-24- zijn om te zeggen het moet"wel. U zegt, er zijn in Halsteren toch wel mensen die wel naar het ziekenhuis in Roosendaal gaan. Dat kan ik wel beamen, maar als je dat procentueel zou bekijken. Ik heb daar geen gegevens van, ik begeef me dus op glas ijs. Dan denk ik toch wel dat het overgrote deel van de Halsterse bevolking gebruik maakt van het ziekenhuis in Bergen op Zoom. Als zodanig raakt het Halste ren minder dan de gemeente Wouw, die dat heel duidelijk heeft aangedragen, Dat is eigenlijk de reaktie die U nu van het kollege heeft gelezen. Overigens sta ik natuurlijk achter Uw wensen om patiënten zo snel mogelijk in het ziekenhuis'te krij gen als het om spoort orvni ten gaat. Het lid de Kok: dat gaat toch niet via de route die op het ogenblik in Roosendaal ligt, Door het centrum en dan door de Kennedylaan, onder die viaducten door en dan naar het ziekenhuis. Wethouder Roosenboom: Als je de weg goed'kent dan kan dat. De voorzitter: Ik geef toe, het ambtelijk voorstel aan B&W dat U gezien hebt daar staat in, dat er geen belangen van Halsteren in het geding zijn. Dit is te ongenuan ceerd, dat ben ik met de heer de Kok eens en dat heeft de wethouder ook gezegd, dat is te ongenuanceerd, Zo hebben wij er ook niet over gediskussieerd in B&W. Natuur lijk zijn er wel wat belangen voor Halsteren, maar in veel mindere mate dan voor andere gemeenten. Wij wilden geen doorslaggevende stem in deze diskussie hebben. Wij wilden deze diskussie toch in hoofdzaak door de meest betrokken gemeenten laten voeren en hier als gemeente Halsteren niet een te zware druk op leggen, mede gezien de belangen die hier spelen. Verder komt hierbij dat het C.P.A. zelf van me ning is dat het goed bereikbaar is dat het niet nodig is. Voorts komt er dan ook 1 nog bij dat vanuit verkeerskundig oogpunt het zeer de vraag is of er überhaupt een afslag gemaakt kan worden. Hier worden zeer grote vraagtekens bij gezet. De kosten die dit met zich meebrengt moeten ook opgebracht worden. Gezien het toch mindere belang voor Halsteren dachten we, dat we er voorzichtig mee moeten zijn om deze af slag te pousseren. Want dit betekent dat een en ander ook financiële konsequenties heeft. Wethouder Sinke: De voorzitter zei dat het toch al problematisch kan zijn voor Hal- syeren. Maar het Halsters kollege heeft het eens gepresteerd om mevrouw de Goffau te gaan gelukwensen met haar eerste baby en toen was dat ongeveer een uur te laat. Dat was toch een beetje pijnlijk. Toen was het ongeveer een uur te laat. Het lag niet helemaal alleen aan die route, maar te laat was het kollege toen wel en dat lag toch wel gedeeltelijk aan die moeilijke bereikbaarheid van het ziekenhuis. Dat is toch een historisch feit, Wethouder Roosenboom: Ik moet daar een aanvulling op geven ook de tweede keer dat mevrouw de Gpffau daar lag hebben we verkeerd gereden. De voorzitter: Ik neem aan dat de chauffeurs van de ambulance auto's misschien be ter de weg kennen dan het kollege van B&W van Halsteren. Hieruit de conclusie trek ken dat het ziekenhuis moeilijk bereikbaar is, gaat mij te ver. r Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burnemeester en wethouders Punt 29 Het lid van Eekelen: Dit is een probleem dat zich in de gemeenschap Lepelstraat aan dient met voor en tegens. Ik heb de stukken bekeken en dan denk je, hoe kom je daar aan uit. In de kommissie Ruimtelijke Ordening is er -ook wel eens sprake van geweest om het crossterrein eventueel te leggen, al was het dan maar tijdelijk in het pol dert je bij de Eendracht. Daar stoor je niemand. Het is alleen niet volgens het be stemmingsplan. Bestemmingsplannen worden dikwijls genoeg gewijzigd. Misschien is daar een mogelijkheid toe. Vooral als de bereidbaarheid van B&W daartoe is. Als die 'bereidheid er niet is dan kunnen we er inderdaad natuurlijk niets aan doen. .Dan is er nog een andere mogelijkheid en dat 0p langere termijn. In het rapport van Openluchtrecreatie namelijk staan gegevens van alle gemeenten. Wat mij daarin is op gevallen,is dat Bergen op Zoom, Fijnaartcen Heijningen, Halsteren, Nisuw-Vossemeer Oudenhosch, Oud Gastel, Putte, Roosendaal en Nispen en Wouw gebrek hebben aan een motorcrossterrein. Gezien het feit dat volgende week maandag in de gewestraad dit studieplan in de gwestraad komt, zou het een goede gelegenheid zijn als we als ge meente Halsteren dit aan konden dragen voor het vervolg onderzoek. Waar men dus nu over aan het praten is. Er komt nog een vervolgonderzoek. Dan zou dit als een van de eerste punten moeten gebeuren, gezien dat er van de 18 gemeenten er 9 naar ge vraagd hebben. Ik dacht dat er meerdere gemeenten die opdracht aan het streekgewest geven en dat ze er zo snel mogelijk aan werken. In eerste instantie is het niet -25- mogelijk om een tijdelijke oplossing te vinden. Daarnaast is het goed te werken in het"streekgewestelijk verband, waar wij als gewestraadsleden natuurlijk ook een steentje toe bij kunnen dragen. Het lid VerboqtWij staan volledig achter het bezwaar van de heer Geuzen. Het is