Het gaat in de kommissie Ruimtelijke ordening om beleid en dan moet je het aantal woningzoekenden, de reële woningzoekenden inclusief kategorie-indeling kennen. Dat is nodig. Namen vind ik niet nodig. Ik heb begrip voor dat standpunt van het bestuur van de Woningstichting. Overigens krijgt het kollege die inzage wel. Mevrouw Wiersema heeft een aantal verkeersperikelen aangesneden. In de eerste plaats merkt ze op dat ze wel begrip heeft voor ons antwoord maar gaat ze verder we hebben toch wel- haast want het is een onveilige situatie. Het aantal verkeersbewegingen is ook te hoog op de Steenbergseweg en de Halsterseweg, daar zijn we het samen over eens. Verder wat betreft de veiligheid. Er zijn een aantal maatregelen genomen; a) verkeerslichten zijn er al een paar jaar. Dat is punt één. Die waren er al voordat ik hier kwam. Verder hebben wij een krediet uitgetrokken om. verbeteringen aan te brengen bij dat kruispunt. Dit krediet is inmiddels goedge keurd door Gedeputeerde Staten. Het werk kan nu worden uitgevoerd als de weersomstandigheden een beetje mee werken. Dus die ver beteringen komen er ook. Verder moet het aantal verkeersbewegingen omlaag. Dat is erg belangrijk. Ze vraagt gebeurt er wel wat. Er zijn ter zake verheugende mededelingen te doen, met name over de Zoomweg. Want onlangs is de minister van Verkeer en.Water staat, U wel bekend, op bezoek geweest bij gedeputeerde de Geus, bij Gedeputeerde Staten. Dit bezoek heeft vorige week plaatsge vonden. En toen is ook over de Zoomweg gesproken. Men spreekt over de zuidelijke en de noordelijke Zoomwe'g. De zuidelijke wordt eerst aangelegd omdat hierover afspraken zijn gemaakt met het buitenland, met de Belgen. In België is men namelijk al verder. Zij hebben de benodigde kunstwerken al praktisch gereed. Daarom wordt het zuidelijke gedeelte eerst aangelegd. Nu gaat het erom wat wordt onder het zuidelijke gedeelte gerekend. Nu is de afspraak gemaakt dat het gedeelte tussen Bergen op Zoom en ten noorden van Halsteren.Ook tot het zuidelijke gedeelte zal worden gerekend. Dat is de afspraak. Dit heeft Gedeputeerde de Geus bepleit bij de minister van Verkeer en Waterstaat en dat schijnt gelukt te zijn. Dat is uiteraard erg be langrijk. de minister heeft daar begrip voor getoond. Er is zelfs een convenant getekend tussen de provincie en het Rijk waar dit als eerste punt in opgenomen is. Een aantal verkeerszaken in Brabant zijn daarin opgenomen. De Maasroute ook onder andere. Dat is ook een be- - langrijke zaak. Maar het gedeelte Halsteren van de Zoomweg staat er schijnbaar als eerste punt in. Nog wel geen definitieve toe zegging van de minister, maar wel de toezegging dat ze er alle begrip voor heeft en dat ze daarom haar uiterste best er voor zal doen om een oplossing te vinden voor het meenemen van dit gedeelte Zoomweg in de eerste fase. Ik werd hier meteen de andere dag vanuit het provinciehuis over opgebeld. Op zich is dit een zeer verheugende ontwikkeling. Tot nu toe waren we over de termijn, wanneer met de aanleg van de Zoomweg zou worden gestart altijd zeer pessimistisch. Ook in deze nota zijn wij dat. Maar misschien dat er nu toch wat stroomversnelling in de zaak komt. Voorts is een ambtelijke werk groep bezig met de wegenstruktuur Halsteren-Bergen op Zoom. Er ligt reeds een rapport, maar er moet nog ter zake een convenant wor den opgesteld. Twintig december komt die ambtelijke werkgroep weer bij elkaar. Ik verwacht dat in de loop van januari dat convenant klaar is en dat we daar dan de kommissie en de raad mee kunnen kon- fronteren. Want hier wordt ook spoed mee betracht. Dat houdt ook mede verband met de afspraken die met de minister zijn gemaakt. Zulke afspraken als die van vorige week komen natuurlijk niet onver wachts tot stand. Hier vindt uiteraard ambtelijk vooroverleg over plaats. Ik was ook van