-13- De commissaris van de Koningin; Ik denk dat dit probleem met veel begrip tegemoet getreden zal u/orden en u/ordt bekeken, ook in het licht van een bedrijfterreinenbeleidZoals U u/eet er is een struk- tuurschema bedrijventerreinen en daar u/orden deze zaken ook mede in bekeken. Ik heb het gebied gezien waar U over gesproken hebt. Waar ik onder de indruk ben gekomen van de argumenten die hier worden aange dragen, en door U nog zo toegespitst zijn aangedragen, dat ik daar ook met gesprekken die wij daar bij ons bestuur weer over zullen hebben, nog wel over kunnen doorpraten. Ook hier weer een terrein waar U naar toe wou en waar de kommissie weer weinig voor voelde. Ik denk dat dergelijke dingen toch ook nog in regionaal verband,- ik weet wel dat ik iets heel moeilijks zeg-,bekeken moeten worden. Het is toch wel goed om het te projekteren tegen de hele struktuurschema van bedrijventerreinen en dan blijft over dat U toch voor Uw eigen be drijven in deze gemeente, voor kleinschalige bedrijven, zoals U ze hebt opgesomd, zeker enige akoommodatie zult moeten kunnen bieden. Daarover zou nog wel wat te zeggen zijn. Ik wil dat liever niet doen, maar ik denk dat Uw mogelijkheden naar het noord-oosten, dat daar zeer zeker een serieus gesprek over gevoerd kan worden. Ik wou het daar verder bij laten omdat het ook nogal wat zaken betreft die zeker niet mijn direkte bemoeiingen hebben. Ik moet dan wat voor zichtig voortbewegen, het gevoel hebbende, zelfs bij deze tempe ratuur, op glad ijs te zijn. 4. GEWESTELIJKE MILIEUDIENST. Het lid de Goffau-van Kaam: Waarom pleit de gemeenteraad van Halsteren voor een gewestelijke milieudienst? Het milieubewust besturen van een gemeente brengt voor het gemeente bestuur de verantwoordelijkheid met zich de milieu-implicaties van elke beleidsbeslissing te onderkennen en te doorzien. Dit vereist even wel een goede kennis op milieu-hygiënisch gebied, alsmede de mogelijk heid te kunnen beschikken over technische apparatuur. De hedendaagse milieuproblematiek is gekomplieeerdde uitvoering van de milieuwet geving over het algemeen onvolledig, het aantal beschikbare deskundigen onvoldoende. Deze drie punten wijzen op tekortkomingen in de zorg voor de hygiëne van het milieu. Ook de andere gemeentetaken op milieu hygiënisch gebied zijn nu onderworpen aan de eis van aangepaste know-how en instrumentatie, een eis die vroeger niet of in elk ge val veel minder aanmwezig was. Het moet uitgesloten worden geacht dat alle gemeenten zich nog individueel kunnen voorzien van de noodzake lijke deskundigheid en de gswenste outillage om een eigen milieu hygiënisch beleid te kunnen ontwikkelen en te onderbouwen. Financieel is het onmogelijk om in elke gemeente de technisch-juridische ondersteuning voor een onafhankelijk milieubeleid te kunnen aan trekken. Samenwerking van meerdere gemeenten wordt vrijwel algemeen aanbevolen. Het begrip "regionale milieudienst" is zo langzamerhand gemeengoed geworden. Regionale milieudiensten worden aanbevolen door de Provincie Noord-Brabant, de V.N.G., de Centrale Raad voor Milieu hygiëne en het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne. Een aantal voordelen van een regionale milieudienst zijn: a.de op kwalitatief gegarandeerde niveau-uitvoering van alle wette lijke milieutaken; b.bundeling van know-how en deskundigheid; c.bundeling van kostbare outillage(laboratoria,meetwagens enz.); d.het gezamenlijk dragen of gedeeltelijk dragen van de kosten; e. voorkoming van overdracht van gemeentelijke/gewestelijke taken naar hoge overheden; f.mogelijkheden tot uitvoeren van taken binnen de regio(behoud en uit breiding werkgelegenheid); g.eenheid,advisering,controle voor alle deelnemers; hierdoor kunnen gegevens en tekstverwerking optimaal geautomatiseerd worden(lagere kosten en kortere procedure);

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 97