-12- van advies en overleg dan men dacht„Men vond het toen maar beter om dat stuk, dat negatief handelde over de Regionale Milieudienst te laten verval len en er voorlopig maar niets over te zeggen en eerst de bijstandregeling wat verder uit te bouwen. U begrijpt daar kunnen wij ons niet bij neer leggen. Daarom ook die uitsmijter dat wij een Regionale Milieudienst zo belangrijk vinden, dat wij ons niet hoeven te beperken tot het Gewest. Vooral als de medewerking zo minimaal is, en zo ervaar ik dat, ofschoon er wat beweging komt bij andere gemeenten. Maar met name het Gewest trekt er nog niet.aan en dat is ook wel begrijpelijk. Beide centrumgemeenten hebben daar verhoudingsgewijs een vrij grote invloed, dat is duidelijk, dat mag ge- konstateerd worden. Dat is ook niet erg die invloed mogen ze ook hebben als grote centrumgemeente, maar ik konstateer het wel. Daarom is het dat men er niet zo hard aan trekt aan de Regionale Milieudienst. Nu dan hoeven door ons andere samenwerkingsvormen niet te worden uitgesloten. De heer Mouws heeft een gemeente genoemd die wel graag wil. Er zijn meer gemeenten, die wel graag willen, Zevenbergen wil ook waarschijnlijk wel, Etten-Leur wil ook bijzonder graag. Deze gemeenten liggen wat ver van ons af, maar we moeten dat niet uitsluiten. Met name niet om öp die manier toch wat meer druk uit te oefenen op het Gewest en dat heb ik ook in het Kollege van advies en overleg gedaan. Ik heb begrepen dat dit ook in de vergadering van de Gewestraad aan de orde is geweest. Ik denk dat we hier aan moeten vasthouden en zo langzamerhand moeten gaan nadenken' of zo'n andere samen werkingsvorm überhaupt mogelijkheden geeft. Het heeft ook nadelen, dat is duidelijk gezien de afstand tussen de genoemde gemeenten. Maar de problemen die op ons afkomen zijn ook niet gering. Dat het Gewest in feite zonder meer aan onze wensen voorbij gaat is niet juist. Uit de reakties van de ge meenten bleek toch wel een aantal positieve geluiden over de Regionale Milieudienst. Wel niet in die mate als van Halsteren, maar toch wel om een en ander langzamerhand op te bouwen, en daar gaat men nu aan voorbij. Dat betreur ik. Wat betreft de opmerking, die in de Gewestraadsvergade ring is gemaakt, dat de gemeenten dan eerst maar eens een bedrag moeten opnemer: op de begroting daar moet ik natuurlijk om lachen. Hoe kun je nu een bedrag opnemen op de begroting voor iets wat er nog niet is. Ik denk dat U als raad hebt uitgesproken dat als er een Regionale Milieudienst komt er ook een bedrag voor gevoteerd moet worden. Dan zal daar ook een bedrag voor gevoteerd worden. Dat bedrag moet dan ergens vandaan gehaald worden, maar dan komt het er. Maar je gaat natuurlijk nog niet voor iets, dat er nog niet is al een bedrag voteren op de begroting. Dat komt mij erg vreemd voor. Ik verbaas mij daarover. Dit geeft des te meer aan, dat de zaak niet serieus wordt genomen. Het lid MouwsHet punt was namelijk zo dat een van de centrumgemeenten duidelijk zei wat die bijstandsregeling dus betrof. Als dat zo nodig was dan halen we het daar om eventueel in te brengen via de bijstandsregeling, dat we daar een bedrag voor op moesten nemen, dus niet een gewestelijke begro ting, want anders zou het anderszijds zo overkomen. Maar dat wij een bedrag op de begroting zouden inbrengen voor de milieudienst! De voorzitter: En dan gebruik maken van de bijstandsregeling. Het lid van Eekelen: Het verdient ook nog enige aanvulling. Het is namelijk zo, men heeft gesteld dat ze ook nu de gemeenten aan zullen schrijven, waarbij men vraagt om de exacte behoefte aan te geven. Aan te geven omdat het Streekgewest er beter op kan inspelen. Als de gemeente Halsteren denkt 100 aanvragen te doen en Fijnaart 20 en ga zo maar door, dan heeft men een bepaalde indicatie hoe groot zo'n milieudienst moet zijn, wat voor mensen er eventueel aangetrokken moeten worden en wat dat gaat kosten. Op zichzelf was dat nog niet zo'n slecht antwoord vond ik. De voorzitter: Wat betreft het bedrag, dat op de begroting moet worden op genomen is het me nu duidelijk