-20-
gerekend moet worden tot de kosten van die toneeluitvoering. Ik dacht
dat dat meer iets was voor de betreffende uitbater. Ook wat betreft die
zaalhuur en zo, sorry, ik zet er toch mijn vraagtekens bij, want er zijn
meerdere verenigingen die in cafe's hetzij repeteren, hetzij spelen. Het
is mij niet bekend dat in die particuliere zaken zaalhuur wordt gerekend.
Maar goed dat is misschien nieuw voor mij. Maar vooral die muziek, die
twee maal muziek 1.000,--, die post komt mij .beroerd over.
De voorzitter: De muziek meneer Verbogt, is er ook uitgehaald. Men had dus
een-opstellingeen begroting gemaakt en hier zijn een aantal posten
door ons uitgehaald en alleen die posten worden gesubsidieerd die korresponde-
ren met de provinciale regeling. Daar hoort de muziek niet bij. Voorts staat
er kontributie-ontvangst, kontributie-overkoepelerid orgaan en produktiekosten.
Onder aie produktiekosten is muziek ook niet begrepen. Dan Uw opmerking over
de zaalhuur. Dit soort subsidies wordt afgerekend op grond van de rekeningen.
Dus hetgeen men werkelijk heeft uitgegeven. Mocht blijken dat U gelijk
hebt dan wordt er uiteindelijk ook niet op gesubsidieerd. Dit is ook konform
onze algemene subsidieverordening. Dat als geruststelling. Als het niet
betaald wordt dan wordt het ook niet gesubsidieerd.
Het lid VerbogtOmtrent dit stuk toch nog een paar andere vragen, of een
andere vraag. Kan dit stuk en dit besluit aanleiding geven dat bijvoorbeeld
de toneelvereniging van de K.P.J.,van Eer en Deugd op de Kladde bijvoor
beeld, dat die ook deze subsidies kunnen aanvragen. Die gaan we dan ook hono
reren neem ik aan?
De voorzitter: Inderdaad dat kan meneer Verbogt. We hebben in 1977 vast
gesteld dat de provinciale verordening zal worden toegepast ten aanzien
van toneelverenigingen. Dit betekent dan in feite alle toneelvereni
gingen, mits ze voldoen aan de eisen van deze regeling. We hebben reeds een
algemene subsidieverordening en nu wordt per onderdeel nog een specifieke
subsidieverordening gemaakt. Deze zijn al in de kommissie geweest. We hebben
hier wel een maximum gesteld van 1.000,Zodat als hier in de toekomst
meet toneelverenigingen gebruik van willen maken, dat dan de pot verdeeld
moet worden. We vonden wel dat er een maximum aan gesteld moet worden. Maar
dat is een punt dat nog afzonderlijk in diskussie komt in deze raad, bij
de behandeling van de subsidieverordeningen. 22 maart hebben we hierover een
hoorzitting voor de verenigingen. Ik denk dat het raadsvoorstel U in april
of mei zal bereiken. We stellen dus een limiet aan het bedrag dat we
totaal aan toneel willen besteden. Dat is de bedoeling van het kollege.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
16. VOORSTEL TOT HET INSTEMMEN MET HET UITVOEREN VAN DE TWEEDF FASE BQIUW
ADMINISTRAT iLGEBYUWHET MAKEN VAN EEN SCHETS TEKEN ING
De voorzitten Dit is een voorstel konform de toezegging die wij destijds
aan U gedaan hebben. Namelijk dat we stap voor stap deze zaak in de raad
zullen brengen. Zodat U goed op de hoogte blijft en niet achteraf onver
wachts voor verrassingen komt te staan. U hebt gezien dat we richting
architekt drie fases onderscheiden. De eerste fase is deze, de
tweede fase is de schetsteken.ing en de derde fase is het definitief
ontwerp, althans de opdracht daartoe. Waarbij dan tussendoor de kleine kom
missie en de kommissie Nieuwboiu/plannen ook wordt ingeschakeld, voordat de
raad haar oordeel geeft. Dit even als toelichting. Wie wenst het woord?
Het lid van Eekelen: Ondanks dat er steeds opnieuw geluiden uit de raad
geweest zijn dat die 4,6 miljoen toch nogal prijzig was voor onze gemeente,
blijkt toch dat we daar schijnbaar niet onder uit kunnen, gelet ten opzichte
van wat funktioneel zou zijn voor onze ambtenaren en gezien het advies van de
Vereniging van Nederlandsche Gemeenten. Alleen een paar dingen denk ik dat er
wel bij vermeld zouden moeten worden. Dat we bijvoorbeeld niet hetzelfde
krijgen als bij de Wittenhorst, toen we daarmee gekonfronteerd werden.
Namelijk toen wij een begroting hadden samengesteld kwam er nog even een half
miljoen bij van vroeger gemaakte plannen en kosten. Ik neem aan dat hier
ook al eerder gemaakte kosten gedaan zijn. Die beïnvloeden natuurlijk wel de
exploitatie die dan straks nog een keer op je bord komt.