te voren geïnformeerd dat er waarschijnlijk wel wat uit zou komen. Dus we hebben weer meer hoop. -29- Meer hoop dan verwoord is in onze algemene beschouwingen, onze aanbiedingsnota en het antwoord op de algemene be schouwingen. dit geeft tevens aan dat we een pas op de plaats moe ten maken met extra voorzieningen bij dat kruispunt. V/ant anders zou achteraf kunnen blijken dat dit overbodig is. Dat kan onze ge meente zich financieel niet veroorloven. Nogmaals optimisme, meer optimisme, maar wees ook weer niet al te optimistisch. Daar moet ik ook voor waarschuwen dat wel. Ik vergeet nog een punt. De Schansbaan. De stand met betrekking tot de Schansbaan. Het is zo dat de He.idemij in opdracht van de ruil verkavelingskommissie bezig is met het tracé-onderzoek, wij zijn geen opdrachtgeverWij betalen wel maar zijn geen opdrachtgever. V/ij worden er uiteraard wel bij betrokken, er ligt thans een eerste schets van het tracé. Overigens komt daar nog meer bij zoals een rapport, bestek enzovoorts. Die schets zal ik in de kommissie Ruimte lijke ordening van januari brengen. Als ik het.goed heb vergaderen we 12 januari al weer. Expres wat vlug omdat er nog meer zaken spoedig aan de orde moeten worden gesteld. Op 12 januari zal de kommissie in elk geval met deze schets worden gekonfronteerd de gemaakte opmerkingen van het kollege over deze schets zullen we dan meteen in die kommissievergadering meenemen. Wanneer het defini tieve plan klaar zal zijn is nog niet exact bekend. Misschien kan ik daar dan een mededeling over doen. Hdf'lid Roosenboom: Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk in Uw toezegging. Die vraag heb ik en wil ik nog eenkeer herhalen. Je kunt natuurlijk die man schadeloos stellen en laat ik dan maar van mijn bedrag uitgaan. Overigens kan ik dat hier niet zo een, twee, drie waar maken, maar veronderstel dat dat een miljoen wordt. Daar tegenover kun je andere zaken stellen. Laat ik dat ook maar op drie ton houden en dat men dan toch kiest voor het goedkoopste. Het zijn natuurlijk gemeenschapsgelden, dan kun je zeggen, dan is in ieder geval die tank weg. Maar als U zegt, wij willen er persé bouwen, dan speelt geld geen rol. Dan moet die tank weg. Ik zou toch wel die afweging maken. Of het een of het ander. Ik denk dat als het lood om oud ijzer is, ik wel Uw gedachten kan volgen. Maar als die verschillen verschrikkelijk groot worden, dan dachten wij dat wij toch wel liever zouden wensen dat dat spul verdween met een andere bestemming. Mijn vraagje. Ik meen dat het op deze bladzijde staat, maar dat is maar een informatie.U spreekt te weten, van deze gelegenheid maken wij nog gebruik U te attende ren op het feit dat vier gemeenten, te weten Bergen op Zoom, Nieuw- VossemeerSteenbergen en Halsteren. Nieuw-Vossemeer dat komt mij een beetje onlogisch voor. Ik zou meer gedacht hebben aan.... De voorzitterOp welke pagina? Het lid Roosenboom: Pagina 14 onderaan. Ik dacht dat ik zou moeten lezen Bergen op Zoom. De voorzitterDat staat er verkeerd, dat moet Dinteloord zijn. Het lid RoosenboomDan heb ik nu toch punten gehaald. Het lid Wiersema-DupréIk begrijp wel heel goed dat het kollege nu nog een beetje een afwachtende houding aanneemt, maar ik hoop toch dat U het kontakt heirover goed zult onderhouden. Ik denk dat het voor Halsteren de eerste keer toch wel erg ple zierig is om dooi' bergen op Zoom op zo'n manier geannexeerd te werdén De voorzitterOm door Bergen op Zoom op zo'n manier......??? Het lid Wiersema-DupréGeannexeerd te worden. Dan ben ik blij dat het toch een V.V.D-minister is die deze oplossing brengt. De voorzitter: Van welke partij is de minister van Financiën ook al weer, die dit moet betalen? Het lid wiersema-DupréSprak U zojuist over de minister van F inanciën?

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1983 | | pagina 101