-32- De voorzitter; Normaal behoort dit tot de portefeuille van de heer Roosenboom, maar orndat ik in de bestuurlijke begeleidingskommissie zit van het Gewest met betrekking tot dit projekt, neem ik aan dat de wethouder ermee akkoord is dat ik hiei op antwoord, liet feit dat hier nu door het Gewest haast mee wordt gemaakt. Het is duidelijk in een stroomversnelling geraakt. Dit is ingegeven door de noodsignalen die afgegeven zij door de bestuurlijke begeleidings kommissie. Er is nogal wat over gepraat moet ik zeggen, maar wel vrij iorsover en weer met name dat er wat moet gebeuren. Want U hebt gelijk, op de korte termijn gezien zal er toch ook wat moeten gebeuren. De Kragge voorziet nu in het opbergen van het afval voor een aantal gemeenten. Maar de gemeente Wouw bijvoorbeeld komt als binnen nu en een jaar in de proble men. De sortplaats in Wouw moet namelijk op korte termijn worden gesloten. Dit scaaL in het provinciaal Afvalstoffenplan. Wouw wil dan ook graag op de Kragge storten. De gemeente Bergen op Zoom wil daar wel medewerking aan geven, maar die heeft een duidelijke voorwaarde gesteld. Een voorwaarde die mijns inziens volledig terecht is gesteld. Bergen op Zoom zegt, wij zijn bereid om eventueel afval ook van andere gemeenten op te vangen onder voorwaarde dat het Gewest opkorte termijn het onderzoek voor een alternatieve lokatie serieus aanpakt. En dat er uitzicht is wanneer oe nieuwe lokatie in gebruik kan worden genomen. Dit is de voorwaarde van Bergen op Zoom en ik denk dat dit"terecht is. De kosten die dif onderzoek met zich meebrengt, die kosten moeten verwerkt worden in de stort- prijzen. Daarom zal hiervoor in eerste instantie geen bijdrage van de ge meente worden gevraagd. Uiteindelijk komt het wel in de stortprijzen terecht. Ik moet U er wel op wijzen dat de fancy-fair orijs, waar wij op dit moment voor storten in vergelijking met de rest van het land. wel veel hoger zal worden. Dat is duidelijk. Wij ..uilen proberen binnen het Gewest die kosten 20 laa9 mogelijk te houden, dat wel en dat kan alleen als veel gemeenten samen- werken op een stortplaats. Dan kunnen de kosten laag gehouden worden.Want de eisen die nu aan een stortplaats gesteld worden zijn veel, veel hoger dan in het verleden en terecht. Ervaringen geven aan, dat die voorwaarden nu terecht worden gesteld. En de suggestie die de heer Mouws doet om met name ook naar de huidige stortplaats de Kragge te kijken of daar nog uitbreidingen mogelijk zijn, dat wordt meegenomen in het onderzoek van de extern deskundige, die daarvoor wordt ingeschakeld. liet lid Verboqt;Toch wil ik er in deze nogmaals op wijzen dat U eigenlijk een lana breekt voor centralisatie van die stortplaats. Het hele Gewest'wil min of meer naar één stortplaats. Dat is iets wat ik toch zelf wil aanvechten on om deze reden. Ik ben het met U eens dat inderdaad de eisen hoger, worden,, Ik ben het met U eens dat er op toegezien moet worden. Technisch, want we zuil ervan uitgaan dat bepaalde stoffen naar de vuilverbrander moeten in Al'R Als ik zie wat dat ding in Roosendaal kost. Ik noem het maar dat ding, want we moeten er toch maar flink aan betalen en het komt niet uit de verf zoals wij hadden verwacht. Waarom ik toch wil spreiden met die stortplaatsen? Enerzijds willen wij iets winnen op het milieu door op één plaats te storten. Toezicht akkoord, maar toezicht kost geld. Wat kost het niet aan tramsport als heel West-Brabant naar die sortplaats toe moet. Enerzijds wint Li aan het milieu door Uw toezicht. Anderzijds zeg ik, is het geen milieuvervuiling wanneer U al die vrachtwagens het hele jaar door heel West-Brabant daarheen ziet rijden. Los van de kostenkonsequenties. De voorzitterscentralisatie is een eis die vastgelegd is in het Afvalstoffen- plan, dat inmiddels door Provinciale Staten is aangenomen en ook in deze raad eer oiskussie is geweest. Daar valt niet meer aan te tornen. Die dis kussie is eigenlijk achter de rug. Dan gaat het nog wel om, of een,of twee stortplaatsen binnen deze regio. Dat kan dan nog een diskussie zijn, eventueel, maar niet meer. Een en ander houdt verband met het ruimtebeslag, punt eén, waarbij komt dat het storten binnen nu en tien jaar waarschijn lijk nog acceptabel zal zijn. Daarna is dat zeer de vraag. Ik denk dat we er naar toe moeten dat het huisvuil uiteindelijk gescheiden wordt ingezameld. Dat er aan de bron gescheiden wordt. Er zijn allerlei mogelijkheden. Ér zijn al diverse