-36-
De voorzitter: Nog even wat betreft de financiële kantvan de zaak.
Het is zo dat passieve karakter, dat reageren op klachten, dat is
juist. Het is ook juist als er gesteld wordt dat dat niet terecht
is. Je moet een systeem ontwikkelen voor die kontrole. Maar een
bedrag van 20.000,hiervoor pardoes voteren daar schiet je
niets mee op. Er zal eerst een programma moeten worden ontwikkeld en
daar zal een goed beleid onder gestopt moeten worden. Dat hebben
we op dit moment niet. Ik ben bang dat als je op dit moment een
van de ambtenaren daarvoor aanstelt, de kontrole juist bij die
bedrijven gebeurt waar het nu net nog niet zo noodzakelijk is.
Die zaken die hij namelijk kan overzien. Maar het gaat juist
om belangrijke zaken. Daar' hebben we de kapaciteit niet voor
in huis. Ik zeg dat in alle eerlijkheid. Daarom hebben wij
ook een beroep gedaan op het gewest.Het gewest is met een
aktie-rapport bezig. Eerst een aktie-programma en dan zou
er een analyse gemaakt worden en dan zal er een voorstel aan de
gewestraad worden gedaan via het inschakelen van gemeentebe
sturen. Hoe het moet worden aangepakt, want in die fase zitten we.
De eerste fase van dit aktie-programma hebben we gehad. De analyse
daar wordt nu mee gestart. De twee ambtenaren die daar mee bezig
waren mogen daar nu mee doorgaan. Dat wachten we eerst af.
Want op zich 20.000,voteren, maar v/e hebben de kennis er niet
voor in huis om het goed te doen, daar schieten we niets
mee op. Dat is een gebaar. We moeten wel kritisch op die geweste
lijke plannen inspelen. Dat vooral de zaken die ingewikkeld zijn,
regionaal moeten gebeuren. De kleinere zaken dan daarna. Ik denk
dat je bij het juiste eind moet beginnen, bij die zaken waar die
kontrole echt nodig is en niet bij de kleintjes.
Dat dreigt te gebeuren als je hier lokaal begint. Dit vind ik
thans nog minder noodzakelijk. Dit wat betreft de financiën en
de relatie naar het gewest. Toevallig is dat rapport deze week in
de kommissie van advies en overleg geweest en komt aanstaande
maandag in de gewestraad.
Het lid RoosenboomIk blijf toch volharden in mijn voorstel,
omdat er in Halsteren toch zaken lopen waar een hinderwet
vergunning voor wordt verstrekt, waar toch door veel mensen
bezwaren tegen zijn gemaakt, achteraf zelfs tot in de Kroon toe.
En de Kroon toch die hinderwetvergunning heeft verstrekt.
Dan vind ik dat de mensen, die toen bezwaar hebben gemaakt,
het recht blijven houden om te kijken of in zo'n geval toch
het bedrijf handelt overeenkomstig de hinderwetvergunning
die verstrekt is. Je krijgt natuurlijk een hinderwetvergunning
die alle waarborg geeft, maar als die eenmaal verstrekt is
en het bedrijf draait, klein of groot, dan wordt er toch geen
kontrole op uitgeoefend, al zou je het maar steekproefsgewijs
doen. Ik ben. zeer zeker niet in voor een heksenjacht. In tegen
deel. Ik denk dat er toch een apparaat moet zijn dat steek
proefsgewijs, van tijd tot tijd gaat kijken en misschien kor-
rigerend moet optreden. Daar is nu geen geld voor. Als daar
een ambtenaar een deeltaak voor krijgt, dan zou je dat ook'
in de begroting op moeten nemen. Vandaar dat wij toch blijven
pleiten om dat bedrag te verhogen, om de mogelijkheid te
scheppen binnen het huidige ambtenarenapparaat die zaken toch
te kontroleren, om te kijken of dat inderdaad overeenkomstig
de afgegeven vergunning wordt gewerkt.
