-12-
van advies en overleg dan men dacht„Men vond het toen maar beter om dat
stuk, dat negatief handelde over de Regionale Milieudienst te laten verval
len en er voorlopig maar niets over te zeggen en eerst de bijstandregeling
wat verder uit te bouwen. U begrijpt daar kunnen wij ons niet bij neer
leggen. Daarom ook die uitsmijter dat wij een Regionale Milieudienst zo
belangrijk vinden, dat wij ons niet hoeven te beperken tot het Gewest. Vooral
als de medewerking zo minimaal is, en zo ervaar ik dat, ofschoon er wat
beweging komt bij andere gemeenten. Maar met name het Gewest trekt er nog
niet.aan en dat is ook wel begrijpelijk. Beide centrumgemeenten hebben daar
verhoudingsgewijs een vrij grote invloed, dat is duidelijk, dat mag ge-
konstateerd worden. Dat is ook niet erg die invloed mogen ze ook hebben als
grote centrumgemeente, maar ik konstateer het wel. Daarom is het dat men
er niet zo hard aan trekt aan de Regionale Milieudienst. Nu dan hoeven
door ons andere samenwerkingsvormen niet te worden uitgesloten. De heer
Mouws heeft een gemeente genoemd die wel graag wil. Er zijn meer gemeenten,
die wel graag willen, Zevenbergen wil ook waarschijnlijk wel, Etten-Leur
wil ook bijzonder graag. Deze gemeenten liggen wat ver van ons af, maar
we moeten dat niet uitsluiten. Met name niet om öp die manier toch wat
meer druk uit te oefenen op het Gewest en dat heb ik ook in het Kollege
van advies en overleg gedaan. Ik heb begrepen dat dit ook in de vergadering
van de Gewestraad aan de orde is geweest. Ik denk dat we hier aan moeten
vasthouden en zo langzamerhand moeten gaan nadenken' of zo'n andere samen
werkingsvorm überhaupt mogelijkheden geeft. Het heeft ook nadelen, dat is
duidelijk gezien de afstand tussen de genoemde gemeenten. Maar de problemen
die op ons afkomen zijn ook niet gering. Dat het Gewest in feite zonder
meer aan onze wensen voorbij gaat is niet juist. Uit de reakties van de ge
meenten bleek toch wel een aantal positieve geluiden over de Regionale
Milieudienst. Wel niet in die mate als van Halsteren, maar toch wel om een
en ander langzamerhand op te bouwen, en daar gaat men nu aan voorbij.
Dat betreur ik. Wat betreft de opmerking, die in de Gewestraadsvergade
ring is gemaakt, dat de gemeenten dan eerst maar eens een bedrag moeten
opnemer: op de begroting daar moet ik natuurlijk om lachen. Hoe kun je
nu een bedrag opnemen op de begroting voor iets wat er nog niet is. Ik
denk dat U als raad hebt uitgesproken dat als er een Regionale Milieudienst
komt er ook een bedrag voor gevoteerd moet worden. Dan zal daar ook een
bedrag voor gevoteerd worden. Dat bedrag moet dan ergens vandaan gehaald
worden, maar dan komt het er. Maar je gaat natuurlijk nog niet voor
iets, dat er nog niet is al een bedrag voteren op de begroting. Dat komt
mij erg vreemd voor. Ik verbaas mij daarover. Dit geeft des te meer aan,
dat de zaak niet serieus wordt genomen.
Het lid MouwsHet punt was namelijk zo dat een van de centrumgemeenten
duidelijk zei wat die bijstandsregeling dus betrof. Als dat zo nodig was
dan halen we het daar om eventueel in te brengen via de bijstandsregeling, dat
we daar een bedrag voor op moesten nemen, dus niet een gewestelijke begro
ting, want anders zou het anderszijds zo overkomen. Maar dat wij een bedrag
op de begroting zouden inbrengen voor de milieudienst!
De voorzitter: En dan gebruik maken van de bijstandsregeling.
Het lid van Eekelen: Het verdient ook nog enige aanvulling. Het is namelijk
zo, men heeft gesteld dat ze ook nu de gemeenten aan zullen schrijven,
waarbij men vraagt om de exacte behoefte aan te geven. Aan te geven omdat
het Streekgewest er beter op kan inspelen. Als de gemeente Halsteren
denkt 100 aanvragen te doen en Fijnaart 20 en ga zo maar door, dan heeft men
een bepaalde indicatie hoe groot zo'n milieudienst moet zijn, wat voor
mensen er eventueel aangetrokken moeten worden en wat dat gaat kosten. Op
zichzelf was dat nog niet zo'n slecht antwoord vond ik.
