Daar staat wederom dat de vraag wordt overgedragen, maar de tussenzin laat er toch geen twijfel over bestaan. Het gaat slechts over het instellen van een overlegplatform. U kunt het ook nog eens zien in de procedure die v/e gekozen hebben. Het is niet de gewestraad die de leden aanu/ijst voor het overlegplatform, het zijn de kolleges van B&W van de gemeenten die dat net uitzondering van Bergen op Zoom en Roosendaal groepsgewijze moeten doen. Het gewest biedt niet rreer, maar ik hoop, ook niet minder dan een overlegtafel om instanties die op dat punt van werkgelegenheid belangrijke inbreng en invloed hebben, een samenspraak met de gemeente tot coördinatie van beleid te laten korren. Wat gaan we beslist niet doen, daar ging het om. Het adviseren en het rege- len van plaatsen van personen op werken in de W.S.W, of de W.V.M.. Daar blijft het gewest buiten. Dat doet de gemeente direkt in overleg, net het G.A.B. of de W.S.W.We treden niet in de advisering over de regeling van projekten op de schaal van één gemeente. Daar blijven we buiten. We doen ook niet de besluit vorming terzake van het werkgelegenheidsbeleid. Daar korren we ook niet aan toe. We coördineren de besluitvorming op het punt van het werkgelegenheidsbeleid. Maar wat doen v/e wel, en ik hoop dat we dat zeer snel kunnen gaan doen, coördinatie van het 'overleg en besluitvorming om het te voeren beleid, ten aanzien van de zich snel aandienende nieuwe vormen van arbeidsprojekten en werkver- ruimingspro je kten. Er ligt, dat heb ik uit Difosa-overlegroege kregen, een beroeps or iëntatiepro je kt van She li-Moerdijk. Dat is niet toegestuurd naar de gemeente waarin hij gevestigd is, want dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat het buiten deze streek kwam. Het is toegestuurd aan de voorzitter van het reg tonaal Difosa-overlegomdat het nog niet volledig duidelijk is met welks .vormen en welke [criteria de mensen geplaatst kunnen worden1'. Zo zou ik nog even door kunnen gaan, U zult dat duidelijk straks in de stukken zien. Wij vonden dit voldoende om, gezien en gehoord hebbende de duidelijke uit spraken die er liggen, toch een andere mening te moeten vertolken binnen het gewest dan hier iret meerderheid van de raad besloten is. De voorzitter: Het is duidelijk waarom U als drie raadsleden van Halsteren dat standpunt hebt ingenomen in het gewest. Over dit onderwerp gaan we overigens nog afzonderlijk diskussiëren. Het doet mij deugd dat de porte feuillehouder in de gewestraadsvergadering heeft gezegd dat een en ander misschien toch wel voor verschillende interpretaties vatbaar zou kunnen zijn. Ofschoon hij toch wel vond dat het er duidelijk in stond. U zei: U hebt de vorige keer de raad meegekregen enz.1'. Dan moet ik U toch even korrigeren. Want dit was een unaniem standpunt van het kollege dat ik heb verwoord. Wij von den dat het stuk zodanig was geformuleerd, dat je op zijn minst bij een aantal zaken vraagtekens kon plaatsen. Dat heb ik toen ook gedaan» Ik heb diezelfde punten ook gemeld in het kollege van advies en overleg. Een paar punten zo uit mijn hoofd, haai ik er uit» In de eerste plaats vond men, dat a3.s he; c Gin projekten ging, dat het dan goed was dat het overlegplatform dit behandelde omdat dan niet net elke gemeente afzonderlijk overleg behoefde te worden ge pleegd.Daar zijn en waren wij het niet nee eens, want nu hebben wij wel recht streeks overleg net bijvoorbeeld het G.A.B,Ik-denk dan maar aan projekten die wij nu hebben,- Wat zijn de konsequenties. Een overlegplatform met die taakstel ling betekent voor het G.A.B. dat er geen afzonderlijk overleg mat de gemeenten meer noodzakelijk is. Men noemde sec projekten. Er stond niet. bij lokale pro jekten, of regionale projekten. Daar hadden wij moeite nee. Want we weten uit ervaring hoe srel je moet reageren op dit soort zaten. De ene mand wordt er noa gesubsidieerd terwijl het soms een week daar na of een maand daarna al weer is afgelopen. Wij hebben daar ervaring mee. Wij hebben op het laatste moment in .maart/april nog een projekt binnengehaald. Op de laatste dag van de maand waarin dit ncq kon is een en ander binnengehaald door intensief overleg met het G.A.B.. Eén dag later was het mis gegaan. Dan wordt je wat benauwd als je leest dat afzonderlijk overleg rot gemsenten niet noodzakelijk is als er zo'n overlegplatform is. Daarbij kwam dat ook in het stuk staat dat er door het overlegplatform algemene [criteria zullen