-24-
zijn om te zeggen het moet"wel. U zegt, er zijn in Halsteren toch wel mensen die
wel naar het ziekenhuis in Roosendaal gaan. Dat kan ik wel beamen, maar als je
dat procentueel zou bekijken. Ik heb daar geen gegevens van, ik begeef me dus op
glas ijs. Dan denk ik toch wel dat het overgrote deel van de Halsterse bevolking
gebruik maakt van het ziekenhuis in Bergen op Zoom. Als zodanig raakt het Halste
ren minder dan de gemeente Wouw, die dat heel duidelijk heeft aangedragen, Dat is
eigenlijk de reaktie die U nu van het kollege heeft gelezen. Overigens sta ik
natuurlijk achter Uw wensen om patiënten zo snel mogelijk in het ziekenhuis'te krij
gen als het om spoort orvni ten gaat.
Het lid de Kok: dat gaat toch niet via de route die op het ogenblik in Roosendaal
ligt, Door het centrum en dan door de Kennedylaan, onder die viaducten door en dan
naar het ziekenhuis.
Wethouder Roosenboom: Als je de weg goed'kent dan kan dat.
De voorzitter: Ik geef toe, het ambtelijk voorstel aan B&W dat U gezien hebt daar
staat in, dat er geen belangen van Halsteren in het geding zijn. Dit is te ongenuan
ceerd, dat ben ik met de heer de Kok eens en dat heeft de wethouder ook gezegd, dat
is te ongenuanceerd, Zo hebben wij er ook niet over gediskussieerd in B&W. Natuur
lijk zijn er wel wat belangen voor Halsteren, maar in veel mindere mate dan voor
andere gemeenten. Wij wilden geen doorslaggevende stem in deze diskussie hebben.
Wij wilden deze diskussie toch in hoofdzaak door de meest betrokken gemeenten
laten voeren en hier als gemeente Halsteren niet een te zware druk op leggen, mede
gezien de belangen die hier spelen. Verder komt hierbij dat het C.P.A. zelf van me
ning is dat het goed bereikbaar is dat het niet nodig is. Voorts komt er dan ook 1
nog bij dat vanuit verkeerskundig oogpunt het zeer de vraag is of er überhaupt een
afslag gemaakt kan worden. Hier worden zeer grote vraagtekens bij gezet. De kosten
die dit met zich meebrengt moeten ook opgebracht worden. Gezien het toch mindere
belang voor Halsteren dachten we, dat we er voorzichtig mee moeten zijn om deze af
slag te pousseren. Want dit betekent dat een en ander ook financiële konsequenties
heeft.
Wethouder Sinke: De voorzitter zei dat het toch al problematisch kan zijn voor Hal-
syeren. Maar het Halsters kollege heeft het eens gepresteerd om mevrouw de Goffau
te gaan gelukwensen met haar eerste baby en toen was dat ongeveer een uur te laat.
Dat was toch een beetje pijnlijk. Toen was het ongeveer een uur te laat. Het lag
niet helemaal alleen aan die route, maar te laat was het kollege toen wel en dat
lag toch wel gedeeltelijk aan die moeilijke bereikbaarheid van het ziekenhuis.
Dat is toch een historisch feit,
Wethouder Roosenboom: Ik moet daar een aanvulling op geven ook de tweede keer dat
mevrouw de Gpffau daar lag hebben we verkeerd gereden.
