-8- Maar er zijn soms zaken.die meteen beslist moeten worden. Dus daarom, zou ik in dit verband willen ontraden om een protest te zenden aan het dagelijks bestuur van het Wooru/age nschap, die juist in deze vrij ingewikkelde en moeilijke zaak een en ander snel heeft moeten oplossen en daar ook in is geslaagd. Met name ook richting Steenbergen zou het niet zo goed zijn om zo'n protest te laten horen, gezien de moeite die deze gemeente zich heeft getroost om dit tot een goede oplossing te brengen. Het lid Helmiq-Mathijsen Gerst: U hebt het over een begrotingswijziging, maar dit is een begrotingswijziging die ons eigenlijk wordt opgedragen. We hebben hier geen enkele invloed op kunnen uitoeferen. Daarom heb ik er bezwaar tegen, en wat die noodlokatie in Steenbergen betreft, het Woonwagenschap moet zien dat ze het van het Rijk terug kan krijgen, want dat is best mogelijk. De gemeenten proberen een zo zuinig mogelijk beleid te voeren. Er wordt overal op bezuinigd en achteraf krijg je dan weer van dit, dan weer van dat, waar je eigenlijk geen direkte invloed op hebt, maar toch dingen die je moet gaan be talen. Als je nu 28.000,aan het Woorw/agenschap meet gaan betalen, vind ik veel- te veel. Het" lid PriemsIk zou me dood schamen wanneer het gemeentebestuur van Halsteren het lef zou hebben om te protesteren bij het Woonwagenschap. Zulke protesten zouden waarschijnlijk alleen serieus genomen kunnen worden wanneer wij in de loop der jaren onze eigen verantwoordelijkheid ten opzichte van het Woonwagenschap hadden beseft en hadden waargemaakt. En dat is niet het geval. Het lid Roosenboom: Scharren doe ik rne geenszins, want ik denk dat de gemeente Halsteren altijd aan zijn verplichtingen heeft voldaan en in de toekomst het kamp ook zal aanleggen. Maar wat hier heel duidelijk uit het voorstel komt, dat is de solidariteitsgedachte van allerlei same ru/erke nde gemeenten. Daarom begrijp ik niet dat er binnen die samenwerkende gemeenten, gemeenten zijn die nu protesteren en zelfs door willen gaan om uit dit schap te treden. Het is natuurlijk heel simpel als je eerst via dat schap alle voorzieningen hebt gekregen voor het aanleggen van een kanp en er dan uitstappen. Want dan hebben de andere gemeenten daaraan meebetaald en dan is het slechts een kwestie van onderhouden. In dit voorstel zie je duidelijk dat alle gemeenten gezamenlijk de lasten dragen. De belangrijkste posten uit dit'voorsteldat trek ik ook als lid van gemeente Halsteren aan. Wij willen wel een woonwagenkamp, maar persé geen sloopterrein. Het is niet mijn gewoonte om komplims nt jes te maken aan de buurgemeente Bergen op Zoom, maar dat de gemeente Bergen op Zoom wel een sloop- terrein en zelfs dit moet gaan uitbreiden omdat de slopers zich hier in Halsteren niet kunnen vestigen, dan zeg ik ja, dat vind ik persoonlijk een goede zaak. Ik heb geen enkele behoefte om tegen dit voorstel te protesteren. Het is vrij normaal,zo'n aanvullend krediet kom je bij ons in de raad honderd keren tegen. Honderd keren is misschien wat overdreven, maar er zit er vandaag ook weer een in. Dat is dus niets ongebruikelijks. Ik vind dit een heel normaal voorstel. Ieder bestuurslid krijgt hier het volle pond om te diskussiëren. Ik vind het een goede zaak. Het lid MensLaten wij hier in Halsteren zeer bescheiden zijn met het maken van protest inzake deze materie. De voorzitter: Mevrouw Heimig, U zegt dit is wel een begrotingswijziging, maar een begrotingswijziging, die ons wordt opgedrongen. We hebben er geen enkele invloed op kunnen uitoefenen. Ondergetekende vertegenwoordigt het gemeentebestuur in het bestuur van het Woonwagenschap. Dus dit kan hoogstens een bekritisering betekenen van mijn funktioneren in dat Woonwagenschap. Ik kan mijn irvloed in dat bestuur van het Woonwagenschap aanwenden. Ik ben hier echter in meegegaan, inklusief om dit zo voor te stellen aan de aangesloten ge meenten. Zo werkt dat in een gemeenschappelijke regeling. Daar kunt U bezwaar tegen hebben. Ik heb daar soms ook wel moeite mee. Maar dat heeft niets met het Woorrwagenschap