11a. Aanvulling op het voorstel tot vaststelling zesde wijziging gemeentebegroting 1982 (korting rijksbijdrage en subsidies sociaal kultureel werk), naar aan leiding van het bezwaarschrift Harmonie St.Antonius d.d. 3 februari 1982, ingekomen 4 februari 1982 nr.458 en het schrijven van Oudervereniging R.K. kleuter- en basisschool "de Biezenhof" d.d. 3 februari 1982, ingekomen 5 februari 1982 nr.465. 12. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de uitbreiding en wijziging van de straatverlichting (7e wijziging gemeentebegroting 1982 en le wijziging begroting 1982 dienst Gemeentewerken). 13. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet voor de reconstructie en herstrating van diverse wegen. (8e wijziging gemeentebegroting 1982 en 2e wijziging begroting 1982 dienst Gemeentewerken). 14. Voorstel tot aankoop van het voormalige fabriekscomplex Unipak.(9e wijziging gemeentebegroting 1982 en 2e wijziging begroting 1982 grondbedrijf). 15. Voorstel tot het vaststellen van subsidie aan toneelvereniging "Ons kent Ons'1, 16. Voorstel tot het instemmen met het uitvoeren van de tweede fase bouw admi nistratiegebouw, het maken van een schetstekening. OPENING: De voorzitter opent de vergadering met het gebruikelijke gebed. 1. VASTSTELLING NOTULEN VAN DE VERGADERING VAN DE RAAD VAN 21 JANUARI 1982. De voorzitter: Er zijn geen op- of aanmerkingen over binnengekomen. Dat be tekent dat de notulen hierbij zijn vastgesteld. 2. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN De voorzitter: Wie wil er punten van deze ingekomen stukken en mededelingen aan de orde stellen? Het lid Priems12. Het lid Uytdewilligen:12 Het lid Mouws15. Het lid Verboqt: 17. Het lid van Eekeien:17. De voorzitter: Dan zullen die punten aan de agenda worden toegevoegd. Voor het overige wordt besloten konform de voorstellen van burgemeester en wet houders 3. VOORSTEL TOT HET NEMEN VAN EEN V00RBEREIDINGSBE5LUIT (BLOEMENDAAL) Het lid PriemsMet Uw goedvinden willen wij punt 3,4,5,6 en 7 bij elkaar harken en een algemene opmerking maken. Zonder op alle slakken zout te willen leggen valt het ons toch op dat het aantal voorbereidingsbesluiten de laatste tijd weer de spuigaten uitloopt. We hebben weieens eerder ge zegd dat het niet juist is om op deze manier oneigenlijk gebruik te maken van die beruchte artikel-19-procedureIk kan me voorstellen dat sommige heel terecht zijn en dat het dan een aanvaardbaar middel is, maar ik denk dat het tijd wordt dat we het kollege eens vragen met een duidelijke uitspraak te ko men, wat ze nu wel of niet hieronder willen brengen. We vragen dit niet op zo'n korte termijn dat U daar vanavond uitspraak over geeft, maar wij willen toch in de komende vergadering van U als kollege een duidelijke uitspraak over het beleid wat U denkt te voeren met deze artikel-19-procedure Het lid van Eekelen: Het staat niet bij de stukken, maar ik neem zonder meer aan dat de onkosten van de stedebouwkundige verhaald worden. Dan vind ik, als men een tekening ter inzage legt, doe het dan zo dat er geen vragen over hoeven te zijn. Toevallig kwam de wethouder,die het aangaf, in de zaal waar ik de stukken aan het bestuderen was en dan krijg je daar antwoord van. Maar ik vind ook dat dat niet nodig hoeft te zijn. Je kon op de tekening niet zien of hij door het groene hart op de parkeerplaats zijn inrit had, of aan de voorkant, of aan de achterkant van dat perceel. Het zijn een paar stippellijnen. Dat hoeft geen vragen op te werpen, dat kan makkelijk in een keer goed bij de stukken liggen. Wethouder Roosenboom:Het is moeilijk om hier namens het kollege een stuk beleid te gaan verdedigen, omdat dat in het kollege nooit eerder een punt van diskussie is geweest. Maar