-6- Ook hier moet ik herhalen de toezegging die ik in de kommissie Financiën gedaan hen, we komen daar begin 1984 op terug. Hij heeft ook aangegeven dat daar iets tegenoverstaat. Meneer Priems heeft aangehaald wat de konse quentie is. Ik heb in de kommissie Financiën begrepen, een ook eigenlijk in de eerste voorzet, dat het toch wat principieel ligt net verhogen en verlagen van het tar.ievenbeleid in zijn totaliteit. Dus niet alleen tot de leges. Met betrekking tot de leges kan dat bedrag inderdaad meevallen. Dat is inderdaad zo, maar ik denk dat we toch de gedrags lijn die we in dit kader hebben moeten voortzetten. Verder ben ik toch geïnteresseerd in die 1.710,— bezuinigingen, dus dat wachten we wel af. De voorzitter; Dat laatste kun je verwachten van een wethouder Financiën zo'n opmerking. Als men mogelijkheden ziet om te bezuinigen dan hoort hij dat graag. Wat betreft de horeka. Ik zal er verder niets over zeggen. De wethouder heeft een toezegging gedaan. Dat is een toezegging namens het kollege. Dat is punt één. Punt twee zijn we met de drie gemeenten die tot de rijkspol itiegroep Halsteren behoren de A.P.V. aan het vergelijken. Het sluitingsuur komt daar ook aan de orde met name om dat te harmoniseren. Dat is de bedoeling. Niet. alleen de sluitingsuren maar in feite de gehele A.P.V.Het zou namelijk voor de r ijkspolitiegroep Halsteren gemakkelijk zijn als ze ongeveer met dezelfde bepalingen te maken heeft. Daarom dat we daar intensief mee bezig zijn. Dan zal het sluitingsuur ook ongetwijfeld opnieuw aan de orde worden gesteld. Want in Wouw en Nieuw-Vosserreer worden andere sluitingsuren gehanteerd dan in Halsteren. Maar hoe we het uiteinde lijk moeten regelen dat bepalen we hier in deze raad. Dit als toelichting op de artikelen 18,19 die ook met het sluitingsuur te maken hebben. De heer Roosenboom verlangt hier stemming over. Dat heeft hij reeds aan gekondigd in zijn eerste instantie. Dan moeten we even het volgnummer trekken. Wethouder Sinke moet dat doen. Voor het voorstel stemmen de leden: Mouws ,Uytdewilligen, van Elzakker ,Mens Pr ineen, van Ee kelen, van der Weegen en Sinke. Tegen het voorstel stemmen de leden: van den Bos-Beckmann,l|,iersema-Dtpré Frigge-Hogesteeger rPriems,Helmig-Mathijsen Gerst en Roosenboom. Dat betekent dat het voorstel is aanvaard met 8 tegen 6 stemmen. 6. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN EEN VERORDENING BP DE HEFFING EN IN VORDERING VAN EEN AFVALSTOFFENHEFFING EN EEN REINIGINGSRECHT. Het lid Roosenboom: Om met de woorden van de wethouder te spreken die zegt, i deze verandering moet er komen omdat het nu niet werkt. Deze regeling zoals die er nu is, die werkt uitstekend, ik zeg uitdrukkelijk te goed. Omdat de mensen het vuil, dan over het algemeen zeer selectief verzamelen. Hun huisvuil, hun keukenvuil, wordt dan meestal in een plastic zak gedeponeerd, glas in de glasbak en oud papier dat gaat weer naar een instelling. Dan krijg je het tuinvu.ilDat wordt op een of andere manier gebruikt. Noem maar op. Lompen en metaal, daarvoor komen mensen regelmatig langs de deur. Terecht dat de mensen dat zo selectief doen, want daarmee besparen zij die dure plastic zakken. Het vuil wordt zo zeer selectief afgevoerd en ik dacht dat dat ook een hele goede zaak was. Ik vraag me ook af waarom die reinigingskosten nu persé negentig procent van die totale kosten moet zijn. Er zijn in Halsteren meerdere zaken die veel geld kosten. Ik noem bijvoorbeeld maar de sportakkommodaties de zwemgelegenheid en noem maar op. Daarvoor wordt een redelijke bijdrage gevraagd en toch komt daarvoor eik jaar een behoorlijk exploitatietekort op de begroting. Dat exploitatietekort, dat was er ook bij de reinigingskosten U zult dan waarschijnlijk wel zeggen, ja maar die re inigings kosten die vallen weer onder de groep van de belastinginkomsten. Ook dat verhaaltje ken ik, maar dat is zeer theoretisch wat ik nu zeg» Dat gaat eigenlijk ook niet voor honderd procent op, wart U praat allemaal maar door van, er is nog een be last ingkapacite it Het is ook in de kommissie besproken, het half miljoen wat Halsteren denkt te krijgen als winst uit het gasbedrijf van Bergen op Zoom, wat toch in wezen een verkapte belasting is. Als je dat er bijtelt, dan gaan we al ver uit