Net zo goed als dat het bij de bouw gebeurt, of men overeen
komstig de voorwaarden die men stelt bouwt, en aan die eisen
voldoet. Dat is natuurlijk vaak maar een kort proces maar
hebgebeurt wel
Wethouder SinkeIk denk dat U daarin gelijk hebt. Een
milieuvergunning moet evengoed gekontroleerd worden als
alle andere dingen maar dat is ook juist de schakering die
wij zoeven hadden. De situatie in onze gemeente, daar zal een
hoge technische kennis voor aanwezig moeten zijn. Maar er
zijn ook kleinere dingen, die wel gemakkelijk van hieruit
kunnen gebeuren, er zijn ook milieuvergunningen in wording
of afgegeven de laatste tijd, waaromtrent nogal wat tech
nische kennis nodig was en daar is inderdaad incidenteel ge
bruik gemaakt van het bureau technische bijstand. Die ruimte
in die begroting is natuurlijk op het ogenblik wel voldoende
aanwezig, daar kun je wel iets mee doen, rnaar echt, het
grotere beleid wat U nu bedoeld en voor zover dan niet kan
aanhaken aan provinciale rapporten, wat toch op den duur wat
meer aandacht zal krijgen, dat is nu juist de situatie
waar wij in gewestelijk verband naar toe willen. Ik denk
dat je daar een neutrale en technisch hoogstaande body
kunt hebben, waar je een goed beroep op kunt doen. Misschien
dat we er nu wel wat op vooruit lopen, maar dat doorkruist nu
weer dat gegeven
Het lid RoosenboomIk denk dat er een misverstand is, als we
slechts konkreet denken aan Gedeputeerde Staten.
De voorzitter: Het gaat niet om geld het gaat om de know how,
de kennis en daarom dat wij bij het gewest hier intensief mee
bezig zijn. Als ad hoe hier een kontrole moet gebeuren dan
zal geld geen belemmering zijn. Dat is het punt niet.
Dat hebben wethouder Sinke en ik ook in eerste instantie
proberen te betogen.
Dan hebben v/e nu deze ronde gehad. U wenst hier stemming
over? Het kon soms zijn dat U naar argumenten luisterde
en dat U misschien van mening bent dat deze toezeggingen
voldoende zijn om niet tot stemming over te gaan. Maar als
die argumenten U niet hebben overtuigd dan heeft U het
recht om om stemming te vragen uiteraard. Dan gaan we
nu tot stemming over dit voorstel over met inachtneming
van de opmerkingen die daar wederzijds over zijn gemaakt.
Het voorstel is om 20.000,op post 78.60 te ramen. Dat is
nu in stemming. Goed dat U mij daar nog op wijst, dat dit
voorstel afkomstig is van de heer Roosenboom en wordt
ondersteund door zijn beide fraktieledenneem ik aan,
te weten om een extra bedrag van 20.000,uit te trekken
op post. 78.60.
Voor het voorstel stemmen de leden: Frigge-Hogesteegervan
den Kieboom en Roosenboom.
Tegen het voorstel stemmen de leden: van den Bos—Beckmann
Mens, Uytdewilligenvan Eekelen, Priems, Mouws, Helmig-
Mathijsen Gerst, Wiersema-Duprévan Elzakker, Princen,
van der Weegen en Sinke.
De voorzitter: Dat betekent dat dit voorstel is verworpen
met 12 tegen 3 stemmen.
HOnderwijs
Het lid PriemsOok bij dit hoofdstuk hadden wij- toch weer een
beetje de aarzeling om weer opnieuw een onderwerp aan te snij
den v/at v/e in het verleden ook wel eens hebben gedaan. Weer
die afweging. Als je het niet doet, dan lijkt het wel of we
van mening zijn veranderd. Wij vinden het een tamelijk
principiële zaak om ons er over uit-te spreken. Ik kan me
voorstellen dat ik in het kort heel even aangeef v/aarom we
dat voorstel weer doen en dan zal de stemming wel uitwijzen
of er iets veranderd is sinds vorig jaar, wat ik niet ver
wacht overigens. Het gaat over het afbouwen van de gemeentelijke
subsidie voor het onderwijs op levensbeschouwelijke grondslag.