te maken, dat is namelijk in het algemeen zo. Dat je als raad toch weieens min of meer voor voldongen feiten wordt geplaatst omdat iedereen al ingestemd heeft, ja, wat moet je dan. Maar dan bedoel ik het bestuurlijk invloed uitoeferen op gemeenschappelijke regelingen in het algemeen. Echter niet speciaal dit geval. In dit geval zeg ik: de invloed die we hebben is aangewend via Uw vertegen woordiger in het algemeen bestuur. Hij is hier in meegegaan om dit zo voor te stellen aan de gemeenteraad. Er was ook nog een financiële vraag. Ik zal deze vraaq ook toch maar meenemen, namelijk het terugkrijgen van het rijk. Het rijk heeft regels. Als het een tijdelijke standplaats betreft, dus geen definitieve, dan bedraagt de vergoeding van het rijk 6.000,per stand plaats. Meer niet. Dat is de regel. Misschien moet gezegd worden, het rijk doet dan niet wat ze moet doen. Dat ben ik met U eens. Ik vind dat het rijk hier veel te weinig doet. Ik denk dat we op een of andere wijze onze invloed maar eens in Den Haag moeten aanwenden om daar verandering in te krijgen. Want het is volstrekt ten onrechte, dat dit bedrag zo laag is. Dat ben ik helemaal met U eens. Alleen we hebben er wel mee te maken dat deze ver goeding thans niet meer bedraagt. En het moet toch aangelegd worden. Overigens is dat niet alleen bij dit onderwerp zo, dat de gemeente als laagste overheid uiteindelijk de lasten moet dragen. Dat zien we bij veel meer onderwerpen. De heer Pr iems, de heer Roosenboom en de heer Mens, U kunt begrijpen dat ik daar nu niet meer op reageer. Ik ben het over het algemeen met wat zij zeggen eens. De een drukt zich wat anders uit dan de ander, maar over het alge meen ben ik het met hetgeen zij ter zake naar voren brengen volstrekt eens. Overigens het gehele kollege. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 9. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE 40E WIJZIGING VAN DE BEGROTING 1983KAPITAALVERSTREKKING WONINGSTICHTING Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. VOORSTEL TOT VFRK00P VAN EEN STROOKJE GROND TE LEPELSTRAAT AAN M.DIRKEN. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 11. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN EEN INVALIDENPARKEERPLAATS. Het lid Pr ineen: U zegt -en dat staat te lezen,- dat de kommissie Bedrijven op 28 juni met Uw voorstel inzake het behandelen van een parkeerplaats voor een invalide heeft ingestemd. Inhoudelijk heb ik f daar geen bezwaar tegen. Wel tegen de procedure. Er is in de kommissie gezegd dat de dienst Gemeentewerken zou bekijken wat hieraan te doen was. Ik had het beter gevonden dat dit opnieuw in de kommissie was gebracht om een stand punt in te nemen en daarna pas een raadsvoorstel dienaangaande. Dit is door de betreffende wethouder toch wel een beetje opgeschroefd. Ik hoop dat dit in het vervolg niet meer gebeurt. Het lid Roosenboom:Ik heb alleen maar de opmerking dat dit soort zaken alleen in de kommissie Ruimtelijke Ordening en Verkeerszaken werd behandeld. Nu in Gemeentebedrijven. Het zijn eigenlijk zeer onbelangrijke dingen, maar je moet daar toch één lijn in houden en ik kan me voorstellen hoe dat is ontstaan. Dat wethouder Sinke nogal eens eerder vergadert dan de burge meester, neem het maar nee. Maar het is naar rnijn gevoel een verkeers zaak. Hoe gek het ook klinkt. Je gaat iets aanleggen. Dat is de uitvoe ring. In eerste instantie is het een verkeerszaak. Je hebt daar nu eenmaal een geëigende kommissie voor en dan lijkt het me ook beter,- omdat het ook in het verleden daarin gebeurde-, om dat een beetje bij elkaar te houden. Maar voor mezelf heb ik rret dit voorstel totaal geen problemen. Wethouder SinkeMe neer Princen U weet dat de vraag eigenlijk heel kort geleden gesteld was en dat men bij de dienst eigenlijk ook daar toch wel alle aandacht voor wilde vragen. Vandaar dit vrij snel presenteren in die kommissie Bedrijven. Ik ben het eigenlijk met de heer Roosenboom in grote lijnen eens dat dit een stukje Ruimtelijke Ordening is. _5L

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 18