Bij geslachtsziekten bijvoorbeeld hebben mensen er vaak moeite mee
om naar hun eigen huisarts te gaan. die mensen kunnen nu naar een
gewestelijke gezondheidsdienst en worden daar ook behandeld. Ik
denk dat het erg belangrijk is dat ook dit soort zaken nu in
Halsteren op deze wijze kunnen worden behandeld. Een ander punt
is verklaringen voor de woningbouwstichting om als urgent te worden
verklaard, medische verklaringen, die kunnen nu kosteloos afgegeven
worden door de gewestelijke gezondheidsdienst. Dat was toch hier
plaatselijk altijd een probleem, hoe het dan moest. Het moest
worden afgegeven door een andere arts dan de huisarts en dat kostte
dan ook weer extra geld. Verder politiezaken, mensen die met teveel
alcohol op toch rijden. Bloedproeven en dergelijke, dat gebeurt
allemaal via de gewestelijke gezondheidsdienst. Wij hebben afge
sproken met de direktie van de gewestelijke gezondheidsdienst dat
we op korte termijn eens in de Publi-Pers zullen vermelden welke
diensten aan de burgers van Halsteren bewezen kunnen worden door
de gewestelijke gezondheidsdienst. Omdat daar toch onvoldoende
over bekend is.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
G.Milieu.
Het lid Roosenboom: V/ij hebben ook weer in onze algemene beschouwingen
gepleit voor de naleving van de hinderwet. Op dit moment worden er
in de gemeente Halsteren alle hinderwetsplichtige bedrijven zoveel
mogelijk opgespoord. Die worden kritisch doorlicht. Men gaat voor
waarden stellen waaraan dit soort bedrijven moet voldoen. Dan zegt U,
wij gaan pas tot aktie over als er klachten komen. Maar dan is vaak
van toepassing het spreekwoord, als het kalf verdronken is. Wij
zijn er meer voor om toch regelmatig te kontroleren .als er een
hinderwetsvergunning is verstrekt. Zeker op die bedrijven, waarvan
wij het zeer noodzakelijk achten. Ik denk maar aan ons groot
industrieterrein waar nogal wat gebeurt. Dan is het toch wel goed
om daar een kontrole te houden ook op andere bedrijven binnen de
gemeente Halsteren waar regelmatig nogal eens klachten -\an komen van
stank en hinder. Als wij dat willen dan zal de post 78.60 wat moe
ten worden verruimd. Ik meen, als ik uit mijn hoofd citeer, zo
ongeveer rond de 6.000,dat dat bedrag niet toereikend is
om op verantwoorde wijze kontrole uit te oefenen op hinderwetver
gunningen die in de gemeente Halsteren zijn verstrekt en dan ook
nog eens voor die bedrijven waarvan U zelf ook wel weet dat die van
tijd tot tijd gekontroleerd moeten worden. Wij komen dan ook met
een voorstel om op post 78.60 20.000,bij te ramen en daar
voor een ambtenaar, een bepaalde deeltaak op te dragen om kontrole
uit te oefenen op de verleende hinderwetvergunningen
Het lid van den Bos-BeckmannMeneer Roosenboom heeft in het eerste
deel van zijn betoog eigenlijk al verwoord wat ik ook had willen
zeggen. Ook wij pleiten voor een goede naleving van de hinderwet. Wij
willen er ook met name voor pleiten dat de ambtenaar die belast is
met die taak, hiervoor meer als nu, voldoende tijd zal krijgen.
De financiële konsekwentie die de heer Roosenboom daaruit trekt
kan ik op dit moment niet overzien. Verder had ik nog een vraag,
ook uit onze algemene beschouwingen. Wij vroegen U hoe vaak de gemeente
gebruik gemaakt had van de bijstandsregeling technische milieu
zorg. Het antwoord is daarop drie keer. V/ij willen graag weten
of dat gedurende het laatste jaar is of dat het drie keer in
het totaal is geweest en kunt U iets zeggen van de resultaten die
dat op heeft geleverd.
