Er is ook een post drukwerk die een duizend of acht,negen meegevallen is. Als je dat een beetje bij elkaar zet,dan is de overschrijding wat minder dan door LI gememoreerd werd. U hebt ook de onroerend-goedbelasting aangehaald. Daar komt inderdaad aanzienlijk meer uit dan uit de procentuele verhoging. Het is natuurlijk zo dat er objekten in een bepaald jaar bijgebouwd worden. Dat wil dus zeggen dat de berekeningsgrondslag van de onroerend-goedbelasting, dat die verhoogt door verbouwingen, door nieuw bouw en dat brengt uiteraard ook onroerend-goedbelasting op. Er wordt wel zoveel mogelijk rekening mee gehouden, maar dit jaar zat daar inderdaad een vrij fors gat in. Ik dacht dat de onroerend-goedbelastingopbrengst 1% hoger was. Terwijl daar maar 4?ó van gekomen is uit de tariefsverhoging. U hebt daarbij ook gezegd-in januari dacht ik had U genoemd, maar dat moet dan waarschijnlijk zijn toch de begrotingsbehandeling in december-, was het toen nodig om de onroerend-goedbelasting te verhogen? Nogmaals, toen waren de cijfers zoals ze er nu liggen van de opbrengst 1582, bij ons niet definitief voorhanden. Het was natuurlijk wel zo dat de onroerend- goedbelasting in de ontwerp-begroting al verhoogd was. En dat we met de eerste aanbieding van de ontwerp-begroting met een niet-sluitende begroting zaten. Dus voor die begroting was het zeer zeker nodig dat de onroerend-goedj belasting toen verhoogd - werdMeneer Uytdewilligen heeft twee zaken aange haald die eigenlijk ook verband houden net agendapunt 5a. En dat is de kapitaaldie rist. U hebt genoemd het Grondbedrijf. Het is zo, daar hebben we in de kommissie Financiën ook over gesproken. Voor de algemene dienst en de kapitaaldienst zitten hierin de wijzigingen voor 1982. Nog niet voor 1983, Bij punt 5a komt dat ook wat harder naar voren. Daar wordt gezegd, we zullen alle posten nogmaals kritisch bekijken, en dan net een totaallijst komen, waarbij U dan zelf kunt zeggen, dit is persé niet neer nodig, of dat zal persé niet meer nodig zijn. Daar zullen posten die U noemde, in elk geval de Unipaksloop, ook nog naar voren konen. Maar voor de bedrijven daar zit ten al de begrotingswijzigingen 1983 in. Dus die gaan daar vast mee door, U hebt als tweede punt genoemd, de bestemming van het batig saldo. Al thans het kollege in overweging gegeven een stuk daarvan te bestemmen als voo zieninq voor het korten van garantiestellingen. Het is ook zo dat daar in de post 5a nog enkele bedragen op staan. Het is zo dat de raad destijds een krediet gevoteerd heeft van 175.000,Dat is op dit moment nog niet helemaal opgebruikt. Dus er staat in de kapitaaldienst nog een klein stukje, per 31 december 1982, neg een klein stukje wat daar nog in zit. En daar wordt voorgesteld door de afdeling voorlopig, nogmaals de defini tieve vaststelling krijgt U dus nog, wat dat voor 1983 voor konsequenties heeft, maar daar zit nog een klein stukje in. Ik wil de post wel noemen, het .is post 740.00 van pest 5a, en die moeten we in relatie zien met 313,20, De ervaring van de laatste maanden is wat positiever in de zin met het afwikkelen van gemeentegaranties. Het is in elk geval een hele goede zaak dat U dat ons in overweging geeft en wij zullen dat ook doen. Om; bij de prioriteitstelling van dit bedrag de besteding daarvan, om dat daar inderdaad in mee te nemen. Bij de begrotingsbehandeling zal het kollege daar zeker op terug komen. Meneer van Eekelen heeft aangehaald dat in de prioriteiten investerings lijst al enkele jaren gesproken wordt over rioleringsplannen. Het is niet mijn grootste kennis op dat gebied, maar ik weet wel dat we in het kol lege al een paar keer gesproken hebben ever die plannen. En dat daar een kop peling gemaakt is van bepaalde plannen. Uit die. diskussie is gekomen dat er voor een ander systeem gekozen zal worden. Ik zeg het misschien niet helemaal juist, maar ik dacht een mechanisch druksysteem in plaats van het vrij vervaisysteem, maar nogmaals die termen zijn niet mijn specialitiet. Het is financieel zo opgezet dat dat zeker een haalbare zaak moet zijn om dat op korte termijn te regelen, Ik weet niet of de burge rmester daar zo d ire kt nog op in wil gaan, maar die heeft daar mogelijk nog wat rreer informatie over. -7- Meneer Priems heeft gezegd dat hij voorstander was om het voorlopig in de pot"prioriteitenfonds vrij te