-6- Wij zijn van plan de teugels stevig in handen te houden en niet maar zon der meer opdrachten te geven voor mooie schetstekeningenWij willen eerst zelf goed vaststellen mi at er u/el en niet in het nieuwe gebouw moet komen. Hier zijn we nu intern samen met de zogenaamde kleine kommissie uit. We gaan er nu eind deze maand mee naar de grote kommissie en dan naar de raad ter vaststelling van genoemde uitgangspunten. Daarna kunnen we de volgende stap doen. Dat is konform de toezegging zoals wij die destijds hebben ge daan namelijk stap voor stap de raad erbij betrekken. Een en ander betekent echter niet, dat wij dan al exact de kosten van het nieuwe gebouw kunnen aangeven, want zo ver zijn we nog niet. Wel een indikatie, maar niet meer dan dat. Daar moet U ook begrip voor hebben temeer omdat U vroegtij dig wordt betrokken bij de zaak. Dat betekent dat .een aantal gegevens dan ook nog niet vaststaan. Dan vraagt de heer Priems naar ons gedrag als werkgever met name of wij bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de zoge naamde werkverruimende maatregelen en dergelijke. Dat gebeurt ook. Wij maken daar gebruik van, waar het mogelijk is. Toevallig hebben wij daar deze week nog in het kollege over gesproken. Iemand die bij mij op bezoek was tijdens mijn spreekuur vroeg om daarvoor in aanmerking te komen. Wij willen ons daar voor in zetten. Dit is ons beleid. Mocht U zelf ook bepaalde suggesties hebben dan houden wij ons aanbevolen. Genoemd beleid wordt gevoerd binnen de mogelijkheden die wij hebben. De kantoorruimte van onze ambtenaren is natuurlijk niet erg groot, daar moeten we wel rekening mee houden en er moet genoeg werk te doen zijn. Dit is natuurlijk ook een voorwaarde. Maar werk is op dit moment geen enkel probleem. Ik denk dat ik zo de heer Mouws wat betreft het administratiegebouw en de heer Priems voldoende heb beantwoord. Hier wil ik het in eerste instantie bij laten. Wenst iemand in tweede instantie het woord? Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. B. Algemeen bestuurlijke zaken Het lid MouwsIk heb maar een heel klein voorstel. De gemeentegidsde lang verwachte beloofde gemeentegids, is onlangs verschenen. Wij waren daar wel blij mee, maar het zou,-lijkt mij-, toch wel voor een aantal nieuwe inwoners prettig zijn dat er ook een plattegrond bij was. Het is niet alleen fijn als je het adres weet, maar ook wel prettig als je dat adres kunt vinden. Wij zouden U toch in overweging willen geven om vooral bij nieuw-ingezetenen er een plattegrond bij te doen. Het lid PrineenEr is gesuggereerd om meer openbaarheid te brengen. Daar zijn wij natuurlijk allemaal blij mee, maar ik mis nog wel eens de beslui tenlijsten van B&W. Het gaat een tijd goed en dan ineens 14 dagen, 3 weken blijf je er van verstoken. Ik wou vragen of dat opgehelderd kan worden. Het lid PriemsHet vragenhalfuurtje. U stelt voor de periode met enkele maanden te verlengen omdat er ontzettend weinig gebruik van gemaakt wordt. Ik meen dat we moeten voorkomen niet te snel tot een konklusie te komen. Dat we zeggen: we stoppen er mee, want er is helemaal geen belangstelling voor. Het lijkt mij noodzakelijk dat we het op een wat langere termijn be kijken. Ik zou er voor willen pleiten om geen termijn te willen noemen waarop we dit experiment stoppen. De tweede vraag gaat ook over de openbaarheid en dan met name de kollegevergaderingen. Misschien is het U bekend dat er in sommige gemeenten een regeling bestaat dat de raadsleden bij toerbeurt een vergadering van het kollege van B&W kunnen bijwonen. Ik wil vragen hoe Uw kollege hier tegenover staat. Ik denk met name dat het na de verkiezingen, wanneer er weer nieuwe raadsleden bij komen, het een snelle manier is om nieuwe raads leden ook in de materie bekend te maken. Dat neemt niet weg dat een aantal andere raadsleden die al jaren meedraaien er ook hun voordeel mee kunnen doen om eens een keer een kollegevergadering bij te wonen. De voorzitter: De heer Mouws wijst op de plattegrond. Het is ook de bedoeling als nieuw ingezetene zich te melden aan het loket van de afdeling Bevolking en