-10- Het lid Helmiq-Mathljsen Gerst: U praat steeds over 10 minuten. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het kan natuurlijk, als iemand een aantal uren lesgeeft, net die paar uur schelen, dat hij dus eigenlijk gedeeltelijk werkeloos wordt. Het is niet die 10 minuten, maar het zijn een aantal uren die minder worden. Het lid van den Kieboom: Ik vind ook dat je in eerste instantie moet zeggen, wij mogen dit niet aantasten. Dat is natuurlijk gemakkelijk en het komt nog sympathiek over ook. Maar van de andere kant vind ik, als het Rijk bezuini ging toe gaat passen is het niet de taak van de gemeente om dat te kompen- seren. Dus wanneer U zegt, wij willen dit handhaven, dan moet je er ook iets tegenover stellen. Dan moet je ook een minder populaire uitspraak durven doen en dan moet je kunnen zeggen, nou, wanneer we dit willen handhaven dan moeten we daar een belastingverhoging tegenover stellen. Maar daar ben ik het ook niet mee eens. Mijn mening is het voorstel van het kollege maar te volgen. De voorzitter: De heer Mens wijst op de passage op pagina zes. Deze passage houdt verband met de kompensatieregeling. U moet dit lezen in samenhang met de alinea daarvoor, waar gewezen wordt op de kompensatiemogelijkheid die er is van 60,per leerling. Hier wordt van afgetrokken het bedrag dat door het Rijk rechtstreeks betaald wordt en dat resterende bedrag wordt dan gekompenseerdDat bedrag moet dan volledig worden benut, dat moet. Als we dus op dat niveau zaten, mogen we nu niet minder doen. Dat wordt bedoeld. H?.t Rijk houdt er eigenlijk zelf geen rekening mee dat we naast de kompensatie die we krijgen nog iets extra's doen. Daar wordt in die hele aanschrijving niet over gesproken. Want dat komt denk ik niet zoveel voor. Halsteren betaalde altijd al 47 mille extra, naast die kompensatie. Hier wordt in de aanschrij ving niet bij stilgestaan dat dit ook nog mogelijk zou zijn. Als je echter alleen gebruik maakt van de kompensatieregeling, dan moet je het niveau, binnen de uren van de kompensatieregeling, handhaven. Zo hebben wij dat gelezen. Ook de kommissie heeft mij op dit punt gewezen. Daarom hebben we alles nog weer eens goed nagekeken. Op bladzijde vijf onder punt vier staat bijvoorbeeld: "op deze gemeente doe ik dan ook een beroep om indien zij meer vakonderwijs gaven dan de landelijke norm, dit hoge niveau te handhaven. Ik dring er bij hen bovendien met klem op aan om tenminste de kompensatiegelden te beste den aan handhaving van het huidige niveau vakonderwijs van de gemeente". Kijk als je dit ook leest is het helemaal duidelijk. Het lid MensDat zou helemaal mooi zijn. Als ze kompensatiegeld of zoiets krijgen en die dan nog beschikbaar stellen. De voorzitter: Er zijn legio gemeenten die geen gebruik kunnen maken van de kompensatiegelden omdat zij nooit boven het desbetreffende aantal uren zaten. Hier hoeven we echter niet naarte kijken. Goed daar wil ik me ook niet op baseren. We hebben hier weieens vaker een diskussie over gehad in de raad. We moeten niet te veel naar buurgemeenten kijken. Wij maken ons eigen beleid wel Mevrouw Heimig, die tien minuten, of dat invloed heeft op het aantal uren. Ik denk dat men dit over het gehele jaar kan .spreiden en dan de uren kan verdelen. Dan heeft het niet die invloed waar U op doelt. Ik heb althans niet begrepen van het schoolbestuur, dat dit een probleem zou kunnen zijn. Als je het per dag moet-bekijken dan wel. Dan tast dat meteen een uur aan. Negentig mi nuten is anderhalf uur en als er danl'O minuten af gaan dan wordt de les misschien afgerond naar één uur. In de praktijk valt dit waarschijnlijk wel mee omdat een en ander over een langere periode gemiddeld mag worden, en aangezien je bij het basisonderwijs een ander systeem hebt van lesuren dan bij het voortgezet onderwijs waar met drie kwartier of vijftig minuten ge werkt wordt, dan is dat meteen van invloed. Dat is bij het basisonderwijs niet het geval. Daar heeft men dezelfde onderwijzer in de klas van 9.00 tot 12.00 en van half twee tot half vier. En of daar negentig minuten afgaan of tachtig voor het vakonderwijs, dat is geen grote ingreep op dat onderwijsgebeuren. Bij het voortgezet onderwijs ligt dit