Zeker niet. Bepaalde reserves worden daarbij volledig buiten gelaten. Bijvoorbeeld de bedrijfsreserves worden erbuiten gelaten. Die worden daar niet in betrokken. Als U er behoefte aan hebt dan kunnen we daar bij punt 51 verder over doorgaan, maar dat is eigenlijk het financieringsplan waaruit blijkt dat de gemeente Halsteren dit, qua reserves die ze heeft op 31 decem ber 1982, aan kan. Dat is het eerste punt. Dan heeft dacht ik de heer van Eekelen nog gevraagd om de grondverwerving te bespreken in de kommissie Financiën en ik wil hem dat graag toezeggen. Wethouder SinkeMevrouw Heimig heeft nog eens de aandacht gelegd op het vrij komen van andere gebouwen. Natuurlijk spreekt je dat aan, maar juist wanneer je daar verder induikt dan blijkt naast het gegeven dat dit gebouw in funktie blijft dat het natuurlijk heel intensief gebruikt gaat worden. Dat er in wezen een deel taken in worden gebracht die je dan in feite heel goedkoop onder brengt. Ik denk even aan een raadszaal, een trouwzaal, twee of drie kommissiekamersde burgerlijke zaken, de burgerlijke stand. Dat allemaal blijft in dit gebouw. In elke andere situatie moet je dat nieuw maken en met betrekkelijk weinig middelen blijven deze dienst en taken in dit gebouw gehandhaafd. Dat is ten opzichte van een nieuwe vestiging anders. Natuurlijk een groot winstpunt, dat je weieens vergeet als je een ander gebouw in gaat schatten en bovendien in de praktijk blijkt dat vrijkomende gebouwen heel intensieve verbouwingen vragen, omdat ze, wat ook een van onze totale eisen is, de bereikbaarheid bijvoorbeeld voor invaliden totaal missen. Ik noem maar even ietsIsolatieenfin dat weet U allemaal. Dat ene punt viel mij nog op tijdens de diskussie, dat we daar eigenlijk weinig aandacht aan schenken, dat we een groot aantal funkties in dit gebouw onder kunnen brengen met relatief geringe kosten. Gezien dan tegenover helemaal vervangende nieuwbouw. Die opmerking die men zegt over het huisvestigen van een afdeling op de Beek. Dat is dan zo bijzonder jammer, dat het dan juist weer een van de af delingen zal kunnen zijn, organisatorisch dan nog in enige mate, hoewel ook ODRP daarvan zegt, dat kost je toch een ton per jaar, alleen al dat laten daar. Maar dat ook die bereikbaarheid door invaliden zo funktioneel is en juist kun je dat helemaal niet hebben. Ik denk dat het ook veel harder gaat spelen als je gemeentelijke apparatuur voor 85,90 of 70 procent erg goed bereikbaar is en voor een ieder, dan ga je dat andere veel meer ervaren denk ik. Wij gaan gesprekken krijgen met invaliden,mensen over de trottoirs in onze Dorps straat en dat is ook begrijpelijk. Dat is ook een zaak uit de historie, maar zodra je in de nieuwe wijk dat gaat effenen, en dat gaat gebeuren, dan duiken de oude fouten nog veel harder op. Ik denk dat de burgemeester dat erg goed verwoord heeft. Dat je na die totale behoeftevoorziening moet streven,- en wat wij tot nu toe gehoord hebben van neutrale deskundigen over de opzet zoals die door de raad is geaccepteerd-, naar aanvullend bouwen en met gebruik van deze ruimte.Dat is voor een ieder erg positief over gekomen, maar heeft ons geruggesteund in die meningsvorm die natuurlijk in de loop van de jaren tot stand gekomen is. Het lid Roosenboom: Ik krijg de indruk dat iedereen weer zo'n beetje z'n Algemene Beschouwingen gaat herhalen. Ik wil er toch geen misverstand over laten bestaan ten opzichte van onze groe pering dat wij niet principieel tegen een nieuw administratiegebouw zijn. Ons probleem is dat in deze ekonomische krisis, waar het uitzicht nog niet van te overzien is, hoe zich dat eigenlijk gaat ontwikkelen. Dan moet je op dit moment geen prestige-objekten ondernemen. In zoverre zou ik met de Partij van de Arbeid en de V.V.D. een heel eind kunnen gaan om op een veel bescheide ner wijze te komen tot datgene wat U beoogt. Een andere en een betere huis vesting om bijvoorbeeld aan het huidige, het gebouw van Financiën, daar een stuk aan te bouwen, maar dan voor veel minder geld. En dan ook de Beek toch te laten funktioneren. En wat wethouder Sinke ook noemt, als dat een handicap zou zijn tot op heden dan moet dat worden opgelost, want de mensen die door welke reden dan ook op een gemakkelijke wijze daar niet naar binnen kunnen komen.s worden bezocht door de ambtenaren naar betrokkenen toe.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 33