dat ze recht kunnen hebben op subsidie. De voorzitter: De heer Mouws heeft een aantal opmerkingen gemaakt die u/el met dit voorstel te maken hebben en een aantal opmerkingen die niet met. dit voorstel te ma ken hebben. Ik beperk me bij de beantwoording tot de opmerkingen, die met dit voorstel te maken hebbenmeneer Mouws, maar ik neem aan dat U daar geen bezwaar tegen hebt. U zegt, is dit wel goed doordacht en waarom is hier geen overleg gevoerd met het dekenaat? Zijn we niet wat overhaast bezig? Deze verordening is overgenomen - voor 90% - van verordeningen die ter zake vigeren in omliggende gemeenten. Er is altijd sprake van een aanvraag van het dekenaat voor Steenbergen,' nieuw-Vossemeer, Bergen op Zoom en Halsteren. Deze verordening is van deze gemeenten overgenomen en daar funktioneert deze ver ordening al een aantal jaren, dus eigenlijk denk ik dat er waarschijnlijk niets aan de hand is. Het woord "waarschijnlijk" haal ik ook weg, er is niets aan de hand. Daarbij komt, U hebt dit zelf ook gekonstateerd het bedrag staat niet ter diskussie. Dat bedrag kan echter per jaar wel eens veranderen. Vooral als er meer aanvragen komen. Maar voor de rest de artikelen, zoals ze zijn geformuleerd komen voor de volle 100% tegemoet aan de bestaande situatie. Zoals de aanvragen nu worden ingediend door het dekenaat en zo het gewerkt heeft in het verleden. Er staat niets nieuws in. Dus ik kan me niet voorstellen wat het dekenaat hierop tegen zou hebben. U konstateert terecht dat we nu niet terug zijn gekomen met het voorstel om een gedeeltelijke eigen bijdrage te vragen. Dat zou ook niet juist zijn geweest, want dat hebben we reeds een keer in diskussie gebracht. Het kolleg© is nog altijd, althans het grootste deel van dit kollege, dezelfde mening toe gedaan. Alleen U als raad heeft ter zake een beslissing genomen en dan komen we daar uiteraard nu niet op terug. Maar nogmaals ik zie met deze verordening geen enkele moeilijkheid. We komen volledig tegemoet aan de wensen, zoals ze er zijn en daarom dacht ik dat U hier rustig ja tegen kunt zeggen. Onder die voor waarde echter dat de formulering van artikel drie,derde lid konform de hiervoor gemaakte afspraak wordt aangenomen. Ik beloof U als het bijgesteld moet worden dat we dit dan bij de volgende raadsvergadering via de ingekomen stukken en medede lingen zullen doen. Daarbij komt en dan kijk ik ook nog even richting heer Mouws, dat als men twijfelt of zo'n verordening wel of niet juist is, men na tuurlijk het recht heeft om dat in de raad naar voren te brengen. Maar het is wei prettiger om dit ook via kommissievergaderingen te doen.Want dan kun je dit soort dingen.weer meteen herstellen als dat eventueel noodzakelijk zou zijn. Maar ik denk overigens als dit in de kommissievergadering zou zijn opgemerkt, we toch niet direkt behoefte zouden hebben gehad om kontakt op te nemen met het dekenaat. Maar dat is wel het betere moment om zoiets op te merken, dat bedoel, ik maar. Maar nog maals U hebt het recht orn het hier ook te zeggen. Mevrouw Heimig is blij met deze verordening. Verder vraagt zij, wordt dat bekeiC gemaakt aan alle scholen. Het stond niet in het voorstel. Ik zeg hierbij namens het kollege toe dat we de verordening zullen toezenden aan alle schoolbesturen. Ik denk dat het juist is om dat te doen. Het lid MouwsWat U zei over die kommissie, dat is ten dele wel waar. De notu len van de Onderwijskornmissie hebben we maandagavond voor het eerst in kunnen zien. Die lagen ter inzage. Die hebben we niet thuisgestuurd gekregen, ondanks het fe.it dat er in het verleden afgesproken is, dat van iedere kommissievergadering ieder ander raadslid de notulen zou krijgen. Dat in eerste instantie is niet gebeurd' Daarnaast is het voor ieder raadslid, dat zelf niet in die bewuste kommissie zit onmogelijk om dit vroegtijdig, aan te kaarten, zoals U stelt. Sedert vorige week donderdag hebben we voor het eerst, de mogelijkheid gehad dat dit aan de orde kwam. Sinds maandagavond hebben we kunnen konstateren, dat heb ik ook gezien dat het in de kommissie Onderwijs was, want daar lagen dus de bescheiden. Wat dat betreft is er voor ons zeker geen andere mogelijkheid dan er nu op terug te komen. Ik heb, misschien kunt U dat zeggen, nagelaten om af te checken of iedereen ermee akkoord was. Toch zeker ook bij het 'dekenaat. Ook dat had ik kunnen doen. Dat geef it volmondig toe, maar daar was de tijd erg kort voor. Ik vind nog steeds het punt, en dat is een van de zaken die duidelijk belangrijker zijn bij dit alles, dat er teveel vanuit gegaan wordt van, met name dus ook bij dat artikel 3, van een vakonder vijzer in het lager onderwijs. U weet net zo goed als ik dat godsdienstonderwijs nu eenmaal