-8-
We hebben de uitvoering in handen gesteld van een rechtskundige, omdat wij van
mening waren dat we dit zo goed mogelijk en zo snel mogelijk moesten doen en dan
kun je zo1n zaak het beste in handen geven van een jurist. V/e hebben alle drie
de ouders hoofdelijk aansprakelijk gesteld, zo moet dat. Een van de verzekerings
maatschappijen van een van de ouders heeft volledig betaald. Dat betekent waar
schijnlijk, dat de verzekeringsmaatschappij weer verhaald op de andere twee ouders
Dat is dan echter ons pakkiean niet meer, dat is de normale procedure. Verder wat
betreft de specificatie U kent het bedrag van 32.000,a 33.000,Er is
een klein bedrag afgetrokken maar niet zo veel. Bijvoorbeeld in verband met nieuw,
voor oud. Er was in eerste instantie bij het vaststellen van de schade geen reke
ning gehouden met het feit dat er ook oud materiaal vervangen werd door nieuw en
daar moest een bedrag voor afgetrokken worden vond de verzekeringsmaatschappij
Dat hebben wij geaccepteerd. Dit ging echter niet om een groot bedrag. En verder
is het honorarium van onze rechtskundige en de taxateur er van afgetrokken. Als
U daar exact de cijfers van wilt weten dan willen wij uiteraard een volgende keer
deze cijfers voor U ter inzage leggen. Zo is het bedrag echter ontstaan. Ik denk
dat dit het antwoord was op beide vragenstellers.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester
en wethouders.
Punt 15
Het lid Helmig-Mathijsen Gerst:Uit punt 15 lees ik dat U het ongewenst vindt om
nog een nadere studie te verrichten naar het funktioneren van de bijstandsrege
ling, Er is nu een bijstandsregeling. Men wil die nader bestuderen omdat die
milieudienst waarschijnlijk nog niet zo gauw gerealiseerd kan worden. Waarom
vindt U het ongewenst om die studie te doen. En wat bedoelt U met onderaan met
"wanneer het te lang gaat duren zouden andere samenwerkingsverbanden niet uitge
sloten hoeven te worden". Het is ine niet duidelijk.
Wethouder RoosenboomIk zal bij het laatste beginnen. Dat is dacht ik uitvoerig
in het antwoord gegeven aan de raad. U hebt uit de stukken duidelijk kunnen
lezen dat de twee centrum gemeenten allebei een milieudienst hebben en dan het
liefst die dienst uit willen breiden en hun know how ten dienste willen stellen
aan de andere 16 partners. De gemeente Halsteren in het bijzonder vindt dat niet
de juiste manier. Wij menen dat hier een taak ligt voor het streekgewesteen
milieudienst. Dat is ook hier in de raad een keer bij motie aangenomen. Dat is
ook doorgegeven aan de drie leden van het streek gewest. Die hebben dat bij het
streekgewest ook met de bekende motie Walthuis ingediend. Wij. vinden dat deze
twee centrum gemeenten voorlopig hun diensten kunnen aanbieden, maar we vinden
ook dat het streekgewest serieus bezig moet zijn met het kreëeren van die gewes
telijke milieudienst. Mocht blijken dat dat op enige of andere manier door die
twee centrum gemeenten wordt vertraagd, - dan zeg ik dat heel vriendelijk-, dan
is het niet uitgesloten dat sommige gemeenten een gericht samenwerkingsverband
aangaan en zodoende komen tot een samenwerkingsverband om een soort milieudienst
te kreëeren. Dat is natuurlijk niet de ideale oplossing. De ideale oplossing is
dat dat komt van het streekgewest. Maar je kunt natuurlijk niet ten eeuwige dagen
blijven wachten tot daar de initiatieven worden ontplooid.
Het lid Helm.ig-Mathijsen Gerst: U zegt nu wel dat U een gewestelijke milieudienst
w.ixt, maar dat is toch ontzettend kostbaar? Heeft U met de kosten rekening gehouden?
Die studie die kunnen ze toch rustig gaan doen om eens te kijken of ze misschien
die bijstandsregeling uit kunnen breiden en dan langzamerhand tot een gewestelijke
milieudienst kunnen komen. Ik begrijp niet waarom dan die andere gemeenten dan
samen iets zouden moeten gaan doen. Er zijn een heleboel gemeenten die die geweste
lijke milieudienst helemaal niet willen. Dat blijkt uit het rapport dat er bij ligt.
Het lid van Eekelen:De motie Walthuis die sprak van: "te onderzoeken of een gewes
telijke milieudienst tot stand kon komen", dus te onderzoeken. Die motie is door
het gewest aangenomen. In de laatste gewestvergadering is daarovei" gesproken.
