Bij geslachtsziekten bijvoorbeeld hebben mensen er vaak moeite mee om naar hun eigen huisarts te gaan. die mensen kunnen nu naar een gewestelijke gezondheidsdienst en worden daar ook behandeld. Ik denk dat het erg belangrijk is dat ook dit soort zaken nu in Halsteren op deze wijze kunnen worden behandeld. Een ander punt is verklaringen voor de woningbouwstichting om als urgent te worden verklaard, medische verklaringen, die kunnen nu kosteloos afgegeven worden door de gewestelijke gezondheidsdienst. Dat was toch hier plaatselijk altijd een probleem, hoe het dan moest. Het moest worden afgegeven door een andere arts dan de huisarts en dat kostte dan ook weer extra geld. Verder politiezaken, mensen die met teveel alcohol op toch rijden. Bloedproeven en dergelijke, dat gebeurt allemaal via de gewestelijke gezondheidsdienst. Wij hebben afge sproken met de direktie van de gewestelijke gezondheidsdienst dat we op korte termijn eens in de Publi-Pers zullen vermelden welke diensten aan de burgers van Halsteren bewezen kunnen worden door de gewestelijke gezondheidsdienst. Omdat daar toch onvoldoende over bekend is. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. G.Milieu. Het lid Roosenboom: V/ij hebben ook weer in onze algemene beschouwingen gepleit voor de naleving van de hinderwet. Op dit moment worden er in de gemeente Halsteren alle hinderwetsplichtige bedrijven zoveel mogelijk opgespoord. Die worden kritisch doorlicht. Men gaat voor waarden stellen waaraan dit soort bedrijven moet voldoen. Dan zegt U, wij gaan pas tot aktie over als er klachten komen. Maar dan is vaak van toepassing het spreekwoord, als het kalf verdronken is. Wij zijn er meer voor om toch regelmatig te kontroleren .als er een hinderwetsvergunning is verstrekt. Zeker op die bedrijven, waarvan wij het zeer noodzakelijk achten. Ik denk maar aan ons groot industrieterrein waar nogal wat gebeurt. Dan is het toch wel goed om daar een kontrole te houden ook op andere bedrijven binnen de gemeente Halsteren waar regelmatig nogal eens klachten -\an komen van stank en hinder. Als wij dat willen dan zal de post 78.60 wat moe ten worden verruimd. Ik meen, als ik uit mijn hoofd citeer, zo ongeveer rond de 6.000,dat dat bedrag niet toereikend is om op verantwoorde wijze kontrole uit te oefenen op hinderwetver gunningen die in de gemeente Halsteren zijn verstrekt en dan ook nog eens voor die bedrijven waarvan U zelf ook wel weet dat die van tijd tot tijd gekontroleerd moeten worden. Wij komen dan ook met een voorstel om op post 78.60 20.000,bij te ramen en daar voor een ambtenaar, een bepaalde deeltaak op te dragen om kontrole uit te oefenen op de verleende hinderwetvergunningen Het lid van den Bos-BeckmannMeneer Roosenboom heeft in het eerste deel van zijn betoog eigenlijk al verwoord wat ik ook had willen zeggen. Ook wij pleiten voor een goede naleving van de hinderwet. Wij willen er ook met name voor pleiten dat de ambtenaar die belast is met die taak, hiervoor meer als nu, voldoende tijd zal krijgen. De financiële konsekwentie die de heer Roosenboom daaruit trekt kan ik op dit moment niet overzien. Verder had ik nog een vraag, ook uit onze algemene beschouwingen. Wij vroegen U hoe vaak de gemeente gebruik gemaakt had van de bijstandsregeling technische milieu zorg. Het antwoord is daarop drie keer. V/ij willen graag weten of dat gedurende het laatste jaar is of dat het drie keer in het totaal is geweest en kunt U iets zeggen van de resultaten die dat op heeft geleverd. -35- Wethouder SinkeDe heer Roosenboom zegt, op het ogenblik worden de hinderwetsplichtige bedrijven kritisch doorgelicht. Je kunt daar niet mee volstaan door te wachten tot er klachten zijn uit de omgeving. Je zou direkt meer tot aktie over moeten gaan door