zich in te laten schrijven, dan ontvangt men een gemeentegids en een plattegrond. -7- We hadden nog 10CD a 1500 exemplaren van de oude plattegrond, dat is ook de reden geweest dat we geen nieuwe hebben laten aanmaken zo zuinig als we nu zijn. Misschien vroeger ook wel, maar nu zijn we waarschijnlijk dan nog zuiniger. Daarom nu geen nieuwe plattegrond. Voorts is het de bedoeling dat de gemeentegids toch wat vaker uitkomt. Dat kan ook, want de kosten zijn door de nieuwe werkwijze die wij gekozen hebben eigenlijk nihil en dit betekent dat de gemeentegids nu een keer in de twee jaar zeker kan worden uitge geven. Dus de volgende keer denk ik, dat er wel een plattegrond bij zal komen. Dat was deze keer dus niet het geval omdat we nog een behoorlijke voorraad hebben. De heer Princen wijst ons op de openbaarheid van bestuur, hetgeen ons allemaal na aan het hart ligt, met name wijst hij dan op de besluitenlijst, die niet altijd wordt toegezonden zegt hij. Ik -noteer dit ijverig en de sekretaris ook zie ik, want dat is niet de bedoeling. Want destijds is uit drukkelijk toegezegd, dat een en ander zou worden toegezonden. Dit moet dan een administratieve fout zijn hier in huis. Want het is niet de bedoeling van het kollege, dat de besluitenlijst niet aan U wordt toegezonden. De heer Priems wijst op het feit om wat voorzichtig te zijn met het vragenhalf uurtje en daar niet te snel van af te zien als het niet meteen een succes is. Dat proeft hij denk ik ook wel een beetje uit onze formulering ter zake. Wij hebben destijds gevraagd om het een jaar de kans te geven en na een jaar tot evaluatie over te gaan. Toen is op verzoek van de raad de proef bekort tot een half jaar. Nu zien we dat met name de laatste maanden, november en december, er meer gebruik wordt gemaakt van het vragenhalfuurtje. Bij de kommissie Welzijn is er gebruik van gemaakt bij het sociaal kultureel plan, een onderwerp wat zich daarvoor natuurlijk bij uitstek leent. Bij de kommis sie Ruimtelijke Ordening is er echter tijdens de laatste vergaderingen ook gebruik van gemaakt. We vinden dat juist nu er toch gebruik van gemaakt wordt we niet moeten stoppen. In januari zouden we al moeten evalueren. Geef nu nog eens een paar maanden de kans om te zien hoe het nog verder uitgebouwd kan worden. Lukt dat niet dan moeten we ons opnieuw beraden of we iets anders moeten doen. Maar die voorzichtigheid waar de heer Priems op doelt,daar zijn wij het mee eens. Dan het punt van het bijwonen van kollege- vergaderingen. We hadden die vraag verwacht, omdat dat aktueel is de laatste tijd, ook in Bergen op Zoom wordt daar over gesproken. En ook vooral gezien het feit, dat gemeentebelangen in de Algemene Beschouwingen hier ook aan dacht aan schonk. Wij hebben er geen enkel bezwaar tegen als bij toerbeurt raadsleden kollegevergaderingen bijwonen. Maar wij vinden wel dat een en ander niet de hele periode van 4 jaar door moet lopen. Als ieder raads lid nu eens één keer een kollegevergadering bijwoont, maar danook van het begin tot het eind. Dus de voorstellen van de ambtenaren doorlezen en bestuderen zodat men op de hoogte is als men de kollegevergadering bij woont. Dan krijgt men inzicht hoe het van het begin tot het eind loopt. Dat is dan wel noodzakelijk, anders heb je er nog geen zicht op. Wij vinden het dus uitstekend als elk raadslid de B&W-vergadering een keer bijwoont. Is er daarna behoefte om het nog een tweede keer te doen, dan is dat ook nog geen ramp, maar niet de gehele periode van 4 jaar door. Ik denk dat dat ook niet de bedoeling was van Uw vraag. Het gaat meer om het feit dat de raadsleden inzicht krijgen in hoe het kollege funktioneert, hoe dat gaat. Ik weet zeker dat men daardoor meer inzicht krijgt in het gemeentegebeuren dat zal zeker zo zijn, daar ben ik van overtuigd. Dus daarom dat wij het een goede zaak vinden dat hier gebruik van wordt gemaakt. Dit willen we best regelen en dat hoeft echt niet te wachten op de nieuwe raadsperiode, dat is niet nodig. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. C.Verkeer. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 4