onderzoeken op dit gebied gedaan. Papier wordt al gedeeltelijk in de praktijk toegepast. Dit kan nog optimaler. Met het glas gaan we door. Het proefprojekt in West-Brabant wordt voortgezet, maar niet als een proefprojekt maar als een projekt van de gezamenlijke gemeenten. We zullen ter zake vóór 1 juli een kontrakt moeten sluiten met de desbetreffende ondernemer. We hopen de kostprijs zo laag mogelijk te houden. Hetglas wordt dus al apart verzameld. Ook dit kan nog optimaler. Metalen kunnen bijzonder goed als grondstoffen gebruikt worden. Thans wordt dit ge stort. Ik denk dat dit over een aantal jaren niet meer acceptabel zal zijn. Niet meer als acceptabel wordt aangemerkt. Ook daar zal iets voor gevonden moeten worden. Er zijn al machines die huisvuil scheiden. De VAM heeft in Wijster een scheidingsmachine staan. Deze machine heeft echter nogal met kinderziekten te maken. En je kunt je afvragen of het verstandig is om het af val ongescheiden in te zamelen en daarna pas tot scheiding over te gaan. Ik denk dat het veel verstandiger is om aan de bron te gaan scheiden. Hier zijn natuurlijk wel grenzen aan. Metaal, glas en papier, dat kan zo zonder meer. Organische stoffen zoals afval van fruit, aardappelen, schillen en dat soort zaken kan ook apart verzameld worden. Vroeger ge beurde dat ook. U kent de bekende schilleboer. In Arnhem heeft men onlangs nog geprobeerd dit instituut weer in ere te herstellen. Dit is uiteindelijk echter niet gelukt. Langzaam maar zeker zullen we hier naar toe moeten groeien. Maar nogmaals meerdere stortplaatsen, gezien de schaarste aan ruimte die we hebben zal niet acceptabel zijn. In verband met de transportkosten zal bij het zoeken van een lokatie wel gezocht worden naar een plek die zo centraal mogelijk ligt. Dat is een aspekt dat meegewogen wordt. Of dit echter optimaal kan worden nagestreefd is de vraag. Er spelen meer aspekten. Voorts zullen de transportkosten vereffend worden tussen de gemeenten. Dus stel dat er een storplaats komt dichtbij de gemeente Halsteren, dart zouden onze transportkosten laag zijn en voor een gemeente die op een grotere afstand ligt zullen de transportkosten hoog zijn. De bedoeling is dat. we dit dan met elkaar vereffenen. Samen uit samen thuis. Daar komt het in feite op neer Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. De voorzitter: Dat betekent dan dat deze taak wordt toebedeeld aan het Gewest, zodat het Gewest hier verder mee door kan gaan. En dan hoort, hierbij punt 16. Dat hebt U wel niet aan de orde gesteld. Ook deze begrotingswijziging is dan aanvaard. Punt 17 Het lid Verboqt: Ik wil me ook niet verstouten om een goed voorstel aante vallen want dan hoef ik niet lang rond te kijken. Ik dacht niet dat daar verder enige diskussie aan te wijden is. Wat ik wel wil doen is een suggestie naar aanlei ding van dit punt. Het is namelijk zo.Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld zo n geval als dit, waar ontzettend veel korrespondentie in het verleden over is geweest, wat toch eigenlijk een geval was midden in het plan, dat U bijvoor beeld zo'n man uitnodigt in de kommissie Grond- en Pachtzaken. Dat is toch een zeer deskundige kommissie dacht ik. Er zijn de laatste tijd toch wel een paar slepende zaken opgelost, We hebben daarstraks de Unipak gehad. We hebben grondruilingen gehad. Ook vanuit die kommissie mag ik toch wel zeggen, het plan De Melanen en rekreatiegebieddat was ook wel een vervelend en moeilijk geval. Dat is ook opgelost. Gezien het gesloten karakter van die kommissie,- elke partij is er in vertegenwoordigd door hun deskundige-, misschien is het zinnig om met zo iemand van gedachten te wisselen in die kommissie. Ik weet niet of het deoplossing zal brengen, maar ik draag maar een suggestie aan. Het lid van Eekelen: Ik heb niet zo zeer bezwaar tegen het voorstel, maar wel te gen de manier waarop het gebracht wordt. Als je de stukken gaat bestuderen,- ik weet niet of ze na maandag vollediger waren-, maar daar staat dan in dathet uitg breid alle stukken zou moeten bevatten en daar liggen dan twee brie ven. Een brief van de afwijzing en een brief van de aanvrager. Dan moet je niet aan de raad vragen of je het juist doet, want dan moet je ook de zaak documenteren. Wethouder Roosenboom; De heer Verbogt gaat toch een beetje voorbij aan de brief die er ligt. Het aankopen en daarmee bedoelt hij waarschijnlijk de

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 35