Zo schuift alles op, maar dat heeft ook te maken met de financiële
tegenvallers die ongeveer iedere dag in de krant worden weergegeven
en in Den Haag en het overleg van het kabinet worden meegedeeld.
Dat verandert elke situatie waardoor ook eigenlijk weinig zicht
op de mogelijkheden is. U kunt er wel van verzekerd zijn, denk ik
dat, gezien de belangstelling van de zijde van Gedeputeerde Staten,
omdat ook de Gedeputeerde van de wegen en verkeer hier persoonlijk
leiding heeft gegeven aan die gesprekken, dat U veel steun kunt
verwachten om aan deze problemen mede oplossingen te bieden. Daar
ben ik van overtuigd, Dat durf ik wel zeker te zeggen. In hoeverre
dat financiën meebrengt? Zeker niet van de provincie, dat kan ik U
zo zeggen. De provincie heeft ze niet en kan ze ook in dit kader niet
beschikbaar stellen,maar wel via de provincie en op advies van de
provincie uit andere mogelijkheden. Ik kan er alleen nog aan toe
voegen dat ik het altijd een ellendige zaak vind, die kwestie van
de Zoomweg, en dat zou toch een hele hoop oplossing geboden hebben, als
daar prioriteit aan was gegeven. Dat in de allereerste plaats. Op
lossingen waar ook een tracé voor vast is gesteld en men aan de
aanleg daarvan ooit begonnen was in de tijden dat we nog wél geld
hadden, dan zou dat ook een heel groot deel van Uw problemen hebben
weggenomen. Maar zo is het in een keer niet. Ik kan alleen maar
zeggen dat we dat betreuren, maar dat weet iedereen. Daar hebben we al
vaak genoeg uitspraken over gedaan en waarom zou ik verder nog
overbodige dingen zeggen.
Het lid Mens: Ook in onze nota komt iedere keer naar voren dat het
niet realiseren van de Zoomweg,-en ook de commissaris heeft dat beaamd-
het grote bezwaar is. Kunt U ons nu vertellen wat nu echt de reden
is geweest dat die Zoomweg er niet is gekomen. Er zijn diverse opmer
kingen, dat hoor je zo. Enerzijds is het een milieu-organisatie,
anderzijds is het de financiële kant en een andere was dat bij Antwerpe
de zaak niet klaar was. Wat is nu eigenlijk precies de reden waarom
het destijds is gekomen, dat de verdere realisering na Dinteloord is
stopgezet?
De commissaris van de Koningin: Het is altijd moeilijk om daar een
uitspraak over te doen. Ik denk dat het een samenstel,samenspel,complex
zeggen we dan in goed Nederlands, van zaken is. U hebt er wat genoemd.
Gebrek aan besluitvaardigheid zou ook nog wel eens een reden kunnen
zijn. Dat men geen knopen doorhakt. Maar er is in de hele verkeer-
en wegensituatie erg veel veranderd in de loop der jaren, waarbij
ik helemaal niet wil bepleiten dat de oude situatie hersteld zou
moeten worden, waarin het besluitvormen op dat punt gebeurde zonder
enige inspraak, en wat de rijkswegen betreft, de Rijkswaterstaat een
lijn trok en dan moest het verder maar zo.
U moet goed begrijpen, als ik konstateer dat toch wel enig gebrek aan
het nemen van het goede besluit op het goede moment is, dat dat mede
toch wel voorkomt uit die veranderingen, dus de slechte kant van een
goede zaak. En dat heeft ertoe geleid dat pas in het ontwerp-rijks-
wegenplan 1982 indicatief, dat heet als aanwijzing, de verbinding
Zoomweg is opgenomen. Wat betekent dat nu? Dat betekent dat het
niet vaststaat dat alle in het plan opgenomen verbindingen zullen
worden gerealiseerd als het indicatief heet. De noodzaak van de
aanleg en de vormgeving worden via een tracé-procedure vastgesteld.
En het weggedeelte is opgenomen,- dat is nog een geluk-, in priori-
teitsgroep I van het ontvi/erp rijkswegenplan. Dan komt het werk in aan
merking om vóór 1990 in uitvoering te worden genomen. Langzaam maar
zeker is dan toch nog weer de urgentie nu erkent, maar dan gaat die
procedure van een tracévaststelling, voor een deel althans, van de
gehele Zoomweg een rol spelen. Ik denk dat er geen enkele garantie
is dat er vóór 1990 echt ook dan begonnen wordt.