-10- De voorzitter. Misschien dat ik hier nog iets aan mag toevoegen» De vraag van mevrouw Heimig was: de eigenaar-verhuurder moet toch zelf zorgen voor de nood zakelijke voorzieningen. De oiskussie is dan wat de noodzakelijke voorzienin gen zijn. En wij vonden dat moeilijk kan worden gezegd dat baanverlichting nood zakelijk is. Dat ging ons net te ver. We vonden, als de vereniging hier behoefte aan heeft akkoord, maar dan is het toch het beste dat men dat zelf betaald. Dit» is dan een punt van diskussie. Hier kunnen we over diskussierenWij vinden dat het te ver gaat oin als overheid te zorgen voor verlichting. Te overwegen is dan wel, zou je het toch niet kunnen doen en dan gewoon de kapitaalslasten door berekenen aan de vereniging. Dit betekent dan echter dat we elk jaar zouden moe ten aankloppen bij die vereniging en de electriciteitskosten bijvoorbeeld zijn hoog. Toevallig gaan de tarieven dit jaar misschien omlaag. Die bedragen blijven echter fors, U hebt dat zelf ook gezegd; "het is een zware belasting voor de verenigingen". Wij hebben liever dat de rekeningen dan rechtstreeks bij de vereni gingen komen dan dat het niet via de gemeente loopt, want dan komen we misschien in de problemen bij de incasso.Want dit moet naast de huur voor de banen betaald worden. Men neemt zelf de verantwoordelijkheid voor de verlichting dan moet men ook rechtstreeks de verplichtingen met derden maar aangaan. Dat vinden wij het beste, anders komen we straks als gemeente toch in de problemen als men een en ander achteraf te duur vindt. Beunhazerij, dat heeft de wethouder reeds uitgelegd, daar is geen sprake van. Het bedrag wordt voor 95?ó aan derden uitbesteed, aan of ficiële bedrijven, het gaat bij de zelfwerkzaamheid om enkele kleinigheden. Verd' of men gemachtigd is om de lening aan te gaan. Natuurlijk moet daar op gelet wor- oen. De vereniging is, neem ik aan, een rechtspersoonlijkheid bezittende vereniging. Dan moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan om overeenkomsten met derden aan te gaan, dat is in de statuten geregeld. En voordat wij de desbetreffende stukken tekenen, het is goed dat U ons daar overigens nog een keer op wijst mevrouw Heimig, zullen wij er zeker aandacht aan schenken of een en ander konform de statuten is besloten. Een andere vraag is waarom 1/6 deel huur. Normaal zou de baanhuur met 55% verhoogd moeten worden, en we nemen nu maar 1/6 deel. Kijk, dat is dan weel een tegemoetkoming van de gemeente omdat men dit via zelfwerkzaamheid doet. Men zelf de kosten draagt. De banen kunnen dan langer worden verhuurd. Nu, wij zijn van mening dat we daar echt niet beter van hoeven te worden. We rekenen de uren wel maar nemen met de helft van de prijs genoegen. Dat is dan een tegemoetkoming die we doen. Hetzelfde geldt voor de direktiekosten. De kosten zijn verder hele maal voor HTVmeneer Uytdewilligen. De direktiekosten betreft echter onze ei gen mensen. Deze kosten moet je ook meenemen, Wij hebben gezegd, dit nemen wig' als gemeente voor onze rekening. Dit kun je minimaal doen.Het zijn kosten die je toch ma3 Het:zijn de:peBsoneelskost.en die verdeeld moeten worden over de diverse onderdelen.Maar goe' wij rekenen ook hier een gedeelte aan toe.Ik denk dat het nodig is,dat met name een tech nisch ambtenaar van de gemeente goed in de gaten houdt, dat een en ander wordt aan gelegd konform het plan. Dit is belangrijk, zodat we later niet in de