In het overlegorgaan van burgemeesters hebt U daar een bepaalde stelling tegen ge-
-9-
nomen. Wij hebben dat als leden van het gewest binnen het gewest ook gedaan. Maar
ik vind van de andere kant dat je ook een goed demokraat moet zijn. Als de meerder
heid van zo'n gewest, en het was de overgrote meerderheid, -alleen Fijnaart en
Halsteren waren er voor, doch de rest stond helemaal niet tetrappelen, dan vind
ik het juist dat alleen maar de twee centrum gemeenten genoemd door de wethouder,
te weten Bergen op Zoom en Roosendaal, omdat die een milieudienst hebben. Ook is
veiklaard door verschillende gemeenten dat die milieudienst tot op heden best goed
werkte, alleen er zouden wat meer aanvragen moeten zijn. Maar waaruit kon men dat
konkluderen? Er was niet één gemeente die dat opgaf. Ook Halsteren gaf niet op
hoeveel gevraagde uren of mankracht men eigenlijk nodig zou hebben, om aldus een
bepaalde indikatie te geven. Het zou een slechte zaak zijn van het bestuur van het
streekgewescdie een lichte regeling voorstaat, dat die nu ineens op de proppen
komt met zo'n dienst, terwijl de meerderheid van de gemeenten veruit de overgrote
meerderheid, er eigenlijk niet voor is. Dan snijdt het streekgewest zich zelf in
de vingers. Als Halsteren zegt:"als het te lang duurt dan kunnen wij andere samen
werkingsverbanden vinden", dan zeg ik, dat is terecht, maar alleen de zwarte piet
toespelen aan de twee gemeenten is niet juist.
De voorzitter: Misschien dat ik hier even kort op mag antwoorden, omdat ook het
koxlege van aavies en overleg er bij is gehaald. Mevrouw Helrnig zegt, denkt U
aan de kosten en een aantal gemeenten wilt toch in feite niet? Naar aanleiding
van de motie Walthuis is een enquete gehouden onder de gemeenten. Toen is gevraagd
in hoeverre men gebruik maakt van een milieudienst en hoeverre men daar in de toe
komst gebruik van denkt te maken. Kijk in hoeverre daar gebruik van is gemaakt in
de afgelopen periode, dat is niet zotmoeilijk omdat aan te geven. Maar om exact in
uien aan te geven hoeveel ervan gebruik gemaakt zal worden in de komende jaren, van
de milieudienst van Bergen op Zoom of van Roosendaal, is moeilijk met name als je
zelf ambtenaren in dienst hebt voor dit soort werk. Als je een regionale milieu
dienst hebt en dan spreek je af dat alle werkzaamheden, die daar verband mee houden,
door een milieudienst worden gedaan, waardoor je eigen ambtenaren ontlast worden
en vooi andere - werkzaamheden kunnen worden ingezet. Je hoeft er geen extra ambte
naren voor aan te nemen, dat is dan niet meer nodig omdat er dan een regionake
milieudienst is. Maar als je zelf zoals nu hier nog wel ambtenaren voor hebt is
het heel moeilijk om het aantal uren exact aan te geven, want dat is de bedoeling
van zowel Roosendaal als Bergen op Zoom, om een garantie te krijgen hoeveel uren
er gebruikt zullen worden aoor ae omliggende gemeente zodat er dan door hen ambte
naren aangenomen kunnen worden, die zonder meer worden betaald door de regioge
meenten. Hier hebben wij vraagtekens bij gezet. Dit hebben wij ook gedaan in onze
reaktie naar aanleiding van de enquete die gehouden werd naar aanleiding van de
motie Walthuis. V/ij hebben toen gezegd als wij milieuzaken laten uitvoeren, dan
willen wij dit laten doen door een instantie, waar we zelf ook medeverantwoorde
lijk voor zijn. En dat is niet een milieudienst van een centrum gemeente. Waar bij
voorbeeld een onderzoek gepleegd wor-dt door ambtenaren, die in dienst zijn van de
gemeente Bergen op Zoom en indirekt verantwoording verschuldigd zijn aan hun kol
lege voor werkzaamheden, die verricht worden voor Halsteren'. U kunt zich mis
schien voorstellen, gezien de situatie hier, dat we daar niet zo "in" voor zijn.
Dit hebben wij ook duidelijk in de brief aan het gewest gezegd. Dat is de mening
van Halsteren. De mening van Fijnaart is ook duidelijk. Er waren ook een aantal
gemeenten, die zeggen wij zien wel wat in een milieudienst echter niet op dit
moment maar in de toekomst zal het daar wel naar toe moeten gaan. En een aantal
gemeente zei "neen" wij voelen daar helemaal niets voor, met name de gemeente
Roosendaal hoorde daarbij en indirekt in feite toch ooi wel Bergen op Zoom, maar
die heeft het iets subtieler gezegd. Toen zat het gewest met het probleem, wat
moeten we daar nu mee. Er lag een motie Walthuis om te onderzoeken of er een
regionale milieudienst kon funktioneren. Dat onderzoek is nooit gepleegd. We heb
ben hier in de kommissie van advies en overleg over gesproken. Ik heb daar het
standpunt van de raad van Halsteren naar voren gebracht namelijk een gewestelijke
milieudienst. Er gingen nogal wat kollega's mee, dat was ook de reden dat de pas
age, die eerst in het voorstel stond, dat de regionale milieudiensten niet wer-