-8- We zullen dat beter weten nadat het meerjarenplan personenvervoer en wanneer het in een begroting, welke dan ook, 1984,1985,1986, wordt opgenomen. Men denkt dat die tracé-procedure nog eind van het jaar kan starten. Dat is het enige wat ik er U over kan zeggen. Heb ik geen antwoord gegeven op Uw vraag of ik kan vertellen hoe het komt. Ik denk dat je dat naderhand eens zou moeten bestuderen om er precies achter te komen waarom deze toch zeer noodzakelijke verbin ding zoveel vertraging heeft ondergaan. Daar zitten nog wel enkele an dere dingen, maar het zou veel te ver voeren. Er zijn ook allerlei moeilijkheden met vaststellen van bepaalde uitgangspunten geweest. Ook van bepaalde letterlijke uitgangspunten, waar ga je in die verbinding noordwaarts en hoe ga je precies zuidwaarts, welke relatie is er tot de hele infrastruktuur in het westelijk gebied. Enzovoortsenzovoorts maar ik denk dat we dan een beetje afdwalen van het typisch Halsterse probleem. Ik wou alleen zeggen dat ik het betreur, het provinciaal bestuur het ook betreurt, dat het allemaal zo lang duurt en geduurd heeft. Er gloort iets in de verte,enig licht. De voorzitter: E«én nog een kleine toelichting. De commissaris sprak over een convenant dat gesloten zal werden tussen de diverse betrokken overheden. Dit convenant is vooral bedoeld om er voor te zorgen dat geen wegen sec, los van het totaalplaatje, in uitvoering worden genomen. Denk bijvoorbeeld aan de randweg Noord als die alleen zou worden aangelegd en niet de daarbij behorende aanvullende voorzieningen. Dit zou dan een slechte zaak zijn. Een en ander moet integraal worden bezien. Dat heeft de commissaris ook al naar voren gebracht en daar is het convenant voor bedoeld. Om te voorkomen dat wegen sec worden aangelegd, zonder een en ander in samenhang te bezien. De bedoeling is ook om dit convenant in deze raad te brengen zodat U zich als raad hierover kunt uitspreken. 2.DE SCHANS Het lid de Goffau-van Kaam: In september 1979 koos de gemeenteraad in principe voor een noordwestelijke uitbreiding van de toekomstige woonbebouwing, Hiervoor werden dan ook de nodige studies verricht, bekend onder de naam "Voorstudie Maaipad". Uit de advies-nota van de P.P.C. - subcommissie voor de gemeentelijke plannen d.d. 16 juli 1981 nr.81.05861 bleek dat een volledige benutting van het plangebied Maaipad niet aanvaardbaar werd geacht. Grootste struikelblok daarbij was de aanwezigehid van de Brabantse wal. Uitbreidingen in richting Theodorushaven zullen niet tot de mogelijk heden behoren vanwege de invloedssfeer van het industriegebied. Volgens de P.P.C. worden de volgende uitbouwmogelijkheden bespreek baar geacht: 1.afzien van bebouwing in het Maaipad en de benodigde woningen situeren in De Schans of Daansbergen; 2. benutting van de beperkte mogelijkheden in het gebied Maaipad en de resterende woningbehoefte in intergemeentelijk verband op vangen. Bij benutting van de mogelijkheden in het gebied Maaipad wordt het opvangen van de resterende woningbehoefte in Daansbergen op de Schans niet aanvaardbaar geacht gezien de zeer geringe aantallen woningen waar het dan om gaat. Zowel in Daansbergen als de Schans zullen deze kleine aantallen woningen gedurende lange tijd in een sterk geïsoleerde lig ging verkeren. Aldus P.P.C.. Uitgaande van de restcapaciteit in de kern Halsteren is, volgens de provinciale woningbehoefteberekening, voor de periode tot 1990 nog voor circa 200 woningen ruimte nodig in nieuwe locaties. Aangezien het voor de gemeenteraad van Halsteren onaanvaardbaar is om de resterende woningbehoefte - na benutting van de beperkte moeilijkheden in het gebied Maaipad - in intergemeentelijk berband op te vangen, bleef er geen andere keus over dan het alternatief "De Schans". Hiervoor koos de raad dan ook in haar raadsvergadering van 20 augustus 1981.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 92