-4- De kapel neemt namelijk dan een gedeelte van dat groen in beslag. Maar net woningbouw en dergelijke heeft het niets te maken. Op die plek is geen woning bouw gepland in het bestemmingsplan. Ik heb in eerste instantie reeds uitgelegd waarom dat praktisch tot de onmogelijkheden behoort. We hebben die keuze daar om ook niet gemaakt. Het lid Helmiq-Mathijse n Gerst: Maar U noemde wel de parkeerplaatsen op. De voorzitter.' Nu krijgen we een derde instantie. Ik heb-als U goed geluisterd "hebt-dit reeds uitgelegd. De kapel is zodanig gesitueerd dat eventuele parkeer plaatsen ook mogelijk zijn. Daar hebben we bij dit plan rekening mee gehouden. Als U de situatietekening gezien hebt dan hebt U gezien dat er parkeer plaatsen in getekend zijn. Daar hebben we nu juist rekening mee gehou den, zodat een en ander niet onmogelijk wordt genaakt door de bouw van de kapel. Dus we hebben wat dat betreft ook vooruit gekeken. Wenst iemand stemming over dit punt? Ik heb begrepen dat Leefbaarheid Halsteren stemming verlangd of geacht wordt te hebben tegengestemd. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konforrn het voorstel van burgemeester en wethoudersmet de aantekening dat de twee aanwezige leden van de fraktie Leefbaarheid Halsteren/Lepelstraat geacht willen worden te hebben tegengestemd. 4. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN HET GEMEENTELIJK RAMPENPLAN. De voorzitterZoals U weet moet dit plan voor september worden vastgesteld door de raad. Voordat we dan tot behandeling overgaan even een paar kleine op merkingen. Op bladzijde 19, vindt U een aantal taken opgesomd voor het elek triciteitsbedrijf, gasbedrijf en het waterleidingbedrijf. We hebben daar uiteraard kontakt over opgenomen, net die drie bedrijven, of zij ermee akkoord gaan, dat die taakstelling aan hun wordt opgedragen. En nu is het zo, dat het waterleidingbedrijf bezwaar maakt, tegen punt f. "Het overi gens uitvoeren van opdrachten door of namens burgemeester gegeven". Dat vindt men te ruim geformuleerd. Dit is min of neer overgenomen van het plan Roosendaal. Maar in Roosendaal ligt dit anders, omdat daar sprake is van een gemeentelijk waterleidingbedrijf. En dan kan de burgemeester uiteraard zijn orders geven, of zijn opdrachten geven. Dat is in dit verband wat moeilijker omdat het geen gemeentelijk waterleidingbedrijf is. Men is met de taken a tot en met e akkoord. Over punt f. zullen we nog nader moeten onderhandelen. Dat stellen wij zelf overigens ook voor. Ik denk dat ze met ons van mening zullen zijn dat er wel een zekere mogelijkheid moet zijn voor een rampenstaf met zijn bur gemeester orn een beroep te doen op het waterleidingbedrijf. En ook om in bepaalde gevallen als dat nodig is een opdracht te kunnen geven die uit gevoerd moet worden. Dat zal men zelf ook wel begrijpen. Maar dit vindt men toch te ruim geformuleerd. Ik stel daarom voor om onderdeel f. thans te laten vervallen. Overigens denk ik dat we met dit plan toch nog weieens terug moeten komen bij U als raad» Het gaat nog naar de provincie toe. Ook daar wordt (iet dan beoordeeld, In de loop der tijden verandert er ook het een en ander. We zullen daarom het plan regelmatig moeten aanpassen. Dit punt kan dan ook weer opnieuw onder de loupe worden genomen. Dan nog een opmerking. U hebt ook een onderdeel C gevonden bij Uw plan. Dit betreft een op somming van diverse instellingen, instanties en personen die ingeschakeld kunnen worden bij de bestrijding van een ramp.Ik heb gezien dat er hier en daar toch nog verkeerde telefoonnummers vermeld staan of verkeerde namen. Ik zie bijvoorbeeld als kommissaris van de Koningin de heer van der Harten staan, terwijl dat toch de heer van Agt moet zijn, Laat daar geen mis verstand over bestaan. Ik zie een ministerie van C.R.M. staan, dat is in middels gewijzigd in ministerie van W.V/.C.. Een psarvan die kleinigheidjes die gewijzigd moeten worden zitten er meer in onderdeel C. Onderdeel C zal overigens ook regelmatig bijgesteld moeten worden. De mensen verhuizen, instellingen krijgen andere namen en dergelijke. Dat blijft steeds in beweging. Dat betekent dat elk half jaar, dit is het voorschrift, intern bijlage C moet worden bijgewerkt. Maar dit gebeurt ambtelijk en hoeft dus niet naar de raad. We zullen als dit plan wordt ingestuurd naar Gedeputeerde Staten die paar wijzigingen in onderdeel C alsnog