-4- Niet dat ik dit alleen als excuus wil aanvoeren. Gedeeltelijk wel, gedeelte lijk is dit een excuus voor het volgen van deze procedures. We hebben nu een aantal bouwplannen aan de orde gesteld. Het is niet zo dat U elke vergade ring met voorbereidingsbesluiten wordt gekonfronteerd, dat zeker niet. We hebben er nu een aantal verzameld, maar ik geef toe het is eigenlijk niet de bedoeling van de desbetreffende wetgeving. Het probleem is echter om overal op tijd een bestemmingsplan voor klaar te hebben. Hier kampt elke gemeente mee. Wij niet alleen en ik denk niet dat wij hier in Halsteren direkt een oplossing voor kunnen vinden. We kunnen proberen de bestemmings plannen aan te passen. We zijn er ook mee bezig met name met de bebouwingsvoor- schriften van oude bestemmingsplannen is de stedebouwkundige op dit moment bezig om meer moeilijkheden te geven in alle bestemmingsplannen. Daar heeft hij een opdracht voor. Maar nogmaals we hebben dit niet geheel in eigen hand. En ik denk dat met name vanuit het Haagse toch eens een keer maat regelen genomen zullen moeten worden, waardoor die procedures niet zo lang duren. Het is overigens ook bekend dat Den Haag hier mee bezig is. Daar heeft de huidige staatssekretarismevrouw Langendijk, al uitspraken over gedaan, namelijk dat dit bitter nodig .is. Het lid van ElzakkersHet is maar een vraag.. Er wordt gezegd, alle kosten die vallen onder artikel 19, die moeten verhaald worden op de betrokkene. Mijn vraag is,- en ik geloof niet dat dat gebeurt-, worden de mensen er wel van op de hoogte gebracht wat dat gaat kosten? Ik heb inlichtingen gekregen, dat mensen er niets vanaf wisten en dat vind ik wel bezwaarlijk. Als ze een dakkapelletje moeten veranderen, en er moeten de nodige artikelen in de krant komen, dat dat dan allemaal op die mensen verhaald moet worden. Een verbouwing van een paar duizend gulden. Dan vind ik dat nogal erg. Maar die mensen wisten er niets van. Ik vind dat in dergelijke gevallen de mensen die dat aanvragen, wel terdege op de hoogte gesteld moeten worden dat het geld kost. Dat ze dat allemaal moeten betalen. Dat was mijn vraag. Wethouder Roosenboom: Dan berust dat toch op een misverstand, want ik kan me best voorstellen waar U op zinspeelt. Er zijn inderdaad gevallen van mensen die kleine verbouwingen doen en die nu vallen in het plan buitenge bied. Dat heeft Uw raad zelf vastgesteld. Alle,hoe klein de verbouwingen ook zijn, moeten dan via Den Bosch lopen. En de legesverordening zegt dan,- en dat heeft ook Uw raad vastgesteld-, dat daar die kosten in rekening ge bracht moeten worden. Dat zou misschien vooraf medegedeeld kunnen worden aan de desbetreffende personen, maar wij voeren de raadsbesluiten uit konform zoals die door de raad zijn vastgesteld. Maar als het specifiek om een artikel- 19 geval gaat, dan moeten de mensen vooraf schriftelijk verklaren dat zij bereid zijn de kosten te betalen. Ik kan me dus geen voorbeeld bedenken waari#^ iemand argeloos daar is ingetrapt. Zeker niet het laatste half jaar. Of het moet zijn een geval dat speelt zoals ik al eerder genoemd heb, in het plan buitengebied. Dan ligt deze zaak toch iets anders. Maar dat is geen artikel-19- procedure Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 4. VOORSTEL IQT HET NEMEN VAN EEN U00RBERGIDINGSBE5LUIT (VERDULT). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5.1/OORSTEL TOT HET NEMEN VAN EEN V00R3EREIDING5BE5LUIT (GEBRI). Het lid van Eekelen: Dit gaat over punt 5 maar ik kan er ook gelijk punt 6 aan koppelen. Die beide voorstellen zijn niet in de kommissie Ruimtelijke Ordening geweest, ofschoon wij daar nog een week van te voren vergadering over gehad hebben. Het is een goede gewoonte dat die nog in een kommissie- vergadering komen, want daar is zo'n vergadering voor. Als het om reden van tijd niet heeft .gekund, dan wel graag in de volgende vergadering voordat het afgehandeld wordt. Het lid Helmiq-Mathijsen GerstIk wou precies hetzelfde zeggen. Waarom is het niet in de kommissie Ruimtelijke Ordening geweest? En ook