Zo schuift alles op, maar dat heeft ook te maken met de financiële tegenvallers die ongeveer iedere dag in de krant worden weergegeven en in Den Haag en het overleg van het kabinet worden meegedeeld. Dat verandert elke situatie waardoor ook eigenlijk weinig zicht op de mogelijkheden is. U kunt er wel van verzekerd zijn, denk ik dat, gezien de belangstelling van de zijde van Gedeputeerde Staten, omdat ook de Gedeputeerde van de wegen en verkeer hier persoonlijk leiding heeft gegeven aan die gesprekken, dat U veel steun kunt verwachten om aan deze problemen mede oplossingen te bieden. Daar ben ik van overtuigd, Dat durf ik wel zeker te zeggen. In hoeverre dat financiën meebrengt? Zeker niet van de provincie, dat kan ik U zo zeggen. De provincie heeft ze niet en kan ze ook in dit kader niet beschikbaar stellen,maar wel via de provincie en op advies van de provincie uit andere mogelijkheden. Ik kan er alleen nog aan toe voegen dat ik het altijd een ellendige zaak vind, die kwestie van de Zoomweg, en dat zou toch een hele hoop oplossing geboden hebben, als daar prioriteit aan was gegeven. Dat in de allereerste plaats. Op lossingen waar ook een tracé voor vast is gesteld en men aan de aanleg daarvan ooit begonnen was in de tijden dat we nog wél geld hadden, dan zou dat ook een heel groot deel van Uw problemen hebben weggenomen. Maar zo is het in een keer niet. Ik kan alleen maar zeggen dat we dat betreuren, maar dat weet iedereen. Daar hebben we al vaak genoeg uitspraken over gedaan en waarom zou ik verder nog overbodige dingen zeggen. Het lid Mens: Ook in onze nota komt iedere keer naar voren dat het niet realiseren van de Zoomweg,-en ook de commissaris heeft dat beaamd- het grote bezwaar is. Kunt U ons nu vertellen wat nu echt de reden is geweest dat die Zoomweg er niet is gekomen. Er zijn diverse opmer kingen, dat hoor je zo. Enerzijds is het een milieu-organisatie, anderzijds is het de financiële kant en een andere was dat bij Antwerpe de zaak niet klaar was. Wat is nu eigenlijk precies de reden waarom het destijds is gekomen, dat de verdere realisering na Dinteloord is stopgezet? De commissaris van de Koningin: Het is altijd moeilijk om daar een uitspraak over te doen. Ik denk dat het een samenstel,samenspel,complex zeggen we dan in goed Nederlands, van zaken is. U hebt er wat genoemd. Gebrek aan besluitvaardigheid zou ook nog wel eens een reden kunnen zijn. Dat men geen knopen doorhakt. Maar er is in de hele verkeer- en wegensituatie erg veel veranderd in de loop der jaren, waarbij ik helemaal niet wil bepleiten dat de oude situatie hersteld zou moeten worden, waarin het besluitvormen op dat punt gebeurde zonder enige inspraak, en wat de rijkswegen betreft, de Rijkswaterstaat een lijn trok en dan moest het verder maar zo. U moet goed begrijpen, als ik konstateer dat toch wel enig gebrek aan het nemen van het goede besluit op het goede moment is, dat dat mede toch wel voorkomt uit die veranderingen, dus de slechte kant van een goede zaak. En dat heeft ertoe geleid dat pas in het ontwerp-rijks- wegenplan 1982 indicatief, dat heet als aanwijzing, de verbinding Zoomweg is opgenomen. Wat betekent dat nu? Dat betekent dat het niet vaststaat dat alle in het plan opgenomen verbindingen zullen worden gerealiseerd als het indicatief heet. De noodzaak van de aanleg en de vormgeving worden via een tracé-procedure vastgesteld. En het weggedeelte is opgenomen,- dat is nog een geluk-, in priori- teitsgroep I van het ontvi/erp rijkswegenplan. Dan komt het werk in aan merking om vóór 1990 in uitvoering te worden genomen. Langzaam maar zeker is dan toch nog weer de urgentie nu erkent, maar dan gaat die procedure van een tracévaststelling, voor een deel althans, van de gehele Zoomweg een rol spelen. Ik denk dat er geen enkele garantie is dat er vóór 1990 echt ook dan begonnen wordt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 91