-10-
Het lid Helmiq-Mathljsen Gerst: U praat steeds over 10 minuten. Daar ben
ik het niet helemaal mee eens. Het kan natuurlijk, als iemand een aantal
uren lesgeeft, net die paar uur schelen, dat hij dus eigenlijk gedeeltelijk
werkeloos wordt. Het is niet die 10 minuten, maar het zijn een aantal
uren die minder worden.
Het lid van den Kieboom: Ik vind ook dat je in eerste instantie moet zeggen,
wij mogen dit niet aantasten. Dat is natuurlijk gemakkelijk en het komt
nog sympathiek over ook. Maar van de andere kant vind ik, als het Rijk bezuini
ging toe gaat passen is het niet de taak van de gemeente om dat te kompen-
seren. Dus wanneer U zegt, wij willen dit handhaven, dan moet je er ook iets
tegenover stellen. Dan moet je ook een minder populaire uitspraak durven
doen en dan moet je kunnen zeggen, nou, wanneer we dit willen handhaven dan
moeten we daar een belastingverhoging tegenover stellen. Maar daar ben ik het
ook niet mee eens. Mijn mening is het voorstel van het kollege maar te volgen.
De voorzitter: De heer Mens wijst op de passage op pagina zes. Deze passage
houdt verband met de kompensatieregeling. U moet dit lezen in samenhang met
de alinea daarvoor, waar gewezen wordt op de kompensatiemogelijkheid die
er is van 60,per leerling. Hier wordt van afgetrokken het bedrag dat
door het Rijk rechtstreeks betaald wordt en dat resterende bedrag wordt dan
gekompenseerdDat bedrag moet dan volledig worden benut, dat moet. Als we
dus op dat niveau zaten, mogen we nu niet minder doen. Dat wordt bedoeld.
H?.t Rijk houdt er eigenlijk zelf geen rekening mee dat we naast de kompensatie
die we krijgen nog iets extra's doen. Daar wordt in die hele aanschrijving
niet over gesproken. Want dat komt denk ik niet zoveel voor. Halsteren betaalde
altijd al 47 mille extra, naast die kompensatie. Hier wordt in de aanschrij
ving niet bij stilgestaan dat dit ook nog mogelijk zou zijn. Als je echter
alleen gebruik maakt van de kompensatieregeling, dan moet je het niveau, binnen
de uren van de kompensatieregeling, handhaven. Zo hebben wij dat gelezen. Ook
de kommissie heeft mij op dit punt gewezen. Daarom hebben we alles nog weer
eens goed nagekeken. Op bladzijde vijf onder punt vier staat bijvoorbeeld:
"op deze gemeente doe ik dan ook een beroep om indien zij meer vakonderwijs
gaven dan de landelijke norm, dit hoge niveau te handhaven. Ik dring er bij
hen bovendien met klem op aan om tenminste de kompensatiegelden te beste
den aan handhaving van het huidige niveau vakonderwijs van de gemeente". Kijk
als je dit ook leest is het helemaal duidelijk.
Het lid MensDat zou helemaal mooi zijn. Als ze kompensatiegeld of zoiets
krijgen en die dan nog beschikbaar stellen.
De voorzitter: Er zijn legio gemeenten die geen gebruik kunnen maken van de
kompensatiegelden omdat zij nooit boven het desbetreffende aantal uren
zaten. Hier hoeven we echter niet naarte kijken. Goed daar wil ik me ook niet op
baseren. We hebben hier weieens vaker een diskussie over gehad in de raad.
We moeten niet te veel naar buurgemeenten kijken. Wij maken ons eigen beleid
wel
Mevrouw Heimig, die tien minuten, of dat invloed heeft op het aantal uren.
Ik denk dat men dit over het gehele jaar kan .spreiden en dan de uren kan
verdelen. Dan heeft het niet die invloed waar U op doelt. Ik heb althans niet
begrepen van het schoolbestuur, dat dit een probleem zou kunnen zijn. Als je het
per dag moet-bekijken dan wel. Dan tast dat meteen een uur aan. Negentig mi
nuten is anderhalf uur en als er danl'O minuten af gaan dan wordt de les
misschien afgerond naar één uur. In de praktijk valt dit waarschijnlijk
wel mee omdat een en ander over een langere periode gemiddeld mag worden, en
aangezien je bij het basisonderwijs een ander systeem hebt van lesuren dan
bij het voortgezet onderwijs waar met drie kwartier of vijftig minuten ge
werkt wordt, dan is dat meteen van invloed. Dat is bij het basisonderwijs niet
het geval. Daar heeft men dezelfde onderwijzer in de klas van 9.00 tot 12.00
en van half twee tot half vier. En of daar negentig minuten afgaan of
tachtig voor het vakonderwijs, dat is geen grote ingreep op dat onderwijsgebeuren.
