-4- Deze werkgroep is inmiddels met haar opdracht gereed en een nota is verschenen. Een oplossing in dit gebied is voor Halsteren, doch zeker ook voor Bergen op Zoom, van groot belang. Zeker zolang er geen deugdelijke "zoomwegverbinding" aan de oostzijde van Halsteren is gerealiseerd, hetgeen naar het lijkt nog geruime tijd op zich zal laten wachten. In afwachting van de "zoomwegverbinding" is de rol van de provincie in het treffen van maatregelen daarbij bijzonder belangrijk. Niet alleen in planologisch opzicht, doch zeker in het financiële vlak, omdat de financiering van deze boven-lokale verbindingen een uitsluitend financiële zaak kan zijn van de gemeente. In het rapport wordt dan ook gesteld dat Randweg-Noord en West en de nieuwe Beijmoerseweg in aanmerking komen voor een bepaald sub- sidiebedrag. Maar de Brederodelaan wordt van subsidie uitgesloten omdat zij zogenaamd alleen dient ter ontsluiting van woonwijken. De gemeente Halsteren wil beargumenteren, waarom de Brederodelaan niet alleen een lokale maar wel degelijk een bovenlokale funktie vervult en dus in aanmerking komt voor subsidie. a. Zij biedt niet alleen ontsluiting aan de Halsterse woonwijken Rode Schouw en Den Berg, maar ook aan de Bergen op Zoomse n.l. Meilust en Tuinwijk. b. Het verkeer vanuit Roosendaal/Wouw richting Halsteren-Tholen zal gebruik maken van deze laan als randweg om Bergen op Zoom. c. En dan moeten we onze ogen niet sluiten voor de realiteit. De gemeente Halsteren en ook de nota pleiten voor een niet-overname van de hoofdverkeersfunktie van de Zoomweg, maar zolang zij niet aan gelegd is, zal de Brederodelaan ongetwijfeld hiervoor gebruikt worden. d. En als men dan de Nw.Beijmoerseweg met de Brederodelaan vergelijkt dan zie je dat A. beide wegen de Halsterseweg ontlasten. De Halsterseweg zal door.de centrale ligging een belangrijke rol blijven spelen in de verkeersrelatie Halsteren-Bergen op Zoom. De over een grote lengte aanwezige woonbebouwing beperkt om redenen van woonmilieu en barrièrewerking de aanvaardbare "omge vingscapaciteit" van de weg. De aanvaardbare belasting wordt ook bepaald door de aard van het verkeer zoals doorgaand verkeer en hoeveelheid vrachtverkeer. Een nadere beschouwing van het doorgaand verkeer levert het volgende beeld De totale verkeersrelatie Noord-Zuid via de Halsterseweg bedraagt in 1990 27.900 mvt/etm. Hiervan is ruim 50% doorgaand, rond 16.000 mvt/etm.. De Zoomweg en de Nw.Beijmoerseweg zijn nodig om de Halsterseweg te ontlasten van doorgaand verkeer. Bij realisering van deze wegen blijft de Halsterseweg belast met 12100 mvt/etm. De totale verkeersbelasting is evenwel meer dan op grond van de beschouwing over de Halsterseweg als aanvaardbaar wordt beschouwd, n.l. 8.000 mvt/etm.. Bij aanleg van de Brederodelaan wordt de Halsterseweg verder ont last met 2.900 mvt/etm. en resteert een verkeersbelasting van 9.200 mvt/etm.en zolang de Zoomweg niet gerealiseerd is ont last de Brederodelaan de Halsterseweg met 3.900 mvt/etm.. p. Verdere mogelijkheden van ontlasting van de Halsterseweg zijn ofwel erg beperkt ofwel stuit op planologische bezwaren, ofwel is praktisch niet meer te verwezenlijken. B. Beide wegen Noord-Zuidverkeer afleiden, zolang de Zoomweg er niet is, n.l. het verkeer Rotterdam-Antwerpen en Sloegebied Rotterdam. C. Zowel Brederodelaan als Nw.Beijmoerseweg vormen een verbinding tussen Bergen op Zoom en Halsteren. Waarom dan wel subsidie voor de Nw.Beijmoerseweg en niet voor de Brederodelaan?

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 88