De voorzitter: Ik neem aan dat de chauffeurs van de ambulance auto's misschien be
ter de weg kennen dan het kollege van B&W van Halsteren. Hieruit de conclusie trek
ken dat het ziekenhuis moeilijk bereikbaar is, gaat mij te ver. r
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burnemeester
en wethouders
Punt 29
Het lid van Eekelen: Dit is een probleem dat zich in de gemeenschap Lepelstraat aan
dient met voor en tegens. Ik heb de stukken bekeken en dan denk je, hoe kom je daar
aan uit. In de kommissie Ruimtelijke Ordening is er -ook wel eens sprake van geweest
om het crossterrein eventueel te leggen, al was het dan maar tijdelijk in het pol
dert je bij de Eendracht. Daar stoor je niemand. Het is alleen niet volgens het be
stemmingsplan. Bestemmingsplannen worden dikwijls genoeg gewijzigd. Misschien is
daar een mogelijkheid toe. Vooral als de bereidbaarheid van B&W daartoe is. Als die
'bereidheid er niet is dan kunnen we er inderdaad natuurlijk niets aan doen.
.Dan is er nog een andere mogelijkheid en dat 0p langere termijn. In het rapport van
Openluchtrecreatie namelijk staan gegevens van alle gemeenten. Wat mij daarin is op
gevallen,is dat Bergen op Zoom, Fijnaartcen Heijningen, Halsteren, Nisuw-Vossemeer
Oudenhosch, Oud Gastel, Putte, Roosendaal en Nispen en Wouw gebrek hebben aan een
motorcrossterrein. Gezien het feit dat volgende week maandag in de gewestraad dit
studieplan in de gwestraad komt, zou het een goede gelegenheid zijn als we als ge
meente Halsteren dit aan konden dragen voor het vervolg onderzoek. Waar men dus nu
over aan het praten is. Er komt nog een vervolgonderzoek. Dan zou dit als een van
de eerste punten moeten gebeuren, gezien dat er van de 18 gemeenten er 9 naar ge
vraagd hebben. Ik dacht dat er meerdere gemeenten die opdracht aan het streekgewest
geven en dat ze er zo snel mogelijk aan werken. In eerste instantie is het niet
-25-
mogelijk om een tijdelijke oplossing te vinden. Daarnaast is het goed te werken
in het"streekgewestelijk verband, waar wij als gewestraadsleden natuurlijk ook
een steentje toe bij kunnen dragen.
Het lid VerboqtWij staan volledig achter het bezwaar van de heer Geuzen. Het is
gezien de geluidsoverlast en dergelijke ontoelaatbaar dat^daar gecrosst wordt.
Maar wij zijn het volkomen met de heer van Eekelen eens. Er moet alsnog gezocht
worden of er hier of daar een crossterrein te vinden valt. Vooral die polder tegen
de dijk aan. Dat is al meerdere malen ter sprake geweest. Het zou ook een goede
lokatie zijn. Alleen de grondgesteldheid die was wat minder goed, maar misschien
met wat grond aan te vullen, met wat ettelijke wagens grond zou dat al een stuk be
ter kunnen funktioneren. Dan is iedereen uit de brand en dan is iedereen geholpen.
Het lid Princen: Ik kan best begrijpen dat enkele bewoners van Kiutsdorp bezwaren
hebben gemaakt aangaande het crossterrein. Maar U moet U ook begrijpen dat er bewo
ners zijn die deze nog jonge motorliefhebbers een warm hart toedragen. Gaarne had
den we gezien dat zij enkele uren per week hadden kunnen crossen totdat er een
nieuw terrein was gevonden. U schrijft in Uw brief dat medio april 1982 wordt uit
gezien naar een lokatie in westelijk Noord-Brabant. Ik hoop dat U alles in het
werk zult stellen om voor deze groep sportliefhebbers een lokatie te vinden.
Het lid'MouwsIk ben het helemaal eens met de toelichting op de brief. Dit punt
is verschillende keren in de kommissie Ruimtelijke Ordening geweest en ook in de
kommissie Sportzaken. Er zijn alle mogelijke plannen aangedragen, maar helaas heb
ben we tot nu toe iedere keer opnieuw weer moeten vaststellen dat Halsteren wat
dat betreft te klein is. Ik ben het met andere heren duidelijk eens, dat we waar
schijnlijk nog eens een keertje kunnen gaan bekijken. Ook de door de heer van Eeke
len genoemde lokatie is al eerder aangedragen. Alleen kan ik mij niet goed meer
herinneren wat de bezwaren daartegen waren. Wel wil ik er nog even op attenderen
dat in de kommissie Ruimtelijke Ordening van het gewest, waar Halsteren ook ver
tegenwoordigd is er meerdere problemen wat de sport betreft besproken zijn.
