-8- We hebben de uitvoering in handen gesteld van een rechtskundige, omdat wij van mening waren dat we dit zo goed mogelijk en zo snel mogelijk moesten doen en dan kun je zo1n zaak het beste in handen geven van een jurist. V/e hebben alle drie de ouders hoofdelijk aansprakelijk gesteld, zo moet dat. Een van de verzekerings maatschappijen van een van de ouders heeft volledig betaald. Dat betekent waar schijnlijk, dat de verzekeringsmaatschappij weer verhaald op de andere twee ouders Dat is dan echter ons pakkiean niet meer, dat is de normale procedure. Verder wat betreft de specificatie U kent het bedrag van 32.000,a 33.000,Er is een klein bedrag afgetrokken maar niet zo veel. Bijvoorbeeld in verband met nieuw, voor oud. Er was in eerste instantie bij het vaststellen van de schade geen reke ning gehouden met het feit dat er ook oud materiaal vervangen werd door nieuw en daar moest een bedrag voor afgetrokken worden vond de verzekeringsmaatschappij Dat hebben wij geaccepteerd. Dit ging echter niet om een groot bedrag. En verder is het honorarium van onze rechtskundige en de taxateur er van afgetrokken. Als U daar exact de cijfers van wilt weten dan willen wij uiteraard een volgende keer deze cijfers voor U ter inzage leggen. Zo is het bedrag echter ontstaan. Ik denk dat dit het antwoord was op beide vragenstellers. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 15 Het lid Helmig-Mathijsen Gerst:Uit punt 15 lees ik dat U het ongewenst vindt om nog een nadere studie te verrichten naar het funktioneren van de bijstandsrege ling, Er is nu een bijstandsregeling. Men wil die nader bestuderen omdat die milieudienst waarschijnlijk nog niet zo gauw gerealiseerd kan worden. Waarom vindt U het ongewenst om die studie te doen. En wat bedoelt U met onderaan met "wanneer het te lang gaat duren zouden andere samenwerkingsverbanden niet uitge sloten hoeven te worden". Het is ine niet duidelijk. Wethouder RoosenboomIk zal bij het laatste beginnen. Dat is dacht ik uitvoerig in het antwoord gegeven aan de raad. U hebt uit de stukken duidelijk kunnen lezen dat de twee centrum gemeenten allebei een milieudienst hebben en dan het liefst die dienst uit willen breiden en hun know how ten dienste willen stellen aan de andere 16 partners. De gemeente Halsteren in het bijzonder vindt dat niet de juiste manier. Wij menen dat hier een taak ligt voor het streekgewesteen milieudienst. Dat is ook hier in de raad een keer bij motie aangenomen. Dat is ook doorgegeven aan de drie leden van het streek gewest. Die hebben dat bij het streekgewest ook met de bekende motie Walthuis ingediend. Wij. vinden dat deze twee centrum gemeenten voorlopig hun diensten kunnen aanbieden, maar we vinden ook dat het streekgewest serieus bezig moet zijn met het kreëeren van die gewes telijke milieudienst. Mocht blijken dat dat op enige of andere manier door die twee centrum gemeenten wordt vertraagd, - dan zeg ik dat heel vriendelijk-, dan is het niet uitgesloten dat sommige gemeenten een gericht samenwerkingsverband aangaan en zodoende komen tot een samenwerkingsverband om een soort milieudienst te kreëeren. Dat is natuurlijk niet de ideale oplossing. De ideale oplossing is dat dat komt van het streekgewest. Maar je kunt natuurlijk niet ten eeuwige dagen blijven wachten tot daar de initiatieven worden ontplooid. Het lid Helm.ig-Mathijsen Gerst: U zegt nu wel dat U een gewestelijke milieudienst w.ixt, maar dat is toch ontzettend kostbaar? Heeft U met de kosten rekening gehouden? Die studie die kunnen ze toch rustig gaan doen om eens te kijken of ze misschien die bijstandsregeling uit kunnen breiden en dan langzamerhand tot een gewestelijke milieudienst kunnen komen. Ik begrijp niet waarom dan die andere gemeenten dan samen iets zouden moeten gaan doen. Er zijn een heleboel gemeenten die die geweste lijke milieudienst helemaal niet willen. Dat blijkt uit het rapport dat er bij ligt. Het lid van Eekelen:De motie Walthuis die sprak van: "te onderzoeken of een gewes telijke milieudienst tot stand kon komen", dus te onderzoeken. Die motie is door het gewest aangenomen. In de laatste gewestvergadering is daarovei" gesproken. In het overlegorgaan van burgemeesters hebt U daar een bepaalde stelling tegen ge- -9- nomen. Wij hebben dat als leden van het gewest binnen het gewest ook gedaan. Maar ik vind van de andere kant dat je ook een goed demokraat moet zijn. Als de meerder heid van zo'n gewest, en het was de overgrote meerderheid, -alleen Fijnaart en