen van huisvuil. In het voorstel wordt ook aangegeven dat dat op diverse mogelijkheden kan. Het is zo dat in dat kader de rijksoverheid 90% noemt, maar het is zeker niet zo dat je dat persé moet doen. De rijksoverheid vindt deze heffing ook duidelijk een bestemmingsheffing, dus een relatie met de kosten waardoor vanuit de rijks overheid een beleid gevoerd wordt om die voor 90% dekkend te maken. Hij heeft ook de gasprijzen aangeroerd, maar ook in dat kader denk ik dat we te maken hebben rret een bepaald beleid van de rijksoverheid, want het is zeker niet zo dat de gasprijs hier in deze raad vastgesteld wordt. Het is zo dat de inwonershij heeft dat ook aangegeven-, dat door de in woners het huisvuil nuttig gescheiden wordt en dat we dat moeten aanmoe digen. Het kollege onderschrijft dat ook duidelijk. Het kollege heeft het vertrouwen dat de inwoners nu ook zeker niet het papier en de flessen in een plastic zak zullen gaan stoppen. We hebben het vertrouwen in de inwoners van Halsteren dat ze die zaken toch zullen blijven scheiden en zullen brengen naar de plaatsen waar anderen hun opbrengsten daaraan hebben. Het is zo, dat geldt ook voor meerdere vragenstellers, een streven naar de 90%. Ik hoop toch dat duidelijk geworden is, in het stuk dat door het kollege ook in de aanbiedingsnota geschreven is, dat wij vinden dat je de totale heffing,-en zo wordt het ook verwoord in het kader van de belasting capaciteit die er zou zijn-, dat de heffing waar we nu over praten toch in relatie gezien moet worden met de onroerend-goedbelasting. Het kollege geeft ook aan dat als deze heffing doorgaat ze met betrekking tot 1984 willen afzien van een verhoging. Ik denk dat dat in de komende jaren ook best in de diskussie opnieuw betrokken zou kunnen worden. Wat dat aangaat denk ik dat ons streven naar 90 het best zal zijn, maar dat U daar van dit kollege mag verwachten dat ze daar de heffing van de o.g.b. in zullen betrekken. Aangeroerd is 15%, waarvan het kollege uitgaat in het voorstel. Ik heb daar ook in de kommissie over gesproken. Het Is na tuurlijk wel zo dat de getallen die gehanteerd zijn en de kilo's die ge hanteerd zijn in het kader van het gebruik. Ik hoop dat hij ook goed gelezen heeft om welk jaar het ging. Toen waren er zeker een groot aantal gemeenten die ook nog gebruik maakten van zakken. Bij gemeenten die de laatste jaren die overschakeling naar de kohierbelasting hebben gemaakt, daar zijn geen schokkende zaken van raar voren gekomen omtrent dat percentage van 15%, alsof dat niet redelijk in de richting zou kunnen zitten. De 80 flatjes, daar moet ik van zeggen, er is een peildatum. Daarbij moet je natuurlijk wel in ogenschouw nemen, er zijn.80 flatjes waarbij ook geen onbebouwde aanhorigheden aanwezig zijn en waar inderdaad één of twee-persoonshuis- houdens inzitten. Nogmaals dat is een pe-ildatum.Daar kan wat fluctuatie in zitten, maar ik qeloof niet dat we daar. heel ver naast zitten. Hij heeft ook nog aangegeven dat bepaalde groepen in onze samenleving de dupe zouden zijn van deze heffing. Ik zie de relatie nog niet in de groepen die hij genoemd heeft. Dat die mensen het huisvuil beter zouden scheiden dan anderen,- die relatie ontgaat mij nog een beetje. Ik zie niet in dat een uitkeringstrekker op dit moment zijn huisvuil beter zou scheiden dan iemand die een normaal inkomen heeft. Meneer van Eekelen die heeft gezegd de heffing via een kohier in principe te onderschrijven maar van het aspect differentiatie had de Werknemers- partij toch wat meer verwacht. In dat kader stelt hij voor de kohierbe lasting te laten invoeren en daarnaast plastiezakken te verkopen,omdat dan het selectief verzamelen beter gewaarborgd is. Het is waarschijn lijk in eerste aanleg een vrij sympathiek idee. Ik geloof wel dat er ook een aantal nadelen aan zitten. Er zijn bijvoorbeeld te noemen de huidige problemen die er op dit moment met de zakken zijn. Het is zo dat er op dit moment om diverse redenen een aantal niet-gebruikers zijn. De een zal een container bij het bedrijf hebben en maakt dus daarom geen gebruik van die zakken, of bij het bedrijf waar hij werkt kan hij zijn vuil in een container kwijt. Het is zo dat je natuurlijk ook andere zakken zou kunnen plaatsen. Er zouden best wel zakken geplaatst kunnen worden zonder de opdruk Halsteren waar een heleboel narigheid aan verbonden is. In dat kader moet de politie eventueel de herkomst nasporen waar een heleboel werkzaamheden aan zijn verbonden. Het komt gewoon voor,dat is zo. Er worden, zakken geplaatst in andere gemeenten. Dat is geen fabeltje dat gebeurt gewoon. Ik denk dat je in dat kader duidelijk moet stellen dat we praten van een basisvoorziening en dat die basisvoorziening in principe er is voor alle inwoners van Halsteren en als basis dus ook eigenlijk betaald zou moeten worden door alle inwoners van Halsteren. Daarnaast is er een nadeel in het systeem wat hier wordt voorgesteld, dat je toch te maken hebt met dubbele uitvoeringskosten. Je moet als gemeente een voorraad zakken aanhouden. Die voorraad zakken kun je niet op 10.000 houden. Die moet je gewoon hoger houden, omdat daar een flucturerend verloop in zit. Dat kost ruimte, je moet die zakken opslaan. Die zakken vertegenwoordigen een waarde, daar ken je een waarde aan toe in het maatschappelijk verkeer. Die moet je dus beheren. Je moet die zakken wegbrengen zoals het nu gebeurt. Je hebt daar een stuk administratie bij te voeren. Er komen gewoon dubbele uitvoeringskosten als je beide systemen naast elkaar laat lopen. Een ander aspect wat toch ook duidelijk in dat kader meespeelt is dat U zich als burger toch wat bekocht zou voelen als er enerzijds een kohierheffing is en daarnaast anderzijds dure zakken zou moeten betalen aan de gemeente.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 61