-8-
Maar er zijn soms zaken.die meteen beslist moeten worden. Dus daarom,
zou ik in dit verband willen ontraden om een protest te zenden aan het
dagelijks bestuur van het Wooru/age nschap, die juist in deze vrij ingewikkelde
en moeilijke zaak een en ander snel heeft moeten oplossen en daar ook in is
geslaagd. Met name ook richting Steenbergen zou het niet zo goed zijn
om zo'n protest te laten horen, gezien de moeite die deze gemeente zich
heeft getroost om dit tot een goede oplossing te brengen.
Het lid Helmiq-Mathijsen Gerst: U hebt het over een begrotingswijziging, maar
dit is een begrotingswijziging die ons eigenlijk wordt opgedragen. We hebben
hier geen enkele invloed op kunnen uitoeferen. Daarom heb ik er bezwaar tegen,
en wat die noodlokatie in Steenbergen betreft, het Woonwagenschap moet zien
dat ze het van het Rijk terug kan krijgen, want dat is best mogelijk.
De gemeenten proberen een zo zuinig mogelijk beleid te voeren. Er wordt overal
op bezuinigd en achteraf krijg je dan weer van dit, dan weer van dat, waar
je eigenlijk geen direkte invloed op hebt, maar toch dingen die je moet gaan be
talen. Als je nu 28.000,aan het Woorw/agenschap meet gaan betalen, vind
ik veel- te veel.
Het" lid PriemsIk zou me dood schamen wanneer het gemeentebestuur van Halsteren
het lef zou hebben om te protesteren bij het Woonwagenschap. Zulke protesten
zouden waarschijnlijk alleen serieus genomen kunnen worden wanneer wij
in de loop der jaren onze eigen verantwoordelijkheid ten opzichte van het
Woonwagenschap hadden beseft en hadden waargemaakt. En dat is niet het geval.
Het lid Roosenboom: Scharren doe ik rne geenszins, want ik denk dat de gemeente
Halsteren altijd aan zijn verplichtingen heeft voldaan en in de toekomst
het kamp ook zal aanleggen. Maar wat hier heel duidelijk uit het voorstel
komt, dat is de solidariteitsgedachte van allerlei same ru/erke nde gemeenten.
Daarom begrijp ik niet dat er binnen die samenwerkende gemeenten, gemeenten
zijn die nu protesteren en zelfs door willen gaan om uit dit schap te treden.
Het is natuurlijk heel simpel als je eerst via dat schap alle voorzieningen hebt
gekregen voor het aanleggen van een kanp en er dan uitstappen. Want dan hebben de
andere gemeenten daaraan meebetaald en dan is het slechts een kwestie van
onderhouden. In dit voorstel zie je duidelijk dat alle gemeenten gezamenlijk de
lasten dragen. De belangrijkste posten uit dit'voorsteldat trek ik ook als
lid van gemeente Halsteren aan. Wij willen wel een woonwagenkamp, maar persé
geen sloopterrein. Het is niet mijn gewoonte om komplims nt jes te maken aan de
buurgemeente Bergen op Zoom, maar dat de gemeente Bergen op Zoom wel een sloop-
terrein en zelfs dit moet gaan uitbreiden omdat de slopers zich hier in
Halsteren niet kunnen vestigen, dan zeg ik ja, dat vind ik persoonlijk een goede
zaak. Ik heb geen enkele behoefte om tegen dit voorstel te protesteren.
Het is vrij normaal,zo'n aanvullend krediet kom je bij ons in de raad
honderd keren tegen. Honderd keren is misschien wat overdreven, maar er zit er
vandaag ook weer een in. Dat is dus niets ongebruikelijks. Ik vind dit een
heel normaal voorstel. Ieder bestuurslid krijgt hier het volle pond om te
diskussiëren. Ik vind het een goede zaak.
Het lid MensLaten wij hier in Halsteren zeer bescheiden zijn met het
maken van protest inzake deze materie.
De voorzitter: Mevrouw Heimig, U zegt dit is wel een begrotingswijziging,
maar een begrotingswijziging, die ons wordt opgedrongen. We hebben er geen
enkele invloed op kunnen uitoefenen. Ondergetekende vertegenwoordigt het
gemeentebestuur in het bestuur van het Woonwagenschap. Dus dit kan hoogstens
een bekritisering betekenen van mijn funktioneren in dat Woonwagenschap. Ik
kan mijn irvloed in dat bestuur van het Woonwagenschap aanwenden. Ik ben hier
echter in meegegaan, inklusief om dit zo voor te stellen aan de aangesloten ge
meenten. Zo werkt dat in een gemeenschappelijke regeling. Daar kunt U bezwaar
tegen hebben. Ik heb daar soms ook wel moeite mee. Maar dat heeft niets met het
Woorrwagenschap te maken, dat is namelijk in het algemeen zo. Dat je als raad toch
weieens min of meer voor voldongen feiten wordt geplaatst omdat iedereen al
ingestemd heeft, ja, wat moet je dan. Maar dan bedoel ik het bestuurlijk invloed
uitoeferen op gemeenschappelijke regelingen in het algemeen. Echter niet
speciaal dit geval.
