-15-
Onze vraag luidt dan ook. Hoe kan een snellere totstandkoming van
een dergelijke dienst alsnog worden bewerkstelligd en welke rol kan
de provincie hierin spelen?
Wellicht is het mogelijk dat de provincie een deel van haar taken
pakket door een regionale dienst kan laten verrichten,waardoor deze óök de
beschikking krijgt over meer financiële armslag.
De commissaris van de Koningin: Ik ben het met een goed deel met de
geachte spreekster eens. Haar argumenten voor een regionale milieu
dienst die deel ik ongeveer kompleet. En het zou toe te juichen zijn
wanneer er iets tot stand kwam. Nu kunnen we niet twee dingen tegelijk
doen, en dat is, decentraal denken en centraal regelen. Ik denk dus
toch dat het hier in dit gebied met een regeling tussen de gemeenten
tot stand gebracht zal moeten worden, omdat ik niet zie hoe het van
bovenaf zou moeten gebeuren. Punt een. Tenzij er dwingend opgetreden
wordt en dat wil niemand, want dan kom je op het terrein van de ge
meentelijke autonomie en daar hebben we daarstraks al over van
gedachten gewisseld. Dergelijke zaken dienen door de gemeenten met
elkaar geregeld te worden. Wanneer niet in dezelfde overtuigende mate
waarin hier deze argumenten naar voren zijn gebracht, en als ze
naar voren worden gebracht, dan zal de politiek moeten trachten daar
het een en ander aan te doen. Gebeurt het niet dan hebben we daar
allemaal de nadelige gevolgen van. Ik ben er persoonlijk,-ik spreek
helemaal voor mijzelf-, sterk voorstander van deze regionale milieu
diensten. De provincie heeft ook getracht dat zij het meer met woord
dan met de daad, te stimuleren. Waarom? Omdat de provincie, zoals
U allen weet, ook over zeer beperkte middelen beschikt. De provincie
is niet het allereerste financieringsinstituut.. De provincie
beschikt ook niet over fondsen waar de rijksoverheid over beschikt.
De financiële verhouding tussen provincie en gemeente bestaat
gewoon niet, dus die kun je moeilijk gaan introduceren.
Ik ben het wel eens met de opvatting dat, wanneer er een regionale
milieudienst opgericht zou zijn dat onder andere de provincie daar
voordeel van kan hebben. Dat de provincie wellicht zelfs daarin
een motief zou kunnen vinden, omdat de provincie een reeks taken wel
licht zelf niet hoeft uit te voeren. Die mogen we ook niet uitvoeren
als we niet kunnenmevrouwMaar als we ze zouden kunnen uitvoeren
en we zouden ze niet meer behoeven te doen, dan blijft er theoretisch
gesproken geld over. Dat zou je erin kunnen stoppen,zodat het op een
ander vlak gebeurt. We doen dat ook in allerlei bijdrageregelingen op
het gebied waarin wij met gewesten enigerlei financiële relatie aan
gaan. Konstaterende dat ik er voor ben is het daarmee nog niet voor
elkaar gebracht. U hebt zelf ook de remmende faktoren genoemd. Ik
zal daar verder niet op in gaan. Het is een verschijnsel wat we
hier en daar in de provincie en op andere plaatsen ook nog zijn
tegengekomen toen we met onze regionale milieudiensten wensten te
komen. Het is een zekere argwaan,-ik zit het misschien volstrekt ver
keerd uit te drukken, maar ik heb zo gauw geen ander woord bij de
hand-, ten opzichte van de positie van de centrumgemeente die over een
dienst beschikt en die dan in onvoldoende mate ten dienste zou stellen
van degenen die in de omgeving daar behoefte aan hebben. Dergelijke
zaken komt men meer tegen. Ik denk toch allereerst dat het Gewest
het zal moeten regelen. Het Gewest moet die dienst tot stand brengen,
met de inbreng van degenen die daar nu wel over milieudienst en know
how beschikken en ik geloof dat dat toch de eerste aanzet is om ertoe
te komen. Van de andere kant voel ik met U mee dat er ontwikkelingen
zijn die hier nu een keer hebben plaatsgehad. Die ook extra konse
quenties hebben. Aanwezigheid van bepaalde bedrijven, aanwezigheid van
bepaalde verkeersverbindingen. U hebt het Rijn-Scheldekanaal genoemd,
de aanwezigheid van een groot industriegebied met de daarbij behorende
energieverschaffers in het Antwerpse gebied.