gezien de geluidsoverlast en dergelijke ontoelaatbaar dat^daar gecrosst wordt. Maar wij zijn het volkomen met de heer van Eekelen eens. Er moet alsnog gezocht worden of er hier of daar een crossterrein te vinden valt. Vooral die polder tegen de dijk aan. Dat is al meerdere malen ter sprake geweest. Het zou ook een goede lokatie zijn. Alleen de grondgesteldheid die was wat minder goed, maar misschien met wat grond aan te vullen, met wat ettelijke wagens grond zou dat al een stuk be ter kunnen funktioneren. Dan is iedereen uit de brand en dan is iedereen geholpen. Het lid Princen: Ik kan best begrijpen dat enkele bewoners van Kiutsdorp bezwaren hebben gemaakt aangaande het crossterrein. Maar U moet U ook begrijpen dat er bewo ners zijn die deze nog jonge motorliefhebbers een warm hart toedragen. Gaarne had den we gezien dat zij enkele uren per week hadden kunnen crossen totdat er een nieuw terrein was gevonden. U schrijft in Uw brief dat medio april 1982 wordt uit gezien naar een lokatie in westelijk Noord-Brabant. Ik hoop dat U alles in het werk zult stellen om voor deze groep sportliefhebbers een lokatie te vinden. Het lid'MouwsIk ben het helemaal eens met de toelichting op de brief. Dit punt is verschillende keren in de kommissie Ruimtelijke Ordening geweest en ook in de kommissie Sportzaken. Er zijn alle mogelijke plannen aangedragen, maar helaas heb ben we tot nu toe iedere keer opnieuw weer moeten vaststellen dat Halsteren wat dat betreft te klein is. Ik ben het met andere heren duidelijk eens, dat we waar schijnlijk nog eens een keertje kunnen gaan bekijken. Ook de door de heer van Eeke len genoemde lokatie is al eerder aangedragen. Alleen kan ik mij niet goed meer herinneren wat de bezwaren daartegen waren. Wel wil ik er nog even op attenderen dat in de kommissie Ruimtelijke Ordening van het gewest, waar Halsteren ook ver tegenwoordigd is er meerdere problemen wat de sport betreft besproken zijn. Niet alleen die motorcrossterreinen, maar vooral ook het parachutespringen, en mensen die als sport hebben sportvliegtuigjes te laten vliegen. In het gewest wordt dat uitvoerig bekeken.Dat het nu nog niet in die nota is opgenomen, komt omdat het afgecheckt moest worden bij de diverse gemeenten. Daar was tot nu toe eigenlijk nog geen ruimte voor. Ik heb pas weer gelezen dat voor dat parachutespringen weer een tijdelijke oplossing gevonden is. Het heeft alle aandacht. Alleen het is een ver schrikkelijk moeilijke zaak. We weten allemaal al is het zelfs maar enkele uren, dat de direkte omwonenden er verschrikkelijk veel last van kunnen hebben. Dan vind ik dat je er ook uitdrukkelijk veel begrip voor moet hebben en ik dacht dat iedereen dat.ook duidelijk had. Maar zelfs in gewestelijk verband blijkt dat West- Brabant hier waarschijnlijk nog te klein voor is. Wethouder Roosenboom: De heer van Eekelen doet inderdaad een pleidooi voor ook een, al was het~maëT~iërr~tijdelijke voorziening. Daarbij herinnert hij aan dat poldertje. Ik moet toch eerst vooraf zeggen dat in 1980 het kollege een extra krediet van 10.000,in samenhang met jeugdvoorzieningen op de begroting heeft gezet. Totaal 35.000,— en dat er vanuit het kollege alle mogelijke moeite is gedaan om binnen de gemeente Halsteren zo'n geschikt terrein te vinden. Dat is gewoon niet mogelijk gebleken, na anderhalf jaar speuren en kontakten leogen. U heeft het zelf al gezegd, het is een keer of vier a vijf onderwerp van gesprek geweest. In de kommissie Ruim telijke Ordening en ook in de kommissie Sportzaken. Ook daar, -en daaromtrent maak ik geen enkel kommissie lid een verwijt-, maar ook daar kwam men er niet aan uit. Dan moet ik U ook vertellen dat in 1981 Uw raad heeft besloten, met algemene stemmen, dat er in Halsteren nergens een crossterrein kon worden aangelegd. Toen is ook de gelegenheid niet te baat genomen om daar tegen te protesteren. Dat neemt niet weg, dat als zoiets klandestien gaat gebeuren en er komen protesten,dit toch weer op nieuw in de belangstelling wordt gebracht. Het idee dat indertijd door Jan van [-leer is aangedragen, om daar in dat poldertje te gaan crossen, dat is naar mijn beschei den mening gestuit op het feit dat het geen Halsters territorium is. Dat valt onder de oemeente Nieuw-Vossemeerïl< durf noqal wat,.maar om nu iets te gaan doen op het grondgebied van een andere gemeentedat gaat toch wel net iets te ver.Dat is eigenlijk de Iden .dat dat alternatief niet verder is uitgezocht.Ook speelde toen ook heel duide lijk mee, dat de grondslag ook niet ideaal zou zijn.Zo gauw het een beetje regent is het meer een slippartijOok de eigendomsrechten spelen daar natuurlijk een rol. Je kunt ergens wel een ideaal crossterrein bedenken, maar dan is het nog maar de vraag of de eigenaar be reid is om die gronden beschikbaar te stellen voor het crossen.Het is ook nog de vraag cm hij het wel wil verkopen. Eerlijk, ik kan eigenlijk we 1 proberen voor alle sprekers met dit antwoord onder een noemer

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 48