De voorzitter: Wat betreft het bedrag, dat op de begroting moet worden op
genomen is het me nu duidelijk dat dit nodig is om gebruik te maken van de
bijstandsregeling. We hebben in onze reaktie naar het Gewest aangegeven waarom
wij niet zo enthousiast zijn om gebruik te maken van de bijstandsregeling.
-13-
En dan volgt daaruit dat wij ter zake daarom ook niet een te groot bedrag
opnemen in de begroting. Overigens is bij de eerste begrotingswijziging
voor 1982 wel een bedrag opgenomen voor milieu-adviezen.. We hebben onlangs
ook gebruik gemaakt van de dienst van de gemeente Bergen op Zoom met betrek
king tot een hinderwetvergunning. We zullen dit incidenteel ook blijven
doen, maar wij blijven wel principieel voor een Regionale Milieudienst,
omdat wij inspraak willen hebben op hoe de milieudienst funktioneert
en willen niet afhankelijk zijn van een andere gemeente, ook al is het een
centrumgemeente. Dan het punt dat de heer van Eekelen naar voren brengt.
De enquete die gehouden wordt. Men kan nog een tiental jaren doorgaan met
onder andere enquetes te houden. Het V.N.G. heeft een uitstekend rapport
uitgebracht, waarin staat wat de moeilijkheden voor de gemeenten zijn en
welke diensten een Regionale Milieudienst voor een gemeente kan verrichten.
Exact omschreven aan de hand van de milieuwetten. Het V.N.G. heeft aangege
ven hoe zo'n milieudienst opgezet zou kunnen worden, hoe die gefinancierd
moet worden. Natuurlijk kun je daarnaast een enquete houden onder de
gemeenten. Ik waardeer dit echter niet zo positief. Ik kan me het best
voorstellen, maar men blijft aan het enqueteren. Elke gejreente is bang om
van te voren precies te zeggen dat en dat moet ik hebben, want iedereen denkt
zich te branden aan koud water, daar komt het op neer. Ik denk dat het
verstandiger is om te zeggen zo'n milieudienst moet er komen, die en die
diensten kunnen worden verricht en wilt U zich daarbij aansluitenja dan
nee, dat is veel beter. En dat is geen moeilijke opgave, want de voorbeelden
liggen voor het oprapen. Het V.N.G. heeft daar een uitstekende publikatie
over.Drechtsteder: en Rijnmond zijn uitstekende voorbeelden hoe zo'n milieu
dienst kan funktioneren. Ik zie de heer Priems zijn wenkbrauwen fronsen. De
gemeenten die hier gebruik van maken zijn uitstekend tevreden. Ook daar
zullen natuurlijk wel eens fouten worden gemaakt. Daar ben je dan zelf bij
met name om te zorgen dat liet betaalbaar blijft, maar dat kan ook. Maar
het ligt er wel aan wat men er voor over heeft. Een aantal jaren terug
bedroeg de bijdrage 10,a 11,.per inwoner, maar dat kan inmiddels
duurder geworden zijn, dat weet ik niet. Dus dan reken maar uit, dat zou
voor Halsteren 140.000,-- a 150.000,-- zijn met 12.000 inwoners, zo
is het. Ik denk dat dit een prioriteit is, die je dan stelt. Met zo'n
bedrag haal je dan alle deskundigheid in huis, daar komt het in feite
op neer. Hetgeen wat er op ons af komt op gebied van milieuwetgeving is met
name voor Halsteren niet mis. Wij blijven ons daarom inzetten voor een
regionale milieudienst.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
GGezondheidszorg
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
II. Prioriteiten
De voorzitter: Kunt U het er mee eens zijn, dat we dit onderdeel behandelen
samen met het prioriteitenschema? Als U het echter liever anders doet,
vind ik het best. Als we het echter nu behandelen zou dat kunnen betekenen,
dat we 2 keer het prioriteitenschema behandelen.
Het lid PrincenIk wou liever eerst het antwoord zien voor we straks over
prioriteiten gaan praten. Dan is mijn vraag, is het toch juist dat alle
rioleringen, dat alle rioleringswerken op de prioriteitenlijst zijn geplaatst?
De voorzitter: Die staan daar op en die blijven daar op staan. Zodra er
subsidie verleend wordt, welke subsidie dat ook mag zijn-we hebben ACVJ-subsidie
aangevraagd en we hebben subsidie bij Volksgezondheid en milieuhygiëne aan
gevraagd- als een van beide verleend wordt en we vinden wel dat dit eerst
moet gebeuren, dan zullen we het geld dat daar bij moet van de gemeente en
dat is dan toch nog heel wat, dat zal meteen worden aangewend.