Als nu die mensen aan de dijk moeten zijn, dan hebben ze niet de mogelijk heid om zich voor te bereiden op die evacuatie. Halsteren is een van de weinige gemeenten die verschillende hoogten heeft, dus daar zitten mensen die normaal gesproten nooit onder water komen en mensen die er wel onder zouden korten. Dan zou het logisch zijn dat je mensen rekruteert die daar minder gevaar lopen. Nu was eigenlijk mijn vraag, is er nu geen mogelijkheid om dat rret het Hoogheemraadschap op de een of andere manier op te nemen. De voorzitter; Het is zo meneer Uytdewilligen, dat de nertsen van het dijk-, leger worden gerekruteerd door het Hoogheemraadschap en de inzetbaar heid speelt daar een belangrijke rol bij. Mensen die wonen en werken binnen de gemeente. Ik heb begrepen dat in het verleden hier ook weieens mensen voor gerekruteerd zijn, die bijvoorbeeld in Rotterdam werkten. Maar die zijn dan niet altijd beschikbaar, ook niet altijd 's nachts. Overdag echter zeker niet. En dat geeft problemen. Dat is punt één. Ze moeten wonen en werken binnen deze gemeente in verband rret de optimale inzetbaarheid. Verder speelt de motivatie ook een belangrijke rol. De motivatie om dit te willen doen. Ik heb begrepen van het Hoogheemraadschap dat de motivatie nogal eens op de proef wordt gesteld, omdat men natuurlijk meestal -gelukkig- tevergeefs wordt opgeroepen, omdat er niets aan de hand is. Dat is ook uit stekend, iaat daar geen misverstand over bestaan, maar dan moet er wel sprake zijn van een behoorlijke motivatie om bij zo'n dijkleger te willen funktioneren. Die motivatie is bij die mensen die direkt gevaar lopen met hun bedrijf, zonder meer aanwezig. Dat is duidelijk. Anderzijds zijn Uw argumen ten natuurlijk juist. Als het ernstig zou worden, dan moeten die mensen voor hun eigen bedrijf juist veel regelen, om het nu maar eens heel voorzichtig te zeggen. En dat zou dan problemen kunnen geven. De inzetbaarheid en de mo tivatie speelt dus een belangrijke rol. En verder kunnen die mensen zelf de afweging maken of zij bij het dijkleger willen, ja dan neen. Elk jaar wordt aan de noodheernraad een verzoek gedaan om de samenstelling van het dijkleger op te geven. En de noodheernraad dat is het waterschap nier ter plaat se. Dat waterschap moet elk jaar opgeven wie tot het dijkleger gaan behoren. Dus ik denk dat het toch een taak van het waterschap is om hier eens met die mensen over te praten. En dan de mensen zelf de afweging laten maten of zij de keus maten voor het dijkleger, ja dan neen. Ook in relatie rret hun bedrijf. Ik denk dat daar de gemeente voorlopig buiten moet blij ven, omdat dit een taak is van het Hoogheemraadschap. De noodheernraad, te weten het Waterschap, wordt ingeschakeld om elk jaar de personele samen stelling op te geven. Elk jaar worden de mensen van het dijkleger gevraagd of zij er nog in willen f unktioneren, ja dan neen. Dus zij moeten die afweging maken. Mocht U met dit antwoord toch niet helemaal tevreden zijn, het wordt misschien wat lang, neemt U dan nog eens kontakt met me op. U hebt natuurlijk wel begrepen dat ik op deze vraag had gerekend.Anders had ik U niet zo uitgebreid kunnen beantwoorden. Ik heb hier vandaag rret het Hoogheemraadschap ook nog over gebeld. Ik zou zeggen, komt U eens langs.Dan kunnen we hier nogeens verder over praten. Als U daar tenminste behoefte aan hebt. Eventueel zouden we op dit aspekt - indien nodig - ook nogeens in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaten terug kunnen korren. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. De voorzitter: Het is misschien verstandig om te besluiten het exemplaar, zoals dat naar Gedeputeerde Staten wordt verzonden ook ter inzage te leggen in de openbare bibliotheek. Dat staat wel niet in het voorstel. Maar ik denk dat het wel verstandig is, om dat te doen. Ook anderszins kunnen we in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaten nog eens praten over de openbaar heid van dit stuk. Dit is namelijk een openbaar stuk, met nare over de vraag hoe je dit aktief in de openbaarheid kunt brengen. 5. VOORSTEL TOT VERKOOP VAM EEN STUKJE GROND IN HET BESTEMMINGSPLAN BLOEHENDAAL AAN W.J.P.SCHUURBIERS. