-32-
De voorzitter; Normaal behoort dit tot de portefeuille van de heer Roosenboom,
maar orndat ik in de bestuurlijke begeleidingskommissie zit van het Gewest met
betrekking tot dit projekt, neem ik aan dat de wethouder ermee akkoord is dat
ik hiei op antwoord, liet feit dat hier nu door het Gewest haast mee wordt
gemaakt. Het is duidelijk in een stroomversnelling geraakt. Dit is ingegeven
door de noodsignalen die afgegeven zij door de bestuurlijke begeleidings
kommissie. Er is nogal wat over gepraat moet ik zeggen, maar wel vrij
iorsover en weer met name dat er wat moet gebeuren. Want U hebt gelijk,
op de korte termijn gezien zal er toch ook wat moeten gebeuren. De Kragge
voorziet nu in het opbergen van het afval voor een aantal gemeenten. Maar
de gemeente Wouw bijvoorbeeld komt als binnen nu en een jaar in de proble
men. De sortplaats in Wouw moet namelijk op korte termijn worden gesloten.
Dit scaaL in het provinciaal Afvalstoffenplan. Wouw wil dan ook graag op de
Kragge storten. De gemeente Bergen op Zoom wil daar wel medewerking
aan geven, maar die heeft een duidelijke voorwaarde gesteld.
Een voorwaarde die mijns inziens volledig terecht is gesteld. Bergen op Zoom
zegt, wij zijn bereid om eventueel afval ook van andere gemeenten op
te vangen onder voorwaarde dat het Gewest opkorte termijn het onderzoek
voor een alternatieve lokatie serieus aanpakt. En dat er uitzicht is
wanneer oe nieuwe lokatie in gebruik kan worden genomen. Dit is de
voorwaarde van Bergen op Zoom en ik denk dat dit"terecht is. De kosten die dif
onderzoek met zich meebrengt, die kosten moeten verwerkt worden in de stort-
prijzen. Daarom zal hiervoor in eerste instantie geen bijdrage van de ge
meente worden gevraagd. Uiteindelijk komt het wel in de stortprijzen terecht.
Ik moet U er wel op wijzen dat de fancy-fair orijs, waar wij op dit moment
voor storten in vergelijking met de rest van het land. wel veel hoger zal
worden. Dat is duidelijk. Wij ..uilen proberen binnen het Gewest die kosten
20 laa9 mogelijk te houden, dat wel en dat kan alleen als veel gemeenten samen-
werken op een stortplaats. Dan kunnen de kosten laag gehouden worden.Want de
eisen die nu aan een stortplaats gesteld worden zijn veel, veel hoger dan in
het verleden en terecht. Ervaringen geven aan, dat die voorwaarden nu terecht
worden gesteld. En de suggestie die de heer Mouws doet om met name ook naar
de huidige stortplaats de Kragge te kijken of daar nog uitbreidingen mogelijk
zijn, dat wordt meegenomen in het onderzoek van de extern deskundige, die
daarvoor wordt ingeschakeld.
liet lid Verboqt;Toch wil ik er in deze nogmaals op wijzen dat U eigenlijk
een lana breekt voor centralisatie van die stortplaats. Het hele Gewest'wil
min of meer naar één stortplaats. Dat is iets wat ik toch zelf wil aanvechten
on om deze reden. Ik ben het met U eens dat inderdaad de eisen hoger, worden,,
Ik ben het met U eens dat er op toegezien moet worden. Technisch, want we zuil
ervan uitgaan dat bepaalde stoffen naar de vuilverbrander moeten in Al'R
Als ik zie wat dat ding in Roosendaal kost. Ik noem het maar dat ding, want
we moeten er toch maar flink aan betalen en het komt niet uit de verf zoals
wij hadden verwacht. Waarom ik toch wil spreiden met die stortplaatsen?
Enerzijds willen wij iets winnen op het milieu door op één plaats te storten.
Toezicht akkoord, maar toezicht kost geld. Wat kost het niet aan tramsport als
heel West-Brabant naar die sortplaats toe moet. Enerzijds wint Li aan het milieu
door Uw toezicht. Anderzijds zeg ik, is het geen milieuvervuiling wanneer U
al die vrachtwagens het hele jaar door heel West-Brabant daarheen ziet rijden.
Los van de kostenkonsequenties.
De voorzitterscentralisatie is een eis die vastgelegd is in het Afvalstoffen-
plan, dat inmiddels door Provinciale Staten is aangenomen en ook in deze
raad eer oiskussie is geweest. Daar valt niet meer aan te tornen. Die dis
kussie is eigenlijk achter de rug. Dan gaat het nog wel om, of een,of twee
stortplaatsen binnen deze regio. Dat kan dan nog een diskussie zijn,
eventueel, maar niet meer. Een en ander houdt verband met het ruimtebeslag,
punt eén, waarbij komt dat het storten binnen nu en tien jaar waarschijn
lijk nog acceptabel zal zijn. Daarna is dat zeer de vraag. Ik denk dat we er
naar toe moeten dat het huisvuil uiteindelijk gescheiden wordt ingezameld. Dat
er aan de bron gescheiden wordt. Er zijn allerlei mogelijkheden. Ér zijn al
diverse onderzoeken op dit gebied gedaan.