problemen ko- i men. Dit kost dan wat geld en dit bedrag hoort inderdaad bij punt 12 en niet bij punt 9, want punt 9 gaat om de garantie en punt 12 gaat over het krediet wat be- schikbaar wordt gesteld. Dus dat kon niet anders. Als het betaald had moeten wor den door H.T.V. dan hoorde het bij punt 9. Dan was de gemeentegarantie gewoon ver hoogd voor dat bedrag en dan had H.T.V. dit bedrag aan de gemeente moeten betalen. Maar dit is dan ook weer zo'n tegemoetkoming, die je doet, omdat men de rest ver der zelf regelt. Te weten de kosten van onze technische ambtenaar die het toezicht houdt, nemen wij voor onze rekening, terwijl men voorts een gedeelte van de huur becaald ten aanzien van het georuik van de baan 's-avonds. Ik dacht dat ik zo de meeste vragen beantwoord heb en wethouder Roosenboorn ook. Mocht dit niet zo zijn, dan komt U daar vanzelfsprekend in tweede instantie op terug. Het lid van Elzakker: Uiteindelijk is de beunhazerij er gelukkig al af, want per slot van rekening kan het niet anders aangelegd worden dan onder kontrole van de bewuste maatschappij. Daarnaast heb ik daar wel een voorbeeld van. Het zit namelijk zo. 15 jaar geleden was ik voorzitter van de voetbalvereniging. Toen hebben wij namelijk hetzelfde gedaan; hebben wij de verlichting op het sportpark gelegd. Daar is toen nogal het een en ander van overgeschoten waardoor het mogelijk geworden is dat verlichting kwam voor de voetbalvereniging. Ik vind dit een goede zaak, dat de ge meente gewoon geen geld kost. Want, als wij gaan twijfelen of de vereniging wel sterk genoeg is, dan moeten wij geen enkel tennisveld meer aanleggen. Want als er straks niemand meer wil gaan tennissen, dan liggen daar die tennisvelden; maar er zouden er nog meer moeten komen. Door deze verlichting is het mogelijk dat er meer mensen gebruik van kunnen maken. Voor de gemeente zit er dus geen enkel risico aanvast. Alleen is het zaak om te bevorderen dat het mogelijk wordt. Dat stel ik op hoge prijs. Ik zou de overige heren toch wel willen vragen,echt in het belang van de sport, dit voorstel aan te nemen. Het lid Verboqt: Ik wil hier toch ook even iets van zeggen. Het is namelijk zo, men. spreekt maar steeds over die hoogte van die garantie. U zei net, het wordt voor 95% uitgevoerd door Nettenbouw. Ik neem aan dat wanneer er zoveel zelfwerk zaamheid bij is dat wij veronderstellen dat die 95% uiteraard veel lager zal liggen,dan vermoed ik dat het garantiebedrag ook veel lager zal liggen. Wat dat betreft heb ik er eigenlijk niet zo veel moeite mee. Ik vermoed dat de collega- raadsleden het zo moeten lezen. Dan nog even over die garantiestelling. We krij gen de hele installatie om niet overgedragen aan de gemeente. Dus eigenlijk krij gen wij zelfs een levering voor onze garantie. Straks in punt 5, trekken wij een groot krediet uit voor garantiestellingen, die een ander weer verkoopt, maar hier krijgen we een object in ons bezit om niet. Dan denk ik bij mezelf, wat zitten we hier toch te hakketakken. We krijgen er nog een hele installatie voor ook, die dan H.T.V. toch nog eens een keer voor ons gaat betalen. Nou, ik vind het eigen lijk een goed idee. Die direktiekosten meneer de voorzitter, daar kunnen we lang en kort over zijn. Ze moeten er komen. Of het nu punt 12 is of hier, daar heb ik ook niet zoveel moeite mee. Het lid MensWij willen toch eerst nog eens nadrukkelijk stellen dat wij geen be zwaar hebben tegen