Halsteren waren er voor, doch de rest stond helemaal niet tetrappelen, dan vind ik het juist dat alleen maar de twee centrum gemeenten genoemd door de wethouder, te weten Bergen op Zoom en Roosendaal, omdat die een milieudienst hebben. Ook is veiklaard door verschillende gemeenten dat die milieudienst tot op heden best goed werkte, alleen er zouden wat meer aanvragen moeten zijn. Maar waaruit kon men dat konkluderen? Er was niet één gemeente die dat opgaf. Ook Halsteren gaf niet op hoeveel gevraagde uren of mankracht men eigenlijk nodig zou hebben, om aldus een bepaalde indikatie te geven. Het zou een slechte zaak zijn van het bestuur van het streekgewescdie een lichte regeling voorstaat, dat die nu ineens op de proppen komt met zo'n dienst, terwijl de meerderheid van de gemeenten veruit de overgrote meerderheid, er eigenlijk niet voor is. Dan snijdt het streekgewest zich zelf in de vingers. Als Halsteren zegt:"als het te lang duurt dan kunnen wij andere samen werkingsverbanden vinden", dan zeg ik, dat is terecht, maar alleen de zwarte piet toespelen aan de twee gemeenten is niet juist. De voorzitter: Misschien dat ik hier even kort op mag antwoorden, omdat ook het koxlege van aavies en overleg er bij is gehaald. Mevrouw Helrnig zegt, denkt U aan de kosten en een aantal gemeenten wilt toch in feite niet? Naar aanleiding van de motie Walthuis is een enquete gehouden onder de gemeenten. Toen is gevraagd in hoeverre men gebruik maakt van een milieudienst en hoeverre men daar in de toe komst gebruik van denkt te maken. Kijk in hoeverre daar gebruik van is gemaakt in de afgelopen periode, dat is niet zotmoeilijk omdat aan te geven. Maar om exact in uien aan te geven hoeveel ervan gebruik gemaakt zal worden in de komende jaren, van de milieudienst van Bergen op Zoom of van Roosendaal, is moeilijk met name als je zelf ambtenaren in dienst hebt voor dit soort werk. Als je een regionale milieu dienst hebt en dan spreek je af dat alle werkzaamheden, die daar verband mee houden, door een milieudienst worden gedaan, waardoor je eigen ambtenaren ontlast worden en vooi andere - werkzaamheden kunnen worden ingezet. Je hoeft er geen extra ambte naren voor aan te nemen, dat is dan niet meer nodig omdat er dan een regionake milieudienst is. Maar als je zelf zoals nu hier nog wel ambtenaren voor hebt is het heel moeilijk om het aantal uren exact aan te geven, want dat is de bedoeling van zowel Roosendaal als Bergen op Zoom, om een garantie te krijgen hoeveel uren er gebruikt zullen worden aoor ae omliggende gemeente zodat er dan door hen ambte naren aangenomen kunnen worden, die zonder meer worden betaald door de regioge meenten. Hier hebben wij vraagtekens bij gezet. Dit hebben wij ook gedaan in onze reaktie naar aanleiding van de enquete die gehouden werd naar aanleiding van de motie Walthuis. V/ij hebben toen gezegd als wij milieuzaken laten uitvoeren, dan willen wij dit laten doen door een instantie, waar we zelf ook medeverantwoorde lijk voor zijn. En dat is niet een milieudienst van een centrum gemeente. Waar bij voorbeeld een onderzoek gepleegd wor-dt door ambtenaren, die in dienst zijn van de gemeente Bergen op Zoom en indirekt verantwoording verschuldigd zijn aan hun kol lege voor werkzaamheden, die verricht worden voor Halsteren'. U kunt zich mis schien voorstellen, gezien de situatie hier, dat we daar niet zo "in" voor zijn. Dit hebben wij ook duidelijk in de brief aan het gewest gezegd. Dat is de mening van Halsteren. De mening van Fijnaart is ook duidelijk. Er waren ook een aantal gemeenten, die zeggen wij zien wel wat in een milieudienst echter niet op dit moment maar in de toekomst zal het daar wel naar toe moeten gaan. En een aantal gemeente zei "neen" wij voelen daar helemaal niets voor, met name de gemeente Roosendaal hoorde daarbij en indirekt in feite toch ooi wel Bergen op Zoom, maar die heeft het iets subtieler gezegd. Toen zat het gewest met het probleem, wat moeten we daar nu mee. Er lag een motie Walthuis om te onderzoeken of er een regionale milieudienst kon funktioneren. Dat onderzoek is nooit gepleegd. We heb ben hier in de kommissie van advies en overleg over gesproken. Ik heb daar het standpunt van de raad van Halsteren naar voren gebracht namelijk een gewestelijke milieudienst. Er gingen nogal wat kollega's mee, dat was ook de reden dat de pas age, die eerst in het voorstel stond, dat de regionale milieudiensten niet wer-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1982 | | pagina 17