Niet alleen die motorcrossterreinen, maar vooral ook het parachutespringen, en
mensen die als sport hebben sportvliegtuigjes te laten vliegen. In het gewest wordt
dat uitvoerig bekeken.Dat het nu nog niet in die nota is opgenomen, komt omdat het
afgecheckt moest worden bij de diverse gemeenten. Daar was tot nu toe eigenlijk nog
geen ruimte voor. Ik heb pas weer gelezen dat voor dat parachutespringen weer een
tijdelijke oplossing gevonden is. Het heeft alle aandacht. Alleen het is een ver
schrikkelijk moeilijke zaak. We weten allemaal al is het zelfs maar enkele uren,
dat de direkte omwonenden er verschrikkelijk veel last van kunnen hebben. Dan
vind ik dat je er ook uitdrukkelijk veel begrip voor moet hebben en ik dacht dat
iedereen dat.ook duidelijk had. Maar zelfs in gewestelijk verband blijkt dat West-
Brabant hier waarschijnlijk nog te klein voor is.
Wethouder Roosenboom: De heer van Eekelen doet inderdaad een pleidooi voor ook een,
al was het~maëT~iërr~tijdelijke voorziening. Daarbij herinnert hij aan dat poldertje.
Ik moet toch eerst vooraf zeggen dat in 1980 het kollege een extra krediet van
10.000,in samenhang met jeugdvoorzieningen op de begroting heeft gezet. Totaal
35.000,— en dat er vanuit het kollege alle mogelijke moeite is gedaan om binnen
de gemeente Halsteren zo'n geschikt terrein te vinden. Dat is gewoon niet mogelijk
gebleken, na anderhalf jaar speuren en kontakten leogen. U heeft het zelf al gezegd,
het is een keer of vier a vijf onderwerp van gesprek geweest. In de kommissie Ruim
telijke Ordening en ook in de kommissie Sportzaken. Ook daar, -en daaromtrent maak
ik geen enkel kommissie lid een verwijt-, maar ook daar kwam men er niet aan uit.
Dan moet ik U ook vertellen dat in 1981 Uw raad heeft besloten, met algemene stemmen,
dat er in Halsteren nergens een crossterrein kon worden aangelegd. Toen is ook de
gelegenheid niet te baat genomen om daar tegen te protesteren. Dat neemt niet weg,
dat als zoiets klandestien gaat gebeuren en er komen protesten,dit toch weer op
nieuw in de belangstelling wordt gebracht. Het idee dat indertijd door Jan van [-leer
is aangedragen, om daar in dat poldertje te gaan crossen, dat is naar mijn beschei
den mening gestuit op het feit dat het geen Halsters territorium is. Dat valt onder
de oemeente Nieuw-Vossemeerïl< durf noqal wat,.maar om nu iets te gaan doen op het
grondgebied van een andere gemeentedat gaat toch wel net iets te ver.Dat is eigenlijk
de Iden .dat dat alternatief niet verder is uitgezocht.Ook speelde toen ook heel duide
lijk mee, dat de grondslag ook niet ideaal zou zijn.Zo gauw het een beetje regent is het
meer een slippartijOok de eigendomsrechten spelen daar natuurlijk een rol. Je kunt ergens
wel een ideaal crossterrein bedenken, maar dan is het nog maar de vraag of de eigenaar be
reid is om die gronden beschikbaar te stellen voor het crossen.Het is ook nog de vraag cm
hij het wel wil verkopen. Eerlijk, ik kan eigenlijk we 1 proberen voor alle sprekers met
dit antwoord onder een noemer