de verlichting op de tennisbaan. Integendeel. Wij vinden het een zeer goede zaak dat die verlichting er komt. Maar wij hebben alleen onze vraag tekens gesteld bij die zelfwerkzaamheid. Als het inderdaad om zo'n klein bedrag gaat zoals U genoemd heeft, dan zeggen wij, waarom besteedt U dat niet uit aan een aan nemer. Want op dit moment is de vraag, wie is nu verantwoordelijk voor de uitvoering. Nu kan het zijn dat H.T.V. zegt Nettenbouw, Nettenbouw kan zeggen nee, H.T.V. is ver antwoordelijk. Nu moet U niet vergelen, - want de heer Verbogt kan wel zeggen wij krijgen het straks zo maar van H.T.V. terug-, dat het onderhoud toch nog altijd voor de gemeente blijft. Om een bepaalde zekerheid te waarborgen, zou het niet het beste zijn om het onder dezelfde voorwaarden die nu gesteld zijn het toch maar uit te bestede aan een aannemer. Maar nogmaals, geen enkel bezwaar tegen de verlichting. Het lid Helmiq-Mathijsen Gerst: Het gaat mij niet om die verlichting. Ik vind het prachtig dat er verlichting komt, maar het gaat mij om het principe. U gaat hier iets voorstellen wat door andere verenigingen kan worden overgenomen en ook door mensen. Ik zal U zeggen, wij hebben een offerte gevraagd voor riolering. Dat is 10.000,Vindt U het goed dat we dan zelf die geul gaan graven op het terrein van de gemeente en de buizen kopen. Dat is precies hetzelfde. Het gaat mij dus om het principe. de Kol<; heb zelden zo'n slecht voorstel gezien als wat hier op het ogen blik op tafel ligt. Niet qua de verlichting, maar dat de gemeente op eigen terreinen werkzaamheden laat verrichten door verenigingen e.d., U gaat precedenten scheppen die niet te overzien zijn. Elke vereniging, elke particulier, kan op het ogenblik bij U aankloppen om op gemeenteterreinen voorzieningen te gaan treffen met gemeentegarantie en daarmee bij de bank aankloppen. Ik vind het een slecht voorstel. Wij vragen ook stemming over dit voorstel. Het lid PriemsWij hebben over dit voorstel gesproken. In het begin van de vergade ring wisten wij nog niet precies wat we er mee aan moesten. De V.V.D. heeft een aan tal ter zake doende vragen gesteld. Het beantwoorden daarvan door het college is van dien aard dat wij vinden dat we tegen het voorstel moeten stemmen. Het lid de Goffau-van Kaam: Ik heb nog een ander vraagje in deze meneer de voorzitter. Ik kan het zo stellen. De vereniging komt straks voor een groot aantal kosten te staan. Wat gebeurt er nu wanneer H.I.V. in deze 5 jaar zijn verplichtingen niet kan nakomen. Het is te hopen van niet. Ze zullen echt wel een grote bron van inkomsten hebben, door het aantal banen en eventueel ook wel door deze verlichting. Maar als het niet gaat, dan draait Halsteren ook weer als gemeente voor deze garantie op. Evenals bij de huizen; Wethouder RoosenboomDe heer van Elzakker die gaat dacht ik volledig akkoord met dat voorstel. Ik heb daar verder niets op toe te lichten. De heer Verbogt was ook heel duidelijk in zijn verklaring dacht ik. De heer Mens stelt toch weer vragen omtrent die j aannemer Nettenbouw. Dat is een aannemersbedrijf die dit soort werk voor de gemeente doet. Dus dat is eigenlijk een bonafide erkend aannemersbedrijf en je kunt alleen maar 'j dit soort werk uitvoeren onder auspiciën van de P.N.E.M.. Er zijn gewoon keiharde voorschriften die moeten worden nageleefd. Je zult, als langs de kant van de weg Net-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 41