-8- Om bepaalde prestige-objekten daardoor veilig te stellen. Een stuk service aan de inwoners, dat waren de relatief lage reinigingskosten, die werden gepresenteerd. U gaat de klok terugzetten. Ik kan U ver zekeren,- we zullen dat vanavond echt niet winnen-, dat ik de Halsterse bewoners in 1986 zal herinneren aan deze slechte beslissing die vanavond genomen gaat worden, om de plasticzakken af te schaffen en over te gaan mar de kohierbelasting. Het lid van Eekelen: Wij denken er iets anders over, maar wij hebben toch ook wel de nodige aanmerkingen. Dat de heffing op de reinigingsrechten per 1 januari 1984 via kohierbelasting zal gaan plaatsvinden kunnen wij onderschrijven. De door U voorgestelde heffingsgrondslagen vinden wij onjuist en onrechtvaardig. Wij hebben steeds gepleit voor een rechtvaar dige differentiatie, doch in Uw voorstel stelt U een alleenstaande gelijk met een volledig gezin. De Werknemerspartij stelt voor om zowel kohierbe lasting te heffen en plasticzakken te verkopen, zoals nu gebeurt. Deze vorm van heffing biedt ons inziens grote voordelen. Men zal, zoals thans ook het geval is, afval geselecteerd meegeven. Glas in de glasbak, papier naar de verenigingen en waar mogelijk tuinafval in de eigen tuin. Er vindt dan geen belangrijke toename plaats ten aanzien van het mee te geven huisvuil. De inkoop vande plasticzakken dient echter goedkoper te geschieden. Dit kan volgens ons, door het gemeente-opschrift te laten verval len en daarvoor in de plaats bijvoorbeeld een gekleurde streep over de zak te trekken. De opbrengst van zo'n kohierbelasting, die zou in om voorstel geraamd kunnen worden op dertig gulden per woning, dus 3.961 woningen a 30,is 118.830,Verkoop plasticzakken 173.200 zoals nu a veertig cent is 69.280, De totale opbrengst zou dan zijn 188.110, Dat is hetgeen waar U eigenlijk naar streeft en waarvan wij vinden dat het veel rechtvaardiger is. Als deze methode niet aanvaardt zou worden door de raad, dan is er nog een andere mogelijkheid, waarbij een differentiatie moge lijk is en dat is de volgende. Men maakt gebruik van het perceel. In ons voorstel een vast bedrag van 20,per woning, met een toeslag van 10,-- per persoon, riet een maximum aan vijf personen. De opbrengst kan dan geraamd worden, 3.961 woningen a 20,is 7 9.220,--. Geraamd aantal personen 11.000 maal 10,is 110.000, de totale opbrengst 189.220,Omtrent ons eerste voorstel dieren wij dadelijk een amendament in op Uw voorstel. Hst is juist wat de heer Roosenboom zegt, dat daarnaast de plasticzakken ook nog eens een keer gekocht dienen te worden. Bij navraag blijkt dat je dan ook nog twintig cent voor een zak moet betalen. Dus niet alleen 48,voor iedereen als kohierbelasting, maar daarnaast moet men zelf de zakken aanschaffen dis ook nog twintig cent kosten. Wij vinden ons voorstel reëel en wij zullen dan straks ook een amendement indienen. Het lid Prierns;Aan alle mogelijke systemen die je in deze materie kunt bedenken zitten voor- en nadelen. Wanneer je die allemaal op een rijtje probeert te zetten is het ook niet onlogisch dat je dan kiest voor het systeem, zoals het kollege vandaag voorstelt. Onze fraktie heeft dat in grote lijnen ook gedaan. Blijft alleen over,- en ook in de kommissievergadering heb ik dat verwoord-, dat de differentiatie beter zou moeten worden uitge werkt. Grote gezinnen tegenover een- en tweepersoonshuishoudens; mensen met een tuin; mensen zonder een tuin. Dat zijn aanzienlijke verschillen. De differentiatie die het kollege voorstelt gaat ons niet ver genoeg. Een mogelijkheid die nog niet ter sprake is gekomen, ook niet in de kommissie, is wellicht de koppeling van het reinigingsrecht aan het watergebruik. Dat gebeurt wel in meer gemeenten, Iedere woning heeft een watermeter .Een woning waar meerdere mensen in wonen, wordt meer water verbruikt dan waar één persoon in woont; wie een tuin heeft verbruikt meer water dan iemand die geen tuin heeft. Op zich is die koppeling zeer wel denkbaar en goed verdedigbaar. Het gaat alleen om de praktische haalbaarheid, omdat je in onderhande ling zult moeten treden