anders. Ofachoon natuurlijk ook een onderwijzer van de lagere school de dag heeft ingedeeld. Maar toch minder exact volgens rooster dan bij het voortgezet onderwijs. -11- Dat is duidelijk, dus ik denk dat het op die manier kan worden opgelost. Dat punt heeft overigens onze aandacht. We zullen het eens met het school bestuur opnemen of dit grote konsequenties heeft. Ik dacht het niet. Ik heb dat ook niet begrepen van het schoolbestuur. Meneer van den Kieboom. Ik hoef U denk ik niet te beantwoorden, want wij volgen ongeveer dezelfde lijn, waarbij ik wel wil benadrukken dat U hier uit niet moet konkluderen, dat we in alle gevallen wanneer er bezuinigd wordt door het Rijk deze bezuinigingen zullen doorberekenen. Want het kunnen za ken zijn, waarvan je zegt ja maar, dit is de limiet, dat doen we duidelijk niet. Dat kan. Die mogelijkheid moet je ook blijven houden. Dat is toch ook een stukje eigen verantwoordelijkheid van de gemeente. Wenst iemand stemming over dit punt? Dat is de heer Mens, mevrouw van den Bos en mevrouw Heimig. Voor het voorstel stemmen de leden: van den Kieboom, Uytdewilligen, Mouws,Verboot, van Elzakker, Pr.ineen,Sinke en Roosenboom. Tegen het voorstel stemmen de leden: van den Bos-Beckmann, Helmig-Mathijsen Gerst, van Eekelen, Mens, de Kok en Priems. De voorzitter: Dat betekent dat dit voorstel is aangenomen met 8 tegen 6 stemmen. 9. V00RSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET AD 25.000,— VOOR DE HERINRICHTING VAN DE SPEELPLAATS GL0.-SCHOOL "DE WEGWIJZER". 4E WIJZIGING BE GROT ING 1982 Het lid MensIs het automatisch zo? Het prijsverschil van die beide offertes was weinig, zeer weinig. Is het automatisch dat de laagste inschrijver dit heeft, of komen er nog andere voorwaarden aan te pas? Of is dit ter knmpeten- tie van het kollege? De voorzitter: We gaan er vanuit meneer Mens dat we diegenen uitnodigen voor het doen van een offerte die de werkzaamheden ook kunnen uitvoeren en waar wij vertrouwen in hebben. Als je dat als uitgangspunt neemt, moet je ook de laagste nemen, vinden we. Het is wat anders als iedereen offerte kan doen. Dan kan het soms nodig zijn een ander te nemen dan de laagste inschrijver, maar dat is niet de gewoonte. Wij nodigen diegene uit waar we vertrouwen in hebben en dan neem je de laagste inschrijver. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 10. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN FINANCIËLE MEDEWERKING AAN DE CHR.MUZIEK- VERENIGING "ÊUPHqNIA" (5E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1982)"."" Het lid MouwsWij zijn niet tegen het voorstel als zodanig. Niet tegen het voorstel om het geld beschikbaar te stellen, maar tegen de procedure. Het verzoek is ingekomen 13 oktober 1980. Hoe gek het ook klinkt, ingekomen 13 oktober. Het eerste advies was van 10 oktober 1980. Het zal wel aan mij gele gen hebben dat ik dat niet goed begrijp, maar het stond volgens de stempels erop. Uiteindelijk, na een heleboel heen en weer geschrijf, cm voor mijn idee wat simpele vragen, van hoeveel leden hebben jullie nu precies en dat soort toestanden, wordt er op 2 9 oktober 1981 dan eindelijk in B&W het besluit genomen om het dan toch maar vast te stellen en toe te kennen. En dan in 1982, februari 1982 komt het dan eindelijk eens een keer in de raad. Ik vind dat ik U hier echt opmerkzaam op moet maken, dat dit een belachelijke situatie is, dat dit zo verschrikkelijk lang duurt. Dat andere zaken die 10 februari 1982 aangekaart worden, althans weer volgens ingekomen stukken-stempels en dan wel in deze raad kunnen, dan denk ik dat er duidelijk toch op verschillende ma nieren gewerkt wordt. Alles is niet vergelijkbaar. Ik geef U het wapen onmiddel lijk in handen. Ik vind dus duidelijk dat dit geen normale zaak is .om een vereniging een beetje goed te kunnen laten draaien. Zij hebben van hun kant iedere keer als de gemeente iets vroeg binnen veertien dagen geantwoord. Dan vind ik duidelijk dat dit ook van de gemeente getracht zou moeten worden. Dit komt vaker voor en U heeft dit al verschillende keren aangekaart en beterschap beloofd, maar ik hoop nu eindelijk dat er wat aan gedaan wordt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 24