-36- De voorzitter: Nog even wat betreft de financiële kantvan de zaak. Het is zo dat passieve karakter, dat reageren op klachten, dat is juist. Het is ook juist als er gesteld wordt dat dat niet terecht is. Je moet een systeem ontwikkelen voor die kontrole. Maar een bedrag van 20.000,hiervoor pardoes voteren daar schiet je niets mee op. Er zal eerst een programma moeten worden ontwikkeld en daar zal een goed beleid onder gestopt moeten worden. Dat hebben we op dit moment niet. Ik ben bang dat als je op dit moment een van de ambtenaren daarvoor aanstelt, de kontrole juist bij die bedrijven gebeurt waar het nu net nog niet zo noodzakelijk is. Die zaken die hij namelijk kan overzien. Maar het gaat juist om belangrijke zaken. Daar' hebben we de kapaciteit niet voor in huis. Ik zeg dat in alle eerlijkheid. Daarom hebben wij ook een beroep gedaan op het gewest.Het gewest is met een aktie-rapport bezig. Eerst een aktie-programma en dan zou er een analyse gemaakt worden en dan zal er een voorstel aan de gewestraad worden gedaan via het inschakelen van gemeentebe sturen. Hoe het moet worden aangepakt, want in die fase zitten we. De eerste fase van dit aktie-programma hebben we gehad. De analyse daar wordt nu mee gestart. De twee ambtenaren die daar mee bezig waren mogen daar nu mee doorgaan. Dat wachten we eerst af. Want op zich 20.000,voteren, maar v/e hebben de kennis er niet voor in huis om het goed te doen, daar schieten we niets mee op. Dat is een gebaar. We moeten wel kritisch op die geweste lijke plannen inspelen. Dat vooral de zaken die ingewikkeld zijn, regionaal moeten gebeuren. De kleinere zaken dan daarna. Ik denk dat je bij het juiste eind moet beginnen, bij die zaken waar die kontrole echt nodig is en niet bij de kleintjes. Dat dreigt te gebeuren als je hier lokaal begint. Dit vind ik thans nog minder noodzakelijk. Dit wat betreft de financiën en de relatie naar het gewest. Toevallig is dat rapport deze week in de kommissie van advies en overleg geweest en komt aanstaande maandag in de gewestraad. Het lid RoosenboomIk blijf toch volharden in mijn voorstel, omdat er in Halsteren toch zaken lopen waar een hinderwet vergunning voor wordt verstrekt, waar toch door veel mensen bezwaren tegen zijn gemaakt, achteraf zelfs tot in de Kroon toe. En de Kroon toch die hinderwetvergunning heeft verstrekt. Dan vind ik dat de mensen, die toen bezwaar hebben gemaakt, het recht blijven houden om te kijken of in zo'n geval toch het bedrijf handelt overeenkomstig de hinderwetvergunning die verstrekt is. Je krijgt natuurlijk een hinderwetvergunning die alle waarborg geeft, maar als die eenmaal verstrekt is en het bedrijf draait, klein of groot, dan wordt er toch geen kontrole op uitgeoefend, al zou je het maar steekproefsgewijs doen. Ik ben. zeer zeker niet in voor een heksenjacht. In tegen deel. Ik denk dat er toch een apparaat moet zijn dat steek proefsgewijs, van tijd tot tijd gaat kijken en misschien kor- rigerend moet optreden. Daar is nu geen geld voor. Als daar een ambtenaar een deeltaak voor krijgt, dan zou je dat ook' in de begroting op moeten nemen. Vandaar dat wij toch blijven pleiten om dat bedrag te verhogen, om de mogelijkheid te scheppen binnen het huidige ambtenarenapparaat die zaken toch te kontroleren, om te kijken of dat inderdaad overeenkomstig de afgegeven vergunning wordt gewerkt. Net zo goed als dat het bij de bouw gebeurt, of men overeen komstig de voorwaarden die men stelt bouwt, en aan die