-35-
Wethouder SinkeDe heer Roosenboom zegt, op het ogenblik worden de
hinderwetsplichtige bedrijven kritisch doorgelicht. Je kunt daar
niet mee volstaan door te wachten tot er klachten zijn uit de
omgeving. Je zou direkt meer tot aktie over moeten gaan door
regelmatige kontrole en vooral regelmatige kontrole bij de
grotere industrieën. Hij duidt dan een en ander wat aan. Hij wil
dan uiteindelijk de mogelijkheden daarvoor verruimen door aan de post
technische milieuzorg 20.000,toe te voegen. Daar komt het
eigenlijk op neer. Ik denk dat dat eigenlijk in grote lijnen ook
een beetje de gedachte is die wij hebben. Als we naar het gewest
kijken, dat we op langere termijn meer body nodig zullen hebben, ook
meer geld zullen moeten uitgeven, of in elk geval middelen be
schikbaar hebben, paraat moeten hebben, waaruit we dit kunnen doen.
Het een staat een beetje haaks op het andere, op de deregulering, op
de ontwikkeling. Wat we zeker niet willen is een heksenjacht naar
elke kleinigheid. Ik denk ook dat in het kader van de milieuwet ook
de zaken veranderen. Twintig jaar geleden was een elektromotor bij
eorboer een groot gegeven. Dat wist men vijf kilometer verder, maar
als je tegenwoordig een goede radio-installatie hebt, die kan soms
net zoveel hinder geven aan de buren- het is een materie die in
beweging is. De wet is in beweging. Het is niet zo dat ons ver
schrikkelijk veel klachten bereiken. Via het klachtennummer uit
Den Bosch gebeurt het een keer. Incidenteel komen er natuurlijk
ook klachten binnen. Wij hebben als een van de eerste gemeenten
in West-Brabant aangedrongen op een gemeenschappelijke voor
ziening in de vorm van een gewestelijke voorziening. Wij zijn
ook nu nog daarvoor in. We hebben een gesprek gehad met de
portefeuillehouder van het gewest en hebben opnieuw gebracht dat
wij dat noodzakelijk vinden dat daar een neutrale body komt
die voor ons werken kan en die daar ook dat grotere werk, waar U
op doelt, kan doen. Wij kunnen daar op korte termijn dacht ik,
de eerste plannen vëttégemoet zien. Ik dacht dat het veel juister
is om dat nauwkeurig en snel uit te werken dan overhaast tot een
voorstel, als dat van de heer Roosenboom, over te gaan. Wanneer
je daar meerdere tijd voor vrijmaakt, dan zou dat inderdaad geld
kosten, maar ook bij die ambtenaar moeten dan weer de kapaci-
teiten aanwezig zijn en ingespeeld zijn op het gebeuren.
Mevrouw van den Bos die zegt meer tijd beschikbaar te stellen
voor de ambtenaar, maar dat komt eigenlijk toch op hetzelfde
antwoord neer wat ik zo even gegeven heb over die ambtenaar.
Wij willen daar niet een soort heksenjacht van maken. Het moet een
gerichte zaak zijn. de hogere techniek die daarbij komt, wat eigen
lijk ons grootste probleem is, die vereist toch weer wat extra of
wat meer kennis en dat zouden wij toch opnieuw ergens anders onder
moeten brengen. Mevrouw van den Bos zegt, wij kunnen die financiën
niet overzien. Ik denk dat de mening van het kollege al het beste
weergeeft, dat wij vinden dat wel gediend te zijn met een goed
technisch milieu-apparaat bij het gewest, wat betaalbaar is en
wat de body heeft om die grotere werkzaamheden voor ons te doen.
Dan denk ik ook even aan wat de heer Mouws vanavond zei in- het kader
van de personeelssituatiedat je dan misschien moet trachten dat
goed in te brengen in je eigen personeel. Dat je geen dingen
dubbel doet. Dat er natuurlijk ook een stuk wat minder gespecialiseerd
werk hier bij de gemeente kan blijven. Ik denk dat dat de goede op
lossing is die wij uit ons kollege als de meest juiste oplossing
zien. De vraag hoe vaak de technische milieudienst van de nabuur
gemeenten ingeschakeld is lijkt mij een uitstekend onderwerp voor
de kommissie Volksgezondheid en Milieuhygiëne. Als U het goed vindt
dat we dat daar, omdat h«t natuurlijk toch wel ingrijpend is,
wat nader toelichten. Het aantal is, U noemt drie maal. Ze hebben
hoofdzakelijk plaats gevonden het laatste jaar, het laatste ander
half jaa.r.