-20- gerekend moet worden tot de kosten van die toneeluitvoering. Ik dacht dat dat meer iets was voor de betreffende uitbater. Ook wat betreft die zaalhuur en zo, sorry, ik zet er toch mijn vraagtekens bij, want er zijn meerdere verenigingen die in cafe's hetzij repeteren, hetzij spelen. Het is mij niet bekend dat in die particuliere zaken zaalhuur wordt gerekend. Maar goed dat is misschien nieuw voor mij. Maar vooral die muziek, die twee maal muziek 1.000,--, die post komt mij .beroerd over. De voorzitter: De muziek meneer Verbogt, is er ook uitgehaald. Men had dus een-opstellingeen begroting gemaakt en hier zijn een aantal posten door ons uitgehaald en alleen die posten worden gesubsidieerd die korresponde- ren met de provinciale regeling. Daar hoort de muziek niet bij. Voorts staat er kontributie-ontvangst, kontributie-overkoepelerid orgaan en produktiekosten. Onder aie produktiekosten is muziek ook niet begrepen. Dan Uw opmerking over de zaalhuur. Dit soort subsidies wordt afgerekend op grond van de rekeningen. Dus hetgeen men werkelijk heeft uitgegeven. Mocht blijken dat U gelijk hebt dan wordt er uiteindelijk ook niet op gesubsidieerd. Dit is ook konform onze algemene subsidieverordening. Dat als geruststelling. Als het niet betaald wordt dan wordt het ook niet gesubsidieerd. Het lid VerbogtOmtrent dit stuk toch nog een paar andere vragen, of een andere vraag. Kan dit stuk en dit besluit aanleiding geven dat bijvoorbeeld de toneelvereniging van de K.P.J.,van Eer en Deugd op de Kladde bijvoor beeld, dat die ook deze subsidies kunnen aanvragen. Die gaan we dan ook hono reren neem ik aan? De voorzitter: Inderdaad dat kan meneer Verbogt. We hebben in 1977 vast gesteld dat de provinciale verordening zal worden toegepast ten aanzien van toneelverenigingen. Dit betekent dan in feite alle toneelvereni gingen, mits ze voldoen aan de eisen van deze regeling. We hebben reeds een algemene subsidieverordening en nu wordt per onderdeel nog een specifieke subsidieverordening gemaakt. Deze zijn al in de kommissie geweest. We hebben hier wel een maximum gesteld van 1.000,Zodat als hier in de toekomst meet toneelverenigingen gebruik van willen maken, dat dan de pot verdeeld moet worden. We vonden wel dat er een maximum aan gesteld moet worden. Maar dat is een punt dat nog afzonderlijk in diskussie komt in deze raad, bij de behandeling van de subsidieverordeningen. 22 maart hebben we hierover een hoorzitting voor de verenigingen. Ik denk dat het raadsvoorstel U in april of mei zal bereiken. We stellen dus een limiet aan het bedrag dat we totaal aan toneel willen besteden. Dat is de bedoeling van het kollege. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 16. VOORSTEL TOT HET INSTEMMEN MET HET UITVOEREN VAN DE TWEEDF FASE BQIUW ADMINISTRAT iLGEBYUWHET MAKEN VAN EEN SCHETS TEKEN ING De voorzitten Dit is een voorstel konform de toezegging die wij destijds aan U gedaan hebben. Namelijk dat we stap voor stap deze zaak in de raad zullen brengen. Zodat U goed op de hoogte blijft en niet achteraf onver wachts voor verrassingen komt te staan. U hebt gezien dat we richting architekt drie fases onderscheiden. De eerste fase is deze, de tweede fase is de schetsteken.ing en de derde fase is het definitief ontwerp, althans de opdracht daartoe. Waarbij dan tussendoor de kleine kom missie en de kommissie Nieuwboiu/plannen ook wordt ingeschakeld, voordat de raad haar oordeel geeft. Dit even als toelichting. Wie wenst het woord? Het lid van Eekelen: Ondanks dat er steeds opnieuw geluiden uit de raad geweest zijn dat die 4,6 miljoen toch nogal prijzig was voor onze gemeente, blijkt toch dat we daar schijnbaar niet onder uit kunnen, gelet ten opzichte van wat funktioneel zou zijn voor onze ambtenaren en gezien het advies van de Vereniging van Nederlandsche Gemeenten. Alleen een paar dingen denk ik dat er wel bij vermeld zouden moeten worden. Dat we bijvoorbeeld niet hetzelfde krijgen als bij de Wittenhorst, toen we daarmee gekonfronteerd werden. Namelijk toen wij een begroting hadden samengesteld kwam er nog even een half miljoen bij van vroeger gemaakte plannen en kosten. Ik neem aan dat hier ook al eerder gemaakte kosten gedaan zijn. Die beïnvloeden natuurlijk wel de exploitatie die dan straks nog een keer op je bord komt. -21- Want er is misschien al voor een paar miljoen aan gespendeerd. Wat kost ons die woningen aan te kopen? Dat