-6-
Wij zijn van plan de teugels stevig in handen te houden en niet maar zon
der meer opdrachten te geven voor mooie schetstekeningenWij willen eerst
zelf goed vaststellen mi at er u/el en niet in het nieuwe gebouw moet komen.
Hier zijn we nu intern samen met de zogenaamde kleine kommissie uit. We
gaan er nu eind deze maand mee naar de grote kommissie en dan naar de raad
ter vaststelling van genoemde uitgangspunten. Daarna kunnen we de volgende
stap doen. Dat is konform de toezegging zoals wij die destijds hebben ge
daan namelijk stap voor stap de raad erbij betrekken. Een en ander betekent
echter niet, dat wij dan al exact de kosten van het nieuwe gebouw kunnen
aangeven, want zo ver zijn we nog niet. Wel een indikatie, maar niet
meer dan dat. Daar moet U ook begrip voor hebben temeer omdat U vroegtij
dig wordt betrokken bij de zaak. Dat betekent dat .een aantal gegevens
dan ook nog niet vaststaan. Dan vraagt de heer Priems naar ons gedrag als
werkgever met name of wij bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de zoge
naamde werkverruimende maatregelen en dergelijke. Dat gebeurt ook. Wij
maken daar gebruik van, waar het mogelijk is. Toevallig hebben wij daar
deze week nog in het kollege over gesproken. Iemand die bij mij op bezoek
was tijdens mijn spreekuur vroeg om daarvoor in aanmerking te komen.
Wij willen ons daar voor in zetten. Dit is ons beleid. Mocht U zelf ook
bepaalde suggesties hebben dan houden wij ons aanbevolen. Genoemd beleid
wordt gevoerd binnen de mogelijkheden die wij hebben. De kantoorruimte
van onze ambtenaren is natuurlijk niet erg groot, daar moeten we wel
rekening mee houden en er moet genoeg werk te doen zijn. Dit is natuurlijk
ook een voorwaarde. Maar werk is op dit moment geen enkel probleem. Ik denk
dat ik zo de heer Mouws wat betreft het administratiegebouw en de heer
Priems voldoende heb beantwoord. Hier wil ik het in eerste instantie
bij laten. Wenst iemand in tweede instantie het woord?
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
B. Algemeen bestuurlijke zaken
Het lid MouwsIk heb maar een heel klein voorstel. De gemeentegidsde lang
verwachte beloofde gemeentegids, is onlangs verschenen. Wij waren daar wel
blij mee, maar het zou,-lijkt mij-, toch wel voor een aantal nieuwe inwoners
prettig zijn dat er ook een plattegrond bij was. Het is niet alleen fijn als
je het adres weet, maar ook wel prettig als je dat adres kunt vinden. Wij
zouden U toch in overweging willen geven om vooral bij nieuw-ingezetenen
er een plattegrond bij te doen.
Het lid PrineenEr is gesuggereerd om meer openbaarheid te brengen. Daar
zijn wij natuurlijk allemaal blij mee, maar ik mis nog wel eens de beslui
tenlijsten van B&W. Het gaat een tijd goed en dan ineens 14 dagen, 3 weken
blijf je er van verstoken. Ik wou vragen of dat opgehelderd kan worden.
Het lid PriemsHet vragenhalfuurtje. U stelt voor de periode met enkele
maanden te verlengen omdat er ontzettend weinig gebruik van gemaakt wordt.
Ik meen dat we moeten voorkomen niet te snel tot een konklusie te komen.
Dat we zeggen: we stoppen er mee, want er is helemaal geen belangstelling
voor. Het lijkt mij noodzakelijk dat we het op een wat langere termijn be
kijken. Ik zou er voor willen pleiten om geen termijn te willen noemen waarop
we dit experiment stoppen. De tweede vraag gaat ook over de openbaarheid en dan
met name de kollegevergaderingen. Misschien is het U bekend dat er in sommige
gemeenten een regeling bestaat dat de raadsleden bij toerbeurt een vergadering
van het kollege van B&W kunnen bijwonen. Ik wil vragen hoe Uw kollege hier
tegenover staat. Ik denk met name dat het na de verkiezingen, wanneer er
weer nieuwe raadsleden bij komen, het een snelle manier is om nieuwe raads
leden ook in de materie bekend te maken. Dat neemt niet weg dat een aantal
andere raadsleden die al jaren meedraaien er ook hun voordeel mee kunnen
doen om eens een keer een kollegevergadering bij te wonen.
De voorzitter: De heer Mouws wijst op de plattegrond. Het is ook de bedoeling
als nieuw ingezetene zich te melden aan het loket van de afdeling Bevolking
en zich in te laten schrijven, dan ontvangt men een gemeentegids en een
plattegrond.
