Die eerder gemaakte kosten die bedroegen bij de Wittenhorst een half miljoen. Als je die dus op je begroting krijgt of tenminste in je totale opzet,dan zeg ik, nou dat kost nogal wat meer. Nu hadden die u/el vermeld kunnen zijn, want de kosten die er al voor het gemeentehuis gemaakt zijn, die hadden nu zu/art op wit kunnen staan. Dat is een optelsommetje. En wat U zei over het architektenhonorarium. Gezien mijn ervaring, ben- ik blij dat U daar volledige aandacht aan geschonken hebt. Alleen wij konden dat niet uit de stukken halen, want er lag niets van bij. lid even °P bet gezegde van de heer van Eekelen terug te komen. Wij zijn natuurlijk ook blij met de argumentatie die U aangedragen heeft. Ik vind het ook fijn dat bij andere frakties duidelijk mijn bezorgdheid, in het verleden meerdere malen ten opzichte van de Wittenhorst geuit, weer klank vinden. Misschien wat laat, maar goede ideeën zijn nooit weg. Wat betrefc de goede huisvesting voor ambtenaren, dan wil ik U toch meegeven het zinnige overleg met de ambtenaren. Ik kan me voorstellen dat in het"verle den al degenen die op de Beek gehuisvest waren dat die iets makkelijker meepraatten toen ze duidelijk gemaakt was dat ze buiten schot bleven. Ik heb al meerdere keren tegen die mensen daar gezegd, wat zitten jullie in een goddelijke omgeving. Iedereen die ooit op de Beek geweest is ziet dat er geen betere arbeidssituatie bijna mogelijk is. Vandaar mijn punt, om ook nog eens een keer deze mensen er duidelijk bij te betrekken, want ik denk toch wel dal die enigszins sceptisch tegenover deze nieuwe plannen zullen staan en er waarschijnlijk niet zo gelukkig mee zullen zijn. ''0': J-id Priems: Ik wil in tweede instantie graag een paar opmerkingen maken. Eerst wil ik inderdaad het kollege mijn kompiimenten geven voor de zorgvuldige procedure wat betreft de besluitvorming, de procedure die het kollege in acht neemt tegenover de raad. Dat heeft inderdaad het voor deel dat we nu al vroegtijdig een poging kunnen doen om erin te trappen. We hebben vanavqnd ook gesproken over de arrogantie om binnen enkele maanden van standpunt te veranderen, omdat U bij de algemene beschouwingen, een maand geleden,nog steeds van mening bent, ik citeer letterlijk: "nieuwbouw wat naast het huidige gemeentehuis en villa de Beek zal funktioneren" Binnen enekele weken hebt U zelfs al onderhandelingen geopend en gevoerd over de eventuele verhuur. Datzelfde geldt voor de nieuwe raadszaal, waarvan nooit eerder sprake is geweest. Uw argumenten hebben mij niet kunnen over tuigen. Ik u/il nog een keertje terugkomen op mijn samenvatting. Het kan allemaal minder, veel minder en dan is het toch nog heel behoorlijk. De voorzitter: De heer van Eekelen heeft gewezen op een foutieve opstelling van de exploitatie-opzet. Ik denk dat hij bedoelt, misschien ook wel niet maar dan moet hij maar een interruptie plaatsen, dat het bedrag van die 100,000, niet terug te vinden is. Dit bedrag zit echter wel in de exploitatie-opzet begrepen. Voorts doelt hij waarschijnlijk op de grond, die nodig is. In de stukken staat dat daar op dit moment nog geen rekening mee is gehouden. Hier moeten nog berekeningen voor worden gemaakt namelijk voor welke bedragen deze gronden uit het Grondbedrijf overgaan naar de Algemene Dienst. Dit is dan een overboeking. Hier zijn we nog niet uit. Maar daarom hebben we wel expliciet vermeld dat deze gronden er nog niet in begrepen zijn. Hetzelfde geldt overigens voor de woningen die"reeds aanoe- kocht zijn. Deze kosten zijn echter wel bekend. Die hadden wel genoemd kunnen worden. Die kosten hadden erbij vermeld kunnen worden. Als U daarop doelt dan zullen we zorgen, dat deze kosten er de volgende keer bij staan. De heer Elouws wijst op de betrokkenheid van de anbtenaren. In tweede instantie noemt hij speciaal de ambtenaren van de Beek. Met name Sociale Zaken. Deze ambte- naien dachten eerst, we blijven fijn met onze afdeling op de Beek. En dat vindt men best plezierig. Ik kan me dat voorstellen. Er is echter een inten sief overleg geweest met de ambtenaren. Men heeft inbreng gehad. Die in breng is besproken met het V.N.G.. Er is een rapport gemaakt samen met de ambtenaren. Dat rapport is ook besproken met het V.N.G.. Hier is echter nogal wac afgeknabbeld. Met name het punt hoeveel vierkante meter er per ambtenaar nodig is. Hier is nogal op bezuinigd. Wethouder Sinke doelde daar ook op. Vijfentwintig