Papier wordt al gedeeltelijk in de praktijk toegepast. Dit kan nog optimaler.
Met het glas gaan we door. Het proefprojekt in West-Brabant wordt voortgezet,
maar niet als een proefprojekt maar als een projekt van de gezamenlijke
gemeenten. We zullen ter zake vóór 1 juli een kontrakt moeten sluiten met
de desbetreffende ondernemer. We hopen de kostprijs zo laag mogelijk te
houden. Hetglas wordt dus al apart verzameld. Ook dit kan nog optimaler. Metalen
kunnen bijzonder goed als grondstoffen gebruikt worden. Thans wordt dit ge
stort. Ik denk dat dit over een aantal jaren niet meer acceptabel zal zijn.
Niet meer als acceptabel wordt aangemerkt. Ook daar zal iets voor gevonden
moeten worden. Er zijn al machines die huisvuil scheiden. De VAM heeft in
Wijster een scheidingsmachine staan. Deze machine heeft echter nogal met
kinderziekten te maken. En je kunt je afvragen of het verstandig is om het af
val ongescheiden in te zamelen en daarna pas tot scheiding over te gaan.
Ik denk dat het veel verstandiger is om aan de bron te gaan scheiden.
Hier zijn natuurlijk wel grenzen aan. Metaal, glas en papier, dat kan zo
zonder meer. Organische stoffen zoals afval van fruit, aardappelen,
schillen en dat soort zaken kan ook apart verzameld worden. Vroeger ge
beurde dat ook. U kent de bekende schilleboer. In Arnhem heeft men onlangs nog
geprobeerd dit instituut weer in ere te herstellen. Dit is uiteindelijk echter
niet gelukt. Langzaam maar zeker zullen we hier naar toe moeten groeien.
Maar nogmaals meerdere stortplaatsen, gezien de schaarste aan ruimte die
we hebben zal niet acceptabel zijn. In verband met de transportkosten
zal bij het zoeken van een lokatie wel gezocht worden naar een plek die
zo centraal mogelijk ligt. Dat is een aspekt dat meegewogen wordt. Of dit
echter optimaal kan worden nagestreefd is de vraag. Er spelen meer aspekten.
Voorts zullen de transportkosten vereffend worden tussen de gemeenten. Dus
stel dat er een storplaats komt dichtbij de gemeente Halsteren, dart zouden
onze transportkosten laag zijn en voor een gemeente die op een grotere
afstand ligt zullen de transportkosten hoog zijn. De bedoeling is dat. we dit
dan met elkaar vereffenen. Samen uit samen thuis. Daar komt het in feite op neer
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
De voorzitter: Dat betekent dan dat deze taak wordt toebedeeld aan het Gewest,
zodat het Gewest hier verder mee door kan gaan. En dan hoort, hierbij punt 16.
Dat hebt U wel niet aan de orde gesteld. Ook deze begrotingswijziging is
dan aanvaard.
Punt 17
Het lid Verboqt: Ik wil me ook niet verstouten om een goed voorstel aante vallen
want dan hoef ik niet lang rond te kijken. Ik dacht niet dat daar verder enige
diskussie aan te wijden is. Wat ik wel wil doen is een suggestie naar aanlei
ding van dit punt. Het is namelijk zo.Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld
zo n geval als dit, waar ontzettend veel korrespondentie in het verleden over is
geweest, wat toch eigenlijk een geval was midden in het plan, dat U bijvoor
beeld zo'n man uitnodigt in de kommissie Grond- en Pachtzaken. Dat is toch
een zeer deskundige kommissie dacht ik. Er zijn de laatste tijd toch wel een
paar slepende zaken opgelost, We hebben daarstraks de Unipak gehad. We hebben
grondruilingen gehad. Ook vanuit die kommissie mag ik toch wel zeggen, het plan
De Melanen en rekreatiegebieddat was ook wel een vervelend en moeilijk geval.
Dat is ook opgelost. Gezien het gesloten karakter van die kommissie,-
elke partij is er in vertegenwoordigd door hun deskundige-, misschien is
het zinnig om met zo iemand van gedachten te wisselen in die kommissie. Ik weet
niet of het deoplossing zal brengen, maar ik draag maar een suggestie aan.
Het lid van Eekelen: Ik heb niet zo zeer bezwaar tegen het voorstel, maar wel te
gen de manier waarop het gebracht wordt. Als je de stukken gaat bestuderen,- ik
weet niet of ze na maandag vollediger waren-, maar daar staat dan in dathet uitg
breid alle stukken zou moeten bevatten en daar liggen dan twee brie
ven. Een brief van de afwijzing en een brief van de aanvrager. Dan moet je
niet aan de raad vragen of je het juist doet, want dan moet je ook de zaak
documenteren.
Wethouder Roosenboom; De heer Verbogt gaat toch een beetje voorbij aan de
brief die er ligt. Het aankopen en daarmee bedoelt hij waarschijnlijk de