met de watermaatschappij, of je al of niet de beschikking over de gegevens krijgt. -9- Verder hoeft voor ons dat percentage niet zo gauw opgetrokken te worden naar die negentig procent. De jaarlijkse verhoging van vijf procent staat voor ons helemaal niet vast. Ook dat is dus geen automatisme voor oas. Ik denk dat je dat van jaar tot jaar moet bekijken. Het lid Wiersema-DupréDe fraktie van de V.V.D. kan akkoord gaan met Uw voorstel tot regeling van afvalstoffenheffing en reinigingsrecht. Misschien is het mogelijk onze al eerder gedane suggestie wat betreft de aanbieding en verwerking van gescheiden huisvuil mee te nemen. Te denken valt hierbij aan gescheiden glas, papier, blik en plastic. De plaatsing van glascontainers is al een stap in de goede richting, l/erder willen wij nog dringend Uw aandacht vragen voor de mogelijkheid tot privatisering van de huisvuilophaaldienst. Het verdient alle aanbeveling om op korte termijn na te gaan of de kosterv-baten-analyse niet ten gunste van het partikuliere bedrijfsleven uitvalt. Het lid Mouws:Zoals te verwachten was heeft iedereen natuurlijk ijverig gezocht om op het voorstel, zoals het op tafel ligt, de nodige differen tiaties toe te passen. Maar het blijft een verzameling van probeersels en dat had ik voor het laatst willen bewaren. Allereerst vinden wij uit drukkelijk ook dat die optrekking tot negentig procent van het totale bedrag beslist niet nodig is, omdat hier de vergelijking getrokken wordt met gemeenten die in financiële moeilijkheden zitten. De beroemde artikel-12-gemeenten. Hopelijk blijft dat verre van ons en dus zien wij die noodzaak orn dat uiteindelijk te halen, zoals ook door anderen gesteld is, niet in. Maar dat kunnen we echt van jaar op jaar bekijken. Dat moeten we ook duidelijk afspreken, als dit aangenomen zou worden» Zeker niet die regelmaat van vijf procent. Op de tweede-plaats lijkt het of er hier aanvankelijk niet zo'n verhoging in zou zitten, maar doordat rekening gehouden is met vijftig procent meer aanbod, doorberekend naar alle kos ten die daarbij zitten, krijg je ook onmiddellijk dat plusminus het bedrag met zestien procent verhoogd wordt, 55.000,op 325.000, ruw ge schat. Op de tweede plaats heeft het ons eigenlijk een beetje verbaasd dat U vindt dat die kontainers voor bedrijven,-dat is niet kostendekkend-, dat die niet omhoog hoeven. De B.T.W» gaat wel omhoog, maar men heeft dat duidelijk laten zien, dat is voor ons en ook voor de bedrijven voor delig. Ja, waar dat nu in zit dat die bedrijven zo ontzien moeten worden, juist omdat die die B.T.W. toch af kunnen trekken, dat heb ik helemaal niet begrepen. Erger vond ik dat met name die mensen die niet op de rio lering aangesloten zitten, en die nog zo'n faecaliënput hebben, ellendig genoeg al, dat U daar wel die verhoging toepast. Alleen heb ik niet goed begrepen uit het voorstel of die achttien procent B.T.W. daar nu wel of/niet bij zit. Dat staat er namelijk een beetje onduidelijk. Daar staat bij dat die wel toegepast moet worden, maar dan staat er niet exact meer omdat die trendmatige verhoging drie procent blijft. Ja,meneer Roosenboom, ze kunnen niet allemaal zo verschrikkelijk goed lezen, maar ik heb een poging gewaagd om het te srappen. Maar het is rnij niet gelukt. Het lid Roosenboonr.Je had het van te voren aan mij kunnen vragen. Het lid Moui/s:Dat heb ik helemaal vergeten. Het voorstel van de heer van Eekelen, nogmaalsdat spreekt ons in zoverre aan dat er natuurlijk gezocht moet worden naar differentiatie. Zoals het hier in dit voorstel staat is het eigenlijk erg summier. Alleen mensen riet een tuin en zonder tuin, dat zou maatgevend zijn. Eerder is hier vanavond aangetoond dat uit gerekend die mensen met een tuin, dat daar niet zo verschrikkelijk veel vuil vanaf komt, omdat de meeste mensen dat via alle mogelijke manieren weer omzetten in doelmatige mest. Een vraag nog erbij,voorzitterop bladzijde drie staat dat op 15 februari 1983 Gedeputeerde Staten een besluit hebben genomen wat betreft die ontheffing van de ophaalplicht.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 60