dat dit nodig is om gebruik te maken van de bijstandsregeling. We hebben in onze reaktie naar het Gewest aangegeven waarom wij niet zo enthousiast zijn om gebruik te maken van de bijstandsregeling. -13- En dan volgt daaruit dat wij ter zake daarom ook niet een te groot bedrag opnemen in de begroting. Overigens is bij de eerste begrotingswijziging voor 1982 wel een bedrag opgenomen voor milieu-adviezen.. We hebben onlangs ook gebruik gemaakt van de dienst van de gemeente Bergen op Zoom met betrek king tot een hinderwetvergunning. We zullen dit incidenteel ook blijven doen, maar wij blijven wel principieel voor een Regionale Milieudienst, omdat wij inspraak willen hebben op hoe de milieudienst funktioneert en willen niet afhankelijk zijn van een andere gemeente, ook al is het een centrumgemeente. Dan het punt dat de heer van Eekelen naar voren brengt. De enquete die gehouden wordt. Men kan nog een tiental jaren doorgaan met onder andere enquetes te houden. Het V.N.G. heeft een uitstekend rapport uitgebracht, waarin staat wat de moeilijkheden voor de gemeenten zijn en welke diensten een Regionale Milieudienst voor een gemeente kan verrichten. Exact omschreven aan de hand van de milieuwetten. Het V.N.G. heeft aangege ven hoe zo'n milieudienst opgezet zou kunnen worden, hoe die gefinancierd moet worden. Natuurlijk kun je daarnaast een enquete houden onder de gemeenten. Ik waardeer dit echter niet zo positief. Ik kan me het best voorstellen, maar men blijft aan het enqueteren. Elke gejreente is bang om van te voren precies te zeggen dat en dat moet ik hebben, want iedereen denkt zich te branden aan koud water, daar komt het op neer. Ik denk dat het verstandiger is om te zeggen zo'n milieudienst moet er komen, die en die diensten kunnen worden verricht en wilt U zich daarbij aansluitenja dan nee, dat is veel beter. En dat is geen moeilijke opgave, want de voorbeelden liggen voor het oprapen. Het V.N.G. heeft daar een uitstekende publikatie over.Drechtsteder: en Rijnmond zijn uitstekende voorbeelden hoe zo'n milieu dienst kan funktioneren. Ik zie de heer Priems zijn wenkbrauwen fronsen. De gemeenten die hier gebruik van maken zijn uitstekend tevreden. Ook daar zullen natuurlijk wel eens fouten worden gemaakt. Daar ben je dan zelf bij met name om te zorgen dat liet betaalbaar blijft, maar dat kan ook. Maar het ligt er wel aan wat men er voor over heeft. Een aantal jaren terug bedroeg de bijdrage 10,a 11,.per inwoner, maar dat kan inmiddels duurder geworden zijn, dat weet ik niet. Dus dan reken maar uit, dat zou voor Halsteren 140.000,-- a 150.000,-- zijn met 12.000 inwoners, zo is het. Ik denk dat dit een prioriteit is, die je dan stelt. Met zo'n bedrag haal je dan alle deskundigheid in huis, daar komt het in feite op neer. Hetgeen wat er op ons af komt op gebied van milieuwetgeving is met name voor Halsteren niet mis. Wij blijven ons daarom inzetten voor een regionale milieudienst. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. GGezondheidszorg Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. II. Prioriteiten De voorzitter: Kunt U het er mee eens zijn, dat we dit onderdeel behandelen samen met het prioriteitenschema? Als U het echter liever anders doet, vind ik het best. Als we het echter nu behandelen zou dat kunnen betekenen, dat we 2 keer het prioriteitenschema behandelen. Het lid PrincenIk wou liever eerst het antwoord zien voor we straks over prioriteiten gaan praten. Dan is mijn vraag, is het toch juist dat alle rioleringen, dat alle rioleringswerken op de prioriteitenlijst zijn geplaatst? De voorzitter: Die staan daar op en die blijven daar op staan. Zodra er subsidie verleend wordt, welke subsidie dat ook mag zijn-we hebben ACVJ-subsidie aangevraagd en we hebben subsidie bij Volksgezondheid en milieuhygiëne aan gevraagd- als een van beide verleend wordt en we vinden wel dat dit eerst moet gebeuren, dan zullen we het geld dat daar bij moet van de gemeente en dat is dan toch nog heel wat, dat zal meteen worden aangewend.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 7