-13-
De commissaris van de Koningin; Ik denk dat dit probleem met veel
begrip tegemoet getreden zal u/orden en u/ordt bekeken, ook in het
licht van een bedrijfterreinenbeleidZoals U u/eet er is een struk-
tuurschema bedrijventerreinen en daar u/orden deze zaken ook mede
in bekeken. Ik heb het gebied gezien waar U over gesproken hebt. Waar
ik onder de indruk ben gekomen van de argumenten die hier worden aange
dragen, en door U nog zo toegespitst zijn aangedragen, dat ik daar
ook met gesprekken die wij daar bij ons bestuur weer over zullen
hebben, nog wel over kunnen doorpraten. Ook hier weer een terrein
waar U naar toe wou en waar de kommissie weer weinig voor voelde.
Ik denk dat dergelijke dingen toch ook nog in regionaal verband,-
ik weet wel dat ik iets heel moeilijks zeg-,bekeken moeten worden. Het
is toch wel goed om het te projekteren tegen de hele struktuurschema
van bedrijventerreinen en dan blijft over dat U toch voor Uw eigen be
drijven in deze gemeente, voor kleinschalige bedrijven, zoals U ze
hebt opgesomd, zeker enige akoommodatie zult moeten kunnen bieden.
Daarover zou nog wel wat te zeggen zijn. Ik wil dat liever niet doen,
maar ik denk dat Uw mogelijkheden naar het noord-oosten, dat daar
zeer zeker een serieus gesprek over gevoerd kan worden. Ik wou het
daar verder bij laten omdat het ook nogal wat zaken betreft die
zeker niet mijn direkte bemoeiingen hebben. Ik moet dan wat voor
zichtig voortbewegen, het gevoel hebbende, zelfs bij deze tempe
ratuur, op glad ijs te zijn.
4. GEWESTELIJKE MILIEUDIENST.
Het lid de Goffau-van Kaam: Waarom pleit de gemeenteraad van Halsteren
voor een gewestelijke milieudienst?
Het milieubewust besturen van een gemeente brengt voor het gemeente
bestuur de verantwoordelijkheid met zich de milieu-implicaties van elke
beleidsbeslissing te onderkennen en te doorzien. Dit vereist even
wel een goede kennis op milieu-hygiënisch gebied, alsmede de mogelijk
heid te kunnen beschikken over technische apparatuur. De hedendaagse
milieuproblematiek is gekomplieeerdde uitvoering van de milieuwet
geving over het algemeen onvolledig, het aantal beschikbare deskundigen
onvoldoende. Deze drie punten wijzen op tekortkomingen in de zorg
voor de hygiëne van het milieu. Ook de andere gemeentetaken op milieu
hygiënisch gebied zijn nu onderworpen aan de eis van aangepaste
know-how en instrumentatie, een eis die vroeger niet of in elk ge
val veel minder aanmwezig was. Het moet uitgesloten worden geacht dat
alle gemeenten zich nog individueel kunnen voorzien van de noodzake
lijke deskundigheid en de gswenste outillage om een eigen milieu
hygiënisch beleid te kunnen ontwikkelen en te onderbouwen.
Financieel is het onmogelijk om in elke gemeente de technisch-juridische
ondersteuning voor een onafhankelijk milieubeleid te kunnen aan
trekken. Samenwerking van meerdere gemeenten wordt vrijwel algemeen
aanbevolen. Het begrip "regionale milieudienst" is zo langzamerhand
gemeengoed geworden. Regionale milieudiensten worden aanbevolen door
de Provincie Noord-Brabant, de V.N.G., de Centrale Raad voor Milieu
hygiëne en het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne.
Een aantal voordelen van een regionale milieudienst zijn:
a.de op kwalitatief gegarandeerde niveau-uitvoering van alle wette
lijke milieutaken;
b.bundeling van know-how en deskundigheid;
c.bundeling van kostbare outillage(laboratoria,meetwagens enz.);
d.het gezamenlijk dragen of gedeeltelijk dragen van de kosten;
e. voorkoming van overdracht van gemeentelijke/gewestelijke taken
naar hoge overheden;
f.mogelijkheden tot uitvoeren van taken binnen de regio(behoud en uit
breiding werkgelegenheid);
g.eenheid,advisering,controle voor alle deelnemers;
hierdoor kunnen gegevens en tekstverwerking optimaal geautomatiseerd
worden(lagere kosten en kortere procedure);