worden geformuleerd waaraan de projekten zullen worden getoetst. -25- Ook datnog.Ctm gaat men gedeeltelijk op de stoel zitten van de gemeente. Als het om regionale projekten gaat vinden we dat uitstekend. Als het om kleine projekten gaat,die sec voor de gemeente van belang zijn, dan hebben wij daar grote moeite mee. Met name als het gaat om sociaal werkgelegenheidsbeleid. Als het gaat om ekonomisch werkgelegeneidsbeleid dan vind ik ligt dat anders. Het sociaal werkgelegenheidsbeleid is de verantwoordelijkheid voor de ge meenten zelf. Ik heb die punten ook naar voren gebracht in het kollege van advies en overleg. Men erkende toen dat de notitie hier en daar voor verschillende interpretaties vatbaar is. Men hield wel staande, dat dat niet de opzet was.Teen heb ik gevraagd om een nadere notitie te rnaken. Daar is uit voort gekomen dat de portefeuillehouder in de gewestraadsvergadering de toelichting heeft gegeven zoals U die nu heeft voorgelezen. Ik heb vandaag kontakt opgenomen met de sekretaris van het gewest de heer van de Bosch en hem gevraagd onze brief waarin ons raadsbesluit is toegelicht te beantwoorden. De heer van de Bosch heeft mij toegezegd, dat de toelichting zoals die door de portefeuillehouder is gegeven en het standpunt van het bestuur van het gewest ter zake voor ons op papier zal worden gezet. Ik heb hem de toezegging ge daan, dat kon ik namens het kollege doen, dat als wij deze brief ontvangen dat een. en ander dan opnieuw in deze raad aan de orde wordt gesteld. Dat zal dan in de augustus-vergadering gebeuren. Dit was ook geen probleem. Gezien de voorbereidingen werd he.t. toch wel eind augustus of begin septemeber vóórdat daadwerkelijk gestart kan worden met het overlegplatform. Deze toezegging heb ik gedaan. Daar blijkt dus uit dat deze zaak opnieuw in onze raad ter diskussie wordt gesteld. Ik ontraad U derhalve om hier thans een diskussie over te voeren, maar deze zaak aan te houden totdat die brief binnenkomt. De heer van de Bosch heeft me toegezegd dat dat op korte termijn zal gebeuren. En die brief wordt dan in de raad ter diskussie gesteld. Het lid Roosenboom: Niet inhoudelijk over het onderwerp, want ik blijf toch vin den dat de raad een goede beslissing heeft genomen. Alleen over de procedure. Er wordt nu gebruik gemaakt van het punt "vreemd aan de orde van de dag" en er is helemaal niets aan de orde. Meneer van Eekelen kan ge woon gebruik maken wat binnen de gemeentewet mogelijk is voor een persoon lijk feit. En daar had de raad over kunnen diskussiëren. Ik kan me wel voor stellen dat hij gegriefd was. Nu, dan kun je nogmaals gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn voor een persoonlijk feit. Overigens, al neemt de raad unaniem of een overgrote [/eerderheid een beslissing,de eigen verant woordelijkheid blijft bij de mensen die in het Streekgewest zitten. Ik kan me leve rid iq voorstellen dat de vertegenwoordigers van deze raad in het Streek gewest, heel anders stemmen dan de raad in meerderheid heeft gestemd. Dat is in het verleden ook vaak gebeurd. Dat is meerdere malen gebeurd en dat moet ook kunnen. Ik vind eigenlijk niet dat dit een meerderheidsbesluit van de raffel moet worden, want dan ben je oneigenlijk bezig. Dat naar aanleiding van deze toch wel een beetje vreemdemanier van diskussiëren. De voorzitter: Ik denk dat men het recht heeft om zo' it punt aan oe orde te stelfe'n. Ik~ontrrMj Li echter om een besluit te nemen, omdat een en ander niet dermate urgent is om dat nu te doen. Temeer omdat ik heb toegezegd, namens het kollege dat het antwoord van het gewest op onze brief zal worden be handeld in de eerstkomende vergadering van onze raad. Dan zal de nadere argumentatie van het gewest ter diskussie staan. En de behoefte om er nu over te praten, dat is een kwestie van taxatie. Dat ligt bij de één anders dan bij de ander. Zo eenvoudig is dat en daar mag ieder zijn eigen mening over hebben. Ik heb er wel begrip voor, dat men die behoefte had. Dan hebben we thans twee ronden gehad. Ik neem aan dat de voorstellers ak koord gaan dat wij met de inhoudelijke diskussie wachten totdat de brief van het gewest binnen is. Dan zijn we thans aan het eind van deze vergadering. Meneer van den Bergh is benoemd tot adjunct-direkteur Gemeentewerken. Hij nodigt alle raadsleden bij hem thuis uit, omdat met hem te vieren. Deze mededeling doe ik zeer gaarne. „24-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 13