punt 6 niet? Wethouder Roosenboom: Het geval Gebri. loopt al heel lang. Maar er is nogal wat korrepondentie over geweest tussen het kollege en Gebri. Of Gebri al of niet de kosten zou willen betalen van dit. artikel 19 en de parkeerplaatsen. Hier speelt ook het al of niet voldoen aan het parkeerfondsDaar waren bij ons bedenkingen tegen het plan waaromtrent wij ook een goede uitspraak wil den hebben dat als hij het later wilde veranderen, dat dan het storten van gelden in het parkeerfonds alsnog zou moeten gebeuren. Op de valreep, bij het vaststellen van de agenda voor deze raad, komt dan het briefje binnen dat hij daar allemaal aan wil voldoen. Dat geldt ook voor punt 6. Dat was eigenlijk nog niet rond op de dag dat de agenda werd vastgesteld. We hebben toch gemeend het op de agenda te moeten plaatsen in het belang van de werk gelegenheid. Er zijn zaken bij die daar ;Pok speelden. Ik wil dat best in de kommissie Ruimtelijke Ordening vertellen. Dan weegt het kollege die belangen af en dan zegt het kollege, we vinden dat in het belang van de industrie, van de werkgelegenheid, dat daar geen maand verloren gaat en dan wordt toch besloten om dat direct mee te nemen. Dat geldt ook voor Gebri. Dus een belangenafweging en dat kon toen nog niet met de kommissie meegenomen worden. Dat is eigenlijk de reden waarom, maar ik wil U best toezeggen om bij de eerstkomende kommissievergadering deze za-ken nog nader toe te lichten. Dat is geen enkel probleem. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 6. VOORSTEL TOT HET NEMEN VAN EEN VOQRBEREIDINGSBESLUIT (HOLDING) Het lid PriemsBij het overlezen van dit voorstel wat U de raad voorlegt, rijzen toch wel een aantal vragen en dan met name over de hinderwetvergunning. Nu weet ik wel dat het verlenen van een hinderwetvergunning vrijwel losstaat van het verlenen van een bouwvergunning, maar ik kan me toch voorstellen dat er vooroverleg geweest is tussen de betreffende instanties. Maar iedere in formatie daarover ontbrak bij de stukken. Een opvallende zin de begeleidende tekst: "tegelijkertijd willen we deze gelegenheid aangrijpen om de bestaande silo's welke in 1977 illegaal zijn gerealiseerd, te legaliseren". Een voor de hand liggende vraag is dan aan het kollege, hoeveel andere illegale gebouwen staan er nog op het industrieterrein? Ik wil daar ook nog graag een antwoord op voordat wij besluiten om aan dit voorbereidingsbesluit mee te werken. Wethouder Roosenboom: U hebt de tekst goed gelezen. Dat is ook de reden dat dat tot het laatste toe pas rond is gekomen. Als U mij vraagt hoeveel ille gale bouwwerken er op het industrieterrein staan. Ik kan U verklaren die staan hier in Halsteren niet. De mensen doen dat hier in Halsteren niet. Daar is mij niets van bekend. De voorzitter:Het is duidelijk, de wethouder kan natuurlijk de illegale bouwsels niet kennen. Want als we die wel kenden dan zou er natuurlijk op getreden worden. Als wij dit konstateren dan ondernemen wij aktie. Hij kan toch moeilijk zeggen ik weet dat er die en die illegale bouwsels staan. Alleen hier deze silo's dat konstateerden we pas toen er een aanvraag werd gedaan voor nieuwe silo's. Toen werd een en ander ter plekke beoordeeld en toen konstateerde men dit.Zo gaat dat dan. Daarom moet dit nu ook gelegaliseerd worden. Want hetgeen er reeds staat voldoet wel aan het bestemmingsplan geloof ik. Maar er moet wel een bouwaanvraag worden ingediend. Je kunt natuurlijk twee dingen doen. Je kunt het laten afbreken en dan een bouw aanvraag laten doen. Maar dat is dacht ik niet erg efficiënt. Wij hebben hern derhalve laten verklaren-voordat we deze procedure in werking stellen- dat hij op korte termijn een bouwaanvraag doet voor die bouwsels waarvoor nog geen bouwvergunning is afgegeven. Dat hebt U kunnen zien neem ik aan in de stukken die ter inzage liggen. Het lid PriemsIk heb nog geen antwoord gehad op de vraag wat betreft de hinderwetvergunning, of er vooroverleg heeft plaatsgevonden en met welk resul taat.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 21