aanbrengen. Maar ik wilde hier toch even op wijzen, omdat dit vragen bij U zou kunnen oproepen. Dan zijn we nu toe aan de behandeling van dit onderwerp. Wie wenst hierover het woord? Het lid Uytdewilliqen:Ik had een vraagje en dat is hoe ziet U het rampen plan in kombinatie met de organisatie van de dijkbewaking? Het lid Helmiq-Mathi jse n Gerst; De V.V.D. is altijd enthousiast geweest voor een goed rampenplan.We zijn tevreden met de totstandkoming ervan. Er is veel werk aan geweest en het is mooi dat het voor 1 september is klaargekomen. De voorzitterMeneer Uytdewilligen, U vraagt hoe zit het met de relatie tus sen het rampenplan en de dijkbewaking. Zoals U weet is de dijkbewaking een eerste verantwoordelijkheid voor het Hoogheemraadschap, die hier haar eigen mensen voor heeft. Dat is de ploeg, die in aktie moet komen als er sprake is van uitgebreide dijkbewaking. We hebben dat in het afgelopen jaar een keer moeten meemaken. Die mensen staan ook niet in dit plan vermeld. Voorts hebben wij een alarmering een signaleringsysteem voor als er sprake is van uitgebreide dijkbewaking. Maar dat is dus een alarmering/s ignalering- systeem. Dat hebben we in het afgelopen jaar een keer kunnen beproeven. Maar dit staat los van de dijkbewaking. Het is natuurlijk wel zo, als er sprake zou zijn van dijkdoorbraken dan moet er een goede afstemming zijn tussen de aktiviteiten van de gemeente en de aktiviteiten die door de dijk- bewakers worden ondernomen in opdracht van het Hoogheemraadschap. Dit moet nog eens nader worden bekeken. Overigens denk ik niet dat daar een rampen bestrijdingsplan uit zal voortkomen. Naast dit rampenplan kunnen er namelijk apart rampenbestrijdingsplannen worden opgesteld. Die komen overigens niet in de raad. Dat is bedoeld voor bepaalde objekten. De dijken zouden er daar één van kunnen zijn. Maar orndat dit een taak is van het Hoogheemraadschap zullen wij hiervoor waarschijnlijk geen apart rampenbestrijdingsplan maken. We hebben dus ter zake wel een waarschuwings/signaleringssysteem. Zou het moeten komen tot bijvoorbeeld evacuatie dan kom je weer bij dit plan terecht. Dan komt dit rampenplan in werking. Ik denk niet dat er direkt een plan in sa menhang met het plan van het Hoogheemraadschap behoeft te worden gemaakt, Wij krijgen elk jaar het plan toegestuurd van het Hoogheemraadschap. In dit plan wordt elk jaar de bemanning vermeld. We moeten wel steeds in de gaten houden dat een en ander met elkaar in de pas loopt en dat er bijvoorbeeld geen doublures voorkomen. Zou dat het geval zijn dan moet je daar direkt kontakt over opnemen. Mevrouw Heimig, het is bijzonder aangenaam om te horen, dat IJ tevreden bent. Die lof wil ik graag doorsluizen naar het ambtelijk apparaat, die uiteinde lijk het meeste werk heeft verzet. En voorts ook naar de gemeente Roosendaal, die een uitstekend plan heeft gepresenteerd, wat in gezamenlijk overleg- onder leiding van de provincie- ook als voorbeeld is gesteld, omdat dat plan voldeed aan alle eisen en U kunt begrijpen dat wij daar dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Wel hier en daar uiteraard aangepast aan de Halsterse situatie. Dus daar is veel dank voor verschuldigd aart de gemeente Roosendaal, Het lid Uytdewilliqen: Ik heb mijn vraag eigenlijk gesteld in verband met de organisatie van die dijkbewaking. Het is namelijk zo. Er staat hier in dat rapport "rampenplan". Maar het is ook ter voorkoming van rampen in bepaalde gevallen. U weet ook dat er een dijkbewaking is. Maar als er in bepaalde geval len,- dus als er schade aan de dijk komt op een of andere manier-, dan wordt op een gegeven moment het dijkleger opgeroepen. Dat dijkleger bestaat voor namelijk uit mensen die woonachtig zijn in een gebied, dat als er water komt, die de eerstgetroffenen zijn, Dus nu had ik eigenlijk in gedachte, zou het niet mogelijk zijn, nu we hier toch dat rampenplan aan het behan delen zijn, om kontakt op te nemen met dat Hoogheemraadschap om die mensen van het dijkleger te rekruteren uit mensen die normaal gesproken niet zo gauw gevaar lopen. Stel dat ei" schade aan de dijk is en er moeten zandzakken in komen en er moeten zeilen gespannen worden, dan hoeft er helemaal nog geen water te komen, dan is de mogelijkheid dat er misschien tot evacuatie over zal moeten worden gegaan.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 16