regelmatige kontrole en vooral regelmatige kontrole bij de grotere industrieën. Hij duidt dan een en ander wat aan. Hij wil dan uiteindelijk de mogelijkheden daarvoor verruimen door aan de post technische milieuzorg 20.000,toe te voegen. Daar komt het eigenlijk op neer. Ik denk dat dat eigenlijk in grote lijnen ook een beetje de gedachte is die wij hebben. Als we naar het gewest kijken, dat we op langere termijn meer body nodig zullen hebben, ook meer geld zullen moeten uitgeven, of in elk geval middelen be schikbaar hebben, paraat moeten hebben, waaruit we dit kunnen doen. Het een staat een beetje haaks op het andere, op de deregulering, op de ontwikkeling. Wat we zeker niet willen is een heksenjacht naar elke kleinigheid. Ik denk ook dat in het kader van de milieuwet ook de zaken veranderen. Twintig jaar geleden was een elektromotor bij eorboer een groot gegeven. Dat wist men vijf kilometer verder, maar als je tegenwoordig een goede radio-installatie hebt, die kan soms net zoveel hinder geven aan de buren- het is een materie die in beweging is. De wet is in beweging. Het is niet zo dat ons ver schrikkelijk veel klachten bereiken. Via het klachtennummer uit Den Bosch gebeurt het een keer. Incidenteel komen er natuurlijk ook klachten binnen. Wij hebben als een van de eerste gemeenten in West-Brabant aangedrongen op een gemeenschappelijke voor ziening in de vorm van een gewestelijke voorziening. Wij zijn ook nu nog daarvoor in. We hebben een gesprek gehad met de portefeuillehouder van het gewest en hebben opnieuw gebracht dat wij dat noodzakelijk vinden dat daar een neutrale body komt die voor ons werken kan en die daar ook dat grotere werk, waar U op doelt, kan doen. Wij kunnen daar op korte termijn dacht ik, de eerste plannen vëttégemoet zien. Ik dacht dat het veel juister is om dat nauwkeurig en snel uit te werken dan overhaast tot een voorstel, als dat van de heer Roosenboom, over te gaan. Wanneer je daar meerdere tijd voor vrijmaakt, dan zou dat inderdaad geld kosten, maar ook bij die ambtenaar moeten dan weer de kapaci- teiten aanwezig zijn en ingespeeld zijn op het gebeuren. Mevrouw van den Bos die zegt meer tijd beschikbaar te stellen voor de ambtenaar, maar dat komt eigenlijk toch op hetzelfde antwoord neer wat ik zo even gegeven heb over die ambtenaar. Wij willen daar niet een soort heksenjacht van maken. Het moet een gerichte zaak zijn. de hogere techniek die daarbij komt, wat eigen lijk ons grootste probleem is, die vereist toch weer wat extra of wat meer kennis en dat zouden wij toch opnieuw ergens anders onder moeten brengen. Mevrouw van den Bos zegt, wij kunnen die financiën niet overzien. Ik denk dat de mening van het kollege al het beste weergeeft, dat wij vinden dat wel gediend te zijn met een goed technisch milieu-apparaat bij het gewest, wat betaalbaar is en wat de body heeft om die grotere werkzaamheden voor ons te doen. Dan denk ik ook even aan wat de heer Mouws vanavond zei in- het kader van de personeelssituatiedat je dan misschien moet trachten dat goed in te brengen in je eigen personeel. Dat je geen dingen dubbel doet. Dat er natuurlijk ook een stuk wat minder gespecialiseerd werk hier bij de gemeente kan blijven. Ik denk dat dat de goede op lossing is die wij uit ons kollege als de meest juiste oplossing zien. De vraag hoe vaak de technische milieudienst van de nabuur gemeenten ingeschakeld is lijkt mij een uitstekend onderwerp voor de kommissie Volksgezondheid en Milieuhygiëne. Als U het goed vindt dat we dat daar, omdat h«t natuurlijk toch wel ingrijpend is, wat nader toelichten. Het aantal is, U noemt drie maal. Ze hebben hoofdzakelijk plaats gevonden het laatste jaar, het laatste ander half jaa.r.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 104