-8-
We zullen dat beter weten nadat het meerjarenplan personenvervoer
en wanneer het in een begroting, welke dan ook, 1984,1985,1986,
wordt opgenomen. Men denkt dat die tracé-procedure nog eind van het
jaar kan starten. Dat is het enige wat ik er U over kan zeggen.
Heb ik geen antwoord gegeven op Uw vraag of ik kan vertellen hoe
het komt. Ik denk dat je dat naderhand eens zou moeten bestuderen om er
precies achter te komen waarom deze toch zeer noodzakelijke verbin
ding zoveel vertraging heeft ondergaan. Daar zitten nog wel enkele an
dere dingen, maar het zou veel te ver voeren. Er zijn ook allerlei
moeilijkheden met vaststellen van bepaalde uitgangspunten geweest.
Ook van bepaalde letterlijke uitgangspunten, waar ga je in die verbinding
noordwaarts en hoe ga je precies zuidwaarts, welke relatie is er
tot de hele infrastruktuur in het westelijk gebied. Enzovoortsenzovoorts
maar ik denk dat we dan een beetje afdwalen van het typisch Halsterse
probleem. Ik wou alleen zeggen dat ik het betreur, het provinciaal
bestuur het ook betreurt, dat het allemaal zo lang duurt en geduurd
heeft. Er gloort iets in de verte,enig licht.
De voorzitter: E«én nog een kleine toelichting. De commissaris sprak
over een convenant dat gesloten zal werden tussen de diverse betrokken
overheden. Dit convenant is vooral bedoeld om er voor te zorgen dat geen
wegen sec, los van het totaalplaatje, in uitvoering worden genomen. Denk
bijvoorbeeld aan de randweg Noord als die alleen zou worden aangelegd
en niet de daarbij behorende aanvullende voorzieningen. Dit zou dan
een slechte zaak zijn. Een en ander moet integraal worden bezien. Dat
heeft de commissaris ook al naar voren gebracht en daar is het convenant
voor bedoeld. Om te voorkomen dat wegen sec worden aangelegd, zonder
een en ander in samenhang te bezien. De bedoeling is ook om dit convenant
in deze raad te brengen zodat U zich als raad hierover kunt uitspreken.
2.DE SCHANS
Het lid de Goffau-van Kaam: In september 1979 koos de gemeenteraad
in principe voor een noordwestelijke uitbreiding van de toekomstige
woonbebouwing, Hiervoor werden dan ook de nodige studies verricht,
bekend onder de naam "Voorstudie Maaipad". Uit de advies-nota van
de P.P.C. - subcommissie voor de gemeentelijke plannen d.d. 16 juli
1981 nr.81.05861 bleek dat een volledige benutting van het plangebied
Maaipad niet aanvaardbaar werd geacht. Grootste struikelblok daarbij
was de aanwezigehid van de Brabantse wal.
Uitbreidingen in richting Theodorushaven zullen niet tot de mogelijk
heden behoren vanwege de invloedssfeer van het industriegebied.
Volgens de P.P.C. worden de volgende uitbouwmogelijkheden bespreek
baar geacht:
1.afzien van bebouwing in het Maaipad en de benodigde woningen situeren
in De Schans of Daansbergen;
2. benutting van de beperkte mogelijkheden in het gebied Maaipad
en de resterende woningbehoefte in intergemeentelijk verband op
vangen.
Bij benutting van de mogelijkheden in het gebied Maaipad wordt het
opvangen van de resterende woningbehoefte in Daansbergen op de Schans
niet aanvaardbaar geacht gezien de zeer geringe aantallen woningen waar
het dan om gaat. Zowel in Daansbergen als de Schans zullen deze kleine
aantallen woningen gedurende lange tijd in een sterk geïsoleerde lig
ging verkeren. Aldus P.P.C.. Uitgaande van de restcapaciteit in de
kern Halsteren is, volgens de provinciale woningbehoefteberekening,
voor de periode tot 1990 nog voor circa 200 woningen ruimte nodig
in nieuwe locaties.
Aangezien het voor de gemeenteraad van Halsteren onaanvaardbaar is om de
resterende woningbehoefte - na benutting van de beperkte moeilijkheden
in het gebied Maaipad - in intergemeentelijk berband op te vangen, bleef
er geen andere keus over dan het alternatief "De Schans".
Hiervoor koos de raad dan ook in haar raadsvergadering van 20 augustus
1981.