-22-
Mij bereiken berichten dat dit inderdaad slaagt. Daarbij zou ik het op dit moment
willen laten en de markt zeker thans niet ter diskussie willen stellen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester
en wethouders
±ng_ nst onde rv/i js_°_r_levensbesch°ü\i/e lijk
vormingsonderwijs!
Het lid Roosenboom: Een principiële zaak. Ik vraag stemming in ieder geval om
deze post uit de begroting te schrappen.
Het lid PriemsIk kan me voorstellen dat L) in Uw antwoord zegt dat U als
kollege geef)behoefte hebt om nieuwe initiatieven te ontplooien in deze richting.
We hebben dat vorig jaar uitgebreid bediskussieerdArgumenten voor en tegen zijn
aangedragen, maar dat heeft na de verkiezingen toch niet tot veranderingen geleid.
We hebben een raad in dezelfde samenstelling. Het is me vanavond al eerder op
gevallen, dat dat geen garantie hoeft te betekenen voor het standpunt en het stem
gedrag. We proberen het nu nog maar een keertje opnieuw. Wij zijn er ook voor dat
deze regeling, met de vorm van behoorlijk bestuur, een afbouw kent van 3 d 4
jaar. Vooral omdat het zo is dat op dit moment niet de protestants-christelijke
school, de neutrale school er gebruik van maken, alleen de katholieke school.
De voorzitter: We hebben als kollege destijds het voorstel gedaan om de ver
goeding te bepreken tot 15% van de kosten omdat we vonden dat er ter zake ook
een stuk eigen verantwoordelijkheid bij de ouders hoort te liggen door daar gedeel
telijk zelf een financiële bijdrage aan te leveren. We hebben hier uitvoerig
over gediskussieerd in de raad en dat is nog niet lang geleden. In juni 1981.
Daar is uitdrukkelijk uitgekomen dat men 100?ó subsidiëren wenst te handhaven.
Ik ben blij dat de heer Priems ook konstateert dat hij zich kan voorstellen dat
het kollege niet zo'n behoefte had om op dit moment daar opnieuw een diskussie
aan te wijden door zelf weer met een voorstel te komen. Als U zegt ik wil het
toch in stemming brengen en gezien de verkiezingen die er inmiddels hebben
plaatsgevonden, je weet het nooit, ja dat is U goede recht. Alleen dan konstateer
ik wel dat er twee voorstellen liggen. Van de fraktie Leefbaarheid dat het helemaal
wordt afgeschaft. Terwijl U voorstelt om het gefaseerd af te schaffen. Het zou wel
prettig zijn dat er één voorstel uitkomt. Anders betekent dit dat er twee keer moet
worden gestemd.
Het lid Roosenboom: Ik kan me er ook wel in vinden om het af te bouwen omdat het
dan wat minder wordt.
De voorzitter: Dus wordt het een gefaseerde afschaffing over een termijn van drie
a vier jaar. Nu kijk ik de wethouder Onderwijs even aan, want ik geef hem graag even
de gelegenheid om hierop te reageren.
Wethouder van der Weeqen: Misschien is het dan toch verstandig om dat eerst in de
kommissie Onderwijs te behandelen en dan in januari/februari met een voorstel
bij de raad terug te komen.
Het lid Roosenboom: Realiseert U zich wel dat de raad het hoofd van de gemeente is.
De voorzitter: Ik moet dit korrigeren. Wethouder van der Weegen denkt daar niet
anders over. Daar ken ik hem inmiddels te goed voor. Maar hij denkt aan de zorg
vuldigheid hoe je zo'n voorstel moet behandelen. Daar is het hem om begonnen.
Aan de andere kant moet ik het deze keer wel met hem oneens zijn, omdat we
hier al een keer een uitvoerige diskussie hebben gehad. Ik denk dat daar weinig
nieuws aan is toe te voegen als we zo'n voorstel opnieuw via de kommissie laten
lopen. Als hij er geen overwegend bezwaar tegen heeft dan zou ik het toch in
stemming brengen. Trouwens dat recht heeft men ook om het in stemming te brengen.
Het kan overigens zijn dat Uw argument om het even aan te houden de raadsleden
overtuigt. Ik geef nog graag even de kans om hierop te reageren.
Het lid Uytdewilliqen: U zult begrijpen dat wij als C.D.A. met Uw standpunt mee
kunnen gaan. Om niet terug te komen op het ingenomen voorstel en op die ingenomen
subsidieverordening, ik zou het een hele slechte zaak vinden als de heer Priems
zegt dat de protestants-christelijke daar niet van profiteren. Dan is dat een eigen
inbreng, want als ze er om vragen kunnen ze dat ook krijgen.
Dus ze zullen er niet om vragen, anders krijgen ze dat ook.