Daar moeten wij onze bijdragen in betalen. Wij hebben laatst eens berekend dat een gemiddelde indikatie, ongeveer 400,per geval kost. Dat is niet mis, dat is vrij duur. 400,per keer. De maatschappelijk werker wordt altijd ingeschakeld. Hij of zij komt een bedaarde' thuis bezoekt. Houdt een gesprek van èèn a twee uur en komt soms later ook nog een keer terug. Soms wordt er ook een arts bij betrokken, niet altijd. En dan de admini stratie die er om heen verweven is. Op deze wijze probeert men te bereiken dat die bejaarden een plaats krijgen in een bejaardentehuis, die er ook recht op hebben. Een zeer belangrijke reden is dat de 7%-norm wordt gehanteerd door het rijk. Men vindt dat voor 1% van de bejaarden een plaats moet zijn in het bejaardentehuis en dat men daar niet bovenuit moet komen. Omdat het vroeger zo was, als men 65 was, dan moest je je maar meteen laten inschrijven voor een plekje in het bejaardentehuis, want als het echt zo ver was, dat het nodig was, dan was er geen plaats meer. En daarom liet men zich alvast inschrijven. Dit kost ontzettend veel geld, want een en ander wordt voor S0?ó door de algemene bijstand betaald. Daarom dat men er nu voor pleit om bejaarden zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen. Dit is zo wat informatie over die kommissie. Het lid MouwsHet is altijd leuk een goede voorzet te krijgen. Van de andere kant wil ik duidelijk stellen, ik had dat graag in tweede instantie aangedragen, als U werkelijk punt voor punt moet gaan beantwoorden, de vragen die in deze raad zouden kunnen rijzen, en dan neem ik alleen maar bedragen boven de 3.000,verschil, omhoog en omlaag, dan denk ik dat we vandaag verder dan 24 juni komen. Om dat te voorkomen wil ik toch nog even terug komen op die kommissie. Het punt is namelijk zo, dat je per kommissie eigenlijk de verantwoording moet kennen van de uiteindelijke financiële gevolgen. Want als je een kommissie Financiën apart neemt, dan loop je het risiko dat je dubbel op doet. Dat het enerzijds, in welke kommissie dan ook aan de orde komt en dat dan de financiële gevolgen daarvan daar nog eens een keer bekeken worden. Ik denk dat het erg zinvol is als je met name het voorbeeld de sport neemt. Je kunt met welk voorstel dan ook in die kommissie komen, maar je weet onmiddellijk, of je krijgt daarbij voorgecijferdwat de financiële gevolgen zijn. Dan heb je toch kans dat het aantal voorstellen op zijn minst beperkt wordt en dat is toch ook alleen maar zinvol. Hoe U dat verder wil vertalen in die kommissie, daar moeten we nog maar eens een keer duidelijk onze gedachten over laten gaan, om op die manier de huidige meningsverschillen te beslechten. Kijk het hoeft van mij niet avonden te duren. Je zou het ook kunnen voorstellen als het beschikbaar zijn van de ambtenaren op een bepaalde avond. U zou ook voor kunnen stellen dat er per fraktie iemand naar toe komt, want ik kan me ook voorstellen dat er door de fraktie iemand aangewezen wordt die zegt, oké, ik duik daar eens verder in. Op die manier zou je dat dus verder kunnen beperken. Dan denk ik dat dat niet meer tijd hoeft te kosten dan het feit dat je uitvoerige raadsverga deringen er aan gaat wijden met alle ambtenaren op te trommelen. Want dat risiko loop je dan natuurlijk ook. De vorige keer was er inderdaad de heer Wagtmans bij en toen is er niets gevraagd. Misschien is dat de reden ge weest dat U gezegd hebt, laat hem vandaag maar thuis, maar dat kan toch moeilijkheden opleveren. Ik hoop toch dat U dat nog eens bekijkt en er toch aan tegemoet komt om minstens één avond te nemen waarop die mogelijk heid bestaat. Het lid Mens: Het probleem van de slotwijzigingen is van de week ook bespro ken in onze partij. Wij zijn, waren ook van mening, dat dit behandeld zou moeten worden in een kommissie Financiën. Dus Uw idee van deze kommissie, daar staan wij positief tegenover. Vraag twee was eigenlijk, is U er al iets van bekend dat met betrekking tot die slotwijzigingen in 1984 een andere wijze van behandeling komt, een soort complementaire regeling. Zoiets heb ik onlangs wel vernomen, maar ik weet er voor de rest ook niet meer van. De voorzitter:Het gaat dus om de slotwijziging ingaande 1984?

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 72