-14- h. eenheid in advies en controle kan basis zijn voor een zekere eenheid in uitvoering en beleid, waardoor weer een doorzichtigere procedure voor de burger ontstaat hetgeen het vestigingsklimaat positief zal beïnvloeden. Ook onze gemeente ziet zich geplaatst voor specifieke problemen. Binnen het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant, waarvan onze gemeente deel uitmaakt, staan met name de twee centrumgemeenten die wel over een goed geoutilleerd apparaat beschikken, een snelle realisering in de weg. Weliswaar is met deze gemeenten de afspraak gemaakt dat voor tech nische adviezen een beroep kan worden gedaan op hun technische dienst, doch aan deze methode kleven naar onze mening nogal wat bezwaren. Zo kan bij een opeenhoping van werkzaamheden de prioriteitenstelling al gauw in het voordeel van de centrumgemeenten uitvallen. De ge zagsrelatie van de betrokken ambtelijke dienst met zijn eigen gemeente bestuur is immers totaal anders en van veel direktere aard dan die met de randgemeenten, die een beroep op de know-how doen. Binnen het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant is men doende met een bijstandsregeling technische milieuzorg welke 2 jaar funktioneert. Maar de huidige afsprakenbasis wordt door onze ge meente Halsteren als onvoldoende ervaren. Wij hebben dan ook onze behoefte aan verdere samenwerking op het terrein van de technische milieuzorg ten zeerste onderstreept. Daarom vinden wij een regionale milieudienst ondanks de aanwezigheid van de bijstandsregeling gewenst. Nog enige argumenten hiervoor zijn: Diverse vormen van milieuverontreiniging overschrijden de grens. Denkt U maar na over wat er vanuit de Antwerpse havens de Zuidwesthoek van Noord-Brabant overschrijdt op luvogebied. Denkt U maar na over de kerncentrales te Doel,net over de Nederlandse grens. In Nederland is een alarmregeling t.a.v. kerncentrales tot stand gekomen, maar kunnen wij in onze regio wel rekenen op een goede afspraken-/beleidsbasis tussen de Nederlandse provincies Noord- Brabant en Zeeland met België? Denkt U maar na over het Schelde-Rijnkanaalprobleem. Wat te doen en hoe te handelen wanneer een calamiteit zich daar meldt. Een verordening t.a.v. het Schelde-Rijnkanaal ligt kant en klaar, maar wanneer je de realiteit aan de verordening toetst, dan concludeer je overgrote hiaten weinig of niets schijnt geregeld te zijn. In 1977 is deze verordening al ter sprake gebracht en vast gesteld. Een werkgroep is bijeengekomen om een rampenplan op te stellen. Het plan is behandeld en toegezonden aan de overheden, maar hierna is er niets meer vernomen. Denkt U maar na over onze eigen Theodorushaven. Steeds meer risieofaktorendragende fabrieken situeren zich hier. Controle op de naleving van de nieuwe wetgeving wordt gecompli ceerder, het uitvoeren van sancties wordt vaak achterwege gelaten. Wij nemen aan dat deze 4 bovenaangehaalde punten alleen al pleiten voor een goed opgezette gewestelijke milieudienst. Bovendien vin den wij: Als de overheid (Rijk,Provincie of gemeente) in West-Brabant grote chemische basis-industrieën mogelijk maakt, tevens één van de drukst bevaren kanalen in Nederland heeft gerealiseerd(verbinding Antwerpen,Rotterdam,Ruhrgebiedmet daarbij nog 3 kerncentrales net over de grens die in de toekomst tot meerdere centrales zullen worden uitgebreid, dan is het ook de taak van diezelfde overheid om de bevolking via o.a. een goed funktionerende gewestelijke milieu dienst te beschermen tegen risico's. Dat kan één enkele gemeente, dat kan Halsteren voor zijn 13.000 inwoners niet alleen. Een mooi voorbeeld van een regionale milieudienst vinden we in de Rijnmond en de Drechtsteden, misschien dat een soortgelijke aanpak op milieutechnisch gebied te verwezenlijken is.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 98