vierkante meter per ambtenaar, inclusief de algemene voorzieningen zoals gangen, t.rap, toiletten en dergelijke is niet overtrokken hoog. Maar dat houdt nu juist verband met de intentie van het kollege, mede ingegeven door de opmerkingen in deze raad te weten doe het voorzichtig aan. Dit mag ik wel duidelijk stellen. VJij hadden die intentie ook maar een en ander wordt nog extra versterkt, door de opmerkingen in deze raad. We zijn zeer alert. We zijn zeer zuinig. Nu zal er een tweede ronde plaatsvinden met de ambtenaren. Het V.N.G. heeft ons de setjes formulieren al gegeven. Deze zijn deze week reeds uitgereikt aan diverse afdelingen. Aan de hand van deze inbreng wordt het program van eisen gemaakt. Dit gaat eerst naar de ambtenaren toe. Daar bemoeien wij ons als bestuur niet mee. Deze formulieren worden eerst zelf standig ingevuld door de ambtenaren. Wij beoordelen dit dan natuurlijk daarna wel samen met het V.N.G.Maar we willen hen eerst de inbreng laten geven, voordat wij iets gaan dikteren. Maar nogmaals we zullen de aandacht die U terzake vraagt serieus nemen. Verder hetgeen de heer Priems naar voren brengt. Hij zegt het kan minder. Ik zeg niet dat het niet minder kan. Ik heb ook gewezen op het feit dat U als raad hier zelf bij bent, omdat de schetstekening en daarna de defini tieve tekening aan U wordt overgelegd. En dan kunt U zelf bepalen of aan de voorwaarden, die U gesteld hebt of daaraan wordt voldaan, ja dan neen. Nogmaals het bedrag dat nu genoemd wordt is indicatief en niet meer dan dat. Maar U hebt er bij de algemene beschouwingen orn gevraagd het bedrag te noemen. We doen dat dan ook maar je moet bedenken in een vroegtijdig stadium de raad erbij betrekken betekent dat de raad, net zoals het kollege vaak moet bij plannen in de beginfase, met een aantal onzekerheden moet werken. Dat kan niet anders. Dat is ook besturen dat je ondanks die onzekerheden door moet werken. Dit geldt: ook voor de raad als de raad er vroegtijdig bij betrokken wordt moet hij ook met een aantal onzekerheden leven, omdat er nog geen definitieve cijfers op tafel liggen. En als de heer Priems dan zegt het kan minder, het kan goedkoper, dan moeten we dat samen waarmaken. Als hij overigens doelt op het wel of niet afstoten van de Beek en het bankgebouw dat het daarom goedkoper kan, dan zeg ik wij spreken elkaar nog weieens weer met name ais de plannen gereed zijn, zodat wij de kosten van de Beek en het bankgebouw bij het in funktie laten, naast tiet administratiegebouw l<e.nnen. Deze kosten moeten dan vergeleken worden met de kosten van het thans voorgestelde plan. Het funktioneren tussen de afdelingen geeft vaak problemen met name door de afstand. Dit kost veel extra tijd van de ambtenaren dus geld. Daarom dat wij het ook aandurven om de prognose van het aantal anbtenaren zo laag mogelijk te houden. Dat hebt U ook gezien. We hebben dit afgestemd met het V.N.G.. We zijn echter zeker niet van een maximum positie uitgegaan, integendeel. We gaan dacht ik van 52 ambtenaren uit voor de komende 15, 20 jaar. Dat is zeer zeer matig. Dit om geen overdreven verwachtingen te wekken naar wie dan ook, dat het personeelsbestand moet worden uitgebreid zoals in de afgelopen 10 jaar is gebeurd. Het is duidelijk een pas op de plaats ondanks het feit dat er toch steeds meer taken, want decentralisatie is een woord dat "in" is, bij komen. Dit kabinet schijnt hier toch werk van te willen maken. Het kabinet heeft aparte kommissies ingesteld, die onder de loupe moeten nemen wat er allemaal gedecentral seerd kan worden naar de lagere overheden. Als dit allemaal doorgaat dan zullen we er nog genoeg moeite mee hebben om het te laten bij hetgeen nu wordt voorgesteld. Hopelijk, neen, niet hopelijk, dat is zelfs noodzakelijk dat een en ander ook gepaard gaat met de overdracht van de daarbij behorende financiën. Dit laatste is tot nu toe door achtereenvolgende kabinetten niet waargemaakt. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen. Decentralisatie sociaal kultureel werk bijvoorbeeld. Voor hetgeen wij nu ter zake moeten doen, krijgen we geen cent. Nee, het loon voor ons werk is dat er nog extra op bezuinigd wordt. Maar nogmaals als U mijnheer Priems zegt, het kan minder, dan kunt U dit waarmaken als de tekeningen ter tafel komen. En wat betreft de Beek en het bankgebouw dat bestrijd ik ten stelligste.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 32