eisen voldoet. Dat is natuurlijk vaak maar een kort proces maar hebgebeurt wel Wethouder SinkeIk denk dat U daarin gelijk hebt. Een milieuvergunning moet evengoed gekontroleerd worden als alle andere dingen maar dat is ook juist de schakering die wij zoeven hadden. De situatie in onze gemeente, daar zal een hoge technische kennis voor aanwezig moeten zijn. Maar er zijn ook kleinere dingen, die wel gemakkelijk van hieruit kunnen gebeuren, er zijn ook milieuvergunningen in wording of afgegeven de laatste tijd, waaromtrent nogal wat tech nische kennis nodig was en daar is inderdaad incidenteel ge bruik gemaakt van het bureau technische bijstand. Die ruimte in die begroting is natuurlijk op het ogenblik wel voldoende aanwezig, daar kun je wel iets mee doen, rnaar echt, het grotere beleid wat U nu bedoeld en voor zover dan niet kan aanhaken aan provinciale rapporten, wat toch op den duur wat meer aandacht zal krijgen, dat is nu juist de situatie waar wij in gewestelijk verband naar toe willen. Ik denk dat je daar een neutrale en technisch hoogstaande body kunt hebben, waar je een goed beroep op kunt doen. Misschien dat we er nu wel wat op vooruit lopen, maar dat doorkruist nu weer dat gegeven Het lid RoosenboomIk denk dat er een misverstand is, als we slechts konkreet denken aan Gedeputeerde Staten. De voorzitter: Het gaat niet om geld het gaat om de know how, de kennis en daarom dat wij bij het gewest hier intensief mee bezig zijn. Als ad hoe hier een kontrole moet gebeuren dan zal geld geen belemmering zijn. Dat is het punt niet. Dat hebben wethouder Sinke en ik ook in eerste instantie proberen te betogen. Dan hebben v/e nu deze ronde gehad. U wenst hier stemming over? Het kon soms zijn dat U naar argumenten luisterde en dat U misschien van mening bent dat deze toezeggingen voldoende zijn om niet tot stemming over te gaan. Maar als die argumenten U niet hebben overtuigd dan heeft U het recht om om stemming te vragen uiteraard. Dan gaan we nu tot stemming over dit voorstel over met inachtneming van de opmerkingen die daar wederzijds over zijn gemaakt. Het voorstel is om 20.000,op post 78.60 te ramen. Dat is nu in stemming. Goed dat U mij daar nog op wijst, dat dit voorstel afkomstig is van de heer Roosenboom en wordt ondersteund door zijn beide fraktieledenneem ik aan, te weten om een extra bedrag van 20.000,uit te trekken op post. 78.60. Voor het voorstel stemmen de leden: Frigge-Hogesteegervan den Kieboom en Roosenboom. Tegen het voorstel stemmen de leden: van den Bos—Beckmann Mens, Uytdewilligenvan Eekelen, Priems, Mouws, Helmig- Mathijsen Gerst, Wiersema-Duprévan Elzakker, Princen, van der Weegen en Sinke. De voorzitter: Dat betekent dat dit voorstel is verworpen met 12 tegen 3 stemmen. HOnderwijs Het lid PriemsOok bij dit hoofdstuk hadden wij- toch weer een beetje de aarzeling om weer opnieuw een onderwerp aan te snij den v/at v/e in het verleden ook wel eens hebben gedaan. Weer die afweging. Als je het niet doet, dan lijkt het wel of we van mening zijn veranderd. Wij vinden het een tamelijk principiële zaak om ons er over uit-te spreken. Ik kan me voorstellen dat ik in het kort heel even aangeef v/aarom we dat voorstel weer doen en dan zal de stemming wel uitwijzen of er iets veranderd is sinds vorig jaar, wat ik niet ver wacht overigens. Het gaat over het afbouwen van de gemeentelijke subsidie voor het onderwijs op levensbeschouwelijke grondslag.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 105