Daar staat wederom dat de vraag wordt overgedragen, maar de tussenzin laat er
toch geen twijfel over bestaan. Het gaat slechts over het instellen van een
overlegplatform. U kunt het ook nog eens zien in de procedure die v/e gekozen
hebben. Het is niet de gewestraad die de leden aanu/ijst voor het overlegplatform,
het zijn de kolleges van B&W van de gemeenten die dat net uitzondering van
Bergen op Zoom en Roosendaal groepsgewijze moeten doen. Het gewest biedt niet
rreer, maar ik hoop, ook niet minder dan een overlegtafel om instanties die
op dat punt van werkgelegenheid belangrijke inbreng en invloed hebben, een
samenspraak met de gemeente tot coördinatie van beleid te laten korren.
Wat gaan we beslist niet doen, daar ging het om. Het adviseren en het rege-
len van plaatsen van personen op werken in de W.S.W, of de W.V.M.. Daar blijft
het gewest buiten. Dat doet de gemeente direkt in overleg, net het G.A.B. of de
W.S.W.We treden niet in de advisering over de regeling van projekten op de
schaal van één gemeente. Daar blijven we buiten. We doen ook niet de besluit
vorming terzake van het werkgelegenheidsbeleid. Daar korren we ook niet aan toe.
We coördineren de besluitvorming op het punt van het werkgelegenheidsbeleid.
Maar wat doen v/e wel, en ik hoop dat we dat zeer snel kunnen gaan doen, coördinatie
van het 'overleg en besluitvorming om het te voeren beleid, ten aanzien
van de zich snel aandienende nieuwe vormen van arbeidsprojekten en werkver-
ruimingspro je kten. Er ligt, dat heb ik uit Difosa-overlegroege kregen, een
beroeps or iëntatiepro je kt van She li-Moerdijk. Dat is niet toegestuurd naar
de gemeente waarin hij gevestigd is, want dan zou het wel eens zo kunnen
zijn dat het buiten deze streek kwam. Het is toegestuurd aan de voorzitter
van het reg tonaal Difosa-overlegomdat het nog niet volledig duidelijk is met
welks .vormen en welke [criteria de mensen geplaatst kunnen worden1'. Zo zou ik
nog even door kunnen gaan, U zult dat duidelijk straks in de stukken zien.
Wij vonden dit voldoende om, gezien en gehoord hebbende de duidelijke uit
spraken die er liggen, toch een andere mening te moeten vertolken binnen
het gewest dan hier iret meerderheid van de raad besloten is.
De voorzitter: Het is duidelijk waarom U als drie raadsleden van Halsteren
dat standpunt hebt ingenomen in het gewest. Over dit onderwerp gaan we
overigens nog afzonderlijk diskussiëren. Het doet mij deugd dat de porte
feuillehouder in de gewestraadsvergadering heeft gezegd dat een en ander
misschien toch wel voor verschillende interpretaties vatbaar zou kunnen zijn.
Ofschoon hij toch wel vond dat het er duidelijk in stond. U zei: U hebt de
vorige keer de raad meegekregen enz.1'. Dan moet ik U toch even korrigeren.
Want dit was een unaniem standpunt van het kollege dat ik heb verwoord. Wij von
den dat het stuk zodanig was geformuleerd, dat je op zijn minst bij een aantal
zaken vraagtekens kon plaatsen. Dat heb ik toen ook gedaan» Ik heb diezelfde
punten ook gemeld in het kollege van advies en overleg. Een paar punten zo
uit mijn hoofd, haai ik er uit» In de eerste plaats vond men, dat a3.s he; c Gin
projekten ging, dat het dan goed was dat het overlegplatform dit behandelde
omdat dan niet net elke gemeente afzonderlijk overleg behoefde te worden ge
pleegd.Daar zijn en waren wij het niet nee eens, want nu hebben wij wel recht
streeks overleg net bijvoorbeeld het G.A.B,Ik-denk dan maar aan projekten die
wij nu hebben,- Wat zijn de konsequenties. Een overlegplatform met die taakstel
ling betekent voor het G.A.B. dat er geen afzonderlijk overleg mat de gemeenten
meer noodzakelijk is. Men noemde sec projekten. Er stond niet. bij lokale pro
jekten, of regionale projekten. Daar hadden wij moeite nee. Want we weten uit
ervaring hoe srel je moet reageren op dit soort zaten. De ene mand wordt er
noa gesubsidieerd terwijl het soms een week daar na of een maand daarna al weer
is afgelopen. Wij hebben daar ervaring mee. Wij hebben op het laatste moment
in .maart/april nog een projekt binnengehaald. Op de laatste dag van de maand
waarin dit ncq kon is een en ander binnengehaald door intensief overleg met
het G.A.B.. Eén dag later was het mis gegaan. Dan wordt je wat benauwd als je
leest dat afzonderlijk overleg rot gemsenten niet noodzakelijk is als er zo'n
overlegplatform is. Daarbij kwam dat ook in het stuk staat dat er door het
overlegplatform algemene [criteria zullen worden geformuleerd waaraan de projekten
zullen worden getoetst.