vind je ook niet terug in het algemene kostenaspekt. Dat zijn toch dingen die we straks met onze onroerend-goed- belasting aan onze mensen moeten verkopen. Dan heb ik ook niets kunnen vinden,- ook weer een voorbeeld dat ik aan kan halen bij de Wittenhorst, waarbij men op het laatst moest gaan knokken met de architekt-, over het honorarium. Ik zou U aan willen raden dat te voorkomen door duidelijke afspraken daar over te maken. Zeer stringente regels daarvoor aan te houden. Anders kunt U nog weieens voor superverrassingen komen te staan met een post van meerwerk waar ze een tekeningetje voor maken wat het vijfvoudige kost van wat eigenlijk normaal is. Dat zijn een paar waarschuwingen. Ik hoop dat U of de verant woordelijke wethouder die nee zult nemen, maar ze zijn wel dermate belangrijk dat ik ze toch even wilde spuien. Het lid PriemsNog niet zo lang geleden heb ik in deze raadszaal tijdens een diskussie over het nieuw te bouwen administratiegebouw gezegd dat het kollege blijkbaar een heel ander gebouw voor ogen heeft dan onze fraktie. Het kollege meende toen dat het niet zo'n vaart liep. Dat ze het eigenlijk met ons eens waren. Er moest een sober funktioneel gebouw komen om de ambtelijke diensten naar de eisen des tijds te huisvesten, er werd ook afge sproken dat de bestaande gebouwen De Beek en het huidige gemeentehuis moesten blijven dienst doen. We zijn geschrokken van het voorstel dat vanavond voor ons ligt. Het wordt allemaal veel groter, veel duurder dan werkelijk nodig is. In tijden dat we de portemonnaie van ambtenaren zoveel mogelijk moeten gaan ontzien-denk bijvoorbeeld aan de voorzich tigheid waarmee we hier de verhoging van de onroerend-goedbelasting hebben besproken-, moeten we niet met miljoenen gaan smijten. Met pijn en moeite proberen we de pijn van de subsidievermindering bij de verenigingen en in stellingen zo eerlijk mogelijk te verdelen.. En dat steekt dan toch wel erg schril af tegen de 4,6 miljoen die het nieuwe administratiegebouw moet gaan kosten. Ik wijs er nog even op dat. dit het beginbedrag is. Inrichtingskosten etc. dat zal er allemaal nog bij komen. Nee, onze fraktie vindt ook dat ambtelijke diensten in onze gemeente verantwoorde kantoorruimten moeten hebben, maar deze plannen gaan ons veel te ver. Een ingrijpende verbouwing van het huidige gemeentehuis kan wat ons betreft achterwege blijven. Er hoeft geen nieuwe raadszaal te komen. Moch ten er werkelijk bijzondere dingen in de raad aan de orde komen waar we veel mensen bij verwachten, kunnen we altijd nog uitwijken naar de Witten horst. Ook een aardig stulpje dachten we zo. Huize De Beek moeten we gewoon zelf in gebruik houden. De nieuwbouw hoeft dan minder groot te worden en in verhuur van de villa,-als we überhaupt een verhuurder of huurder kunnen vinden-, daar zien we ook niet veel in, omdat de onderhoudskosten waarschijn lijk in geen enkele verhouding zullen staan tot de opbrengst. Samenvattend, wij kunnen dit voorstel van het kollege niet steunen. Het kan allemaal minder. Veel minder en dan is het toch nog heel behoorlijk. Het lid Helmiq-Mathijsen GerstDe V.V.D. heeft het administratiegebouw ook als prioriteit gesteld. Zoals tot nu toe zorgvuldig overlegd is in de kom missie nieuwbouw geeft dat alle aanleiding om vertrouwen te hebben dat er een funktioneel administratiegebouw zal komen. Geen prestige-objekt, goede huisvesting van de ambtenaren is nodig. Daarmee zal wel het bankgebouw te zijner tijd verkocht moeten worden. Terwijl voor De Beek een oplossing gezocht moet worden. Dit laatste lijkt niet zo eenvoudig, gezien het karakter en de ligging van het gebouw. We stellen wel dat het bedrag van ruim 4,5 mil joen niet overschreden mag worden. Tenslotte houdt deze prioriteit in dat an dere objekten zoals het overdekte zwembad, niet gerealiseerd kunnen worden. En om dit de Halsterse bevolking duidelijk te maken verzoek ik U dan ook geregeld de gemeente van het verloop van zaken op de hoogte te houden en goed in te lichten. Er wordt zo gauw gezegd: moet dat nu in deze tijd, zo'n duur gebouw. Daarom graag ook naar de burgers toe, duidelijke voorlichting. Het lid MouwsDe' bezorgdheid uitgesproken door de heer van Eekelen over bepaalde facetten delen wij en we hopen dat U daar goed aandacht aan zult schenken. In grote lijnen was voor ons ook nieuw de afstoting van

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 29