-7-
We hadden nog 10CD a 1500 exemplaren van de oude plattegrond, dat is ook de
reden geweest dat we geen nieuwe hebben laten aanmaken zo zuinig als we nu
zijn. Misschien vroeger ook wel, maar nu zijn we waarschijnlijk dan nog
zuiniger. Daarom nu geen nieuwe plattegrond. Voorts is het de bedoeling dat
de gemeentegids toch wat vaker uitkomt. Dat kan ook, want de kosten zijn door
de nieuwe werkwijze die wij gekozen hebben eigenlijk nihil en dit betekent
dat de gemeentegids nu een keer in de twee jaar zeker kan worden uitge
geven. Dus de volgende keer denk ik, dat er wel een plattegrond bij zal komen.
Dat was deze keer dus niet het geval omdat we nog een behoorlijke voorraad
hebben. De heer Princen wijst ons op de openbaarheid van bestuur, hetgeen ons
allemaal na aan het hart ligt, met name wijst hij dan op de besluitenlijst,
die niet altijd wordt toegezonden zegt hij. Ik -noteer dit ijverig en de
sekretaris ook zie ik, want dat is niet de bedoeling. Want destijds is uit
drukkelijk toegezegd, dat een en ander zou worden toegezonden. Dit moet dan
een administratieve fout zijn hier in huis. Want het is niet de bedoeling
van het kollege, dat de besluitenlijst niet aan U wordt toegezonden. De
heer Priems wijst op het feit om wat voorzichtig te zijn met het vragenhalf
uurtje en daar niet te snel van af te zien als het niet meteen een succes is.
Dat proeft hij denk ik ook wel een beetje uit onze formulering ter zake.
Wij hebben destijds gevraagd om het een jaar de kans te geven en na een jaar
tot evaluatie over te gaan. Toen is op verzoek van de raad de proef bekort
tot een half jaar. Nu zien we dat met name de laatste maanden, november en
december, er meer gebruik wordt gemaakt van het vragenhalfuurtje. Bij de
kommissie Welzijn is er gebruik van gemaakt bij het sociaal kultureel plan,
een onderwerp wat zich daarvoor natuurlijk bij uitstek leent. Bij de kommis
sie Ruimtelijke Ordening is er echter tijdens de laatste vergaderingen ook
gebruik van gemaakt. We vinden dat juist nu er toch gebruik van gemaakt
wordt we niet moeten stoppen. In januari zouden we al moeten evalueren.
Geef nu nog eens een paar maanden de kans om te zien hoe het nog verder
uitgebouwd kan worden. Lukt dat niet dan moeten we ons opnieuw beraden of
we iets anders moeten doen. Maar die voorzichtigheid waar de heer Priems op
doelt,daar zijn wij het mee eens. Dan het punt van het bijwonen van kollege-
vergaderingen. We hadden die vraag verwacht, omdat dat aktueel is de laatste
tijd, ook in Bergen op Zoom wordt daar over gesproken. En ook vooral gezien
het feit, dat gemeentebelangen in de Algemene Beschouwingen hier ook aan
dacht aan schonk. Wij hebben er geen enkel bezwaar tegen als bij toerbeurt
raadsleden kollegevergaderingen bijwonen. Maar wij vinden wel dat een en
ander niet de hele periode van 4 jaar door moet lopen. Als ieder raads
lid nu eens één keer een kollegevergadering bijwoont, maar danook van
het begin tot het eind. Dus de voorstellen van de ambtenaren doorlezen en
bestuderen zodat men op de hoogte is als men de kollegevergadering bij
woont. Dan krijgt men inzicht hoe het van het begin tot het eind loopt.
Dat is dan wel noodzakelijk, anders heb je er nog geen zicht op. Wij vinden
het dus uitstekend als elk raadslid de B&W-vergadering een keer bijwoont.
Is er daarna behoefte om het nog een tweede keer te doen, dan is dat ook
nog geen ramp, maar niet de gehele periode van 4 jaar door. Ik denk dat dat
ook niet de bedoeling was van Uw vraag. Het gaat meer om het feit dat de
raadsleden inzicht krijgen in hoe het kollege funktioneert, hoe dat gaat.
Ik weet zeker dat men daardoor meer inzicht krijgt in het gemeentegebeuren
dat zal zeker zo zijn, daar ben ik van overtuigd. Dus daarom dat wij het een
goede zaak vinden dat hier gebruik van wordt gemaakt. Dit willen we best
regelen en dat hoeft echt niet te wachten op de nieuwe raadsperiode, dat
is niet nodig.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
C.Verkeer.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.