Dus als je het fonds grote werken er uit haalt dan blijft die BT.W-problematiek we1 recht overeind staan. Hij heeft namens de Werknemerspartij gememoreerd dat 10% van het fonds grote werken niet acceptabel zou zijn. Ik denk wel als je de vergelijking maakt tussen,- ik dacht wel dat de heer van Elzakker dat ook nog gevraagd had-, als je de vergelijking maakt tussen plannen die door partikulieren ontwikkeld worden. Dan is de vergelijking korrekt. Als je zegt, de gemeente die rekent dan aan die desbetreffende ontwikkelaar geen risiko toe. Kijk, dat risiko in dat plan is voor de projekt-ontwikkelaar Dus in die plannen zit ook geen risiko vanuit de gemeente op gevoerd. Dat zou temeer tegemoet kunnen komen aan hetgeen wat de voorzitter net zei, dat j.e het zou moeten zoeken in die risiko-reserveDie reken je ook niet toe aan die plannen die ontwikkeld worden door partikulieren. Wat dat dus aan gaat zou je dan een stuk parallel trekken. Meneer Priems heeft inderdaad betoogd datgene wat ik gister avond gezegd heb, dat'er serieuze belangstelling is. Dat is ook zo, dat is gekomen door de verdichting. Hij heeft aangekaart, wat hij ook gisteravond gezegd heeft, de ruimte die ontstaat waar blijft die. In de kommissie is ook aan de orde geweest dat de prijs van de premie~A--woningen inder daad omlaag gaat. Dat houdt in dat als je de prijs van de grond v/at omlaag doet, dat je dan misschien ook een stuk kwaliteit terug zou kunnen krijgen die de bouwer er dan misschien in zou stoppen. Maar ik ben het wel met hem eens dat dat natuurlijk voor een gemeente op dit moment niet zicht baar is en ook nooit zichtbaar zal worden. Of je zou zelf het plan verder moeten ontwikkelen en het risiko moeten nemen. Hij heeft ook betoogd, de reserve behouden en zeer zeker in het kader van plannen die kostendekkend moeten zijn. Dat is het kollege in grote lijnen met hem eens. Dit plan moet in principe kostendekkend kunnen zijn. Meneer Uytdewilligen heeft betoogd, de risiko-reserve, als je die eruit haalt en op 120,gaat zitten, dat het C.D.A. met die 120,in zou kunnen stemmen. De 5 jaar en 8%. Ik heb daar net al het een en ander van gezegd. Het is zo dat 8% voor een looptijd van 6 jaar op dit moment een te groot risiko is volgens het kollege. Daar kun je met elkaar over van mening verschillen. Ik heb net ook al aan gegeven dat die zes jaar, dat daar inderdaad wat ruimte inzit. Het kollege heeft er dan ook op geantwoord dat je dan terug zou moeten sleutelen naar de risiko-bedragen die opge nomen zijn. Het stukje voordeel die je uit die rente zou kunnen halen, zou je dan later toch als risikodekking kunnen gebruiken. Mevrouw Heimig heeft ook steun betuigd tot de 120,Ik denk dat uit de woorden van de voorzitter net ook al begre pen is dat het kollege best bereid is om aan die risiko- reserve wat te doen, om toch tot een acceptabele prijs te komen. We zijn niet doof voor de argumenten die de raad naar voren brengt. Ik denk dat ik namens het kollege mag spreken dat die 120,voor ons een haalbare kaart zou zijn. We lopen dan misschien wat risiko. Mocht achteraf blijken dat er wat bij moet, dan zal dat inderdaad uit een stukje reserve moeten gebeuren. De voorzitter: Het is denk ik duidelijk hetgeen wethouder van der Weegen namens het kollege zegt. Wij zullen als de raad daar akkoord mee gaat naar 120,toerekenen. Maar dan wel via die posten die niet cumulerend werken, zodat door een ver laging niet weer extra verlagingen worden veroorzaakt. -63- Dat dreigt