-25-
Ook datnog.Ctm gaat men gedeeltelijk op de stoel zitten van de gemeente.
Als het om regionale projekten gaat vinden we dat uitstekend. Als het om kleine
projekten gaat,die sec voor de gemeente van belang zijn, dan hebben wij daar
grote moeite mee. Met name als het gaat om sociaal werkgelegenheidsbeleid. Als
het gaat om ekonomisch werkgelegeneidsbeleid dan vind ik ligt dat anders.
Het sociaal werkgelegenheidsbeleid is de verantwoordelijkheid voor de ge
meenten zelf. Ik heb die punten ook naar voren gebracht in het kollege van
advies en overleg. Men erkende toen dat de notitie hier en daar voor
verschillende interpretaties vatbaar is. Men hield wel staande, dat dat
niet de opzet was.Teen heb ik gevraagd om een nadere notitie te rnaken. Daar
is uit voort gekomen dat de portefeuillehouder in de gewestraadsvergadering
de toelichting heeft gegeven zoals U die nu heeft voorgelezen. Ik heb vandaag
kontakt opgenomen met de sekretaris van het gewest de heer van de Bosch en
hem gevraagd onze brief waarin ons raadsbesluit is toegelicht te beantwoorden. De
heer van de Bosch heeft mij toegezegd, dat de toelichting zoals die door
de portefeuillehouder is gegeven en het standpunt van het bestuur van het
gewest ter zake voor ons op papier zal worden gezet. Ik heb hem de toezegging ge
daan, dat kon ik namens het kollege doen, dat als wij deze brief ontvangen
dat een. en ander dan opnieuw in deze raad aan de orde wordt gesteld. Dat zal
dan in de augustus-vergadering gebeuren. Dit was ook geen probleem. Gezien
de voorbereidingen werd he.t. toch wel eind augustus of begin septemeber
vóórdat daadwerkelijk gestart kan worden met het overlegplatform. Deze toezegging
heb ik gedaan. Daar blijkt dus uit dat deze zaak opnieuw in onze raad ter diskussie
wordt gesteld. Ik ontraad U derhalve om hier thans een diskussie over te voeren,
maar deze zaak aan te houden totdat die brief binnenkomt. De heer van de Bosch
heeft me toegezegd dat dat op korte termijn zal gebeuren. En die brief
wordt dan in de raad ter diskussie gesteld.
Het lid Roosenboom: Niet inhoudelijk over het onderwerp, want ik blijf toch vin
den dat de raad een goede beslissing heeft genomen. Alleen over
de procedure. Er wordt nu gebruik gemaakt van het punt "vreemd aan de orde
van de dag" en er is helemaal niets aan de orde. Meneer van Eekelen kan ge
woon gebruik maken wat binnen de gemeentewet mogelijk is voor een persoon
lijk feit. En daar had de raad over kunnen diskussiëren. Ik kan me wel voor
stellen dat hij gegriefd was. Nu, dan kun je nogmaals gebruik maken van de
mogelijkheden die er zijn voor een persoonlijk feit. Overigens, al neemt de
raad unaniem of een overgrote [/eerderheid een beslissing,de eigen verant
woordelijkheid blijft bij de mensen die in het Streekgewest zitten. Ik kan
me leve rid iq voorstellen dat de vertegenwoordigers van deze raad in het Streek
gewest, heel anders stemmen dan de raad in meerderheid heeft gestemd.
Dat is in het verleden ook vaak gebeurd. Dat is meerdere malen gebeurd en dat
moet ook kunnen. Ik vind eigenlijk niet dat dit een meerderheidsbesluit van de
raffel moet worden, want dan ben je oneigenlijk bezig. Dat naar aanleiding van
deze toch wel een beetje vreemdemanier van diskussiëren.
De voorzitter: Ik denk dat men het recht heeft om zo' it punt aan oe orde te
stelfe'n. Ik~ontrrMj Li echter om een besluit te nemen, omdat een en ander
niet dermate urgent is om dat nu te doen. Temeer omdat ik heb toegezegd,
namens het kollege dat het antwoord van het gewest op onze brief zal worden be
handeld in de eerstkomende vergadering van onze raad. Dan zal de nadere
argumentatie van het gewest ter diskussie staan. En de behoefte om er nu
over te praten, dat is een kwestie van taxatie. Dat ligt bij de één anders
dan bij de ander. Zo eenvoudig is dat en daar mag ieder zijn eigen mening
over hebben. Ik heb er wel begrip voor, dat men die behoefte had.
Dan hebben we thans twee ronden gehad. Ik neem aan dat de voorstellers ak
koord gaan dat wij met de inhoudelijke diskussie wachten totdat de brief
van het gewest binnen is. Dan zijn we thans aan het eind van deze vergadering.
Meneer van den Bergh is benoemd tot adjunct-direkteur Gemeentewerken. Hij
nodigt alle raadsleden bij hem thuis uit, omdat met hem te vieren.
Deze mededeling doe ik zeer gaarne.
„24-