-32- Dan ligt het totaal anders. Dan krijg je weer de gedecentraliseerde huisvesting en dat willen we nu juist niet. Het is een duidelijke keus, die we gemaakt hebben als raad om dit gebouw in samenhang met het nieuwe administratiegebouw funktioneel te laten zijn. Daarbij komt, als wij alle diensten in die school willen huisvesten, en dat is ons uitgangspunt, de Partij van de Arbeid denkt daar anders over, die heeft dat van meet af aan ook gezegd, dan moet er nogal wat gebeuren bij en in de H.Hartschool. En dat zal ook veel kosten met zich meebrengen, want het gebouw is op dit moment er totaal niet geschikt voor. Er zal veel in verbouwd moeten worden en er zal bijgebouwd moeten worden. Dat kost ook veel geld en ik denk niet dat dit zoveel zal uitmaken. Daarom zou ik graag doorgaan met de bestaande plannen die we nu hebbn, waar we mee in de route zitten. Blijkt dat niet haalbaar te zijn dan zullen we altijd de zaak opnieuw moeten bezien dat is duidelijk, dat begrijp ik ook wel. Maar ik zou toch de eenmaal ingeslagen weg, en wel met inachtneming van een aantal voorwaarden nu niet willen verlaten. Dan kom ik bij meneer Uytdewilligen terecht. Zijn fraktie heeft duidelijke voorwaarden gesteld. En inderdaad is het zo getaxeerd door de buitenwacht alsof de zaak bij het CDA heel anders zou liggen ten opzichte van het administratiegebouw. Ik heb dat heel anders ge proefd. Ik heb duidelijk geproefd van, ja, we moeten die zaak goed in de hand houdne en pas op dat we geen grotere uitgaven doen dan hoogst noodzakelijk is. En pas op dat het haalbaar, financieel haalbaar blijft en dat we niet in het ongewisse stappen. Daar waren die eisen voor, een limiet, een meerjarenraming, kijken en gezien de verwachtingen die er zijn of het haalbaar blijft. Daar zijn wij het mee eens. Dat hebben we ook in ons antwoord op de Algemene Beschou wingen gezegd. We hebben bij de meerjareninvesteringsnota ook gezegd dat we dat blijven doen. Daar wordt de ruimte aangegeven die er is. Daar moeten wij ook rekening houden met eventuele bezuinigingen die aangebracht zullen worden. De op- van hiervan moet in de lopende begroting gezocht worden. Dat is het uitgangs punt.Bezuinigingen via de lopende begroting proberen op te vangen en niet via de reserves die je hebt, want de reserves heb je maar één keer te besteden dat is het punt. Toch zullen de in de nota genoemde investeringen in de gaten gehouden moeten worden. Dat zullen wij ook zeker doen, dat hebben we ook toegezegd. Ik heb Uw opmerkingen alleen maar gezien als een punt van zorg- zuldig bestuur. Daarom zijn die voorwaarden naar voren gebracht. Dan de Partij van de Arbeid en de heer Priems als woordvoerder daarvan. Ik heb in feite al een antwoord gegeven op zijn vraag. Zijn fraktie heeft van meet af aan dat standpunt ingenomen. Wij weten dat. Wij hebben in meerderheid een andere weg gekozen en waarvan wij denken dat die beter is. Ook al vanwege de efficiency. Er zitten allerlei zaken aan vast. Ik wil toch nog eens een keer vermelden dat het bureau ODRP, ons een programma van eisen heeft gegeven. Ik heb begrepen dat zij zeggen dat ze op vrij eenvoudige wijze kunnen aan tonen dat een gedecentraliseerde huisvesting, als je de Beek in stand zou houden, veel extra exploitatiekosten met zich mee zou brengen met name aan verwarming, aan schoonhouden, aan koffieschenken enzovoorts. Het zijn alle maal maar onderdelen van postjes, maar je moet ze dan wel bij elkaar optellen. De sekretaris is naar een konferentie in Eindhoven geweest waar over ombuigingen gesproken werd, hoe je dat moet aanpakken. Dat kwam natuurlijk wel goed uit. Ik zei tegen hem, als je nog eens wat hoort dan kunnen we dat vanavond mee nemen. Ik weet niet of dat het geval is, hoe pak jedit aan? We hebben daar natuurlijk wel mee te maken. Dat als antwoord op de opmerkingen die de heer Priems heeft gemaakt. Ik kijk wethouder van der Weegen aan. Ik zal onge twijfeld wat onderdelen vergeten hebben, daar zal hij op antwoorden met name de financiële kant van de zaak. Wethouder van der Weeqen: Twee aspekten, Enerzijds nog even. In dit stuk wordt ook verwezen naar het punt 1 van de raadsvergadering waarin eigenlijk aangege ven wordt dat de gemeente Halsteren qua eigen vermogen, dus qua reserve ringen die ze gepleegd heeft in het verleden, de financiering van een gebouw van deze omvang en het totale prioriteitenschema van Staat I kan financieren, dus zonder extra lasten in de normale lopende begroting. Alleen moet je duide lijk hierbij vertellen dat je dus aanzienlijk beslag legt op die reserves die je op dit moment hebt, maar zeker niet dat de normeringen die daarvoor gelegd zijn worden overschreden.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 32