-3-
3. VOORSTEL TOT HET INSTEMMEN MET EEN AANTAL ASPEKTEN M.B.T. DE TOEKOMST
VAN HET WOONWAGENSCHAP WESTELIJK NOORD-BRABANT.
Het lid Helmiq-Mathi jsen Gerst:Het is mij niet gelukt om het U nog tele
fonisch te vragen, maar ik wou nog graag wat van U weten. U hebt drie^
punten uit de suggestie overgenomen. Maar punt vier, wat betrelt de eind
datum, wordt niet in Uw voorstel overgenomen. Kunt U mij vertellen waarom
det is?
De voorzitter; Inderdaad mevroui/ Heimig dat kan ik U vertellen, want dat zou
niet met één van de voorgaande punten in overeenstemming zijn. Daar staat:
"nu al een tijdstip noemen is voorbarig, hoogstens ware te spreken over een
streefdatum met alle ruimte om dat tijdstip op te schuiven totdat alle
gemeente standplaatsen hebben". Als wij dan wel punt 4 over zouden nemen te
weten:"het noemen van een duidelijk eindpunt heeft het voordeel enz."
dan zou dat met elkaar in tegenspraak zijn. Of het één of het ander. Het
kollege heeft die keus gemaakt en stelt dit voor. Bewust is het laatste
kriterium wat betreft het noemen van een einddatum dus niet overgenomen.
Het lid Helmiq-Flathijsen Gerst: Wat is Uw motivatie dan om geen einddatum te
noe me n?
Dg voorzitterWe noemen geen einddatum* omdat op die datum de voorwaarden
die wij via de eerste drie kriteria hebben gesteld dan waarschijnlijk nog
niet vervuld zijn. Als we een duidelijke einddatum noemen maar de krite
ria zijn dan nog niet vervuld dan zou het Woonwagenschap worden opgeheven op
een moment dat dat nog niet gewenst is. Daarom is het onverstandig om
nu een datum te noemen. Er kan wel een streefdatum genoemd worden.
Er wordt ook een kommissie ingesteld, die zich ermee bezig gaat houden om
langzaam maar zeker tot de gewenste afbouw te komen. Het leek ons onver
standig om ons vast te leggen op een datum. Overigens is het niet zo
vreemd dat Halsteren dit standpunt inneemt.- U hebt wel gelezen dat ik in
de vergadering van het algemeen bestuur van het woonwagenschap dit heel
voorzichtig heb gebracht. Ik heb niet het initiatief genomen omdat het
natuurlijk niet alleen aan het Woonwagenschap ligt dat het woonwagencentrum
bij ons nog niet is gerealiseerd. Ik heb me daarom voorzichtig opgesteld, maar
wel duidelijk achter de voorwaarde dat wij het gewenst vinden dat het
Woonwagenschap pas wordt opgeheven op een moment dat de benodigde woon
wagencentra zijn gerealiseerd, ook in Halsteren. We moeten dus nu geen
einddatum noemen, want dat kon dan wel eens problemen geven met name voor
onze gemeente. Ik druk mij nu duidelijker uit dan tijdens de vergadering
van het Algemeen bestuur van het Woonwagenschap. Daar heb ik het voorzich-
tiger gezegd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders
4. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN EEN GELUIDSZONE T.B.V. HET BESTEMMINGS
PLAN "NIEUWMARKT 1981".
Het lid Roosenboom:U zegt dat dit een formele goedkeuring van de raad
nodig heeft. Wij delen die mening van U bijvoorbeeld
niet ten opzichte van de verkeersdrukte in de Nieuwstraat. U zegt, wij
verwachten daar binnen tien jaar geen groter aantal voertuigen van 2450.
Heel het stuk is koffiedik kijken. Ik kan daar natuurlijk niet voor honderd
procent waar maken dat dat wel zal gebeuren. Je kunt ook wel uitgaan van
vermoedens en die vermoeden worden dan gebaseerd op het feit dat er in de
Vlijt woningbouw gepleegd wordt. Uiteraard ook op de Nieuwmarkt. De
mensen die gebruik maken van auto's, die hebben de gewoonte om de vlugste weg,
Ook al is dat een beetje om om op een hoofdweg te komen, om die te
gebruiken. Wij denken ook al komt die verlengde Beeklaan er, dat de mensen
van die kant niet via de verlengde Beeklaan en Dorpsstraat naar de Tholen-
seweg zullen rijden. Haar veel eerder door de Kromstraat,Nieuwstraat en
Jannelandseweg een betere aansluiting krijgen op de Tholenseweg dan
nu het geval is.