het feit al dat U wordt gekonfronteerd met voorbereidingsbesluiten, daarmee wil het kollege de zaak toch heel duidelijk naar de raad koppelen en geen kiekeboe spelen. Er zijn inderdaad wel eens dingen bij waarvan je zegt, nou, dat is op het randje af. Nee, zegt het kollege, alles wat in strijd is met het daar geldige bestemmingsplan dat moet dan gelegaliseerd wórden via een voorbereidingsbesluit. Ook zeer kleine dingen. Ik vind dat een hele goede zaak dat dat zelfs kan, want er zijn bestemmingsplannen die al van 1948 zijn. Dus die zijn zeer zeker niet op de dag van heden up to date. Als dan in 1981 mensen verzoeken doen waaraan de stedebouwkundige in 1948 misschien nog niet aan dacht, dan wordt dat nu aangepast. Dat vind ik een hele goede zaak. Ik vind dat het echt de spuigaten niet uitloopt. Artikel 19, dat wil zeggen dat men een beslissing neemt die op dat moment in strijd is met het bestemmingsplan en die te zijner tijd, bij het herzien van het bestemmingsplan, in het plan wordt aangepast. Ik zou niet weten waarom het kollege op moet houden met dit oeleid te voeren, maar misschien is dat meer een persoonlijke mening. Ik ken de mening van het kollege niet, maar ik weet wel dat dit soort zaken door het kollege zeer objektief wordt bekeken en als het in het belang is van de bevolking van Halsteren,-en daar zijn wij voor ingehuurd-dan zullen we daar op geëigende wijze gebruik van maken. Wat betreft de vraag van de heer van Eekelen. Ukent het beleid ook van het kollege. Als er dan in strijd met het bestemmingsplan een artikel-19-pro- cedure op gang wordt gebracht, dan worden de kosten die aan die procedure zijn verbonden bij de mensen in rekening gebracht. Ten behoeve van hen willen wij dan een planwijziging in de toekomst realiseren en daarop vooruitlopende kan Gedeputeerde Staten een verklaring van geen bezwaar geven. We vinden het alleszins redelijk dat-zij dan ook de kosten betalen. Dat geldt ook bij het geval wat nu aan de orde is. Deze man heeft schriftelijk verklaard alle kosten voor zijn rekening te nemen. De voorzitter: De wethouder heeft gelijk als hij zegt dat wij vrij formeel handelen. Dat wij exact bezien of een bouwplan aan een bestemmingsplan voldoet ja dan neen.Zo neen, dan moet deze procedure gevolgd worden. Ook daar zijn wel grenzen aan natuurlijk. Die grenzen heeft het kollege ook voor zichzelf getrokken. Deze gevallen moeten zonder meer de officiële procedures doorlopen. Dit gebeurt in principe altijd, maar er zijn soms grensgevallenwaarvan je zegt, ja, dat is toch al te gek, dat is al te dol. Je jaagt de mensen op onkosten en het stelt absoluut niets voor. Dan moet er een mouw aan te passen zijn. En daar durf je als kollege ook de verant woordelijkheid voor te nemen. Dit moet mogelijk zijn, dat hoort ook bij het besturen. Verder als de heer Priems zegt, artikel 19 is toch niet bedoeld om zo vaak toe te passen, dan heeft hij daar in principe gelijk in. Toen artikel .19 met de daarbij behorende procedure is ingesteld, was de opzet dat deze procedure niet zo vaak gebruikt zou worden. Alleen U hoort het veel en U kunt er ook veel over lezen de laatste jaren. De procedures, die wij moeten volgen voordat een bestemmingsplan is vastgesteld, zijn erg lang en het kost veel geld. In feite dient elk bestemmingsplan om de tien jaar te worden aangepast. Als we dit doen dan zou het probleem dat de wethouder noemde niet aan de orde komen. Om de tien jaar een bestemmingsplan aanpas sen, aanpassen aan de inzichten van dat moment en voor de komende jaren. De kosten hiervan zijn erg hoog en de procedures duren lang. En dat werkt dit soort zaken die nu aan de orde zijn ook in de hand.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 20