namelijk te gebeuren als het fonds wordt aange tast, dat dreigt ook te gebeuren als je wat aan de rente doet. Want dat betekent dat de prijzen voor kavels van woning wetwoningen die nu nog voor de H.I.D. acceptabel zijn door ons zelf verlaagd worden waardoor er weer andere posten moeten worden aangetast om deze verlaging op te vangen. Dus we moeten het in die posten zoeken die niet dat gevolg hebben. Natuur lijk lopen we een stuk risiko, dat wel. Hoe groot dat risiko is dat is nu niet te bekijken. Dat moet aan het eind van de rit dan maar worden bekeken. Een kleine dekking van dit risiko zit er in door de suggestie die de heer Uytdewilligen deed, wat betreft de looptijd van het plan bijvoorbeeld. Dit zou een stuk dekking kunnen zijn. Een kleine dekking ove rigens. Hetgeen de heer Priems naar voren bracht daar zijn wij het in grote lijnen mee eens. Dit kollege moet echter iets presenteren dat haalbaar is. Wij schieten er niets mee op als dit voorstel afgewezen wordt en er niets anders voor in de plaats wordt gesteld. Dan is er geen grondprijs. Wij hebben goed geluisterd dus daarom dat wij toch maar akkoord gaan ofschoon we weten dat we risiko's verschuiven naar de toekomst. Dat moeten we dan maar bezien. We hopen dat we eruit zullen springen ondanks dat we op die 120,gaan zitten. Dit betekent dat het voorstel nu is gewijzigd in 120,per m2 en voorts dat U het kol lege machtigt om in die posten te bezuinigen die niet cumu lerend werken. Hier komt het in feite op neer. Voorts be grijp ik dat met name de heer Roosenboom voor 110, pleit. Ik denk dat hij daar stemming over verlangt. Dat heb ik begrepen. Dat is dan een amendement op het voorstel van het kollege. Als U er mee akkoord gaat dan is dat punt eerst in stemming. Dat zullen we dan nu in stemming brengen. Ik neem aan dat dit amendement ondersteund wordt door de beide andere leden van de fraktie Leefbaarheid, waar door het voldoende is ondersteund.. Voor het voorstel stemmen de leden: Frigge-Hogesteegervan den Kieboom en Roosenboom. Tegen het voorstel stemmen de leden: van den Bos-BeckmannMens, Uytdewilligenvan Eekelen, Priems, Mouws, Helmig-Mathijsen Gerst, Wiersema-Duprévan Elzakker, Princen, van der Weegen en Sinke. De voorzitter: Dat betekent dat dit voorstel is verworpen met 12 tegen 3 stemmen. Dan is nu het gewijzigde voorstel van het kollege te weten 120,per m2aan de orde met de machti ging dat het kollege de verlaging van 129,naar 120, in die posten zoekt die ik aangegeven heb. ]k neem aan dat U daarmee akkoord kunt gaan met de aantekening dat de fraktie Leefbaarheid hier tegen is. Dat is tot uitdrukking gebracht in de stemming die zo net heeft plaatsgevonden. 6VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE TARIEVEN VOOR HET LEDIGEN VAN KONTAINERS Het lid Menswij gaan niet tegen dit voorstel stemmen maar wij zijn er1 altijd vanuit gegaan dat de kontainer-op'naaldienst kostendekkend moet zijn. Met deze tarieven is dat ook wel zo. Maar we willen U wel in overweging geven dat ernstig rekening gehouden moet worden dat met de nieuwe tarieven van de rei nigingsdienst er mensen zijn, die nu 1 x per 14 dagen ledigen en thans hetvuil verwijderen middels de huisvuilzakken Punt d valt er volgens ons al uit in de toekomst. Dan krijgen we dat er bij diverse bedrijven al partikuliere kontainers geplaatst worden. Deze zijn namelijk goedkoper; 720,per maand bij 1 x ledigen. Ik bedoel één keer per week.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 118