-15- Onze vraag luidt dan ook. Hoe kan een snellere totstandkoming van een dergelijke dienst alsnog worden bewerkstelligd en welke rol kan de provincie hierin spelen? Wellicht is het mogelijk dat de provincie een deel van haar taken pakket door een regionale dienst kan laten verrichten,waardoor deze óök de beschikking krijgt over meer financiële armslag. De commissaris van de Koningin: Ik ben het met een goed deel met de geachte spreekster eens. Haar argumenten voor een regionale milieu dienst die deel ik ongeveer kompleet. En het zou toe te juichen zijn wanneer er iets tot stand kwam. Nu kunnen we niet twee dingen tegelijk doen, en dat is, decentraal denken en centraal regelen. Ik denk dus toch dat het hier in dit gebied met een regeling tussen de gemeenten tot stand gebracht zal moeten worden, omdat ik niet zie hoe het van bovenaf zou moeten gebeuren. Punt een. Tenzij er dwingend opgetreden wordt en dat wil niemand, want dan kom je op het terrein van de ge meentelijke autonomie en daar hebben we daarstraks al over van gedachten gewisseld. Dergelijke zaken dienen door de gemeenten met elkaar geregeld te worden. Wanneer niet in dezelfde overtuigende mate waarin hier deze argumenten naar voren zijn gebracht, en als ze naar voren worden gebracht, dan zal de politiek moeten trachten daar het een en ander aan te doen. Gebeurt het niet dan hebben we daar allemaal de nadelige gevolgen van. Ik ben er persoonlijk,-ik spreek helemaal voor mijzelf-, sterk voorstander van deze regionale milieu diensten. De provincie heeft ook getracht dat zij het meer met woord dan met de daad, te stimuleren. Waarom? Omdat de provincie, zoals U allen weet, ook over zeer beperkte middelen beschikt. De provincie is niet het allereerste financieringsinstituut.. De provincie beschikt ook niet over fondsen waar de rijksoverheid over beschikt. De financiële verhouding tussen provincie en gemeente bestaat gewoon niet, dus die kun je moeilijk gaan introduceren. Ik ben het wel eens met de opvatting dat, wanneer er een regionale milieudienst opgericht zou zijn dat onder andere de provincie daar voordeel van kan hebben. Dat de provincie wellicht zelfs daarin een motief zou kunnen vinden, omdat de provincie een reeks taken wel licht zelf niet hoeft uit te voeren. Die mogen we ook niet uitvoeren als we niet kunnenmevrouwMaar als we ze zouden kunnen uitvoeren en we zouden ze niet meer behoeven te doen, dan blijft er theoretisch gesproken geld over. Dat zou je erin kunnen stoppen,zodat het op een ander vlak gebeurt. We doen dat ook in allerlei bijdrageregelingen op het gebied waarin wij met gewesten enigerlei financiële relatie aan gaan. Konstaterende dat ik er voor ben is het daarmee nog niet voor elkaar gebracht. U hebt zelf ook de remmende faktoren genoemd. Ik zal daar verder niet op in gaan. Het is een verschijnsel wat we hier en daar in de provincie en op andere plaatsen ook nog zijn tegengekomen toen we met onze regionale milieudiensten wensten te komen. Het is een zekere argwaan,-ik zit het misschien volstrekt ver keerd uit te drukken, maar ik heb zo gauw geen ander woord bij de hand-, ten opzichte van de positie van de centrumgemeente die over een dienst beschikt en die dan in onvoldoende mate ten dienste zou stellen van degenen die in de omgeving daar behoefte aan hebben. Dergelijke zaken komt men meer tegen. Ik denk toch allereerst dat het Gewest het zal moeten regelen. Het Gewest moet die dienst tot stand brengen, met de inbreng van degenen die daar nu wel over milieudienst en know how beschikken en ik geloof dat dat toch de eerste aanzet is om ertoe te komen. Van de andere kant voel ik met U mee dat er ontwikkelingen zijn die hier nu een keer hebben plaatsgehad. Die ook extra konse quenties hebben. Aanwezigheid van bepaalde bedrijven, aanwezigheid van bepaalde verkeersverbindingen. U hebt het Rijn-Scheldekanaal genoemd, de aanwezigheid van een groot industriegebied met de daarbij behorende energieverschaffers in het Antwerpse gebied.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 99