-21-
Want er is misschien al voor een paar miljoen aan gespendeerd. Wat kost
ons die woningen aan te kopen? Dat vind je ook niet terug in het algemene
kostenaspekt. Dat zijn toch dingen die we straks met onze onroerend-goed-
belasting aan onze mensen moeten verkopen. Dan heb ik ook niets kunnen vinden,-
ook weer een voorbeeld dat ik aan kan halen bij de Wittenhorst, waarbij men
op het laatst moest gaan knokken met de architekt-, over het honorarium. Ik
zou U aan willen raden dat te voorkomen door duidelijke afspraken daar
over te maken. Zeer stringente regels daarvoor aan te houden. Anders kunt U
nog weieens voor superverrassingen komen te staan met een post van meerwerk
waar ze een tekeningetje voor maken wat het vijfvoudige kost van wat eigenlijk
normaal is. Dat zijn een paar waarschuwingen. Ik hoop dat U of de verant
woordelijke wethouder die nee zult nemen, maar ze zijn wel dermate belangrijk
dat ik ze toch even wilde spuien.
Het lid PriemsNog niet zo lang geleden heb ik in deze raadszaal tijdens
een diskussie over het nieuw te bouwen administratiegebouw gezegd dat het
kollege blijkbaar een heel ander gebouw voor ogen heeft dan onze fraktie.
Het kollege meende toen dat het niet zo'n vaart liep. Dat ze het eigenlijk
met ons eens waren. Er moest een sober funktioneel gebouw komen om de
ambtelijke diensten naar de eisen des tijds te huisvesten, er werd ook afge
sproken dat de bestaande gebouwen De Beek en het huidige gemeentehuis
moesten blijven dienst doen. We zijn geschrokken van het voorstel dat
vanavond voor ons ligt. Het wordt allemaal veel groter, veel duurder dan
werkelijk nodig is. In tijden dat we de portemonnaie van ambtenaren
zoveel mogelijk moeten gaan ontzien-denk bijvoorbeeld aan de voorzich
tigheid waarmee we hier de verhoging van de onroerend-goedbelasting hebben
besproken-, moeten we niet met miljoenen gaan smijten. Met pijn en moeite
proberen we de pijn van de subsidievermindering bij de verenigingen en in
stellingen zo eerlijk mogelijk te verdelen.. En dat steekt dan toch wel
erg schril af tegen de 4,6 miljoen die het nieuwe administratiegebouw
moet gaan kosten. Ik wijs er nog even op dat. dit het beginbedrag is.
Inrichtingskosten etc. dat zal er allemaal nog bij komen. Nee, onze
fraktie vindt ook dat ambtelijke diensten in onze gemeente verantwoorde
kantoorruimten moeten hebben, maar deze plannen gaan ons veel te ver.
Een ingrijpende verbouwing van het huidige gemeentehuis kan wat ons
betreft achterwege blijven. Er hoeft geen nieuwe raadszaal te komen. Moch
ten er werkelijk bijzondere dingen in de raad aan de orde komen waar we
veel mensen bij verwachten, kunnen we altijd nog uitwijken naar de Witten
horst. Ook een aardig stulpje dachten we zo. Huize De Beek moeten we gewoon
zelf in gebruik houden. De nieuwbouw hoeft dan minder groot te worden en in
verhuur van de villa,-als we überhaupt een verhuurder of huurder kunnen
vinden-, daar zien we ook niet veel in, omdat de onderhoudskosten waarschijn
lijk in geen enkele verhouding zullen staan tot de opbrengst. Samenvattend,
wij kunnen dit voorstel van het kollege niet steunen. Het kan allemaal
minder. Veel minder en dan is het toch nog heel behoorlijk.
Het lid Helmiq-Mathijsen GerstDe V.V.D. heeft het administratiegebouw ook
als prioriteit gesteld. Zoals tot nu toe zorgvuldig overlegd is in de kom
missie nieuwbouw geeft dat alle aanleiding om vertrouwen te hebben dat er
een funktioneel administratiegebouw zal komen. Geen prestige-objekt, goede
huisvesting van de ambtenaren is nodig. Daarmee zal wel het bankgebouw te
zijner tijd verkocht moeten worden. Terwijl voor De Beek een oplossing
gezocht moet worden. Dit laatste lijkt niet zo eenvoudig, gezien het karakter
en de ligging van het gebouw. We stellen wel dat het bedrag van ruim 4,5 mil
joen niet overschreden mag worden. Tenslotte houdt deze prioriteit in dat an
dere objekten zoals het overdekte zwembad, niet gerealiseerd kunnen worden.
En om dit de Halsterse bevolking duidelijk te maken verzoek ik U dan ook
geregeld de gemeente van het verloop van zaken op de hoogte te houden en
goed in te lichten. Er wordt zo gauw gezegd: moet dat nu in deze tijd, zo'n
duur gebouw. Daarom graag ook naar de burgers toe, duidelijke voorlichting.
Het lid MouwsDe' bezorgdheid uitgesproken door de heer van Eekelen over
bepaalde facetten delen wij en we hopen dat U daar goed aandacht aan
zult schenken. In grote lijnen was voor ons ook nieuw de afstoting van