boven onze belastingkapaciteit, want je laat de mensen gewoon willens en wetens een te hoge gasprijs betalen om daar later die winst van op te strijken. Dus het valt allemaal best mee in Halsteren dat mensen niet voldoen aan de maximale belastingkapaciteit. Omdat de mensen nu hun huisvuil zo selectief verzamelen, laat ik het zo maar noemen, en ze met verschillende afvalstoffen zeer nuttig werk kunnen doen, dus het oud papier naar instellingen die daar iets mee kunnen doen, de glasbakken, daar voor worden de mensen nu gestraft omdat de opbrengst van de plastic zak te laag is. De konklusie is natuurlijk wel te trekken. Het selectief verza melen van het huisvuil zal sterk worden teruggedrongen, omdat de mensen daarin niet meer worden gemotiveerd, want er neet nu een bepaald bedrag betaald worden, U begint ogenschijnlijk sympathiek met vijftig procent van de werkelijke kosten, maar het streven is naar negentig procent en op dat eindpunt moet ik toch mijn licht laten schijnen, want dat moet toch uiteindelijk de Halsterse belastingbetaler gaan betalen. U bent ook heel optimistisch in de eventuele vermeerdering van het huisvuil. U noemt daar een percentage van vijftien procent, terwijl in de stukken die in de kommissie zijn behandeld het gemiddelde 3 90 kg is. Halsteren heeft een gemiddelde van 264 kg. Het eenvoudige optel/aftreksommetje geeft aan, dat als Halsteren ook aan dat landelijk gemiddelde komt van 3 SO er een stij ging komt van vijftig procent. Dat wil zeggen dat de kosten voor het vuil te storten in Bergen op Zoom met vijftig procent zullen stijgen. De mensen die het huisvuil in de auto moeten doen die moeten ook vijftig procent meer lopen om die zaak in de wagen te deponeren. Traksikosten worden hoger en het zou weieens kunnen zijn dat de verlangde meerop brengst zal omslagen in een groter verlies, als je dit verder uit gaat rekenen. U noemt ook in Uw voorstel dat er ongeveer tachtig gebouwen een korting krijgen» Dat lijkt mij een vrij laag getal. Die flatjes in Halsteren, die volgens mij vergelijkbaar zijn, ik heb ze niet nageteld hoor, maar zo voor de vuist weg heb je al meer dan tachtig, in plan Vogelenzangdan heb je het flatje in plan Zuid-West, je hebt twee flatjes in de Beek-Zuid en je hebt twee flatjes in Lepelstraat. Dan kom je natuurlijk ver boven de honderd, misschien wel naar de twee honderd. Dat is naar mijn gevoel een beetje een vertekent beeld. Het is een onzorgvuldig stuk. U praat totaal niet op welke manier dat huisvuil bij kohier belasting, moet worden opgehaald. Kan dat los, zomaar langs de kant van de weg, moet dat in plasticzakken, kan dat in dozen. Je zult dan toch iets moeten gaan regelen. Toen er kohierbelasting stond werd er door de gemeente gratis een vuilnisemmer beschikbaar gesteld. De dienst kwam tweemaal per week die emmer ophalen. Het was een vrij hygiënisch geval. Ik dacht dat het huidige systeem van de plastic zak dat dat ook voor de mensen die dat werk moeten uitoefenen erg hygiënisch is. Ik verwacht dat als we overgaan op kohierbelasting en iedereen zijn huisvuil en wat meer op de stoeprand zet, dat dat de vervuiling in de hand gaat werken. Overigens komt het niet vreemd over dat ik me daartegen fel zal verzetten, want wie wordt uiteindelijk van deze gang van zaken de dupe? De eenvoudige mensen, Jan met de Pet, zoals dat wordt aangeduid. Dat zijn die mensen, die vanwege hun kleine loontje, de kosten zoveel mogelijk proberen te drukken en selectief te werk gaan. Zij gaan gewoon een vast bedrag be talen. het zijn de bejaarden, de werklozen, de uitkeringstrekkers, dat zijn die kategorie mensen, die duidelijk selektief verzamelen om de kosten te drukken, het is gewoon een slecht voorstel. En waar U in Uw voorstel ook gemakshalve met geen woord over rept is, dat naast het vaste bedrag wat de mensen moeten gaan betalen, de, mensen zelf toch hun plasticzakken moeten gaan kopen. Dat is ook een extra uitgave die zij moeten gaan doen» Al met al een voorstel wat dertien/veertien jaar geleden in Halsteren als zeer slecht werd gekwalificeerd en toen ook door de raad is afgeschaft en nu weer opnieuw in het leven wordt geroepen, enkèl en alleen om, zoals U dat verwacht, meer geld binnen te krijgen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 59