-4-
Deze werkgroep is inmiddels met haar opdracht gereed en een nota
is verschenen. Een oplossing in dit gebied is voor Halsteren,
doch zeker ook voor Bergen op Zoom, van groot belang. Zeker zolang
er geen deugdelijke "zoomwegverbinding" aan de oostzijde van
Halsteren is gerealiseerd, hetgeen naar het lijkt nog geruime
tijd op zich zal laten wachten.
In afwachting van de "zoomwegverbinding" is de rol van de provincie
in het treffen van maatregelen daarbij bijzonder belangrijk. Niet
alleen in planologisch opzicht, doch zeker in het financiële vlak,
omdat de financiering van deze boven-lokale verbindingen een uitsluitend
financiële zaak kan zijn van de gemeente.
In het rapport wordt dan ook gesteld dat Randweg-Noord en West en
de nieuwe Beijmoerseweg in aanmerking komen voor een bepaald sub-
sidiebedrag.
Maar de Brederodelaan wordt van subsidie uitgesloten omdat zij zogenaamd
alleen dient ter ontsluiting van woonwijken.
De gemeente Halsteren wil beargumenteren, waarom de Brederodelaan niet
alleen een lokale maar wel degelijk een bovenlokale funktie vervult
en dus in aanmerking komt voor subsidie.
a. Zij biedt niet alleen ontsluiting aan de Halsterse woonwijken
Rode Schouw en Den Berg, maar ook aan de Bergen op Zoomse n.l.
Meilust en Tuinwijk.
b. Het verkeer vanuit Roosendaal/Wouw richting Halsteren-Tholen
zal gebruik maken van deze laan als randweg om Bergen op Zoom.
c. En dan moeten we onze ogen niet sluiten voor de realiteit.
De gemeente Halsteren en ook de nota pleiten voor een niet-overname
van de hoofdverkeersfunktie van de Zoomweg, maar zolang zij niet aan
gelegd is, zal de Brederodelaan ongetwijfeld hiervoor gebruikt
worden.
d. En als men dan de Nw.Beijmoerseweg met de Brederodelaan vergelijkt
dan zie je dat A. beide wegen de Halsterseweg ontlasten. De
Halsterseweg zal door.de centrale ligging een belangrijke rol
blijven spelen in de verkeersrelatie Halsteren-Bergen op Zoom.
De over een grote lengte aanwezige woonbebouwing beperkt om
redenen van woonmilieu en barrièrewerking de aanvaardbare "omge
vingscapaciteit" van de weg.
De aanvaardbare belasting wordt ook bepaald door de aard van het
verkeer zoals doorgaand verkeer en hoeveelheid vrachtverkeer.
Een nadere beschouwing van het doorgaand verkeer levert het volgende
beeld
De totale verkeersrelatie Noord-Zuid via de Halsterseweg bedraagt
in 1990 27.900 mvt/etm.
Hiervan is ruim 50% doorgaand, rond 16.000 mvt/etm..
De Zoomweg en de Nw.Beijmoerseweg zijn nodig om de Halsterseweg
te ontlasten van doorgaand verkeer.
Bij realisering van deze wegen blijft de Halsterseweg belast met
12100 mvt/etm.
De totale verkeersbelasting is evenwel meer dan op grond van de
beschouwing over de Halsterseweg als aanvaardbaar wordt beschouwd,
n.l. 8.000 mvt/etm..
Bij aanleg van de Brederodelaan wordt de Halsterseweg verder ont
last met 2.900 mvt/etm. en resteert een verkeersbelasting
van 9.200 mvt/etm.en zolang de Zoomweg niet gerealiseerd is ont
last de Brederodelaan de Halsterseweg met 3.900 mvt/etm..
p. Verdere mogelijkheden van ontlasting van de Halsterseweg zijn ofwel erg
beperkt ofwel stuit op planologische bezwaren, ofwel is praktisch
niet meer te verwezenlijken.
B. Beide wegen Noord-Zuidverkeer afleiden, zolang de Zoomweg er
niet is, n.l. het verkeer Rotterdam-Antwerpen en Sloegebied Rotterdam.
C. Zowel Brederodelaan als Nw.Beijmoerseweg vormen een verbinding
tussen Bergen op Zoom en Halsteren.
Waarom dan wel subsidie voor de Nw.Beijmoerseweg en niet voor de
Brederodelaan?