Bij het voortgezet onderwijs ligt dit anders. Ofachoon natuurlijk ook een
onderwijzer van de lagere school de dag heeft ingedeeld. Maar toch minder
exact volgens rooster dan bij het voortgezet onderwijs.
-11-
Dat is duidelijk, dus ik denk dat het op die manier kan worden opgelost.
Dat punt heeft overigens onze aandacht. We zullen het eens met het school
bestuur opnemen of dit grote konsequenties heeft. Ik dacht het niet. Ik heb dat
ook niet begrepen van het schoolbestuur.
Meneer van den Kieboom. Ik hoef U denk ik niet te beantwoorden, want wij
volgen ongeveer dezelfde lijn, waarbij ik wel wil benadrukken dat U hier
uit niet moet konkluderen, dat we in alle gevallen wanneer er bezuinigd
wordt door het Rijk deze bezuinigingen zullen doorberekenen. Want het kunnen za
ken zijn, waarvan je zegt ja maar, dit is de limiet, dat doen we duidelijk
niet. Dat kan. Die mogelijkheid moet je ook blijven houden. Dat is toch ook
een stukje eigen verantwoordelijkheid van de gemeente.
Wenst iemand stemming over dit punt? Dat is de heer Mens, mevrouw van den Bos
en mevrouw Heimig.
Voor het voorstel stemmen de leden: van den Kieboom, Uytdewilligen, Mouws,Verboot,
van Elzakker, Pr.ineen,Sinke en Roosenboom.
Tegen het voorstel stemmen de leden: van den Bos-Beckmann, Helmig-Mathijsen
Gerst, van Eekelen, Mens, de Kok en Priems.
De voorzitter: Dat betekent dat dit voorstel is aangenomen met 8 tegen 6
stemmen.
9. V00RSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET AD 25.000,—
VOOR DE HERINRICHTING VAN DE SPEELPLAATS GL0.-SCHOOL "DE WEGWIJZER".
4E WIJZIGING BE GROT ING 1982
Het lid MensIs het automatisch zo? Het prijsverschil van die beide offertes
was weinig, zeer weinig. Is het automatisch dat de laagste inschrijver dit
heeft, of komen er nog andere voorwaarden aan te pas? Of is dit ter knmpeten-
tie van het kollege?
De voorzitter: We gaan er vanuit meneer Mens dat we diegenen uitnodigen voor het
doen van een offerte die de werkzaamheden ook kunnen uitvoeren en waar wij
vertrouwen in hebben. Als je dat als uitgangspunt neemt, moet je ook de
laagste nemen, vinden we. Het is wat anders als iedereen offerte kan doen. Dan
kan het soms nodig zijn een ander te nemen dan de laagste inschrijver, maar dat
is niet de gewoonte. Wij nodigen diegene uit waar we vertrouwen in hebben en
dan neem je de laagste inschrijver.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
10. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN FINANCIËLE MEDEWERKING AAN DE CHR.MUZIEK-
VERENIGING "ÊUPHqNIA" (5E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1982)".""
Het lid MouwsWij zijn niet tegen het voorstel als zodanig. Niet tegen het
voorstel om het geld beschikbaar te stellen, maar tegen de procedure. Het
verzoek is ingekomen 13 oktober 1980. Hoe gek het ook klinkt, ingekomen
13 oktober. Het eerste advies was van 10 oktober 1980. Het zal wel aan mij gele
gen hebben dat ik dat niet goed begrijp, maar het stond volgens de stempels
erop. Uiteindelijk, na een heleboel heen en weer geschrijf, cm voor mijn
idee wat simpele vragen, van hoeveel leden hebben jullie nu precies en dat
soort toestanden, wordt er op 2 9 oktober 1981 dan eindelijk in B&W het besluit
genomen om het dan toch maar vast te stellen en toe te kennen. En dan in
1982, februari 1982 komt het dan eindelijk eens een keer in de raad. Ik vind dat
ik U hier echt opmerkzaam op moet maken, dat dit een belachelijke situatie
is, dat dit zo verschrikkelijk lang duurt. Dat andere zaken die 10 februari
1982 aangekaart worden, althans weer volgens ingekomen stukken-stempels en dan wel
in deze raad kunnen, dan denk ik dat er duidelijk toch op verschillende ma
nieren gewerkt wordt. Alles is niet vergelijkbaar. Ik geef U het wapen onmiddel
lijk in handen. Ik vind dus duidelijk dat dit geen normale zaak is .om een
vereniging een beetje goed te kunnen laten draaien. Zij hebben van hun kant
iedere keer als de gemeente iets vroeg binnen veertien dagen geantwoord.
Dan vind ik duidelijk dat dit ook van de gemeente getracht zou moeten worden.
Dit komt vaker voor en U heeft dit al verschillende keren aangekaart en beterschap
beloofd, maar ik hoop nu eindelijk dat er wat aan gedaan wordt.