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform"het voorstel van burgemeester en wethouders. -7- 6. OVERBOEKING LOPENDE KAPITAALUITGAVEN(37E WIJZIGING VAN BEGROTING 1983) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemees ter en wethouders. 7. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN AANVULLEND KREDIET T.B.V. HET WATERDICHT MAKEN VAN DE KELDER VAN DE G.L0-SCHOOL T CENTRUM" DORPSSTRAAT 55 (38E WIJZIGING BEGROTING 1983). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 8. DIVERSE WIJZIGINGEN BEGROTING 1983 WOONWAGENSCHAP WESTELIJK NOORD-BRABANT (39E WIJZIGING BEGROTING 1983). Het lid He 1 miq-Mathijsen GerstAlweer een begrotingswijziging van het Woon wagenschap. De tweede al van dit jaar. Dit gaat weer af van de post on voorzien op onze begroting. Ik zou als gemeentebestuur een krachtig protest laten horen tegen deze verhoging achteraf. Er zijn meerdere ge meenten die er bezwaar tegen hebben gemaakt; bijvoorbeeld Dinteloord. Ik zou graag willen dat wij hier bezwaar tegen meten. De voorzitter: Dit betreft een begrotingswijziging.Ik kijk even wethouder van der Weegen aan. Ten aanzien van strikt financiële opmerkingen heb ben we de afspraak gemaakt dat hij die beantwoordt. Ik denk overigens dat dit toch meer een algemeen bestuurlijke opmerking is. Ik ben lid van het algemeen bestuur' van het Woonwagenschaprnaarik antwoord als voor zitter van deze raad uiteraard. U zegt alweer een begrotingswijziging van het Woonwagenschap. De tweede dit jaar. Ik mag U er op wijzen dat ook in onze begroting nogal wat wijzigingen plaatsvinden. Dit is de regenendertigste wijz-iging van onze begroting .Het is een vrij normale zaak, dat er in een be groting wijzigingen worden aangebracht. Dat is het bijzondere niet van dit voorstel. Wat betreft het protest. Ik moet aannemen dat het protest voorna,- melijk gaat om die zaten die reeds gerealiseerd zijn en nu in feite achteraf moeten worden goedgekeurd. Bijvoorbeeld de voorziening op de noodlokatie Steen bergen. Het sloopterrein op de Linie en het sloopterrein Burgerhout te Bergen op Zoom alsmede de uitbreiding van een aantal standplaatsen in Noord- geest in Bergen op Zoom zijn werkzaamheden die nog moeten gebeuren. Dit voorstel moet ook nog behandeld worden in de raad van Bergen op Zoom, omdat van deze gemeente de grond nog moet worden aangekocht. Dat is nog niet gebeurd, als ik het goed begrepen heb. Dus dan gaat het om Steenbergen. Wat betreft Steenbergen zou ik toch een lans willen breken voor het dagelijks bestuur van het Woonwagenschap. Ook in het algeneen bestuur zijn er nogal wat kritische noten over gekraakt, dat wel. Maar in Steenbergen stond men toch wel voor een hele moeilijke operatie. Die woonwagens stonden op grond die verontreinigd was. Er is een onderzoek geweest. Daar kwam uit dat men van die lokatie af moest. Er moest verhuisd worden. Steenbergen moest zorgen voor een nieui/e lokatie, Wij weten zelf uit eigen ervaring hoe moeilijk dat is. Maar Steenbergen is er in geslaagd om op korte termijn een nieuwe lokatie te vinden. Toen bleek die lokatie ook weer verontreinigd te zijn. Dus moest er weer een andere lokatie gezocht worden. Ook daar is Steenbergen in geslaagd. Er moest meteen worden verhuisd. Dat kon niet wachten. Hier was ook een krediet voor. Tijdens de verhuizing en de inrichting van hetnoodcentrum kwamen er echter nog een aantal wijzigingen aan de orde. Met name de bergingen die erbij gezet moesten worden. Er moest een berging bij geplaatst worden. Op het oude centrum werden oude bestelauto's, bussenen dergelijke voor berging gebruikt. De gemeente Steenbergen wilde dat op de nieuwe lokatie niet tolereren. Ik denk dat dat ook een juiste beslissing was om dat niet te doen. Er meteen weer een rommel van maten op een nieuwe lokatie dat is een slechte zaak. Men heeft geprobeerd een berging te plaatsen, die zo goedkoop mogelijK is, maar toch voldoet aan de eisen. En daar is men in geslaagd. Met dit soort werk is het vaak zo, dat er accuut een beslissing genomen moet worden. Men heeft overigens tussen tijds wel het algemeen bestuur van het Wooraagenschap geraadpleegd. Ook ondergetekende. Ik heb hier toen niet tegen geprotesteerd, wel wetendedat je daarmee een risiko neemt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 17