In dit geval zeg ik: de invloed die we hebben is aangewend via Uw vertegen
woordiger in het algemeen bestuur. Hij is hier in meegegaan om dit zo
voor te stellen aan de gemeenteraad. Er was ook nog een financiële vraag. Ik zal
deze vraaq ook toch maar meenemen, namelijk het terugkrijgen van het rijk. Het
rijk heeft regels. Als het een tijdelijke standplaats betreft, dus geen
definitieve, dan bedraagt de vergoeding van het rijk 6.000,per stand
plaats. Meer niet. Dat is de regel. Misschien moet gezegd worden, het rijk doet
dan niet wat ze moet doen. Dat ben ik met U eens. Ik vind dat het rijk hier
veel te weinig doet. Ik denk dat we op een of andere wijze onze invloed
maar eens in Den Haag moeten aanwenden om daar verandering in te krijgen.
Want het is volstrekt ten onrechte, dat dit bedrag zo laag is. Dat ben ik
helemaal met U eens. Alleen we hebben er wel mee te maken dat deze ver
goeding thans niet meer bedraagt. En het moet toch aangelegd worden.
Overigens is dat niet alleen bij dit onderwerp zo, dat de gemeente als
laagste overheid uiteindelijk de lasten moet dragen. Dat zien we bij veel
meer onderwerpen.
De heer Pr iems, de heer Roosenboom en de heer Mens, U kunt begrijpen dat ik
daar nu niet meer op reageer. Ik ben het over het algemeen met wat zij zeggen
eens. De een drukt zich wat anders uit dan de ander, maar over het alge
meen ben ik het met hetgeen zij ter zake naar voren brengen volstrekt eens.
Overigens het gehele kollege.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
9. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE 40E WIJZIGING VAN DE BEGROTING
1983KAPITAALVERSTREKKING WONINGSTICHTING
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
10. VOORSTEL TOT VFRK00P VAN EEN STROOKJE GROND TE LEPELSTRAAT AAN M.DIRKEN.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
11. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN EEN INVALIDENPARKEERPLAATS.
Het lid Pr ineen: U zegt -en dat staat te lezen,- dat de kommissie
Bedrijven op 28 juni met Uw voorstel inzake het behandelen van een
parkeerplaats voor een invalide heeft ingestemd. Inhoudelijk heb ik
f daar geen bezwaar tegen. Wel tegen de procedure. Er is in de kommissie gezegd
dat de dienst Gemeentewerken zou bekijken wat hieraan te doen was. Ik had het
beter gevonden dat dit opnieuw in de kommissie was gebracht om een stand
punt in te nemen en daarna pas een raadsvoorstel dienaangaande. Dit is
door de betreffende wethouder toch wel een beetje opgeschroefd. Ik hoop dat
dit in het vervolg niet meer gebeurt.
Het lid Roosenboom:Ik heb alleen maar de opmerking dat dit soort zaken
alleen in de kommissie Ruimtelijke Ordening en Verkeerszaken werd behandeld.
Nu in Gemeentebedrijven. Het zijn eigenlijk zeer onbelangrijke dingen, maar
je moet daar toch één lijn in houden en ik kan me voorstellen hoe dat is
ontstaan. Dat wethouder Sinke nogal eens eerder vergadert dan de burge
meester, neem het maar nee. Maar het is naar rnijn gevoel een verkeers
zaak. Hoe gek het ook klinkt. Je gaat iets aanleggen. Dat is de uitvoe
ring. In eerste instantie is het een verkeerszaak. Je hebt daar nu eenmaal
een geëigende kommissie voor en dan lijkt het me ook beter,- omdat het ook
in het verleden daarin gebeurde-, om dat een beetje bij elkaar te houden.
Maar voor mezelf heb ik rret dit voorstel totaal geen problemen.
Wethouder SinkeMe neer Princen U weet dat de vraag eigenlijk heel kort
geleden gesteld was en dat men bij de dienst eigenlijk ook daar toch wel
alle aandacht voor wilde vragen. Vandaar dit vrij snel presenteren in die
kommissie Bedrijven. Ik ben het eigenlijk met de heer Roosenboom in grote
lijnen eens dat dit een stukje Ruimtelijke Ordening is.
_5L