besteden" te stoppen. En dat hij daarnaast de gemeentelijke belasting bij de begrotingen kritisch wil bekijken in relatie tot de overschotten die nu gebleken zijn en het overschot wat gebleken is in 1982, Ik denk dat dat een hele goede zaak is. Ik zou er wel voor willen waarschuwen dat we zo direkt niet met tekorten in be grotingen moeten gaan werken en daar eigenlijk stukken kapitaal voor moeten gaan opofferen. Daar moeten we dan toch uitdrukkelijk met elkaar over spreken wat we daar nee willen doen. Meneer Mens heeft de Dienst Sport- en Openluchtrekreatie aangehaald. En dat in relatie gebracht met een voorstel wat we nog niet zo lang geleden gehad hebben in het kader van bezuinigingenn. Dat is dan het Oosterschelde- zwembad, Hij ziet nu de opbrengst van 1982» Die opbrengst van 1982 is in elk geval gepresenteerd bij de kommissie Financiën. Er is een lijstje geweest van de opbrengsten van de laatste vijf of zes jaren. Daar stond ook 1982 bij. Ik durf niet met het hand op het hart te zeggen dat die stukken ook bij de raadsstukken gelegen hebben, dat durf ik niet hardop te zeggen, maar bij de kom missie behandeling zijn ze zeker geweest. Je moet het wel zo zien dat gemiddeld,- ik dacht dat het een lijstje was.van een jaar of zes,zeven-, een opbrengst gehaald wordt van zo 5.000,— tot 6.500, Dat is een normale opbrengst. Het is zeker zo dat 1982 met de goede 'zomer er zonder meer uitgesprongen is. Maar ik moet nogmaals ontkennen dat wij gegevens achtsgehouden zouden hebben die die beslissing anders zouden hebben doen uitvallen. De voorzitterDat betekent dus dat dit gegeven ons bekend was, meneer Mens» DatjFduidtëlijk. Dat was een doelgerichte vraag van U of het kollege op de hoogte was van de opbrengst 1982, nu dat was het kollege, maar het is zo gegaan zoals de wethouder het heeft toegelicht. Dan de riolering. Inderdaad staat dit reeds een aantal jaren op de investeringslijst. Een gedeelte van die riolering is uitgevoerd, Er ligt nog een restant. Dat restant hadden wij aangemeld voor subsidiëring in het kader van de milieuhygiëne. Dus een aparte subsidie. Dus niet de D.A.C.VJ., want D.A.C.W. wordt niet meer toegekend. Daar valt niets meer te halen dat is ai twee jaar bekend. Maar in het kader van Volksgezondheid en Milieuhygiëne worden in sommige gevallen voor rioleringswerkzaantieden subsidie verleend. We waren daar erg ver mee. We zijn er voor op bezoek geweest in het Provinciehuis. Want zij moe ten dat beadviseren. We stonden ook op de rol orn voor subsidie in aanmerking te konen» Toen werd de zaak onderzocht door ambtenaren van het rijk. En die kwamen toen met het nieuwe systeem waar wethouder van der Weegen al op heeft gedoeld. Niet het vrij vervaisysteem, zoals normaal een riolering werkt, maar dat een en ander via. een zogenaamd druksysteem kan worden uitgevoerd. Dat werkt kostenbesparend, zodanig kostenbesparend dat het bedrag dan niet hoog genoeg is om nog voor subsidie in aanmer king te konen. Dat wordt nu uitgezocht. Daar hebben wij opdracht toe gegeven aan de DHV om dat voor ons uit te zoeken. Want dat vergt weer opnieuw een technisch onderzoek. Dit moet opnieuw technisch worden beoordeeld. We zijn met de heer van Eekelen van mening dat deze riole ring hoge prioriteit heeft. Wij zouden echter wel graag vast willen houden aan ons systeem. Ons planmatig systeem, dat we nu hebben. Een keer per jaar alle investeringen bezien. Met een goede afweging. Waar bij ik met de heer van Eekelen van mening ben, dat kan ik namens het kol lege zeggen, daar hebben we het van de week ook over gehad, dat er wel bijzonder zwaarwegende argumenten moeten zijn orn deze riolering niet op de lijst te plaatsen en volgend jaar uit te voeren. Dat moeten wel zeer zwaar wegende argumenten zijn, want wij vinden dat dit mogelijk moet zijn volgend jaar. Onvoorziene omstandigheden daar gelaten. Er kunnen natuur lijk altijd rare dingen gebeuren. Wij zijn echter van plan dit volgend jaar uit te voeren. En dan wordt het een .lager bedrag dan waarvoor het in eerste instantie op de lijst stond, Niet omdat het gesubsidieerd wordt, maar door een ander systeem toe te passen,Dat wordt nu uitgezocht. Verder moet ik er nog op wijzen, ik dacht dat de neer Priems dat, ook zei, dat er natuurlijk nog een en ander op de rol. staat.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 4