niet betaald kan worden. Ook niet bij een vakonderwijzer. Dat is dus een gegeven. We geven hier in zekere .ijiate een subsidie voor een begeleiding van leerkrachten. Om dit nu toe te spitsen eigenlijk en met name die uren, ik weet je moet een bepaalde norm hebben en je gaat uit van een bepaalde funktionaris en van een bepaalde on- derwijsgraad en dat soort zaken, maar ik ben zo maar bang dat strakjes de provin cie zegt, Halsteren, jullie zijn helemaal fout bezig, want jullie subsidiëren gods dienstonderwijs en dat mag niet. Dat is dus het probleem waar ik toch nog mee blijf zitten. Het lid Prierns: Geen enkel gemeentebestuur mag in zijn benadering tot katholiek, protestants, christelijk, openbaar of neutraal onderwijs onderscheid maken. Ik denk dat dat zeker niet mag wanneer het gaat om subsidie. Daarom is dit voorstel een stap op de goede weg waar we al enkelen jaren over praten. Daarom denk ik dat we er verstandig aan doen de zaak nu aan te nemen en zeker niet weer opnieuw uit te stellen. De voorzitter: Meneer Mouws, U hebt uiteengezet waarom het niet in de kommissie door een raadslid kon worden aangesluiteld en waarom U niet eerder op de hoogte was en het daarom pas nu tijdens de raadsvergadering kon inbrengen. Dan moet ik toch nu een beroep op.U doen en dat is niet alleen voor de heer Mouws bestemd, maar dat is ten opzichte van alle raadsleden. U hebt in deze raad besloten om ook niet- raadsleden in de kommissies te zetten. Maar dit vereist dan wel, dat er nauw kontakt moet zijn tussen de raadsleden en de niet-raadsleden.Want als daardoor een situatie ontstaat zoals U nu vanavond naar voren brengt, dan vind ik het een slechte zaak als er niet-raadsleden in de kommissie zitten. Ik vind het prima niet-raadsleden, hoe meer mensen betrekken bij het politieke gebeuren, hoe beter het is, maar dat vereist wel dat er nauw kontakt moet zijn tussen de fraktie en de niet-raadsleden. Anders weet het kollege niet goed wat ze met de adviezen moet doen van de kommissies. Ik heb dit al vaker gekonstateerd in het afgelopen jaar. We hebben ons vaak afgevraagd in het kollege wat moeten we met dat advies. Nu krijg ik echter goed de gelegenheid om dit naar voren te brengen tijdens een raadsvergadering en ik maak van die mogelijkheid graag gebruik. De heer Mouws maakte dit mogelijk. Dan verder nu het voorstel. Het godsdienstonderwijs wordt betaald volgens een bepaaJ_d niveau en dat niveau is het niveau van vakonderwijs en ook het systeem van een aantal klokuren per leerkracht. Dus konform het sys teem zoals dat geldt voor een vakonderwijzer. Voorts wordt een bepaalde tabel genoemd op grond waarvan wordt gesalariërd te weten tabel GV6 enz.. Dat is exact de tabel, die ook door het dekenaat wordt aangevraagd. Deze wordt toegepast, dat hebt U ook in de aanvraag kunnen zien. Een en ander wordt volledig gehonoreerd, dus er is niets aan de hand. Salarissen kunnen natuurlijk wijzigen. Ik denk overigens dat de salarisssen eerder omlaag gaan dan omhoog. De tabel kan dus een keer gewijzigd moeten worden. Ik wil dat niet uitsluiten. Maar dit is exact de tabel zoals het dekenaat het wenst en er wordt exact volgens dat niveau betaald. Zo gaat het niet altijd in het leven maar deze keer toch wel. Godsdienstonderwijs mag wel betaald worden, natuurlijk mag godsdienstonderwijs betaald worden, een dominee en een pastoor wordt ook betaald, er is dus niets aan de hand, maar een en ander mag nu niet aan een schoolbestuur betaald worden dat is het punt. In het voorstel is uiteengezet hoe dit is ontstaan en hoe dit nu moet worden benaderd. Op bladzijde twee van het voorstel is dit uitvoerig uiteengezet waarom het zo wel mag. Daar hoeft U het niet mee eens te zijn, maar hier is de juris-prudentie op nageslagen. Dit is ook afgestemd rnet de provincie, want dat is in het verleden het punt geweest of godsdienstonderwijs überhaupt recht streeks aan de instellingen betaald mocht worden, in dit geval het dekenaat. Dat mocht dus wel, het mocht echter niet aan het schoolbestuur betaald worden, dat is uitdrukkelijk gezegd. Dit staat ook in het voorstel. De provincie accepteert dit dus ook. Ik denk dat wat dit betreft wij geen fout maken. Verder is de inhoud van de verordening als zodanig een min of meer formele zaak. We komen 100% tegemoet aan hun wensen. De formulering van dat ene artikel, daar kun je ech ter wat vraagtekens bij plaatsen. Dat zullen we dus nog even bekijken maar voor de rest, het spijt me wel, maar ik kan dit alleen maar als een formele zaak aanmerken. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Met de kanttekening dat de heer Mouws geacht wil worden te hebben tegengestemd.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 52